William Courtright: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

The Sunset Legion

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Lloyd Ingraham en Alfred L. Werker. Met o.a. Fred Thomson, Edna Murphy, William Courtright, Harry Woods en Jim Corey.

Thomson als Texas Ranger, die een bende outlaws uitschakelt. Frank Clifton was de scenario-schrijver, Mack Stengler de cameraman en zijn assistent was Jack Greenhalgh. Een goede western met uitstekend camerawerk. Nog steeds werd Thomson echter achtervolgd door JESSE JAMES; ook deze film trok maar matig publiek. Thomson wilde een laatste poging doen het Amerikaanse volk weer aan zijn kant te krijgen, en dat werd het tragische gebeuren rond KIT CARSON.

The Pioneer Scout

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Lloyd Ingraham en Alfred L. Werker. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, William Courtright, Tom Wilson en George Marion.

Pioniers trekken weer met hun huifkarren door de prairies op weg naar een gebied waar ze een toekomst kunnen opbouwen. Als Indianen verklede blanke bandieten proberen de stoet te overvallen. Thomson is de begeleider van de stoet en wordt zelfs gevangen genomen. Frank Clifton was de scenarist en Mack Stengler de cameraman van dit epos. Maar de film flopte, terwijl het een behoorlijk gemaakte western was. Met JESSE JAMES had Thomson zijn naam van de ene op de andere dag verspeeld. Amerika was boos en liet een idool vallen. Paramount had spijt dat men een contract voor vier dure westerns met Thomson had gesloten.

Kit Carson

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Alfred L. Werker en Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, Dorothy Janis, Raoul Paoli en William Courtright.

Na alles wat Thomson met JESSE JAMES over zich heen had moeten laten gaan, hoopte hij met de verfilming van het leven van de legendarische pionier en legergids Kit Carson (1809-1868) de gunst van het publiek terug te krijgen. Het was een perfect gemaakte western, door Paul Powell geschreven naar een verhaal van Frank Clifton en met camerawerk van Mack Stengler. Alles klopte - maar het publiek had Fred nog niet vergeven. Volkomen ontmoedigd en gedesillusioneerd kwam het super-idool aan zijn raadselachtige einde. Op de avond voor Kerstmis 1928 werd hij opgenomen in een ziekenhuis. Op kerstdag stierf hij, 38 jaar jong. Hij had op een roestige spijker getrapt en stierf nu aan wondkramp omdat hij het genegeerd had. Met opzet? Niemand heeft er ooit een antwoord op kunnen geven. Overlevenden waren zijn vrouw, scenariste Frances Marion, met wie hij sinds 1919 getrouwd was, zijn drie jaar oude zoon Fred Jr. en een twee-jarige jongen Richard, die door het paar was geadopteerd. Marion overleed in 1973. Ze won enkele Oscars als scenariste en was hertrouwd met regisseur George Hill, die echter al spoedig daarna ook stierf. In vele interviews heeft zij de herinnering aan Fred levend gehouden.

Silver Comes Through

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Edna Murphy, William Courtright, Harry Woods en Mathilde Brundage.

De ode van Thomson aan zijn paard Silver King. De titel is daarom lichtelijk verwarrend, want Silver was het paard van Buck Jones, maar men vond de titel anders te lang. Ingraham bewerkte het verhaal van Frank Clifton, met Mack Stengler achter de camera. Alles draait om Silver King, waarbij Fred probeert het dier uit handen te houden van een stel bandieten, en daartussen loopt wat romantiek.

Jesse James

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, Montague Love, Mary Carr en James Pierce.

De start van de vier westerns die Thomson voor Paramount zou maken. Budget: $250000; gage voor Thomson $100000. Het was een uitstekend gemaakt produkt en Paramount was aanvankelijk razend enthousiast. De film bracht 1,5 miljoen dollar op! Maar een storm van verontwaardiging stak op over de film en daarmee over het hoofd van Thomson, die voor Jesse James speelde. Er waren toen nog slachtoffers van de befaamde outlaw in leven; zij namen het Thomson kwalijk dat hij Jesse voorstelde als een held, een slachtoffer van zijn omgeving. Ja, zelfs Quantrill zou een held geweest zijn! Frank Clifton schreef het; wist hij niet beter of paste het niet bij het imago van Thomson? Technisch adviseur was Jesse James Jr., de zoon van de outlaw - is het zijn schuld? Maar Thomson was de baas, het was zijn produktie. De kritiek moest hij alleen aanvaarden. Allen Siegler was de cameraman. Pierce was Frank James en Woods was Bob Ford, de moordenaar van Jesse.

Don Mike

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Ruth Clifford, Noah Young, Albert Prisco en William Courtright.

Young wordt door Thomson eerst met de zijnen uit de woestijn gered, probeert daarna zijn weldoener van zijn land af te helpen en schuift hem ook nog een moord in de schoenen. Stank voor dank, maar Thomson slaat terug! Frank Clifton leverde het verhaal en Ross Fisher deed het camerawerk. Ingraham zou bekender worden als acteur in tientallen western-rollen tot in de jaren vijftig toe, maar in de periode van de stomme film was hij ook regisseur en scenarist. Hij debuteerde in 1912 en leefde van 1875-1956. Hij overleed aan longontsteking na bijna een halve eeuw in het vak te hebben gezeten.

Arizona Nights

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, J.P. McGowan, William Courtright en Lottie Williams.

McGowan in de rol van een boef die onder [KA1]e[KA1]en hoedje speelt met een Indianen-opperhoofd (Paterson); samen pogen zij de mijnwerkers te grazen te nemen. Dat mislukt door Thomson en zijn paard Silver King. Stewart Edward White leverde het verhaal, waarvan Hal Conklin een scenario maakte. Mack Stengler was de cameraman van deze twaalfde en daarmee laatste western die Thomson voor FBO maakte. Hij sloot een contract met Paramount voor vier films binnen één jaar, per western $250000 budget en $100000 aan gage voor hem. Plus één procent van de winst. Want geld had Thomson nodig voor zijn grootse wijze van leven.

The Two-Gun Man

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van David Kirkland. Met o.a. Fred Thomson, Olive Hasbrouck, Joseph Dowling, Sheldon Lewis en Frank Hagney.

Er is veel te doen voor de held en zijn paard Silver King. Er worden mensen gered, hij weet te voorkomen dat zijn vader zijn ranch op een smerige wijze kwijt raakt en moet een bende veedieven onschadelijk maken. De films van Thomson kenden actie en humor door elkaar, een beetje het midden houdend tussen de westerns van Tom Mix en Hoot Gibson, maar ze kwamen aan en Thomson verdiende in een paar jaar tijd 2,5 miljoen dollar. William Wing bewerkte het verhaal van Stewart Edward White, Ross Fisher was de cameraman met als assistent Jack Greenhalgh, de man die later als cameraman voor Sam Newfield bij tientallen westerns uit de jaren dertig en veertig van de partij zou zijn.

The Tough Guy

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van David Kirkland. Met o.a. Fred Thomson, Lola Todd, Robert McKim, William Courtright en Billy Butts.

Dit was een western zoals de fans wilden dat ze rond Thomson gemaakt werden. De ster helpt de dominee (Thomson was zelf een domineeszoon en was enige jaren dominee geweest) om gestolen geld terug te vinden. Hij wint de hand van diens dochter, helpt weesjongen Butts, bevrijdt de jongen als hij ontvoerd wordt en dan blijkt deze ook nog het verloren broertje van Todd te zijn. Kortom, een gelukkige familie, wier rust is bevochten door de held. Buckleigh Fritz Oxford bewerkte het verhaal van Frank Clifton, met Ross Fisher achter de camera en Alfred Werker als assistent-regisseur.

Lone Hand Saunders

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van B. Reeves Eason. Met o.a. Fred Thomson, Bess Flowers, Billy Butts, Frank Hagney en Albert Priscoe.

De westerns van Thomson waren vaak anders dan andere; deze ook, maar wel goed. Een beetje sentiment en toch spannend. Thomson gebruikt nimmer zijn rechterhand, niemand weet waarom. Tot Thomson in de woestijn de kreupele jongen Butts vindt. Hij bekent hem dat hij chirurg is en dat zijn zuster tijdens een door hem uitgevoerde operatie is gestorven. Hij herwint zijn moed om de jongen te opereren. Ondertussen zit een groot aantal mensen achter hem aan omdat hij wordt aangezien voor een moordenaar en postkoets-overvaller. Hagney is de ware schurk en met een truc weten Thomson en Flowers hem tot een bekentenis te krijgen. Goed werk van Del Andrews, die het verhaal van Frank Clifton bewerkte, en van cameraman Ross Fisher. Alfred Werker was Breezy's assistent.

Hands Across the Border

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van David Kirkland. Met o.a. Fred Thomson, Tyrone Power sr, Bess Flowers, William Courtright en Clarence Geldert.

Thomson in actie tegen een bende smokkelaars en daarnaast loopt hij hevig achter de schone Flowers aan. De een weet hij uit te schakelen, de ander voor altijd aan zijn zijde te krijgen. William Wing bewerkte Frank Cliftons verhaal en Ross Fisher stond achter de camera.

A Regular Scout

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van David Kirkland. Met o.a. Fred Thomson, Olive Hasbrouck, William Courtright, T. Roy Barnes en Margaret Seddon.

Het optreden van padvinders (Boy Scouts) in westerns was vroeger niets ongewoons. Verscheidene western-idolen hebben er gebruik van gemaakt; het werd ook gezien als sympathiek en het waren toch vooral de jongens die dweepten met hun Fred, Tom, Buck of Hoot en Ken? De padvinders, Thomson en diens paard Silver King weten samen Hasbrouck te bevrijden uit de handen van een stel outlaws, die het hebben voorzien op de ranch van haar en haar moeder. Kirkland bewerkte het verhaal van Buckleigh Fritz Oxford. Ross Fisher deed het camerawerk.

All Around Frying Pan

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van David Kirkland. Met o.a. Fred Thomson, James Marcus, William Courtright, John Lince en Clara Horton.

Kirkland bewerkte zelf het verhaal van Frank Richardson Pierce, waarin Thomson heel wat moeilijkheden te doorstaan heeft. Hij komt in botsing eerst met een sheriff, daarna met een ranch-voorman en wordt dan ook nog verdacht van moord. Maar alles lost zich op. Onderhoudend, vol actie en goed verzorgd waren de westerns die Thomson maakte, en waardoor hij inmiddels een idool was geworden. Ross Fisher was nog steeds de vaste cameraman.