nieuwe site?

Punch-Drunk Love: beeldschoon

Tips van De Bankzitter

Martin ten Broek ,

Zaterdag (en zondag) komt Punch-Drunk Love op tv, een fijne feelgood-film van Paul Thomas Anderson (Magnolia, There Will Be Blood), die er ook nog fantastisch uitziet.

Wie wil vertellen waarom Punch-Drunk Love zo'n mooie film is, komt al snel terecht bij het scenario, de regie en de hoofdrolspeler. Logisch. Het scenario is inderdaad ijzersterk, warm, geestig, origineel, intelligent, met mooie dialogen, fijn opgebouwd, kortom, zo'n scenario waarin levensechte, interessante mensen centraal staan. Zoals we sinds Hard Eight van Anderson gewend zijn.

De hoofdrolspeler, Adam Sandler, blijkt – het is al vaak genoemd – wel degelijk te kunnen acteren, als hij geregisseerd wordt door iemand van het formaat Anderson: een regisseur die acteurs echt kan laten schitteren, vaak op een onverwachte manier. Anderson is zo'n regisseur die de tragiek van het leven kan laten zien in een handvol scènes. En dat doet hij hier ook, met Sandlers personage Barry, die lijdt aan een autisme-achtige stoornis, maar die noest voortploetert.

Maar behalve het verhaal en het opmerkelijk goede spel zijn er ook de prachtige shots. De film wemelt van de zorgvuldig gecomponeerde totaal-shots, waar dan personages de kaders komen binnenlopen. Of minutieus gechoreografeerde rijders, of mooie tegenlichtopnames, die in een andere context op het randje van kitsch zouden balanceren, maar hier echt erg goed passen. Het camerawerk is van Robert Elswit, die bijvoorbeeld ook There Will Be Blood en Good Night and Good Luck draaide.

Een video-essay over de werkwijze van Paul Thomas Anderson

Kijkadvies: kijk eerst naar de prachtfilm Punch-drunk Love, en geniet op een later moment nog even na met dit mooie eerbetoon: "Punch-Drunk Love " - Cinematography (& Film) Tribute

Punch-drunk Love , zaterdag, 0.00 uur, Fox én zondag, 2.50 uur, Fox

MEER AANRADERS

VRIJDAG

Shame , 21.05 uur, Canvas. Best ongemakkelijke , maar razendknappe film van Steve McQueen (12 Years a Slave, 2013), over een man (Michael Fassbender) die verslaafd is aan seks, maar geen talent heeft voor intimiteit. Carey Mulligan speelt zijn ook al beschadigde zus. Een mooi fragment

De rouille et d'os, 23.25 uur, NPO 2. Prachtig drama over een man, vader van een jonge zoon, die de kost verdient met illegale free fights en een orkatrainster die beide benen verliest. Van Jacques Audiard (Un prophète), met Matthias Schoenaerts, Marion Cotillard en Bouli Lanners. Een fragment

ZATERDAG

Marley, 23. 00 uur, NPO 3. Mooie documentaire over de te vroeg gestorven Bob Marley (1945- 1981), muzikant, componist en ambassadeur van de Jamaicaanse reggae-cultuur. Met interessante interviews en mooie fragmenten. Voor zijn fans, en voor muziekliefhebbers in het algemeen. 

Moonrise Kingdom, 23.25 uur, NPO 2. Typische Wes Anderson-film, met maffe typetjes en een absurdistisch script. Niet ieders smaak, maar voor sommigen (en voor mij) een hartverwarmende ode aan de (kalverliefde) en de afwijkende medemens.

ZONDAG

Jongens, 15.30 uur, NPO 3. Uitstekende telefilm over een sportieve zestienjarige jongen die merkt dat hij zich aangetrokken voelt tot een andere jongen. Van Mischa 'Het paard van Sinterklaas' Kamp. Festivalfavoriet. Een fanvideo.

The Italian Job, 20.00 uur, RTL 7 . Geen hoogvlieger, toch best leuk voor een zondagavond, deze misdaadfilm over kluiskrakers die elkaar bedonderen. Het origineel uit 1969 was volgens velen beter.

BETAALKANALEN

Ex Machina, zondag, 22.15 uur , HBO. Nu computers zelfs bij het Oost-Aziatische bordspel Go van de beste menselijke spelers kunnen winnen is kunstmatige intelligentie een feit. Jammer dat robots er voorlopig nog niet uitzien als Ava, de androïde uit de interessante, mooi vormgegeven sf-film Ex Machina, gespeeld door de oogverblindende Alicia Vikander.