Nora Lane: cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Undercover Man

1942 | Western

Verenigde Staten 1942. Western van Lesley Selander. Met o.a. William Boyd, Jay Kirby, Andy Clyde, Antonio Moreno en Chris-Pin Martin.

Een bende bandieten rooft en plundert aan weerskanten van de grens. Boyd gaat er, zonder veel elan, iets aan doen. Dit was de eerste Hopalong Cassidy-western die door United Artists werd uitgebracht. De verandering van maatschappij was geen verbetering. Producent Harry Sherman had het op dat moment te druk met de Richard Dix-westerns om betere scenario's voor Boyds Cassidy-reeks te verzorgen. Kirby doet, voor slechts 6 afleveringen, zijn entree als Johnny Travers.

Texas Renegades

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Nora Lane, Harry Harvey, Kenne Duncan en Lee Prather.

In 1940 werd de maatschappij PRC gesticht (Producers Releasing Corporation) en deze maatschappij startte met westerns. McCoy was hun eerste ster en dit was hun eerste film. Na een paar zeer slechte westerns bij Victory is dit een fijne McCoy western met genoeg actie en een goed scenario van Joe O`Donnell. Een fijne technische bezetting, allemaal oude bekenden van McCoy. Dit was de start van een serie van 7 McCoy-westerns die geproduceerd werden door Sigmund Neufeld, broer van Newfield die in werkelijkheid Samuel Neufeld heette en 3 jaar jonger was (resp. in 1896 en 1899 geboren). Jack Greenhalgh was de vaste cameraman.

The Gentleman from Arizona

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Earl Haley. Met o.a. J. Farrell MacDonald, Joan Barclay, John King, Craig Reynolds en Ruth Reece.

Dit is een van de weinige westerns die in kleur opgenomen werden in die dagen. Het is een onderhoudende film geworden met de steenrijke MacDonald en zijn erfgename Barclay, die een romance aangaat met paardentrainer King, de man die een jaar later een van de Range Busters zou worden. Reynolds is de duistere noot in de film en Reece het meisje dat als kinderster acceptabeler is dan vele anderen.

Six-Gun Trail

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Nora Lane, Alden Chase, Ben Corbett en Karl Hackett.

Het kenmerk van de acht Victory-westerns die McCoy in deze periode maakte was dat hij - en daar hield hij van - steeds weer in een andere vermomming de outlaws achterna kon zitten. Hoewel de kwaliteit van de films mager was, was McCoy op dat punt wel in zijn element. In deze aflevering van de serie vermomt hij zich als Chinees! Joseph O'Donnell was de scenario-schrijver die het allemaal uitdacht.

Cassidy of Bar 20

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Lesley Selander. Met o.a. William Boyd, Russell Hayden, Frank Darien, Nora Lane en Robert Fiske.

Hopalong Cassidy komt een oude vlam (Lane) te hulp die niet opgewassen is tegen een bende veedieven. De kwaliteit van de film is niet zo hoog als die van de beste afleveringen uit de Hopalong-serie.

Hopalong Rides Again

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Lesley Selander. Met o.a. William Boyd, Russell Hayden, George 'Gabby' Hayes, William Duncan en Lois Wilde.

Hopalong Cassidy sluit zich aan bij een veetrek en komt in actie tegen veedieven. Een redelijke western met veel actie uit de Hopalong-serie.

Borderland

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Nate Watt. Met o.a. William Boyd, Jimmy Ellison, George 'Gabby' Hayes, Stephen Morris en Nora Lane.

Waarschijnlijk de langste seriewestern ooit gemaakt. Toch weet deze Hopalong Cassidy-film te boeien. Hoppy doet zich ditmaal voor als bandiet met de bedoeling de echte schurk te ontmaskeren (Morris Ankrum). Ellison nam met deze aflevering afscheid van de serie. Hij werd opgevolgd door Russell Hayden met wie hij in 1950 een eigen westernserie zou beginnen.

Western Frontier

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Al Herman. Met o.a. Ken Maynard, Lucille Browne, Nora Lane, Robert (Buzzy) Henry en Frank Yaconelli.

Maynard en zijn paard Tarzan zijn goed op dreef in deze eerste film uit een serie van acht westerns die hij maakte in 1935/36 voor producent Larry Darmour en Columbia. Ze werden op deze na, geregisseerd door Spencer Bennet met James S.Brown en Herbert Kirkpatrick als cameralieden. Die deelden de serie keurig, maar knapten voor deze film samen het werk op: Maynard leverde zelf het verhaal dat door Nate Gatzert - de vaste scenarist van de serie - werd bewerkt. Als kinderen worden Maynard en zijn zus gescheiden door een Indianenoverval op pioniers. Maynard wordt door medepioniers groot gebracht, van zijn zuster hoort men niets. Tot een bende bandieten opduikt, aangevoerd door een jonge vrouw met blond haar (Lane).

The Outlaw Deputy

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Otto Brower. Met o.a. Tim McCoy, Nora Lane, Bud Osborne, George Offerman Jr. en Si Jenks.

In deze goede western vol actie is McCoy in de ene staat een gezochte bandiet en in de andere staat een hulpsheriff. Het wordt in de loop van de film echter duidelijk waarom hij gezocht wordt. Ford Beebe en Dell Andrews bewerkten de roman King of Cactusville van Johnston McCulley. Het was de start van McCoys Puritan-serie voor producent Nat Ross, met Sigmund Neufeld en Leslie Simmonds op de achtergrond. In 1935/1936 zou McCoy tien westerns maken, meestal door Sam Newfield geregisseerd. Jack Greenhalgh was de cameraman. Hier was James Diamond de cameraman, want voor de eerste drie films verschilde dat telkens.

Jimmy the Gent

1934 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1934. Komedie van Michael Curtiz. Met o.a. James Cagney, Bette Davis, Alice White, Allen Jenkins en Philip Reed.

De misdadige zakenman Jimmy Corrigan (Cagney) doet net alsof hij zich verbetert om indruk op Joan Martin (Davis) te maken in deze overrompelende komedie. Scenario van Bertram Milhauser. Camerawerk van Ira Morgan.

The Western Code

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van John P. McCarthy. Met o.a. Tim McCoy, Nora Lane, Mischa Auer, Wheeler Oakman en Gordon DeMain.

Ranger McCoy in actie tegen het gespuis dat de prairie onveilig maakt. Het is allemaal bekend en soms is McCoy wat overdramatisch in zijn spel, maar McCarthy heeft van het verhaal van William Colt MacDonald (door Milton Krims bewerkt) toch een onderhoudende western weten te maken, met Benjamin Kline achter de camera.

The Cisco Kid

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Irving Cummings. Met o.a. Warner Baxter, Edmund Lowe, Nora Lane, Chris-Pin Martin en Willard Robertson.

Baxter had twee jaar eerder een Oscar gewonnen voor zijn Cisco-Kid-vertolking in IN OLD ARIZONA en Fox wilde een vervolg. Alfred Cohn schreef het verhaal rond het personage van O'Henry. De Kid komt nu in actie om Nora Lane te helpen haar ranch te behouden. Hij overvalt een bank en geeft haar de centen; de befaamde Robin Hood-situatie. Lowe is weer de man die natuurlijk vergeefs de achtervolging op Kid instelt. Het camerawerk van Barney McGill geeft de film een prima uiterlijk.

One Hysterical Night

1930 | Komedie

Verenigde Staten 1930. Komedie van William James Craft. Met o.a. Reginald Denny, Nora Lane, E.J. Ratcliffe, Fritz Feld en Slim Summerville.

Een komedie die zowel in een zwijgende als sprekende versie werd vertoond. Een jongeman wordt naar een gesticht gebracht door zijn tante en oom, terwijl hij denkt naar een gemaskerd bal te gaan. Een leuke rol van Denny.

Lucky Larkin

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Nora Lane, James Farley, Harry Todd en Paul Hurst.

Maynards vierde Universal-western en de laatste die deels zwijgend was. Daarna zou Ken alleen nog sprekende films maken. Het scenario van Marion Jackson toont de botsing tussen paardenrancher Clary en de broers Farley en Hurst. Ken zorgt ervoor dat ze hun gerechte straf niet ontgaan. Camerawerk van Ted McCord.

King of the Wild

1930 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1930. Avonturenfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Walter Miller, Nora Lane, Dorothy Christy, Tom Santschi en Boris Karloff.

Serial in twaalf hoofdstukken. Miller wordt in India onschuldig veroordeeld maar weet te ontsnappen. Hij reist per boot naar Afrika, maar het schip zinkt, de wilde beesten komen los en vallen de bemanning en passagiers aan. Karloff is een mohammedaan in wiens handen de overlevenden terecht komen. Nye ijlt een diamantenveld gevonden te hebben, en Karloff wil weten waar. Hij blijkt tevens in het bezit te zijn van een brief, met onzichtbare inkt geschreven, die de onschuld van Miller bewijst. Santschi poogt die in handen te krijgen want hij is de ware dader, die dan ook jammerlijk omkomt. Kortom: avontuur genoeg in deze Mascot-serial.

The Lawless Legion

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Nora Lane, Paul Hurst, J.P. McGowan en Frank Rice.

Als Maynard een kudde vee door de prairie leidt, wordt hij verdoofd, zodat Hurst de kudde kan stelen. Dat neemt hij uiteraard niet en hij gaat de bandieten achterna. Fred Allen en Bennett Cohen schreven het scenario en Frank B. Good was de cameraman. Allen was tevens de montageman van de Maynard-westerns uit die tijd.

Sunset Pass

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Otto Brower. Met o.a. Jack Holt, Nora Lane, John Loder, Christian J. Frank en Pee Wee Holmes.

Holt is de man van het recht, die een bende veedieven wenst te ontmaskeren. Hij verdenkt de rancher Loder en wordt ondertussen verliefd op diens dochter Lane. Als vaststaat dat Loder inderdaad een dubbelleven leidt, geeft hij de man de kans zijn leven te beteren. Deze weigert - Holt moet dan de moeilijke beslissing nemen. J. Walter Ruben en Ray Harris bewerkten het verhaal van Zane Grey dat in 1931 in boekvorm zou uitkomen. Roy Clark deed het camerawerk. Herverfilmd in 1933 en 1946.

Marquis Preferred

1929 | Drama

Verenigde Staten 1929. Drama van Frank Tuttle. Met o.a. Adolphe Menjou, Chester Conklin, Nora Lane, Mischa Auer en Jack Chefee.

Menjou speelt een grote verkwister die door zijn schuldeisers aan banden wordt gelegd en aan een rijke vrouw gekoppeld wordt. Een zwijgende film.

The Texas Tornado

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Frank Howard Clark. Met o.a. Tom Tyler, Frankie Darro, Nora Lane, Jack Anthony en Frank Whitson.

Anthony wil buren Whitson en dochter Lane weg hebben en hun land zelf in bezit nemen want er zit olie in de grond. Tyler komt hen te hulp, omdat zij de weesjongen Darro in huis hebben opgenomen en Tyler is Darro's oom, wat zij niet weten. Anthony gaat in de tegenaanval, poogt Whitson te vermoorden en Tyler de schuld te geven; als dat mislukt probeert hij Darro te ontvoeren. Scenarist Clark is ditmaal ook de regisseur en heeft dat vak niet helemaal onder de knie. Ook cameraman E.T. McManigal levert niet die kwaliteit op die Nick Musuraca wel geeft in zovele andere afleveringen van de FBO-western-reeks met Tyler.

The Pioneer Scout

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Lloyd Ingraham en Alfred L. Werker. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, William Courtright, Tom Wilson en George Marion.

Pioniers trekken weer met hun huifkarren door de prairies op weg naar een gebied waar ze een toekomst kunnen opbouwen. Als Indianen verklede blanke bandieten proberen de stoet te overvallen. Thomson is de begeleider van de stoet en wordt zelfs gevangen genomen. Frank Clifton was de scenarist en Mack Stengler de cameraman van dit epos. Maar de film flopte, terwijl het een behoorlijk gemaakte western was. Met JESSE JAMES had Thomson zijn naam van de ene op de andere dag verspeeld. Amerika was boos en liet een idool vallen. Paramount had spijt dat men een contract voor vier dure westerns met Thomson had gesloten.

Kit Carson

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Alfred L. Werker en Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, Dorothy Janis, Raoul Paoli en William Courtright.

Na alles wat Thomson met JESSE JAMES over zich heen had moeten laten gaan, hoopte hij met de verfilming van het leven van de legendarische pionier en legergids Kit Carson (1809-1868) de gunst van het publiek terug te krijgen. Het was een perfect gemaakte western, door Paul Powell geschreven naar een verhaal van Frank Clifton en met camerawerk van Mack Stengler. Alles klopte - maar het publiek had Fred nog niet vergeven. Volkomen ontmoedigd en gedesillusioneerd kwam het super-idool aan zijn raadselachtige einde. Op de avond voor Kerstmis 1928 werd hij opgenomen in een ziekenhuis. Op kerstdag stierf hij, 38 jaar jong. Hij had op een roestige spijker getrapt en stierf nu aan wondkramp omdat hij het genegeerd had. Met opzet? Niemand heeft er ooit een antwoord op kunnen geven. Overlevenden waren zijn vrouw, scenariste Frances Marion, met wie hij sinds 1919 getrouwd was, zijn drie jaar oude zoon Fred Jr. en een twee-jarige jongen Richard, die door het paar was geadopteerd. Marion overleed in 1973. Ze won enkele Oscars als scenariste en was hertrouwd met regisseur George Hill, die echter al spoedig daarna ook stierf. In vele interviews heeft zij de herinnering aan Fred levend gehouden.

The Flying U Ranch

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Robert De Lacy. Met o.a. Tom Tyler, Nora Lane, Frankie Darro, Bert Hadley en Grace Woods.

Tyler als Mexicaan die betrokken raakt bij veediefstal, de dochter van een rancher het leven redt en vriendschap sluit met haar jonge broer Darro - kortom, genoeg ingrediënten voor een onderhoudende western. Oliver Drake bewerkte het boek van B.M. Bower. Joe Walker stond achter de camera.

Jesse James

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, Montague Love, Mary Carr en James Pierce.

De start van de vier westerns die Thomson voor Paramount zou maken. Budget: $250000; gage voor Thomson $100000. Het was een uitstekend gemaakt produkt en Paramount was aanvankelijk razend enthousiast. De film bracht 1,5 miljoen dollar op! Maar een storm van verontwaardiging stak op over de film en daarmee over het hoofd van Thomson, die voor Jesse James speelde. Er waren toen nog slachtoffers van de befaamde outlaw in leven; zij namen het Thomson kwalijk dat hij Jesse voorstelde als een held, een slachtoffer van zijn omgeving. Ja, zelfs Quantrill zou een held geweest zijn! Frank Clifton schreef het; wist hij niet beter of paste het niet bij het imago van Thomson? Technisch adviseur was Jesse James Jr., de zoon van de outlaw - is het zijn schuld? Maar Thomson was de baas, het was zijn produktie. De kritiek moest hij alleen aanvaarden. Allen Siegler was de cameraman. Pierce was Frank James en Woods was Bob Ford, de moordenaar van Jesse.

Arizona Nights

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, J.P. McGowan, William Courtright en Lottie Williams.

McGowan in de rol van een boef die onder [KA1]e[KA1]en hoedje speelt met een Indianen-opperhoofd (Paterson); samen pogen zij de mijnwerkers te grazen te nemen. Dat mislukt door Thomson en zijn paard Silver King. Stewart Edward White leverde het verhaal, waarvan Hal Conklin een scenario maakte. Mack Stengler was de cameraman van deze twaalfde en daarmee laatste western die Thomson voor FBO maakte. Hij sloot een contract met Paramount voor vier films binnen één jaar, per western $250000 budget en $100000 aan gage voor hem. Plus één procent van de winst. Want geld had Thomson nodig voor zijn grootse wijze van leven.