Madeleine Sologne: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Le temps des loups

1969 | Thriller, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1969. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Robert Hossein, Virna Lisi, Charles Aznavour, Marcel Bozzuffi en Félix Marten.

Het hoofd van een gangsterbende en een politiecommissaris zijn oude schoolvrienden, maar als de gangster na een geslaagde bankroof met zijn nieuwe vriendin rustig wil gaan leven komt de politieman hem toch op het spoor. Het simpel misdaadgegeven wordt onnodig verzwaard met de psychologie van zeer koude grond - de anti-held waant zich een reïncarnatie van zijn Amerikaanse collega Dillinger, heeft een moederbinding, etc. - waarmee de film wel op lengte wordt gebracht, maar niet boeiender gemaakt.

Il suffit d'aimer

1960 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1960. Biografie van Robert Darène. Met o.a. Daniéle Ajoret, Madeleine Sologne, Robert Arnoux, Grégoire Aslain en Blanchette Brunoy.

De film is een biografie van het boerenmeisje Bernadette Soubirous aan wie in 1858 in Lourdes de Heilige Maagd verscheen en die, ondanks de weerstand bij de dorpelingen en kerkautoriteiten, in het klooster trad. De religieuze biografie ontspoort niet in traktaten of kitsch, maar is met verdienstelijke soberheid en realistische aandacht zowel qua vorm als qua acteren nogal toneelmatig gebleven. Niettemin te verkiezen boven THE SONG OF BERNADETTE.

Les Naufrageurs

1958 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1958. Drama van Charles Brabant. Met o.a. Henri Vidal, Dany Carrell, Charles Vanel, Renée Cosima en Carl Schell.

Uit bijgeloof keren eilandbewoners zich tegen een in de natuur opgegroeid meisje dat trots hulp van redelijker mensen weigert. Ongewild veroorzaakt ze een schipbreuk, maar ze redt en verzorgt een Hollandse zeeman rond wie een reuze rivaliteit ontstaat. Dit oprecht melodrama dat zich in de vorige eeuw afspeelt is in passende stijl geacteerd en geregisseerd, met een meer onderhoudend dan echt overtuigend resultaat.

Une grande fille toute simple

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jacques Manuel. Met o.a. Madeleine Sologne, Gabrielle Dorziat, Andrée Clément, Lucienne Bogaert en Nicole Jonesco.

Een ironische titel want de zogenaamde `grote, zeer bescheiden dochter` gedraagt zich vooral onvoorspelbaar en gecompliceerd ten opzichte van haar omgeving. De ster is op toernee met de andere leden van het gezelschap, hetgeen een paar kostelijke momenten oplevert. Op het landgoed van haar tante aan de C[KA4]ote d`Azur komt alles op z`n pootjes terecht. Een fatsoenlijke regie (onder begeleiding van Marcel Lherbier) maar de film is vooral de moeite waard vanwege de gloedvolle dialogen van de hand van André Roussin. Een goede vertolking draagt eveneens bij tot het welslagen van deze pretentieloze komedie.

Le Dessous des cartes

1948 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Drama van André Cayatte. Met o.a. Madeleine Sologne, Janine Darcey, Gabrielle Fontan, Paul Meurisse en Serge Reggiani.

Omdat hij volledig bankroet is gaat de bankier Géraudy zich ophangen in de bergen. Zijn vrouw doet voor de politie-inspectuer net of het een misdaad is.Een onschuldige wordt gepakt maar de weduwe, die gevoelig is voor de charme van de gepakte jongeman, laat hem bevrijden dankzij chantage op een politieagent. Het lijkt erop dat dit verhaal is geïnspireerd door de zaak- Stavisky. Een stevige film, goed gekaderd, tamelijk zwart en waarin Cayatte nog niet op de preekstoel staat. Goed camerawerk van Armand Thirard.

La Foire aux chimères

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Madeleine Sologne, Claudine Dupuis, Margo Lion, Annette Poivre en Dora Doll.

Een naargeestig en somber verhaal over een man die geld vervalst in ruil voor de liefde van een jonge, blinde vrouw. Nadat ze haar gezichtsvermogen terug heeft, verlaat zij hem uiteraard om er met een messenwerper vandoor te gaan. De politie brengt zijn zaak aan het licht. De valsemunter pleegt zelfmoord. Zo`n thema loopt het gevaar onbedoeld komisch uit te vallen. Niets is minder waar. De niet te definie[KA3]eren Pierre Chenal schept hier weer de duistere, troebele en beklemmende sfeer van zijn politiefilms van voor de oorlog, die hij maakte onder zijn ware naam Pierre Cohen (geboren in 1903); hij moet naderhand ongelukkiger zijn geweest. Zoals te doen gebruikelijk doet de glansrijke rolbezetting veel maar de beelden van Pierre Montazel mogen er ook wezen en de decors van Jean d'Eaubonne al evenzeer. Scenario van Jacques Companeez en Ernest Neubach.

Un Ami viendra ce soir

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Sologne, Yvette Andreyor, Cécilia Paroldi, Lily Mounet en Michel Simon.

Een vreemd sanatorium in de Alpen tijdens de Duitse bezetting: het dient als hoofdkwartier van het Verzet terwijl spionnen, door de nazi's betaald, zich onder de demente patiënten bevinden. De sfeer is zo gespannen dat men niet goed de een van de ander kan onderscheiden tijdens de gewelddadige gebeurtenissen. Deze film lijdt onder zijn lengte maar bevat een aantal verstikkende scènes in een claustrofobische sfeer met bovendien uitzonderlijke intense acteerstaaltjes.

Marie la Misère

1945 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1945. Romantiek van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Madeleine Sologne, Ginette Roy, Palmyre Levasseur, Pierre Renoir en Paul Meurisse.

Marie verlaat haar geliefden als zij in het leven slagen en rijk worden. Zij keert dan terug naar de armen, onbegrepenen en onbekenden want in werkelijkheid hunkert zij ernaar de Goede Fee te spelen! Een dergelijk onderwerp doet het ergste vermoeden. Tegenwoordig zou zo'n film bol van de psychoanalyse hebben gestaan. Goed, ook al gaat het zeker niet om de beste film van De Baroncelli, deze deels tragische, deels komische film verveelt geen moment.

Mademoiselle X

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Madeleine Sologne, André Luguet, Aimé Clarion, Madeleine Suffel en Ketti Gallian.

Een beroemde toneelschrijver vindt uiteindelijk het geluk met de jonge aan geheugenverlies lijdende vrouw, die hij voor zijn deur heeft aangetroffen. Op z'n minst valt te zeggen dat Marcel Archard zijn 'verteerbare' scenario heeft afgeraffeld. Evengoed is deze tragikomische film nog de moeite waard om bekeken te worden vanwege Sologne, het camerawerk van Christian Matras en de decors van Georges Wakhéwitch.

Vautrin

1943 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1943. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Michel Simon, Madeleine Sologne, Georges Marchal, Gisèle Casadesus en Line Noro.

Een uit de gevangenis ontsnapte avonturier neemt de identiteit van een Spaanse abt aan en maakt zo zijn entree in de door hem verachte aristocratie. Hij neemt een aantrekkelijke nietsnut onder zijn hoede en wil hem laten trouwen met een gravin. Zijn protégé doorkruist dit plan door op een ander meisje verliefd te worden. De bravoure-rol van Simon redt de film waarin de meest interessante aspecten van Balzacs roman zijn verwaarloosd. De schildering van het milieu en de andere personages zijn niet meer dan decoratieve romantiek.

L' Eternel retour

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marais, Yvonne de Bray, Jean Murat en Junie Astor.

Jean Cocteau herschreef legende van Tristan en Isolde tot eigentijdse romantische tragedie over liefde-tot-in-de-dood tussen jongeman en zijn aangetrouwde tante. Vormgeving is koel-esthetisch, met opvallend Arisch liefdespaar in de geblondeerde Sologne en Marais (die overigens overspeeld worden door de andere acteurs). Een van de grootste bioscoopsuccessen uit de Tweede Wereldoorlog dat Cocteau aanzette tot eigen regie.

Fièvres

1942 | Drama, Muziek

Frankrijk 1942. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Tino Rossi, Madeleine Sologne, Jacqueline Delubac, Ginette Leclerc en Jacques Louvigny.

Vrouw van zanger met veel succes houdt fatale ziekte voor hem verborgen, maar zijn slippertje met directrice van platenmaatschappij versnelt haar aftakeling. Uit schuldbesef geeft zanger carrière op en hij trekt zich terug op platteland waar boerenmeisje hem nieuwe levensmoed geeft. Muzikale smartlap is op maat gemaakt voor Rossi die als acteur niet tegen rol is opgewassen, maar tegenspel in de juiste toon krijgt.

Croisières sidérales

1942 | Sciencefiction

Frankrijk 1942. Sciencefiction van André Zwoboda. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marchat, Julien Carette, Suzanne Dehelly en Robert Arnoux.

Astronauten verkennen in 1942 de stratosfeer en wel per luchtschip. Vervolgens bevinden ze zich op de Aarde, eerst in 1965 en daarna in 2000. Een klassiek en naïef thema en bovendien een misser, wanneer naar de realiteit van vandaag de dag wordt gekeken. Maar het al even ingenieuze als inventieve scenario van Pierre Guerlais en Pierre Bost, de beelden van Jean Isnard waaraan grote zorg werd besteed en niet te vergeten de decors en kostuums van Henri Mahé, toch ontworpen in een tijd van vele beperkingen, maken dat weer goed. Een geslaagd project en tegelijkertijd de eerste film van een regisseur die er zo weinig, slechts zeven, maakte.

Raphaël le tatoué

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Armand Bernard, Monique Rolland, Madeleine Sologne en René Génin.

Een verlegen nachtwaker van een autofabriek verzint als uitvlucht voor zijn nalatigheid op het werk een avontuurlijke tweelingbroer. De directeur besluit als reclamestunt de beide broers met een nieuwe auto in een rally te laten uitkomen. Deze komedie met voorspelbare complicaties is niet meer of minder leuk dan de eigentijdse filmkluchten, wat méér zegt over het gebrek aan inventiviteit binnen het genre dan over de klassieke kwaliteiten van deze film. Maar moderne films hebben geen Fernandel meer. Het scenario is van Maurice Diamand-Berger en Jean Nohain.

La vie est à nous

1936 | Documentaire

Frankrijk 1936. Documentaire van Jean Renoir. Met o.a. Nadia Sibirskaia, Madeleine Sologne, Julien Bertheau, Charles Blavette en Gaston Modot.

Deze film werd belangeloos door een collectief gemaakt onder leiding van Renoir als onderdeel van een verkiezingscampagne van het Front Populaire en de communistische partij. Gespeelde episodes over het leven van hand-, hoofd- en landarbeiders en werklozen worden afgewisseld met fragmenten van documentaires en journaals. De film blijft niet alleen een historisch document, maar tientallen jaren later óók nog altijd schoolvoorbeeld voor de film als wapen. Renoir werd o.a. geassisteerd door Henri Cartier Bresson en Jacques Becker.