filmjaar 2016

Grote Kwesties

Tips van De Bankzitter

Martin ten Broek

Dit weekend komen de prijswinnende Nederlandse film Zurich en A Serious Man op tv. Prachtfilms met zware thema's.

Mijn plan was een stukje te schrijven over Zurich, volgens onze recensent 'een ontroerende, intense roadmovie over verraad, eenzaamheid, onmetelijk verdriet en vergeving.' En een film over 'het verleden dat als een koude, natte mantel op je schouders blijft rusten.' En, zo bleek bij het bekijken van de film, hij had zeker een punt: Zurich is een tamelijk verpletterende film, beeldschoon geschoten, geweldig geacteerd door Wende Snijders, met een zeer stemmige soundtrack. Ik weet niet wie de concurrenten waren, maar snap best dat de film in Berlijn van de verzamelde Europese arthouse-bioscopen de prijs voor de beste film kreeg.

Alleen: ik wist niet wat ik erover moest vertellen. Dat hij erg mooi was? Dat Wende Snijders goed kan acteren? Dat de opbouw fraai was? En de vormgeving, de beelden? Dat hij geschoten was in kil novemberlicht? Dat hij ging over verdriet? En wanhoop? En over rouw, en melancholie, en leegte, en miscommunicatie, en verloren hoop, en depressie? Zou dat nog een interessant stukje opleveren?

Het was snikheet op mijn werkplek, ik kwam er niet uit. Als noodsprong besloot ik A Serious Man maar weer eens te kijken. Een film waarin de hoofdpersoon ook worstelt met leven en dood en grote kwesties. Niet gesitueerd in grijsgetint Noordwest-Europa, maar in het ook niet zo gezellige Joodse milieu van jaren zestig Minnesota. Over die film valt meer te vertellen. Dat er bijvoorbeeld, omdat hij van de Coens is, wel wat valt te lachen, al is de humor grimmig en zwart. Dat het script virtuoos in elkaar is gedraaid. Dat er interessante en vreemde personages in voorkomen. Dat hij een leuk inkijkje geeft in joodse gebruiken, bijvoorbeeld de Bar mitswa en het joodse huwelijk.

Maar toch zou ik liever Zurich aanbevelen, want die film is echt erg mooi, en gedurfd, en Snijders is, zelfs volgens critici van de film, echt geweldig goed. En die Coen-film hebt u natuurlijk allang gezien. Of, weet u wat? Neem er een op, en kijk ze gewoon allebei.

Zurich, zaterdag, 0.10 uur, NPO 2
A Serious Man, zaterdag, 0.25 uur, BBC 2
 

MEER AANRADERS

VRIJDAG


Dans la maison, 22.00 uur, Canvas. Fijne thriller van François Ozon, over een leerling van een lyceum en diens leraar, die in hem geïnteresseerd raakt na het lezen van een opstel.

Deux jours, une nuit, 23.35 uur, NPO 2. Prachtfilm van de broers Dardenne, over een vrouw die collega's moet overtuigen af te zien van een bonus, opdat zij haar baan niet verliest. Met Marion Cotillard.

ZATERDAG

Starred Up, 22.35 uur, Canvas. Snoeiharde gevangenisfilm, over een jongen die wordt 'opgewaardeerd': de ernst van zijn delict is zo groot dat hij niet in een jeugdgevangenis maar in een echte gevangenis zijn straf moet uitzitten.

Sommersby, 21.20 uur, Eén. Voor wie wil zwijmelen, dit verhaal over een soldaat (Richard Gere) die na de Amerikaanse burgeroorlog terugkeert bij zijn vrouw (Jody Foster). Maar is het hem wel? Hij is ineens zo aardig?

ZONDAG

Buitenspel, 15.30 uur, NPO 3. Mooie, intelligente jeugdfilm uit Zuid-Korea over twee meisjes, eentje arm eentje rijk, die als de school weer begint ontdekken hoe competitief de maatschappij waarin ze leven is ingesteld.

Soy Cuba, 22.35 uur, ARTE. Interessante propagandafilm uit de Mosfilm-studio's, over de nadagen van het dictatoriale Batista-regime. Prachtig gefotografeerd in zwart-wit. In het Spaans, met Duitse ondertiteling.