nieuwe site?

Aha Aha Haaa

Tips van De Bankzitter

Martin ten Broek ,

Onder de mooie films die dit weekend op tv komen bevindt zich de formidabele western-klassieker The Good, the Bad and the Ugly uit 1966. Van Sergio Leone, met een mooie soundtrack van Ennio Morricone.

Heerlijk, oude films opnieuw bekijken, die je vroeger ook al goed vond. Als je ze nu ook nog goed vindt, tenminste. Soms vallen ze behoorlijk tegen. Een verouderde soundtrack kan een film bijvoorbeeld flink verpesten.

Het steekt nauw. De soundtrack van A Hard Day's Night  is nog steeds erg leuk, maar die van The Breakfast Club is inmiddels te saai voor woorden. Don't You Forget about Me? Snel vergeten. De score van The Godfather is nog steeds geweldig, die van Kill Bill was destijds leuk en fris, maar nu bij vlagen jeukverwekkend, vooral dat stukje panfluit. De muziek van Oh Brother, Where Art Thou is, hoe vaak je ook luistert, briljant, terwijl die van Star Wars I t/m VI, als je een van de films herkijkt, niet om aan te horen is, met dat getoeter.

Maar sommige soundtracks zullen nooit verouderen. De soundtracks van Ennio Morricone hebben waarschijnlijk dezelfde eeuwigheidswaarde als Bachs Goldberg-variaties, Beethovens Negende of Leonard Cohens Hallelujah . Sommige stukjes uit de score van The Good, The Bad en The Ugly / Il buono, il brutto, il cattivo, zaterdag op tv, klinken weliswaar een beetje merkwaardig (Aha Aha Haaa, mwah mwah mwah), maar wat passen ze goed, met precies de juiste dosering pathos.

Er zijn, behalve de muziek, veel andere goede redenen om de film (opnieuw) te bekijken: de oogverblindend mooie fotografie van Tonino Delli Colli, het script waarin de drie belangrijkste personages zo prachtig met elkaar in evenwicht zijn, het stoere acteerwerk van Clint Eastwood, Lee Van Cleef en (zeker niet in de laatste plaats) Eli Wallach als Tuco, de geniale Mexican standoff aan het einde. 

Hij wordt uitgezonden op een commerciële zender. Eigenlijk moet je zo'n meesterwerk natuurlijk bekijken zonder al die hinderlijke reclameblokken tussendoor. Maar ach, eigenlijk moet je de film op een zo groot mogelijk bioscoopscherm bekijken , in een zaal met een fantastische geluidsinstallatie, waar niemand met zijn chipzakje kraakt en niemand zit te whatsappen. Mocht die gelegenheid tot de ideale kijkervaring zich voordoen: zeker gebruik van maken. Maar deze film is zo sterk dat hij zelfs reclameonderbrekingen overleeft.

Toch maar kijken, dus.

The Good, The Bad and the Ugly, zaterdag, 20.30 uur, SBS 9

MEER AANRADERS

VRIJDAG


My Week with Marilyn, 21.05 uur, Canvas. Leuke coming of age-film over een regieassistent op de set van The Prince and the Showgirl, die een – kuise – romance beleeft met hoofdrolspeelster Marilyn Monroe. Zaterdag is die film trouwens ook op tv.

Shame, 22.00 uur, NPO 3. Tour de force van Michael Fassbender in de rol van een seksverslaafde dertiger met intimiteits-angst. Van regisseur Steve McQueen (Hunger, 12 Years a Slave).

ZATERDAG

Die Hard: With a Vengeance, 23.35 uur, BBC 1. Bruce Willis heeft van die momenten dat hij volkomen onuitstaanbaar is, maar hier valt dat nog wel mee. De derde Die Hard-film is een enerverende testosteron-film, ook omdat Willis wordt gesecondeerd door de altijd leuke Samuel L. Jackson.

The Horse Whisperer, 21.25 uur, Eén. Onze recensent was wat ironisch over deze film, met 'boerenwijsheid' en 'hoffelijke mannen en bakkende vrouwen'. Maar voor wie niet struikelt over dat geïdealiseerde beeld is dit een fijne film om bij weg te dromen. Met een piepjonge Scarlett Johansson.

ZONDAG

Ferris Bueller's Day Off, 6.25 uur, RTL 4. Op een verbazingwekkend vroeg tijdstip uitgezonden cultfilm uit de jaren tachtig , van John Hughes, die het leven van middelbare bovenbouw-scholieren altijd mooi wist te vangen in films met een lach en een traan. Jeugdsentiment? Opnemen!

Felix, 15.35 uur, NPO 3. Ook een film met jeugdige hoofdrolspelers, ditmaal een dertienjarig jongetje uit Kaapstad dat jazz wil spelen. Goede muziek, goed spel.