filmjaar 2016

Inleven

Tips van De Bankzitter

Martin ten Broek ,

Dit weekend komen er films op tv, waarbij De Bankzitter zich vrij goed kan inleven in de gevoelswereld van de hoofdpersonen.

Voor een toeschouwer is het prettig als je je in een film – of in een serie, of een boek – kunt identificeren met de hoofdpersoon. Het trucje wordt daarom vaak aangeraden aan schrijvers en scenaristen. SF-auteur Chuck Wendig formuleerde het zo: '...dít is het geheim: we kunnen meeleven met een protagonist als we een stukje van Ons Verhaal in Zijn of Haar Verhaal herkennen. Het is de superlijm die ons vastkleeft aan het personage, dat zorgt dat we hem of haar willen knuffelen als een schattig klein kapucijnaapje'.

Nu ben ik niet wild op kapucijnaapjes, maar ik kan zeker beamen dat je bijvoorbeeld In Oranje (vrijdag, 13.00 uur, NPO 3) pas écht kunt begrijpen als je als voetbalvader langs het veld hebt gestaan op een regenachtige zaterdagmorgen. En: waarschijnlijk snap je essentiële dingen niet van The Angel's Share (vrijdag, 23.30 uur, NPO 2) als je niet geleerd hebt om een glas single malt whisky, zoals Lagavulin, Bruichladdich, of Clynelish te waarderen. From Here to Eternity (zaterdag, 15.40 uur, Eén) is veel leuker als je zelf ook wel eens op onverklaarbare momenten in gezang uitbarst, en de interessante telefilm Hope (zondag, 20. 25 uur, NPO 3) is extra geschikt voor mensen die ook een tyfushekel hebben aan de graaicultuur en seksisme in de bankwereld.

Ik vraag me dan ook af of je Like Father, Like Son van Hirokazu Kore-eda eigenlijk wel optimaal kunt waarderen als je geen kinderen hebt. Het is een film die zich rechtstreeks op De Vader in De Bankzitter lijkt te richten. Die zijn ziel overspoelt met schuldgevoel over momenten waarin grote werkdrukte voor zijn onschuldige bloedjes van kinderen resulteerde in gesnauw en gemopper. De Bankzitter is een vader die daarom snapt én voelt waarom een scène met foto's zo betekenisvol is.

Natuurlijk is de film voor kinderlozen ook prima te genieten, dankzij het enorme talent van de regisseur om acteurs te laten schitteren, en dankzij de prachtige beelden, waarin zelfs een Japanse McDonalds mooie plaatjes oplevert. De moraal van het verhaal is slechts één van de zaken die Like Father, Like Son zo'n fraaie film maakt.

Maar toch: speciaal voor degenen onder u die nog geen kinderen hebben, zou ik willen zeggen: 'Kijk die film, en leer de wijze levenslessen van Kore-eda' voor de toekomst'. En voor de vaders met kinderen hou ik het bij: 'Kijk die film, en wordt een betere vader'.

Like Father, Like Son / Soshite chichi ni naru, zaterdag, 23.30 uur, NPO 2.

MEER AANRADERS

VRIJDAG

The Milagro Beanfield War, 23.25 uur, Eén. Sterk komisch drama van Robert Redford over de yuppieficatie van het platteland in New Mexico.  Grappig , geëngageerd en meeslepend. Oscar voor de muziek.

The Others, 21.05 uur, Canvas. Fijn griezelen met Nicole Kidman als strenge moeder die met haar kinderen in een oud landhuis, met alle gordijnen dicht woont. Van  Alejandro Amenábar (Abre los ojos ). Zeer sfeervol, onder andere dankzij subtiele effecten

ZATERDAG

Brokeback Mountain, 21.20 uur, Eén. Prachtig onmogelijke liefdesverhaal van Ang Lee, over twee stoere cowboys die verliefd worden terwijl ze op de kudde passen. Zo stoer, dat Heath Ledger bijna Jake Gyllenhaals neus brak tijdens een kusscène
   
The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans, 20.00 uur, RTL 7. Dat Nicolas Cage eindelijk weer eens een goede rol speelde in een film is vast te danken aan de regisseur, Werner Herzog. Die vertelde later dat hij had geoefend op Klaus Kinski, die allemaal klotefilms had gemaakt, 'but in my films he's really magnificent.'  Het is nog waar, ook.

ZONDAG
    
Edward Scissorhands, 6.20 uur, RTL 4. Voor wie vroeg opstaat, of een hardeschijfrecorder heeft, is deze komedie misschien de moeite waard, uit de tijd toen Tim Burton en Johnny Depp nog fris en leuk waren . Over een geheimzinnige jongeman met scharen in plaats van handen, en een fantastisch talent voor knippen.

Pina, 22.55 uur, Canvas. Zeer mooie dansfilm, over de choreografe Pina Bausch, die helaas voor de voltooiing overleed. Zo werd Wenders' film vooral een eerbetoon. Fraai gebruik van 3D zal op televisie helaas wegvallen. Evengoed een aanrader.