Farid Chawki: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Kan ya makan Beirut

1994 |

Libanon​/​​Frankrijk 1994. Jocelyne Saab, Philippe Paringaux en Roland-Pierre Paringaux. Met o.a. Michele Tyan, Hanna Schygulla, David Niven, Jean Epstein en Charles Vanel.

Voordat de burgeroorlog van de jaren 1970-80 Beiroet bijna van de kaart veegde, was de Libanese hoofdstad veelvuldig het decor voor films of de onmoetingsplaats van de grote idolen van het zilveren scherm, playboys, chansonniers, politici enz. Twee jonge meisjes halen een oude filmoperateur over om hen fragmenten te tonen van beroemde films en filmsterren. De revue passeren o.a. Hanna Schygulla, David Niven, Richard Attenborough, Max Von Sydow, Bruno Ganz, Brigitte Bardot en vele anderen. Ook de latere Franse president generaal De Gaulle is te zien in oude journaalopnames. Voor kenners van Egyptische melodrama's, Amerikaanse serials en B-films een soort Turkish delight met Libanese zaligheid. Het scenario is van de regisseurs Saab, Philippe Paringaux en Roland-Pierre Paringaux.

Nida Al Ochak

1960 | Drama

Egypte 1960. Drama van Youssef Chahine. Met o.a. Berlanti Abdel Hamid, Choukri Saran, Farid Chawki, Abdel Ghany Kamar en Tewfiq el-Dekn.

Ward (Hamid) is een bloedmooie (en door de camera behoorlijk geëxploiteerde!) danseres die alle mannen die ze tegenkomt in het verderf stort. Ze slachten elkaar namelijk af. Aan het einde van het feuilleton, dat een aardige familiefilm zou zijn geweest zonder de spectaculaire en harde moordscenes, wordt zij met haar laatste minnaar door een rivaal overhoop geschoten. Terwijl ze hun laatste zucht slaken sterven ze in het stof: geweldig! Duidelijk gemaakt voor een breed en vaak ongeletterd publiek, met een paar mooie fragmenten, zoals een portret van het sociale milieu en wat spelletjes met de scherptediepte die de leegte van het geheel echter niet kunnen verbergen.

Bidaya wa Nihaya

1960 | Drama

Egypte 1960. Drama van Salah Abouseif. Met o.a. Farid Chawki, Omar Charif, Samia Gamil en Amina Rizk.

Het hoofd van een gezin uit de kleine burgerij sterft vroegtijdig. De weduwe blijft achter met drie zoons en een dochter, die door een buurman onteerd wordt en daarna door hem verstoten; de familie raakt aan de bedelstaf. De weg omhoog in de maatschappij gaat via het leger, maar voor een officiersopleiding is geld nodig. De vernederde dochter levert zich over aan de prostitutie om de scholing van haar broers te kunnen betalen. Terwijl de oudste broer carière maakt bij de troepen, wordt zijn zuster door de politie opgepakt en moet hij haar op het bureau afhalen en zo komt hij achter de waarheid die altijd verzwegen was. Hij dwingt zijn zuster zich te verdrinken in de Nijl, waarna hij zelfmoord zal plegen om verdere schande te voorkomen. Een klein meesterwerk naar het boek van Nobelprijs- winnaar Naguib Mahfouz, van wie een zestigtal boeken verfilmd werden. Van de honderd populairste Egyptische films allertijden zijn er elf door hem geschreven.

Bab el hadid

1958 | Drama

Egypte 1958. Drama van Youssef Chahine. Met o.a. Youssef Chahine, Hind Rostom, Farid Chawki en Abdel Aziz Khalil.

In liefdestragedie gewikkeld humanistisch portret van kleyne Egyptische luyden. De manke en berooide boer Kenaoui (regisseur Chahine zelf) wordt door een empathische kioskuitbater als ambulante krantenverkoper aangenomen. Wanneer schlemiel Kenaoui wordt afgewezen door Hanouma, die bij het centraal station van Caïro illegaal limonade verkoopt, besluit hij haar te vermoorden. In een dynamische stijl en met veel gevoel voor drama en couleur locale schetst Chahine, in zijn doorbraakregie en vóór zijn ballingschap, het leven der minderbedeelden. Tijdsdocument van het Egypte onder Nasser.

Seraa Fil Waadi

1954 | Drama

Egypte 1954. Drama van Youssef Chahine. Met o.a. Omer Charif, Baten Hamama, Zaki Rostom, Farid Chawki en Abdel Warès.

Het verhaal speelt zich in 1951 af, een jaar voor de Revolutie en de landbouwhervorming. Het uitgangspunt is sociaal: een pacha en zijn etterige neef zien niet graag dat een landbouw- ingenieur de suikerrietteelt van de boeren verbetert. Ze laten de streek onder water lopen en de oogst gaat verloren. De neef vermoordt een sjeik, maar de vader van de ingenieur moet daar voor opdraaien en wordt ge[KA3]exeuteerd. Vanaf dat moment heeft de film meer weg van een politiefilm met een paar achtervolgingen die zich vooral in Luxor afspelen en die handig ge[KA3]exploiteerd worden. Voor de rest is het een puur melodrama: de dochter van de pasha helpt de zieltogende ingenieur en de verklaringen van laatstgenoemde hebben uiteindelijk tot resultaat dat iedereen zich met elkaar verzoent. Een soort Egyptische uitvoering van RISO AMARO (1949)! We zullen vooral de plastische schoonheid van Ahmed Khorcheds camerawerk, de nogal obsederende muziek en de eerste grote rol van Chariff (Ahmed, de ingenieur) onthouden. Chariff doet het goed in deze confrontatie met de destijds grootste Egyptische ster: Hamama in de rol van de dochter van de pacha.

Baba Amin

1951 |

Egypte 1951. Youssef Chahine. Met o.a. Hussein Riad, Faten Hamama, Kamal el Chanaoui, Marie Mounib en Farid Chawki.

Film over de beproevingen van een burgerman uit Cairo die een rustig en voorspoedig leven leidt totdat hij het op een dag in zijn hoofd haalt om het geld dat hij zijn leven lang bij elkaar heeft gespaard, aan een `zakenman` te lenen die vervolgens verdwijnt. Niet meer wetend hoe hij de wissels op zijn huis, de kosten van twee huwelijken etc. moet betalen, sterft hij van verdriet. Zijn geest dwaalt rond tussen de leden van zijn familie en ontdekt zo allerlei dingen die niet helemaal koosjer zijn - dit is niet als slechte woordspeling bedoeld! Dan wordt hij wakker, want het was maar een droom en bevindt zich aan het slot van een vrolijk diner dat aan het eind van de ramadan gegeven wordt en heeft de lener het geld terugbetaald. De film die bewust bewerkt werd als strikt melodrama (inclusief de traditionele, wijdlopige muzikale interpuncties), verleent een komisch en soms sarcastisch aspect aan deze greep uit het leven met als achtergrondgeluid de menigte en het oorverdovende kabaal van Cairo. Dit is de eerste film van deze filmmaker en bewijst al dat hij de kunst heel goed meester is. De film is gedeeltelijk autobiografisch en we vinden er de uitgangspunten van de steeds terugkerende obsessies van deze maker in terug.