nieuwe site?

Fargo als tv-serie?

Tv-blog: cross-overs

Ilse van der Velden ,

Er zijn altijd filmmakers geweest die met succes heen en weer pendelden tussen film en tv, zoals Robert Altman en Barry Levinson. Maar de laatste jaren is de lijst van <i>A-listers</i> die ‘in tv gaan’ enorm gegroeid.

Op tv kunnen filmmakers in alle artistieke vrijheid verhalen vertellen. Martin Scorsese deed het met Boardwalk Empire, Gus Van Sant met Boss en Neil Jordan met The Borgias. Jordan probeerde The Borgias, over de morele degradatie van de vijftiende-eeuwse dynastie, jarenlang te slijten aan filmstudio’s – tevergeefs. ‘Hollywood wil dit soort materiaal niet meer,’ aldus Jordan. ‘Kabel-tv biedt een nieuwe horizon voor regisseurs zoals ik, die houden van materiaal dat Hollywood te saai vindt. Films maken is heel moeilijk geworden , echt heel moeilijk. Toen ik begon, kon je zodra het script klaar was snel van start, nu duurt het eeuwen.’

De betrokkenheid van dit soort topregisseurs varieert: nadat ze hun handtekening zetten met de pilot blijven ze meestal aan boord als executive producers.  ‘Maar het is meer dan een kwestie van een regisseur inhuren nadat er een script is,’ zegt Michael Lombardo, hoofd programmering bij HBO, die aan de wieg stond van Boardwalk Empire. ‘In toenemende mate kiezen filmregisseurs voor televisie om hun nieuwe projecten te lanceren. De scheidslijn tussen film- en tv-regisseurs is bijna helemaal geërodeerd. Als Martin Scorsese een pilot regisseert voor tv en nog steeds een enorme filmcarrière heeft, gaan filmmakers televisie zien als een omgeving waar je succesvol kunt werken zonder dat het ook maar iets afdoet aan je succes op filmgebied.’  Scorsese won vorig jaar een Emmy voor zijn regisseurswerk bij Boardwalk Empire – daar kun je mee thuiskomen.

Deze week kwam het nieuws dat ook Joel en Ethan Coen ja hebben gezegd tegen tv (als executive producers), voor een bewerking van hun succesfilm Fargo uit 1996, in afleveringen van elk een uur. Volgens Deadline is studio MGM bezig zoveel mogelijk van zijn films te laten bewerken tot tv-series, om nieuwe inkomsten te genereren. Er is groen licht voor het script van Fargo, maar of er ook echt een serie komt valt nog te bezien: tv -producenten hebben het tegenwoordig voor het uitkiezen en ook na een pilot kan een project nog worden afgeblazen - you betcha.

Het overkwam bijvoorbeeld Kathryn Bigelow, die met haar film The Hurt Locker in 2010 de eerste vrouwelijke regisseur in de filmgeschiedenis was die de Oscar won voor beste regie. Maar haar pilot voor The Miraculous Year, een tv-serie over een familie uit New York gezien door de ogen van een Broadway-componist, met rollen voor Susan Sarandon en Eric West, werd door HBO toch afgewezen. Een ander thuis vond de serie tot nu toe niet.

Ook nieuw op het lijstje cross-overs is Jodie Foster. Deze maand werd bekend dat zij werkt aan een tv-serie voor Showtime getiteld Angies’ Body, over een ‘sluwe, sexy’ vrouwelijke maffiabaas. Het script wordt gepend door Rob Fresco (Heroes). Lijkt erg op het verhaal van Red Widow trouwens, de Amerikaanse remake van het Nederlandse Penoza, waarin de vrouw van een gangster het roer overneemt. Alweer twee series waarin vrouwen domineren – al hadden we van La Foster niets anders verwacht natuurlijk.