Luis Buñuel (1900-1983): regie, cast, scenario, productie, muziek, montage en schrijver.
Er zijn 40 films gevonden.

Terrain glissant

1995 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1995. Misdaad van Joyce Buñuel. Met o.a. Bernadette Lafont, Isabel Otero, Jean-Claude Adelin, Niels Dubost en Adélaïde Présas.

Otero gaat samen met haar dochtertje, haar vriendinnetje, haar nieuwe vriend Adelin en enkele vriendinnen op vakantie naar de Normandische kust. Ze wil van deze vakantie gebruik maken om in alle rust aan een project te werken. Adelin ontdekt echter dat de burgemeester van het stadje waar ze vertoeven twee mysterieuze 'ongelukken' in de doofpot tracht te stoppen. Twee tieners werden namelijk verkracht en vermoord, waarschijnlijk door een krankzinnige. Onderhoudende tijdsdoder die zo een beetje het midden houdt tussen een sentimenteel drama en een niet al te spannende thriller. Goed vertolkt door vooral Lafont als Otero's zakenpartner en vriendin en Sagebrecht. Het scenario van Buñuel en Elisabeth Rappeneau, naar een verhaal van Buñuel, is weinig origineel. Mooie fotografie van Martial Thury.

Cet obscur objet du désir

1977 | Drama, Romantiek, Erotiek, Komedie

Frankrijk​/​​Spanje 1977. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Rey, Carole Bouquet, Ángela Molina, Milena Vukotic en André Wéber.

Een man van middelbare leeftijd vertelt tijdens een treinreis aan zijn medepassagiers over zijn geobsedeerde liefde voor het kamermeisje Conchita. Zij brengt hem het hoofd op hol, maar houdt hem ook op een afstand. Ondanks alle getreiter en vernederingen blijft hij haar volgen. Deze hoogstpersoonlijke interpretatie van de roman La femme et le pantin van Pierre Louÿs heeft twee niet op elkaar lijkende actrices in de rol van Conchita, die haar sensuele en frigide kant afzonderlijk vertegenwoordigen. Bizarre incidenten en surrealistische grappen maken van Buñuels laatste film een mooi slotakkoord.

Le fantôme de la liberté

1974 | Fantasy, Komedie, Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1974. Fantasy van Luis Buñuel. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Monica Vitti, Michel Piccoli, Adriana Asti en Julien Bertheau.

'Het was een ambitieuze film,' becommentarieert Buñuel in zijn autobiografie 'Mon dernier soupir' eufemistisch zijn één-na-laatste werk Le fantôme de la liberté. Ondanks de frustrerende productie zou het niettemin een persoonlijke favoriet blijven. Geen wonder: in een niet na te vertellen slinger van onderling nauwelijks verbonden episodes drijft de filmmagiër op 74-jarige leeftijd nogmaals zijn satirische vorm van surrealistencinema op de spits. Sardonisch, scabreus, droomlogisch, oogstrelend, bizar - adjectieven te over voor deze vrije val door de oorspronkelijke kunstenaarsgeest die Buñuel eigen was. Memorabel is oa de dinerscène op toiletpotten. Co-scenarist was Jean-Claude Carrière.

Le charme discret de la bourgeoisie

1972 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1972. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Rey, Delphine Seyrig, Stéphane Audran, Jean-Pierre Cassel en Paul Frankeur.

Een aantal personen uit de hogere klassen, onder wie de ambassadeur (Rey) van een fictieve bananenrepubliek en een bijzonder daadkrachtige bisschop, probeert langdurig, tevergeefs, om te dineren. Ze worden steeds maar onderbroken, door een politie-inval, door een sterfgeval, doordat de eettafel zich blijkt te bevinden op het podium van een theater. Buñuel liet zijn fantasie de vrije loop bij dit late werk van hem, een surrealistische komedie met scherpe randjes. Actrice Seyrig en het scenario van Buñuel en Jean-Claude Carrière wonnen een BAFTA, de film kreeg bovendien de Oscar voor de beste buitenlandse film.

Tristana

1970 | Drama

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1970. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Catherine Deneuve, Fernando Rey, Franco Nero, Lola Gaos en Jesús Fernández.

Het mooie weesmeisje Tristana (Deneuve) wordt na de dood van haar moeder ondergebracht bij de aristocratische vrijdenker Don Lope (Rey), die haar al snel tot zijn minnares maakt. In een jonge kunstschilder vindt ze haar uitvlucht, maar een tumor in haar been doet haar een aantal jaar later al terugkeren naar de oude man. Het lieve, onderdanige meisje van weleer is echter verdwenen. Misschien niet Buñuels beste, maar wel een van zijn meest intelligente en complexe werken, rijkelijk gevuld met zijn eigen obsessies en nachtmerries.

La Voie Lactée

1968 | Experimenteel, Fantasy, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1968. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Laurent Terzieff, Paul Frankeur, Claudio Brook, Pierre Clémenti en Alain Cuny.

Een pelgrimstocht van twee zwervers voert hen langs alle excessen en vormen van ketterij die sinds het ontstaan van het christendom hebben bestaan. Deze surrealistische reeks episoden, visioenen, ontmoetingen en dromen is in briljante stijl gemaakt, maar religie als uitsluitend doelwit voor harde satire maakt deze Buñuel-film minder algemeen toegankelijk dan zijn verwante werk. Het scenario is van Buñuel en Jean-Claude Carrière. Het camerawerk is van Christian Matras. Ook bekend als THE MILKY WAY.

Belle de jour

1967 | Drama, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1967. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli, Pierre Clémenti en Geneviève Page.

Jonge doktersvrouw Séverine (Deneuve) houdt van haar man maar niet van zijn liefkozingen en vlucht weg in sado-masochistische fantasieën. Om die in de praktijk te brengen gaat ze in een bordeel werken, maar stipt om vijf uur 's middags gaat ze naar huis, haar man mag het niet weten. Een jonge gangster wil meer worden dan een klant en dreigt haar geheim te onthullen. Rampspoed dient zich aan. Buñuel vermengde fantasie en werkelijkheid zo effectief dat hij ooit vertelde ze zelf aan het einde ook niet meer uit elkaar te kunnen houden. De mooie fotografie is van Sacha Vierny.

Simón del Desierto

1965 | Drama, Experimenteel, Korte film

Mexico 1965. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Claudio Brook, Silvia Pinal, Hortensia Santoveña, Enrique Alvarez Felix en Jesús Fernández Martínes.

Een zeer humoristische parabel over een gebaarde asceet die boven op een pilaar gaat zitten om beter met god te kunnen communiceren. Zo iets kon maar door één regisseur worden gemaakt; het eind is zelfs voor Buñuel fantastisch. De film had langer moeten worden, maar geldgebrek noopte Buñuel tot het herschrijven van de rest, in één nacht halverwege de opnamen. Julio Alejandro schreef mee aan het scenario. Het camerawerk werd door Gabriel Figuero gedaan.

Le journal d'une femme de chambre

1964 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1964. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Jeanne Moreau, Michel Piccoli, Georges Géret, Daniel Ivernel en Françoise Lugagne.

Céléstine (Jeanne Moreau) is een kamermeisje uit Parijs dat werkt bij een familie in Normandië in de jaren dertig. De mannen in en om het huis vallen voor het ogenschijnlijk toegankelijke stadsmeisje omdat de manipulatieve Céléstine zich dienstbaar voegt naar hun geneugten. Zo dringt ze door tot de kern van hun verwrongen bestaan. Via de afstandelijke ironie van Jeanne Moreau onderneemt Buñuel een bijtende aanval op maatschappelijke, morele en religieuze hypocrisie. Gebaseerd op het boek uit 1900 van Octave Mirbeau dat eerder in 1946 werd verfilmd door Jean Renoir.

En este pueblo no hay ladrones

1964 | Drama

Mexico 1964. Drama van Alberto Isaac. Met o.a. Julian Pastor, Rocio Sagaon, Graciela Henriquez, Luis Buñuel en Luis Vicens.

De debuutfilm van Isaac gaat over een ellendige nietsnut in een arm en verlaten Mexicaans dorpje, die niet tevreden is met wat hij krijgt van een oudere vrouw, die hem mainteneert. Hij zet een kraak, die niet oplevert wat hij verwachtte, maar juist ongekende gevolgen heeft waardoor hij een volgende inbraak moet plegen om de zaak recht te zetten. Buñuel in de rol van dorpspastoor is gedenkwaardig met zijn indrukwekkende monoloog, waarin hij verkondigt dat diefstal in hun dorp niet voorkomt. Een rake milieuschildering naar een verhaal van Gabriel Garcia Marquez.

Llanto por un bandido

1963 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1963. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Francisco Rabal, Lea Massari, Philippe Leroy, Lino Ventura en Manuel Zarzo.

Een Andalusische bandiet is met zijn bende ondergedoken in de Siera Morena. Hij krijgt van de koning amnestie aangeboden, op voorwaarde dat hij behulpzaam zal zijn bij de jacht op zijn vroegere medestanders. Dit historische fresco rond de legendarische 'El tempranillo', die in de vorige eeuw leefde, heeft als co-produktie onvoldoende middelen om spectaculair te worden. De film overtuigt vooral in de huwelijksscènes van Rabal en Massari. De keuring greep destijds in en verwijderde de rolletjes van maatschappijkritische intellectuelen als revolutionairen, hoewel het gastoptreden van Buñuel als beul gespaard bleef. De Italiaanse versie werd nauwelijks gecensureerd, waardoor het mogelijk was 25 jaar later het oorspronkelijke werk te reconstrueren.

El Ángel exterminador

1962 | Experimenteel

Mexico 1962. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Enrique Rambal, José Baviera, Cesar del Campo, Claudio Brook en Antonio Bravo.

Een sjiek gezelschap vrienden brengt de avond door in het huis van één hunner. Tot hun verbazing merken ze dat ze, zonder aanwijsbare reden, de kamer niet meer kunnen verlaten. Buñuel lanceert talloze rake aanvallen op de bourgeoismoraal van het snel verwilderende groepje. Vol met surrealistische grappen en droomscènes; een van Buñuels meesterwerken, naar eigen scenario, met medewerking van Luis Alcoriza. Zijn op één na laatste Mexicaanse film. Het camerawerk is van Gabriel Figueroa.

Viridiana

1961 | Komedie, Drama, Fantasy

Spanje​/​​Mexico 1961. Komedie van Luis Buñuel. Met o.a. Silvia Pinal, Fernando Rey, Francisco Rabal, Margarita Lozano en Victoria Zinny.

Met Viridiana oogstte Buñuel de Palme d'Or in Cannes, de dubbele banvloek van Vaticaan en Franco plus een invitatie om in Frankrijk censuurvrij films te komen maken. Alle favoriete thema's van de regisseur zijn dan ook voorhanden in dit drama over devote novice Viridiana (Pinal) die met tegenzin ingaat op de invitatie van haar suikeroompje Don Jaime (Rey) om hem te bezoeken. Vanaf dat moment is het kloosterleven nog slechts een verre idylle. De herschepping, met bedelaars en zwervers, van Leonardo da Vinci's Het Laatste Avondmaal was een cause célèbre.

La joven

1960 | Drama, Experimenteel, Korte film

Mexico​/​​Verenigde Staten 1960. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Zachary Scott, Bernie Hamilton, Key Meersman, Crahan Denton en Graham Denton.

Een zweterig melodrama over een voortvluchtige zwarte musicus die op een verlaten eiland terechtkomt waar Meersman overheerst wordt door Scott. USA-titel: THE YOUNG ONE.

La fièvre monte à El Pao

1959 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Mexico 1959. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Gérard Philipe, María Félix, Jean Servais, Domingo Soler en Raúl Dantés.

In het fictieve Midden-Amerikaanse El Pao - symboolmodel voor bestaande dictaturen - zuchten op een eiland politieke gevangenen onder dwangarbeid. Dan wordt de gouverneur van het regime vermoord. Wanneer zijn humanistische secretaris Vázquez (nobele vent Philipe) de pre-revolutionaire boel waarneemt, komt zijn maîtresse Inès (de warmbloedige Félix) tussen hem en de van hogerhand gezonden ordehandhaver Gual (Servais) te staan. Expliciet linkse, politieke film van Buñuel, naar roman van Henry Castillou, heeft ondanks de formulevorm zijn momenten en vooral: sfeer.

Nazarin

1958 | Drama

Mexico 1958. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Francisco Rabal, Rita Marcedo, Marga Lopez Tarso, Ofelia Guilmáin en Rita Macedo.

Een meedogenloos wreed drama over de bijna heilige priester Rabal die letterlijk tracht uit te voeren wat Christus heeft gezegd, en over hypocriete boeren die hem links laten liggen. Opgenomen in Mexico. Typerend voor het werk van Buñuel, en moeilijk. Scenario van Luis Buñuel en Julio Alejandro naar de gelijknamige roman van Benito Perez Galdos. Camerawerk van Gabriel Figueroa.

La mort en ce jardin

1956 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Mexico 1956. Avonturenfilm van Luis Buñuel. Met o.a. Simone Signoret, Georges Marchal, Charles Vanel, Michèle Girardon en Michel Piccoli.

Tijdens de Mexicaanse revolutie vlucht een klein groepje Fransen vanuit een garnizoensplaats het oerwoud in. Honger en ontberingen in de jungle brengen hun ware aard en conflicten boven, zodat slechts twee met een vliegtuigwrak kunnen ontsnappen. De film is de beste uit Buñuels gedwongen 'commerciële' periode dankzij een sterk scenario - waaraan Raymond Queneau meeschreef - dat in de persoon van de hypocriete priester (Piccoli) alle kansen geeft aan het anticlericalisme van de regisseur.

Ensayo de un crimen

1955 | Komedie

Mexico 1955. Komedie van Luis Buñuel. Met o.a. Ernesto Alonso, Miroslava Stern, Rita Macedo, Ariadna Welter en Leonor Llausás.

Archibaldo de la Cruz, is een typisch verwend rijkeluiszoontje, die denkt dat hij met behulp van zijn muziekdoos al zijn wensen in vervulling kan laten gaan. Hij wenst de dood van zijn gouvernante, en onmiddellijk wordt zij door een kogel getroffen. Wanneer hij op latere leeftijd bij een antiquair zijn oude speeldoos terugkoopt komen nogal gewelddadige herinneringen en visioenen bij hem boven. Buñuel was één van de meesters van het scheppen van een fantastische droomwereld. Hij maakte van het boek van Rodolfo Usigli een prachtige surrealistische film, een van de beste uit zijn Mexicaanse tijd. Het camerawerk is van Augustin Jiménez. Ook bekend als LA VIDA CRIMINAL DE ARCHIBALDO DE LA CRUZ. THE CRIMINAL LIFE OF ARCHIBALDO DE LA CRUZ en REHEARSAL FOR A CRIME.

Celà s'appelle l'aurore

1955 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1955. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Lucia Bosé, Georges Marchal, Nelly Borgeaud, Gianni Esposito en Julien Bertheau.

Dokter Valerio (Marchal) is nauw betrokken bij de levens van zijn patiënten in een plattelandsgemeente. Zoals Sandro (Esposito), voorman van een lokale industrieel. Ondertussen verlangt Valerio’s jongere vrouw Angela (Borgeaud) naar grootsteeds Nice. Na een periode in Mexico bewerkte de Spaanse Buñuel in Frankrijk een roman van Emmanuel Roblès. Deze film vormt met de latere La mort en ce jardin en La fièvre monte à El Pao een drieluik over revolutionair sentiment. Sterk werk van de maker van ondermeer Un chien Andalou en Belle de Jour

Las aventuras de Robinson Crusoe

1954 | Experimenteel, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Mexico 1954. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Felipe De Alba, Jaime Fernandez, Dan O'Herlihy en Chel López.

Dokter Valerio (Marchal) is nauw betrokken bij de levens van zijn patiënten in een plattelandsgemeente. Zoals Sandro (Esposito), voorman van een lokale industrieel. Ondertussen verlangt Valerio’s jongere vrouw Angela (Borgeaud) naar grootsteeds Nice. Na een periode in Mexico bewerkte de Spaanse Buñuel in Frankrijk een roman van Emmanuel Roblès. Deze film vormt met de latere La mort en ce jardin en La fièvre monte à El Pao een drieluik over revolutionair sentiment. Sterk werk van de maker van ondermeer Un chien Andalou en Belle de Jour

El Río y la muerte

1954 | Drama, Experimenteel

Mexico 1954. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Columba Domínguez, Miguel Torruco, Joaquín Cordero, Jaime Fernández en Joaqu´n Cordero.

In een Mexicaans dorpje hangt de dood in de lucht. Een van de vreemdste films van Buñuel: overdreven Mexicaans qua mentaliteit, maar wel met momenten van grote schoonheid. Scenario van Luis Buñuel en Luis Alcoriza. Camerawerk van Raúl Martinez Solares.

Él

1953 | Drama

Mexico 1953. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Arturo De Córdova, Delia Garcés, Aurora Walker, Luis Beristain en José Pidal.

Monumentaal werk van Luis Buñuel, waarin een vrome en toegewijde echtgenoot uit de hogere kringen (De ­Córdova in de beste rol uit zijn carrière) alle grip op de realiteit verliest tijdens een door extreme jaloezie aangewakkerde psychose. De film toont een ‘waarachtig portret van een paranoïde persoonlijkheidsstoornis,’ volgens de Franse psychoanalyticus Jacques Lacan. De beroemde psychiater, die alleen in Sigmund Freud zijn meerdere erkende, draaide Buñuels meesterstuk zelfs voor zijn studenten als lesmateriaal. Veel meer erkenning kreeg Buñuel aanvankelijk niet, maar inmiddels wordt Él ­terecht gezien als een hoogtepunt in zijn oeuvre.

La Ilusión viaja en tranvía

1953 | Komedie, Drama, Avonturenfilm

Mexico 1953. Komedie van Luis Buñuel. Met o.a. Lilia Prado, Carlos Navarro, Domingo Soler, Fernando Soto en Miguel Manzano.

Enkele spoorwegbeambten besluiten om op een feestdag gebruik te maken van een trein die bestemd is voor de sloop. Een triviale schelmenkomedie, met aanhoudende surrealistische insinuaties, die uitstekend past in de rij van de meest opmerkelijke films van Buñuel uit zijn Mexicaanse periode. Scenario van Mauricio de la Serna en José Revueltas. Camerawerk van Raúl Martinez Solares.

Cumbres borrascosas

1953 | Drama, Romantiek

Mexico 1953. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Jorge Mistral, Irasema Dilian, Emilia Prado en Ernesto Alonso.

Een staljongen koestert een uitzichtloze liefde voor de meesteres van het huis, die hem tenslotte laat zitten voor een man uit haar eigen milieu. Dit is een zeer persoonlijke filmbewerking van Wuthering Heights van Emily Brontë, met een enorm surrealistisch karakter. Het is één van de belangrijkste films van Luis Buñuel uit zijn Mexicaanse periode. Ook bekend als ABISMOS DE PASION.

El Bruto

1952 | Drama

Mexico 1952. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Pedro Armendáriz, Katy Jurado, Rosa Arenas, Andrés Soler en Andres Soler.

Een verhaal over het leven van een slachter die te lomp is om zijn vrouw seksueel te bevredigen. Een bijna vulgair melodrama dat wordt gered door het vermogen van Buñuel omgeving en mensen te observeren.

Adventures of Robinson Crusoe

1952 | Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Mexico 1952. Avonturenfilm van Luis Buñuel. Met o.a. Dan O'Herlihy, James​/​​Jaime Fernández, Felipe De Alba, Chel López en José Chávez.

Persoonlijke verfilming van Buñuel naar de beroemde roman van Daniel Defoe. Prima werk van O'Herlihy als Robinson en van cameraman Alex Phillips sr. Fernandez is Vrijdag. Buñuel maakte er een epos van over de eenzaamheid. In kleur; zowel in de Engelse als in de Spaanse versie.

Una Mujer sin amor

1951 | Drama

Mexico 1951. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Rosario Grandados, Tito Junco, Joaquín Cordero en Julio Villareal.

Twee mannen trachten dezelfde vrouw te krijgen. Een slechte film, waarin men heeft geprobeerd plagiaat te plegen op de reeds door Cayatte voor de film bewerkte versie van Pierre et Jean van De Maupassant en die door Buñuel zonder enige interesse van zijn kant is geregisseerd.

Subida al cielo

1951 | Komedie

Mexico 1951. Komedie van Luis Buñuel. Met o.a. Lidia Prado, Carmelita González, Esteban Marquéz, Luis Aceves en Carmelita Gonzçles.

Het verhaal van een busreis door de Mexicaanse Staat Guerrero. Niet een van de beste films van Buñuel. Het scenario is van Manuel Altolaguirre, Juan de la Cabada en Buñuel. Het camerawerk is van Alex Phillips.

La hija del engaño

1951 | Drama

Mexico 1951. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Nacho Contla, Alicia Caro, Lily Aclemar en Fernando Soler.

Het verhaal van een busreis door de Mexicaanse Staat Guerrero. Niet een van de beste films van Buñuel. Het scenario is van Manuel Altolaguirre, Juan de la Cabada en Buñuel. Het camerawerk is van Alex Phillips.

Don Quintín el amargao

1951 | Komedie

Mexico 1951. Komedie van Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Soler, Rubén Rojo, Alicia Caro, Nacho Contra en Lily Aclemar.

De laatste verfilming van het gelijknamige toneelstuk. Deze keer wel door Buñuel geregisseerd, maar desondanks geen geslaagde film. Het scenario is van Raquel Alcoriza en Luis Alcoriza. Het camerawerk is van José Ortíz Ramos. Ook bekend onder de titel LA HIJA DEL ENGAÑO.

Demonio y carne

1951 | Drama

Mexico 1951. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Rosita Quintana, Fernando Soler, Victor Manuel Mendoza, Matilde Palau en Fernando Soler.

Een uit de gevangenis ontvlucht meisje komt bij een familie werken waar ze de hartstochten opwekt van heer en knecht ... Een wat onpersoonlijk melodrama, dat ook nog middelmatig gespeeld wordt. Buñuel nam deze film, die enigszins op LE JOURNAL D'UNE FEMME DE CHAMBRE lijkt, in twintig dagen op. Ook bekend onder de titel SUSANA.

Los olvidados

1950 | Drama, Experimenteel

Mexico 1950. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Alfonso Mejía, Alfonso Mejia, Alfonso Meija, Roberto Cobo en Estela Inda.

Pedro en Jaibo leven in een achterbuurt van Mexico City en maken deel uit van een bende. Ze proberen onder meer een blinde straatmuzikant te beroven. Pedro; die gefascineerd wordt door Jaibo maar tevens bang voor hem is; is er getuige van dat Jaibo een moord pleegt. Later verraadt Pedro Jaibo; die zijn vriend vervolgens te pakken neemt. Intussen maakt de politie jacht op Jaibo. Klassieker van Bunuel; die herinnert aan het Italiaanse neo-realisme

El Gran calavera

1949 | Komedie

Mexico 1949. Komedie van Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Soler, Rubén Rojo, Andrés Soler en Luis Alcoriza.

Een man geniet van het leven zonder zich ergens zorgen over te maken. Een behoorlijke film waarmee Buñuel na twee jaar rust weer begon te regisseren.

El Gran casino

1947 | Romantiek

Mexico 1947. Romantiek van Luis Buñuel. Met o.a. Libertad Lamarque, Jorge Negrete en Mercedes Barba.

Er ontstaat een romance tegen de achtergrond van een olieveld.Een wat middelmatige film met twee destijds beroemde sterren die Buñuel zelf niet wilde in de hoofdrol.

The Beast with Five Fingers

1946 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1946. Horror van Robert Florey. Met o.a. Robert Alda, Andrea King, Peter Lorre, Victor Francen en J. Carrol Naish.

Een Italiaans dorpje, rond 1900. Francen, een Amerikaanse pianist die op zijn linkerhand na helemaal verlamd is, leeft er teruggetrokken. Hij heeft Alda ingehuurd, een jonge componist die de werken van Bach moet arrangeren voor een hand. Zijn andere huisgenoten zijn verpleegster King en secretaris Lorre. De nacht nadat Francen zijn testament heeft aangepast, komt hij bij een ongeval om het leven. Maar zijn hand zal de moordenaar aanwijzen. Sfeervolle griezelfilm met een aantal onvergetelijke scenes, zoals de confrontatie van Lorre met de levende hand (deze scène werd geschreven door Luis Buñuel, die niet op de titelrol vermeld staat). De acteurs zijn zeer overtuigend in hun rollen. Het goed gestructureerde scenario van Curt Siodmak, naar een verhaal van William Fryer Harvey, heeft een onbevredigend einde, maar dat kan de kwaliteit van de rest onmogelijk teniet doen.

Las Hurdes - Tierra sin pan

1932 | Documentaire, Drama

Spanje 1932. Documentaire van Luis Buñuel.

Onmiddellijk na be[KA3]eindiging van L`AGE D`OR begaf cineast Luis Bu[KA6]nuel zich naar zijn geboorteland Spanje om er een documentaire te draaien in de stijl van de sociale documentaire school, die we in ons gebied kennen van een Joris Ivens of een Henri Storck (zie hun BORINAGE-documentaire). In een onherbergzame bergstreek, geprangd tussen Sierra de la Peña en Sierra de Gata liggen een vijftigtal kleine dorpjes waarin, in de periode dat de film gedraaid werd, een tienduizend mensen woonden. Er was geen economische bedrijvigheid, dus heerste er armoede. Zelfs bij de Spanjaarden was de streek zo goed als onbekend. Het leven van de bewoners was hard en uitzichtloos. Ze woonden primitief, met soms tientallen in een kamer. Comfort kenden ze niet. Door gebrek aan hygiëne waren er veel zieken en kindersterfte was schering en inslag. Incest was er een doodgewone zaak, met als gevolg dat veel bewoners mismaakt waren. De enige tekenen van een zekere rijkdom was te vinden in de kerken. Een schrijnend document, dat een sterk contrast vormt met de openingsscène: een huwelijksfeest in een dorp juist voor Las Hurdes. Heel wat beelden uit deze film zullen voor eeuwig gegrift blijven in de herinnering van de meeste kijkers. Buñuel schreef zelf het scenario. Commentaar werd ingesproken door Pierre Unik. Fotografie is van Eli Lotar.

L'Age d'Or

1930 | Experimenteel

Frankrijk 1930. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Gaston Modot, Lya Lys, Caridad De Labardesque, Pierre Prévert en Lionel Artigas.

Een surrealistisch meesterwerk, dat enerzijds door metaforische aanvallen een satire is op de maatschappij, het geloof en de gevestigde orde, en anderzijds een verheerlijking van de hartstochtelijke liefde. Bij het uitkomen veroorzaakte de film een schandaal en werd hij verboden. De film heeft niets verloren van zijn kracht, zijn lyrische gedrevenheid en zijn poëtische zuiverheid. Op de achtergrond bespeurt men invloeden van Sade, Marx en Freud, maar door de originaliteit van dit werk is er geen sprake van een directe invloed. Deze film is een 'getuige' van het tijdperk van de surrealistische revolutie. Scenario van Luis Buñuel en Salvador Dali. Camerawerk van Albert Duverger.

Un chien andalou

1929 | Experimenteel

Frankrijk 1929. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Pierre Batcheff, Simone Mareuil, Salvador Dali, Jaime Miravilles en Luis Buñuel.

Een belangrijk werk in de filmgeschiedenis. 'Zeer ongewoon, provocatief, heeft in geen enkele traditie een plaats', verklaarde Buñuel. De film is werkelijk zonder enige schijnbare samenhang en gaat in tegen alle logica; het perfekte voorbeeld van het 'automatische schrijven' dat geliefd is bij de surrealisten. We zien een nachtmerrie: een oog wordt door een scheermes doorkliefd, seminaristen trekken rond met piano's vol met ezels, die in staat van ontbinding verkeren. Dit meesterwerk van de vreemdheid en de fantasie is erg heftig en niet zonder symbolen, waarvan het belangrijkste het najagen van volledig nonconformisme lijkt te zijn, als reactie tegen de burgerlijke dwang. Aan het scenario is meegeschreven door Salvador Dalí.

La chute de la maison Usher

1928 | Horror, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1928. Horror van Jean Epstein. Met o.a. Jean Debucourt, Marguerite Gance, Charles Lamy en Fournez-Goffard.

Deze zwijgende Edgar Allan Poe-adaptatie is, deels dankzij de dramaturgische vrijheden die Epstein nam, een volledig in zichzelf verzonken gotische filmdroom van ongekende melancholie en morbiditeit. Op verzoek van aristocraat Roderick Usher vervoegt zijn enige vriend zich bij hem en zijn ziekelijke tweelingzus Madeline. Bij aankomst in het afgelegen kasteel, omringd door vijvers, bos en moeras, treft de vriend zijn gastheer, diens zus en de residentie in een bijna symbiotische staat van voortgaand verval. Vroege fantastische cinema van het hoogst haalbare niveau, doordesemd van obsessie en dood. Luis Buñuel was regieassistent.

Carmen

1926 | Drama

Frankrijk 1926. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Raquel Meller, Louis Lerch, Gaston Modot, Jean Murat en Luis Buñuel.

Don Jos[KA1]e de Lizzarabengoa (Lerch) speelt vals met kaarten en moet het hazepad kiezen. Hij belandt in het leger en klimt op tot kwartiermeester van het regiment van Almanza in Sevilla. Hij moet sigarenmaakster Carmen (Meller) naar de gevangenis begeleiden. Carmen is een innemende schoonheid, een zigeunerin die behoort tot de bende van Dancaire (Vina) die de bergen van Andalusië onveilig maken. Hij is zo weg van Carmen dat hij haar laat lopen en zelf deserteert. Hun romantische relatie eindigt heel tragisch: Don José doodt zijn geliefde. Regisseur Feyder heeft in het scenario naar de beroemde roman van Prosper Mérimée niet veel overgelaten. Hij heeft het verhaal voor de film uitgewerkt tot een dramatische geschiedenis, die nauwelijks te harden is. De film is aan de lange kant, maar wat hem hedentendage interessant maakt, is de volledige restauratie en een geluidsspoor met de oorspronkelijke muziek van de toen 21-jarige componist Ernesto Halffter Esriche, dat uitgevoerd wordt door het Orchestre de Perpignan-Languedoc-Roussillon onder leiding van Daniel Tosi. De muziek werd opnieuw gearrangeerd door François Porcile. De film werd in 2001 gedigitaliseerd door het bedrijf Lobster dat daarin gespecialiseerd is. Het camerawerk is van Maurice Desfassiaux en Paul Parguel.