filmjaar 2016

Ontsnappingspoging

De Comakijker: Houdini

Nick Boers ,

Serieus meedoen in de televisiewereld betekent op het moment series maken. Reality scoort natuurlijk nog steeds, maar kijkers trek je met drama. Iedereen wil op Twitter meepraten over de nieuwste Game of Thrones-aflevering, journalisten vallen over elkaar heen om Netflix te duiden en met zijn allen wachten we op de volgende kraker. Dus keken wij deze week naar Adrien Brody als Houdini.

Het Amerikaanse History-channel kondigde het aan als een tweedelig event en de hashtag #houdini werd voor het gemak vast meegegeven op de poster. Voor de duidelijkheid, History is normaal gesproken de zender voor realityprogramma’s als Ax Men (houthakkers), Pawn Stars (pandjeshuizen) en Ice Road Truckers (spreekt voor zich). De geschiedenisprogramma’s – die zijn er ook nog – komen doorgaans in drie smaken: Bijbel, Western of Tweede Wereldoorlog. Dat is een heel specifiek publiek, maar zeker in de luwte tussen de zomer en het nieuwe televisieseizoen is het altijd de moeite waard om kijkers binnen te halen.

De trailer

Een aanpak die ogenschijnlijk werkt, want History scoorde eerder in 2012 met de driedelige miniserie Hatfields & McCoys, over een bloederige familievete in een post-Burgeroorlog Amerika. Kevin Costner nam een van de hoofdrollen op zich – won daar ook een Emmy voor – en History haalde bijna veertien miljoen kijkers binnen.

History zette door met onder andere Vikings (Game of Thrones light), dat zich volgend jaar op mag maken voor een derde seizoen en het ontzagwekkende The Bible – inderdaad een bewerking van het Bijbelverhaal. Tien delen in maart vorig jaar, ruim dertien miljoen kijkers (als de helft alleen al blijft hangen… ), maar al een stuk minder positieve recensies. Ai. Hoe zit het dan met Houdini?

Tja. Adrien Brody is niet voor niets gecontracteerd, want met excentriekelingen kan de Oscarwinnaar (The Pianist) goed uit de voeten. De serie tikt alle (al dan niet waargebeurde) hoogtepunten aan uit het leven van de beroemde goochelaar en ziet er daarbij piekfijn uit. Iets te gelikt zelfs, met een overdreven voice- over er nog bij. ‘Het enige waar ik niet aan lijk te kunnen ontsnappen is… mijzelf,’ is een zin uit de eerste vijf minuten en meer van dat soort kitscherigheid volgt.

Over de top dus, Houdini, maar vermakelijk genoeg tot het echte werk eind deze maand weer begint. History zal volgend jaar een nieuwe ontsnappingspoging uit de marge wagen met Texas Rising, van dezelfde makers als Hatfields & McCoys, dat gaat over de zogeheten Texaanse revolutie (1835-1836). Een acht uur durend event , dat spreekt voor zich.