filmjaar 2016

De kijker bepaalt

Alpha House: de eerste serie van Amazon

Ilse van der Velden ,

Koud zijn we bekomen van het bommetje dat Netflix maakte in de tv-wereld met House of Cards, of daar komt Amazon, dat volgende week zijn eerste eigen serie lanceert: Alpha House.

Om net als Netflix een flinke plons te maken, pakt ook Amazon groots uit met klinkende namen: John Goodman heeft de hoofdrol, Bill Murray doet een cameo in de pilot. En boy, wat zien we er naar uit, na het zien van het nu al legendarische fragment dat rondgaat als de Bill Murray Fuck Me-bomb.

Alpha House gaat over een luie Republikeinse senator uit South Carolina (Goodman), die houdt van zijn baan maar een hekel heeft aan campagne voeren. Hij is even gepokt en gemazeld in het politieke spel als Kevin Spacey’s Francis Underwood, maar de tragi-komische Goodman geeft dezelfde materie een andere lading. De serie wordt geproduceerd door de toonaangevende Amerikaanse politiek commentator en voormalige Newsweek-columnist Jonathan Alter. Scenarist is Garry Trudeau van de politieke strip Doonesbury, een begrip onder Amerikanen en al 43 jaar dagelijks te lezen in onder meer de Washington Post. Trudeau is ook de scenarist van de HBO-serie Tanner ’88.

De eerste stap van Amazon in 'tv' is zorgvuldig gepland, conform het handboek social media, dus met veel inspraak. Net als Netflix maakt Amazon gebruik van focus groups om te zien wat aanslaat: dit voorjaar konden Amazon-klanten, 215 miljoen mensen wereldwijd, stemmen op 14 pilots. Alpha House eindigde hoog, evenals Betas, een Social Network-achtig verhaal over nerds in Silicon Valley, dat een week later in première gaat.

De trailer van Alpha House

De kijker bepaalt, dat is produceren anno 2013. Alter vindt het wel verfrissend , zei hij in een reactie tegen de New York Times. ‘Je haalt toch wat macht weg bij de mannen in de pakken door het publiek te laten meebeslissen.’

Het is oorlog in de business van online streaming video. Alle spelers op die markt weten dat je niet kunt domineren zonder eigen, originele ‘content’. Partijen als Netflix en Amazon willen aanwezig zijn op en toegang hebben tot je smartphone, tablet en pc. Om onderdeel te worden van de wereld van de kijker maken ze series waar je niet omheen kunt, waarmee ze een reputatie opbouwen als go-to partijen voor interessante series.

De eerste drie afleveringen komen gratis online op 15 november, de rest volgt tegen betaling via de online dienst Amazon Prime Instant Video, die alleen nog verkrijgbaar is de VS en Canada. De eerste maand is gratis, daarna betaal je 79 dollar per jaar , nog geen 7 dollar per maand dus. Abonnees hebben toegang tot 40.000 films en series, te bekijken op alles dat maar een scherm heeft.

Tot zover vergelijkbaar met Netflix, met een verschil: Instant Video van Amazon geeft ook toegang tot boeken, die je kunt lenen uit de Kindle Library. Een titel per maand, zonder uiterste terugbrengdatum. En wellicht zit straks ook de dagelijkse online versie van de Washington Post in het pakket, nu die krant is opgekocht door Amazon.

Wie denkt dat dat goedkoop is, 7 dollar per maand, komt bedrogen uit. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde consument 150 procent meer besteedt op Amazon nadat hij abonnee is. Met andere woorden, je gaat erheen voor Alpha House, en komt thuis met een mixer en een stapel onderbroeken.

Alpha House is vanaf 15 november te bekijken op Amazon Prime Instant Video