Patrick Ledoux: regie en muziek.
Er zijn 5 films gevonden.

Merci, Monsieur Robertson

1985 | Drama, Historische film, Animatie

België​/​​Frankrijk 1985. Drama van Pierre Levie. Met o.a. Alexandre von Sivers, Suzy Falk, Catherine Ferrière, Jean-Pierre Gandy en Pierre Laroche.

Rond 1800, in de nadagen van de Revolutie, begeeft de Luikenaar Robertson zich naar Parijs, waar hij adembenemende voorstellingen geeft met zijn uitvinding, de toverlantaarn. Zijn acties worden niet erg op prijs gesteld en zijn apparatuur wordt in beslag genomen. Aan een meisje uit het publiek voorspelt hij de toekomst van de beeldende kunst, via o.a. Joseph Plateau, Emile Reynaud, William Talbot, Leon Bouly, Thomas Edison, om uiteindelijk te belanden bij de gebroeders Lumière, die in 1895 de eerste filmvoorstellingen zullen geven. Een speelse en originele geschiedenis van de voordagen van de film, met enkele unieke voorbeelden van bewegende beelden, w.o. een voorstelling van PIERROT ET COLOMBINE, de eerste 'geprojecteerde tekenfilm' uit de geschiedenis, met behulp van de Praxinoscoop van Reynaud. Helder, duidelijk en frivool, met gespeelde scènes, archiefopnamen en animatiefilm. De verteller Robertson wordt gespeeld door Von Sivers. In het scenario van Pierre en Françoise Levie zijn fragmenten opgenomen uit de korte films MERCI, MONSIEUR ROBERTSON van Patrick Ledoux, LE CHEVAL DE FER van Gérald Frydman en Pierre Levie, UNE INVENTION SANS AVENIR van Daniel Schelfthout en vier films van Levie zelf: DES LANTERNES VRAIMENT MAGIQUES, ZOOTROPOMANIA, LA MÉMOIRE DE L'ŒIL en EMILE REYNAUD. Voor de animatie stonden Etienne De Bruyne, Daniel Schelfthout en Michel Bertiaux in, terwijl de camera werd bediend door Paul Vercheval, Michel Baudour, Raymond Fromont en Désiré Berckmans. De film werd gemaakt n.a.v. de negentigste verjaardag van de filmindustrie. Ook bekend als THANK YOU, MR. ROBERTSON.

Berthe

1976 | Drama

België​/​​Duitsland 1976. Drama van Patrick Ledoux. Met o.a. Claire Wauthion, Alfonso Lipp, Suzy Falk, Jean-Jacques Moreau en Marion Hänsel.

Een bewerking, of liever gezegd, verraad van de novelle van Guy de Maupassant. Wat een subtiele en suggestieve beschrijving van een grote hartstocht is, verwordt hier tot de gezwollen, overdreven en onbedoeld karikaturale schets, waar deze cineast bekend om staat. Een filmstijl die nergens op slaat en overspannen camerabewegingen. Doet denken aan Boileau : 'Het is slechts loofwerk, het is slechts lijstwerk'. De triomf van de kitsch.

Private Property

1975 | Misdaad, Thriller

Duitsland​/​​België 1975. Misdaad van Patrick Ledoux. Met o.a. Gabriel Cattand en Anne-Sophie Beaufort.

Een zwerver vertrouwt zijn verloofde aan zijn broer toe, die magazijnbewaker is. Wanneer hij vele maanden later terugkomt, is uiteraard het onvermijdelijke gebeurd. Hij wordt waanzinnig jaloers, met dodelijke gevolgen. Een oppervlakkige en gekunstelde opbouw, een even pretentieuze als inhoudsloze stijl en een camera die voortdurende draaibewegingen maakt. De invloed van 'de nouvelle vague' in het algemeen en A DOUBLE TOUR van Chabrol in het bijzonder, ligt er wel heel dik bovenop. Een nutteloze stijloefening die geen seconde geloofwaardig overkomt. Buiten dat is deze film alleen geschikt voor de beeldbuis, omdat hij vrij kort is.

Klann

1970 | Drama

België​/​​Frankrijk 1970. Drama van Patrick Ledoux. Met o.a. Gabriel Cattand, Ursula Kubler, Nathalie Vernier, Marie-Sygne Ledoux en David McNeil.

Een filmregisseur denkt de volmaakte actrice voor zijn film over Jeanne d'Arc gevonden te hebben. De regisseur vormt zijn actrices echter het liefste in bed. Het nieuwe sterretje neemt de 'liefde' van de man serieus, totdat zij de waarheid ontdekt en zichzelf echt laat verbranden tijdens de laatste opnamen voor de Jeanne d'Arc-film. Een bekend gegeven, dat erg slordig werd uitgewerkt.

Palaver

1969 | Komedie

België 1969. Komedie van Emile Degelin. Met o.a. Arlette La Haye, Grégoire Mulimbi, Umberto Bettencourt, Jacques Mulongo en Jean Kabuta.

Drie Afrikaanse jongemannen die in België studeren, dromen op een lome zondagmiddag wat zij allemaal graag zouden willen meemaken. Komisch, omdat de Afrikanen een geheel eigen kijk hebben op de westerse blanken en er zodoende een werking ontstaat zoals in Haanstra's ALLEMAN. Een onderhoudende satire.