Suzanne Dehelly: cast.
Er zijn 20 films gevonden.

Les Livreurs

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Darry Cowl, Francis Blanche, Claire Maurier, Patricia Karim en Robert Berri.

De bezorgers van een Parijs warenhuis komen door hun werk in steeds wisselende identiteitsverwarringen en proberen die rollen ook te spelen, met evenveel flair als catastrofaal resultaat. Deze ouderwetse gooi- en smijtklucht mist een onderlinge samenhang tussen de diverse, afgetrapte grappen en is zonder vaart gefilmd. Dit is een van de oorzaken waarom het duo Cowl-Blanche, ondanks hun eigen kwaliteiten, nooit echt is doorgebroken.

La Valse du gorille

1959 | Actiefilm, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk 1959. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Roger Hanin, Charles Vanel, Wolfgang Preiss, Yves Barsacq en Suzanne Dehelly.

Tijdens een conferentie van geleerden in Düsseldorf wordt een aanslag gepleegd en een pakket geheime documenten gestolen. Geheimagent 'de Gorilla' komt in actie. Redelijk onderhoudende en dynamische spionageavonturen hebben door te veel soortgelijke films sindsdien veel van hun werking verloren, maar Hanin volgt Lino Ventura als titelheld op met overtuigende mannetjesputterij en Vanel is uiterst louche.

Les Fruits de l'été

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Henri Guisol, Etchika Choureau, Claude Nicot en Jeanne Fusier-Gir.

Mede dankzij haar vrije opvoeding blijkt de dochter van een notabele zwanger te zijn geworden waarmee de status van papa in opspraak dreigt te komen. Haar moeder wil de baby voor de hare laten doorgaan, maar het meisje trouwt met de verwekker, terwijl mama dan zelf echt zwanger blijkt te zijn. Door de lusteloze regie van de veteraan lijkt deze komedie op een trage toneelverfilming die ondanks de zogenaamde pikanterieën ook nogal muf is van moralisme. De bekwame spelers etaleren een nogal moedeloos animo.

Les Amours finissent à l'aube

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Georges Marchal, Françoise Christophe, Nicole Courcel, Suzanne Dehelly en Louis Seigner.

Auto-ingenieur heeft zwaar zieke vrouw voor wie elke emotie fataal kan zijn. Hij houdt zijn slippertjes voor haar geheim tot zwangere vriendin alles dreigt te vertellen. Hij wurgt haar per ongeluk en laat lijk verdwijnen. Politie ontdekt misdaad toch, maar kan niet tot sluitend bewijs komen. Film aarzelt voortdurend tussen politie-intrige en overspannen psychologisch drama en houdt door die toonswisseling nieuwsgierigheid gaande. Als meer steracteurs uit die periode komt Marchal naar huidige maatstaven over als een engerd.

La Nuit est mon royaume

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Jean Gabin, Simone Valêre, Gérard Onny, Suzanne Dehelly en Robert Arnoux.

Een treinmachinist is door een bedrijfsongeval blind geworden en leert in een religieus her-educatie-instituut, dat hij toch nog een nuttig en werkzaam leven kan hebben. De verliefdheid op zijn eveneens blinde braille-lerares leert hem zijn handicap definitief te aanvaarden. De sobere en doorleefde rol van Gabin weegt op tegen de al te smartlappig uitgebouwde amoureuze driehoeksverhouding met de geleidelijk aan ook blind wordende novice van het instituut - die de aandacht van het belangwekkend hoofdthema afleidt.

Le rosier de Madame Husson

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Bourvil, Jacqueline Pagnol, Pauline Carton, Mireille Perrey en Germaine Dermoz.

De voorzitster van een Normandisch patronaatscomité wil het voorbeeldigste meisje van het dorp een prijs geven. Bij gebrek aan voldoende deugdzame kandidates besluit zij dan maar een jongeman te onderscheiden en kiest de brave 'dorpsidioot'. De jongen wordt overmoedig door zoveel eer en van zijn braafheid blijft al spoedig weinig over. De verfilming van dit verhaal van De Maupassant behoorde tot de eerste vooroorlogse successen van Bernard-Deschamps. Ondanks het scenario van Pagnol en de hoofdrol van Bourvil blijft deze versie daarbij achter; de eigentijdse situering is gedateerder dan het origineel. De fotografie is van Charles Suin.

Ma Tante d'Honfleur

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van René Jayet. Met o.a. Suzanne Dehelly, Mona Goya, Paulette Dubost, Dorette Ardenne en Jeanne Fusier-Gir.

Nog zo'n vlakke bewerking van een van die toendertijd succesvolle stukken, die daarna voorgoed in het vergeetboek zijn terechtgekomen. Cinematografisch van weinig waarde maar een klassiek voorbeeld van de 'vaudeville'. Bij gelegenheid gaan zien vanwege de zeden en gewoonten van die tijd.

Au grand balcon

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Pierre Fresnay, Georges Marchal, Janine Crispin, Suzanne Dehelly en Germaine Michel.

Oude vrijsters leiden een pension voor vliegeniers en zijn zo de meelevende getuigen van de moeizame, maar uiteindelijk geslaagde oprichting van een commerciële luchtvaartmaatschappij op Zuid-Amerika. Toegewijd gemaakte en door Joseph Kessel geschreven hommage aan de luchtvaart is nogal traag en er wordt bovendien vrij dor geacteerd. Het inmiddels historisch geworden beeld van de luchtvaart is niettemin interessant.

Cinq tulipes rouges

1948 | Thriller, Sportfilm

Frankrijk 1948. Thriller van Jean Stelli. Met o.a. René Dary, Jean Brochard, Raymond Bussières, Annette Poivre en Suzanne Dehelly.

Tijdens de ronde van Frankrijk zijn vier wielrenners op mysterieuze wijze vermoord. Op elk slachtoffer is een rode tulp achtergelaten. In het scenario en de regie wordt al te snel het kruit verschoten, zodat de suspense halverwege in de versukkeling raakt. Een curieus beeld van de Tour van weleer blijft over. In de film wordt met animo geacteerd.

Rouletabille joue et gagne

1947 | Avonturenfilm, Sciencefiction, Misdaad

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Christian Chamborant. Met o.a. Marie Déa, Jean Piat, Michel Vitold, Suzanne Dehelly en Monique Mélinand.

Twee bendes bestrijden elkaar om een metaal dat de wetenschap kan veranderen (belenium) om er uiteindelijk slecht gebruik van te maken maar de detective Rouletabille achtervolgt hun gelijktijdig met de politie. Alles met de charme van die goede oude 'films' van weleer. Georges Franju zou zeker van deze film gehouden hebben. Wanda, de vriendin van Rouletabille, vertelt hoe ze er toe gekomen is professor Sadjeck te vermoorden die een gevaarlijke spion was. Zij en Rouletabille trouwen als de affaire vergeten is. De hele film is niet meer dan een grote terugblik met de charme van de voorgaande ROULETABILLE JOUE ET GAGNE. Bovendien, een zekere nostalgie, een zekere ontgoocheling van de 'serial' en een zekere aankondiging. De regisseur heeft zelfmoord gepleegd na het uitkomen in Parijs van zijn vierde en laatste film.

L' Idole

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Alexandre Esway. Met o.a. Yves Montand, Albert Préjean, Danielle Godet, Robert Berri en Suzanne Dehelly.

Een houthakker wordt door een bokspromotor tot kampioen gemaakt via een reeks omgekochte matches, zonder dat hij dat zelf weet. Als door nalatigheid een rivaal verongelukt, verkiest hij aan de vooravond van de Europese kampioenschappen de nederlaag boven verder bedrog. Dit clichématig melodrama werd in alle scènes buiten de ring bedroevend gefilmd, maar is een curieuze herinnering aan de slechte acteur die Montand in de beginjaren van zijn carrière was.

Pas un mot à la Reine-Mère

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Suzanne Dehelly, Liliane Bert, André Bruno, Pierre Bertin en Maurice Baquet.

Deze film is geheel op het toneel van het theater opgenomen, waar deze komedie van Yves Mirande en Maurice Goudeket werd gespeeld. Met andere woorden: de cinematografische waarde is nihil en het stuk zelf is inmiddels ook aardig muf geworden.

Le Roi des Resquilleurs

1945 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1945. Komedie van Jean Devaivre. Met o.a. Rellys, Jean Tissier, André Gabriello, Suzanne Dehelly en Janette Batti.

Verschillende zaakjes worden door twee slechte zangers voor feestavonden bedacht en uiteindelijk gaan ze zich met chantage bezighouden. Vervolgens hebben ze grote plannen in de professionele sport maar alles blijkt onbeduidend. Weer een film die op maat gemaakt is voor de komiek Rellys maar Tissier is veel interessanter. Er hebben zich vijf mensen met het scenario en de dialogen beziggehouden: het resultaat is niet veel beter dan anders. Blijft over het werk van de acteurs en komedianten.

La Belle aventure

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Micheline Presle, Giselle Pascal, Suzanne Dehelly, Pauline Carton en Berthe Bovy.

Trouwe maar luchtige verfilming van de komedie van Robert de Flers, Gaston Arman de Caillavet en Etienne Rey. Het mooie landschap van de Dordogne dient als decor voor een traditionele zedenkomedie. Het neusje van de zalm.

Félicie Nanteuil

1942 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1942. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Micheline Presle, Claude Dauphin, Louis Jourdan, Marcelle Praince en Roland Armontel.

Een meisje uit de provincie volgt een acteur, die haar een toneelcarrière voorspiegelt naar Parijs. Onder zijn jaloerse protectie kan haar grote talent zich niet ontwikkelen en als zich een nieuwe aanbidder aandient, pleegt de acteur zelfmoord. Ze ziet af van de liefde en wijdt haar leven alleen aan het theater. Deze filmversie van Histoire Comique van Anatole France biedt een zorgvuldige reconstructie van Parijs anno 1900 en de bezielde hoofdrollen van Presle en Dauphin redden het scenario van overdreven melodrama.

Croisières sidérales

1942 | Sciencefiction

Frankrijk 1942. Sciencefiction van André Zwoboda. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marchat, Julien Carette, Suzanne Dehelly en Robert Arnoux.

Astronauten verkennen in 1942 de stratosfeer en wel per luchtschip. Vervolgens bevinden ze zich op de Aarde, eerst in 1965 en daarna in 2000. Een klassiek en naïef thema en bovendien een misser, wanneer naar de realiteit van vandaag de dag wordt gekeken. Maar het al even ingenieuze als inventieve scenario van Pierre Guerlais en Pierre Bost, de beelden van Jean Isnard waaraan grote zorg werd besteed en niet te vergeten de decors en kostuums van Henri Mahé, toch ontworpen in een tijd van vele beperkingen, maken dat weer goed. Een geslaagd project en tegelijkertijd de eerste film van een regisseur die er zo weinig, slechts zeven, maakte.

Premier rendez-vous

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Fernand Ledoux, Louis Jourdan, Jean Tissier en Gabrielle Dorziat.

Een professor van middelbare leeftijd plaatst een contactadvertentie en gaat corresponderen met een charmante jonge vrouw. Bij hun eerste afspraak laat hij zich vervangen door een meer aantrekkelijker en jeugdiger neef. Romantisch niemendalletje speelde in op de behoefte aan verstrooiing tijdens de oorlogsjaren, maar is beter gebleven dan veel pretentieuzere films door het spel van Ledoux, de spontaniteit van Darrieux en de frisheid van debuterende jonge acteurs en actrices (als medestudenten van Jourdan figureren ook nog Daniel Gélin en Georges Marchal). Scenario van regisseur Decoin.

Vacances payées

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Maurice Cammage. Met o.a. Frédéric Duvallès, Christiane Delyne, Suzanne Dehelly, Pierre Palau en Andrex.

De eerste soldaten met betaald verlof (1936) gaan met vakantie naar de C[KA4]ote d`Azur, waar de jeugdige werknemers verscheidene liefdesavontuurtjes met werkstertjes beleven. Tamelijk vermoeiend, zoals alle werken van Cammage (met uitzondering van CINQ SOUS DE LAVARÈDE). Hij was in zijn tijd de koning van de schuine moppen, de boulevard-cinema en de soldatenhumor.

Prête-moi ta femme

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Maurice Cammage. Met o.a. Pierre Larquey, Pierre Brasseur, Monique Rolland, Suzanne Dehelly en Colette Darfeuil.

Bewerking van een luchtig blijspel van Maurice Desvallières. Klassieke misverstanden en wendingen rond een dubbel huwelijk. De bruid treedt op dezelfde dag met twee mannen in het huwelijk en strijkt daarmee een aardig bedrag op; met alle consequenties van dien.

La crise est finie

1934 | Muziek, Komedie

Frankrijk 1934. Muziek van Robert Siodmak. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Régine Barry, Suzanne Dehelly en Jane Loury.

Een door de provincie trekkend revuegezelschap heeft weinig succes, wat het optimisme van de jeugdige invalster van een lastige vedette niet tempert. Uitgerekend in haar geboorteplaats krijgt ze de kans om de hoofdrol over te nemen en ze oogst onverwachte successen. Dat is aanleiding voor de groep om hun geluk te wagen in Parijs met een rond haar gebouwd programma. Deze eenvoudige, maar charmerende musical heeft een meer dan gemiddelde vormkwaliteit door de regie van Siodmak en het camerawerk van Eugen Schüfftan, die beiden net naar Frankrijk waren uitgeweken. Spontane frisheid van de nog zeer jeugdige Darrieux. Het scenario is van Max Kolpe en Jacques Constant naar een verhaal van Frédéric Lohner en Kurt Siodmak.