Jacques Le Carpentier

Acteur

Jacques Le Carpentier is acteur.
Er zijn 4 films gevonden.

Roule routier

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Marion Sarraut. Met o.a. Line Renaud, Bernard Fresson, Patrick Raynal, Julie Dumas en Jean-Philippe Ker.

Sinds ze gescheiden is van transportondernemer Emile Juliani is Florence (Renaud) actief als vrijwilligster in een opvangcentrum voor kinderen uit ontwrichte gezinnen. Op een dag verneemt Florence dat haar ex-man spoorloos verdwenen is. Zou Emile, die hertrouwd is met de veel jongere Nadine (Dumas) met wie hij een zoontje heeft, met de noorderzon verdwenen zijn omdat zijn bedrijf voor het bankroet staat? Florence, die nog steeds haar weg kent in het complexe wereldje van de truckers, is bereid om met Nadine samen te werken om het bedrijf te redden. Een onverbloemde hulde aan het moeilijke beroep van vrachtwagenchauffeurs, die de speelbal zijn van de onvoorspelbare natuur en gelijktijdig het slachtoffer van doorlopende stress door de timing van hun bazen. Renaud zet een vastberaden, sterk personage neer dat de kijker van begin tot einde fascineert. Het scenario, geschreven door Daniel Saint Hamont, is niet steeds even goed opgebouwd en bevat heel wat lacunes, maar Renaud weet deze uitstekend op te vangen. Een aanrader voor liefhebbers van acteurfilms. De fotografie is van Bernard Malaisy. Dolby Surround.

La Taule

1999 | Komedie, Drama

Frankrijk 1999. Komedie van Alain Robak. Met o.a. Claude Brasseur, Olivier Martinez, Bernard Le Coq, Saïd Taghmaoui en Gilbert Melki.

Een gevangene (Martinez), die sedert zijn plaatsing in het huis van bewaring niet meer gesproken heeft, wordt de Stomme genoemd. Hij deelt zijn cel met een andere gevangene die op een nacht ontsnapt. Hoewel de directeur (Le Coq) zich niet afvraagt, waarom de Stomme niet is gevlucht, wil hij precies weten wat er gebeurd is. De Stomme geeft geen draad. De hoofdcipier (Brasseur), die kort voor zijn pensionering staat en minachting koestert voor zijn baas, meent dat hij dit varkentje moeiteloos kan wassen en stopt hem in een cel met andere ingeslotenen. Hieronder bevinden zich de Onschuldige (Taghmaoui), een computergenie die zegt dat hij bij vergissing in de bajes zit, de Onverschillige (Ortega), een recidivist die aan boybuilding doet, de Zigeuner (Maaskri), een engerd en de Grijze Muis (Duperial), een kruimeldief. De hoofdcipier heeft allerlei pesterijen in petto, die vari[KA3]eren van controles, alarm, collectieve straffen, isolement, enz. Ondertussen probeert een arrogante inspecteur van politie (Melki) op zijn eigen manier achter de waarheid te komen. De gevangenen laten zich niet kisten en bedenken van alles en nog wat om de directie en de politie te slim af te zijn. Een en ander culmineert tot een hoogtepunt als de gevangenis geïnpecteerd wordt door de dienst voor het gevangeniswezen, die zich op het totaal verkeerde moment had aangekondigd. Hoewel veel grappen en grollen niet direct origineel zijn, bestaat de rolbezetting uit puike karakterspelers, die de kijker toch flink aan het lachen brengen. Het scenario van Philippe Eineck en Jean-Marc Parisis met dialogen van Laurent Baffie, bevat enige zwakke punten; er wordt nooit uitgelegd waarom de ontsnapping plaatsvond en waarom de Stomme niet mee is gegaan bijvoorbeeld, maar het kat-en-muisspel tussen de gevangenen en directie werkt en de oproer is aardig gedaan. Het camerawerk is van Bernard Déchet. Gewoon pretentieloze ontspanning.

Daisy et Mona

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Marina Golovine, Dyna Gauzy, Lilah Dadi, Philippe Seurin en Jacques Le Carpentier.

Daisy (Golovine) is een jonge vrouw van twintig. Ze is opstandig, onverschillig en chaotisch; ze leeft in de marge en had een ongelukkige jeugd, waarin ze seksueel misbruikt werd. Toen ze net veertien was kreeg ze een baby, Mona (Gauzy), die door haar vader is grootgebracht. Hij heeft een verkeersongeval veroorzaakt, waardoor hij voor enkele maanden de bajes indraait. Zo krijgt Daisy ineens de verantwoordelijkheid over een meisje van zeven dat eigenlijk een vreemde voor haar is. Hun kennismaking verloopt bepaald niet van een leien dakje. Ze raken echter verwikkeld bij een toevallige moord en moeten hem smeren. Onderweg loert voortdurend gevaar, maar langzaam maar zeker leren moeder en kind elkaar kennen. Een Franse road-movie rond twee personages die elk op zoek zijn naar hun identiteit en hunkeren naar liefde. Soms te filosofisch (waardoor het nogal op een hoop gelul gaat lijken) en dan weer behoorlijk sentimenteel. De kleine meid is best levenswijs, schattig, eigenzinnig en speelt heel goed, maar de onevenwichtigheid van de moeder komt niet al te sterk over en lijkt daardoor nogal ongeloofwaardig ondanks het feit dat Golovine heel erg haar best doet. D'Anna schreef zijn eigen scenario. De fotografie is van Denys Clerval. Technisch is het allemaal best in orde. Ging in november 1994 in première op het filmfestival van Sarasota in Florida, dat door de Fransen als springplank naar het grote Amerikaanse publiek wordt gebruikt en werd door de critici welwillend ontvangen.

Roselyne et les lions

1989 | Familiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1989. Familiefilm van Jean-Jacques Beineix. Met o.a. Isabelle Pasco, Gérard Sandoz, Philippe Clévenot, Gunter Meisner en Wolf Harnisch.

Thierry is niet ge[KA3]interesseerd in het eindexamen: hij wil leeuwentemmer worden, een passie die hij deelt met Rosalyne. Bij het circus worden ze weggestuurd, waar ze hen benijden om hun jeugd en schoonheid. Maar ze raken niet ontmoedigd. Nogmaals koos de regisseur voor halsstarrige personages die door het volmaakte en onbereikbare zijn geobsedeerd, de sleutel van zijn werk tot nu toe. Hij heeft de overmaat aan vormgeving van zijn voorgaande werk (zoals 37° DU MATIN) nu binnen de perken weten te houden en overtuigende personages neergezet. De enscenering geeft het thema exact weer. Scenario van de regisseur en Jacques Forgeas.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jacques Le Carpentier op televisie komt.

Reageer