Hermann Thimig: cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Romanze in Venedig

1962 | Romantiek, Komedie, Drama

Oostenrijk 1962. Romantiek van Eduard von Borsody. Met o.a. Ann Smyrner, Willy Birgel, Annie Rosar, Jane Tilden en Erwin Strahl.

Andrea von Bruggern (Smyrner) komt er tijdens het huwelijksfeest achter dat haar bruidegom een jonge vrouw het hof maakt. Zij ontvlucht de bruiloft en vindt troost in de armen van een pianist in Venetië. Ze ontdekt te laat dat hij getrouwd is en Andrea gaat naar het landgoed van haar ouders, waar ze bevalt van een zoontje, die acht jaar later zijn vader -inmiddels een beroemd dirigent - en moeder bij elkaar brengt. Tranentrekker van het zuiverste water, die vol vals sentiment zit. Theodor Ottawa en regisseur Von Borsody schreven samen het scenario en Vaclav Vich schoot de plaatjes. Een film die men beslist niet gezien hoeft te hebben.

Wenn die Glocken hell erklingen

1959 | Drama, Muziek

Oostenrijk 1959. Drama van Eduard von Borsody. Met o.a. Willy Birgel, Loni von Friedl, Ellen Schwiers, Michael Ande en Teddy Reno.

Mario Pucci is leraar aan de koorschool van de vermaarde Wiener Sängerknaben. Hij gaat met hen op zomervakantie in Oost-Tirol, waar hij zijn vriendin Hanna von Warttenberg ontmoet, de tweede dochter van Günther von Warttenberg, een grootgrondbezitter en weduwnaar. Volledig voorspelbare, suikerzoete Heimatfilm, waarvan uitsluitend de prentenbriefkaarten-fotografie overeind is gebleven.

Komm in die Gondel

1953 | Muziek, Komedie

Oostenrijk 1953. Muziek van Georg Wildhagen. Met o.a. Hans Olden, Peter Pasetti, Jeannette Schultze, Marianne Schönauer en Alfred Neugebauer.

Tegen de schitterende achtergrond van het carnaval in Venetië begint op een gemaskerd bal een spel der vergissingen tussen heer en knecht. Ongeïnspireerde verfilming van de operette Eine Nacht in Venedig van Johann Strauß. Het scenario is van Rudolf Österreicher. Het camerawerk is van Walter Tuch.

Ich hab mich so an dich gewöhnt

1952 | Komedie, Familiefilm, Muziek

Duitsland 1952. Komedie van Eduard von Borsody. Met o.a. Inge Egger, O.W. Fischer, Robert Lindner, Adrienne Gessner en Karl Ehmann.

Twee tweelingzusjes, die sprekend op elkaar lijken maar een heel verschillend karakter hebben, wisselen van rol. De een moet de kersverse man, die de ander werd opgedrongen, afschrikken. De ander reist af naar Zwitserland, waar haar baas verrukt is van haar plotseling zo veranderde manieren. Dat iedereen tenslotte de juiste partner vindt is van net zo weinig belang als de hele film. Alleen Egger in haar dubbelrol is het aanzien waard.

Fräulein Bimbi

1952 | Romantiek, Komedie, Familiefilm

Oostenrijk 1952. Romantiek van Akos von Ratony. Met o.a. Hannelore Schroth, Hans Holt, Paul Kemp, Hermann Thimig en Hans Olden.

Pittige Bimbi (Schroth) zit zonder werk en ze wordt uit haar pension gesmeten, maar ze legt de hand op een aanbevelingsbrief die van een vorige gaste was. Hierdoor wordt ze aangenomen als secretaresse bij de cosmeticafirma van Thorm[KA3]alen (Thimig). Zijn knappe zoon Thomas (Holt) werkt er ook. Thomas is verliefd op revuedanseres Evelyn (Künneke), maar zijn oude heer maakt een eind aan die verhouding. Bijgevolg loopt Thomas met een kwaaie kop weg met medename van een zeer belangrijk, geheim recept. Bimbi wordt erop afgestuurd en maakt zich waar tegenover Thomas, die voor haar warm loopt. Als hij met Bimbi terugkeert en zijn vader vertelt dat hij met Bimbi wil trouwen, steekt Herr Direktor Thormälen er opnieuw een stokje voor, maar Thomas houdt echt van Bimbi en zij van hem, zodat er een happy-end in zit. Oubollige dijenkletser zonder grappen, die eigenlijk niet om aan te zien is. Het scenario is van Werner Riedl en het camerawerk is van Albert Benitz.

Das unmögliche Mädchen

1951 | Romantiek, Komedie

Oostenrijk 1951. Romantiek van Akos von Ratony. Met o.a. Hannelore Schroth, Hans Holt, Paul Kemp, Hermann Thimig en Hans Olden.

Bimbi (Schroth), die rond de dertig is, zit zonder werk en zonder geld. Haar hospita geeft haar een vergeten getuigschrift van een voormalige huurster, waardoor ze een baantje krijgt bij het cosmeticabedrijf van Thorm[KA3]alen (Thimig), die haar aanziet voor de dolle nicht van een invloedrijk politicus. Zoon Thomas (Holt) is verliefd op een revuedanseres (Künneke). Vader Thormälen vindt haar voor zijn zoon een te grote losbol en koopt haar af met een leuke sommetje. Als Thomas dit ontdekt, neemt hij met een rood hoofd en zeer verongelijkt de benen. Bovendien heeft hij in zijn binnenzak de geheime formule voor een nieuw preparaat, dat een groot succes belooft te worden. Bimbi die niet al te veel doen heeft op kantoor, ruikt een kans en reist Thomas achterna. Er bloeit een romance op die bijna in het water valt als Thormälen beweert, dat hij Bimbi heeft gestuurd om Thomas te verleiden terug te komen. Een intrige van niks en een luchtige film die de tand des tijds op den duur niet zal kunnen doorstaan. De rolbezetting, die zijn best doet, raakte al snel in het vergeetboek. Neutraal vermaak voor Duitsland en Oostenrijk onder het wakend oog van de vier mogendheden, die het land bezet hielden, terwijl de overwonnenen zich bezighielden met de wederopbouw. Het scenario is van Werner Rield. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Das Doppelte Lottchen

1950 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1950. Komedie van Josef von Báky en Joseph von Baky. Met o.a. Jutta Günther, Isa Günther, Peter Mosbacher, Antje Weissgerber en Senta Wengraf.

Naar het populaire boek van Erich Kästner: door de scheiding van de ouders raakt de tweeling Lotte en Luise uit elkaar. In een vakantiekolonie ontmoeten de zusjes elkaar, verwisselen van plaats en brengen de ouders weer bij elkaar. Een ontwapenende film met veel succes bij het publiek. Camerawerk van Walter Riml.

Liebesbriefe

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hermann Thimig, Käthe Haack, Suse Graf, Paul Hubschmid en Bruni Löbel.

Een directeur van middelbare leeftijd staat in vuur en vlam voor een jong meisje en schrijft zijn liefdesbrieven aan haar uit hetzelfde boekje over als destijds in zijn verlovingstijd. Wat een aardige komedie had kunnen worden is een zich moeizaam voortslepend geval gebleven.

Die kluge Marianne

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Hans Thimig. Met o.a. Paula Wessely, Hermann Thimig, Alfred Neugebauer, Jane Tilden en Will Dohm.

Een pas getrouwde toneelschrijver durft zijn provinciaalse vrouw niet voor te stellen aan zijn drie vrienden met wie hij heeft gezworen altijd vrijgezel te blijven. Een toneelmatig maar amusant blijspel, luchtig geacteerd door Wessely en de haar omringende heren. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Johann

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Theo Lingen, Fita Benkhoff, Irene von Meyendorff, Hermann Thimig en Hilde Seipp.

Johann, de volmaakte kamerdienaar, belandt door een kamermeisje in de gevangenis en dat is nog maar het begin van een reeks bonte avonturen. Theo Lingen in een heel amusante verfilming van zijn eigen toneelstuk, dat indertijd ook op de Nederlandse planken werd gespeeld (met Cor Ruys).

Brüderlein fein

1942 | Muziek

Duitsland 1942. Muziek van Hans Thimig. Met o.a. Hans Holt, Hermann Thimig, Marte Harell, Ferdinand Mayerhofer en Winnie Markus.

Deze biografie van de bekende Weense volksdichter Ferdinand Raimund legt het accent op diens amoureuze perikelen. Toneelmatig, maar uitstekend geacteerd. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Die Austernlilli

1937 | Komedie, Muziek

Duitsland 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Gusti Wolf, Hermann Thimig, Theo Lingen, Heinz Salfner en Oskar Sima.

Een zangeresje dat in een oesterrestaurant werkt wordt een revue-ster en verlooft zich met haar chef. Een vrolijke komedie met liedjes als 'Wenn jetzt der Richt'ge käm' van Stolz.

Tanzmusik

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van J.A. Hübler-Kahla. Met o.a. Liane Haid, Gusti Huber, Hermann Thimig, Leo Slezak en Georg Alexander.

Een Weense pianist, die in Amerika jazzmusicus is geworden, keert naar zijn land terug om zich voortaan aan de klassieke muziek te wijden. De Amerikaanse vrouw, die hij onderweg trouwt, houdt daar niet van en dus raakt het huwelijk op de klippen. Gelukkig heeft hij inmiddels een Oostenrijks meisje leren kennen! Goed spel van allen, maar Slezak steelt de show.

Im Weiszen Rössl

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van Carl Lamac. Met o.a. Christl Mardayn, Hermann Thimig en Theo Lingen.

Na een verfilming in 1926 door Richard Oswald is dit de eerste geluidsversie van Eric Charell en Ralph Benatzky's populaire operette.

Die Fahrt in die Jugend

1935 | Komedie

Oostenrijk 1935. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Hermann Thimig, Hans Moser, Rudolf Carl, Leo Slezak en Liane Haid.

Een man van middelbare leeftijd ondergaat ter wille van een jonge soubrette een verjongingskuur, maar zijn neef verovert haar. Aardige verfilming van gelijknamige operette van Eduard Künneke, met een prima dubbelrol van Hermann Thimig en goede bijrollen van Leo Slezak en Hans Moser.

Der Himmel auf Erden

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Adele Sandrock en Hermann Thimig.

Een Heinz Rühmann-productie naar Julius Horst's toneelstuk over een componist die zijn schoonvader niet durft te bekennen dat hij walsen en schlagers schrijft. Het kapitaal voor een eigen boerenbedoeninkje steekt schoonzoonlief in een operetteproductie. Een Rühmann-film loopt altijd goed af. Georg Zoch schreef het scenario. Het camerawerk is van Bruno Timm.

Liebe dumme Mama

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Luise Ullrich, Hermann Thimig, Leopoldine Konstantin, Gustav Waldau en Theo Lingen.

Lieve, domme mama (Konstantin) ziet er nog goed uit en is nog steeds zeer grillig. Ze denkt meer aan flirten en dansen dan aan de leiding van haar hotel. Het is dan ook geen wonder dat het met het bedrijf steeds slechter gaat. Dan komt haar dochter Hedy (Ullrich) van kostschool terug. Ze neemt de leiding van het hotel op energieke en onverstoorbare wijze van haar moeder over. Ze pakt haar moeder's aanbidder af en trouwt tenslotte met hem. Toch slaat mama ook een echtgenoot aan de haak. Van dit gegeven had een goede film gemaakt kunnen worden. Door het langdradige draaiboek en de hoofdrolspelers die niet overtuigend acteren, is het een slechte film geworden.

Karneval und Liebe

1934 | Komedie

Oostenrijk 1934. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Hermann Thimig, Hans Moser, Rudolf Carl, Herbert Rübner en Lien Deyers.

Een revue-ster houdt van een zangstudente, maar moet met de dochter van een autofabrikant trouwen. Gelukkig blijkt het één en hetzelfde meisje te zijn. Een lusteloos blijspel hoezeer Deyers en Thimig ook hun best doen. Om Moser en Carl kan men af en toe nog wel eens hartelijk lachen.

Der Herr ohne Wohnung

1934 | Komedie

Oostenrijk 1934. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Paul Hörbiger, Hilde von Stolz, Hermann Thimig, Leo Slezak en Adele Sandrock.

Een secretaris komt aangeschoten in het huis van zijn baas terecht, waardoor diens vrouw van ontrouw wordt verdacht. Een overvloed van komische situaties en prima rollen zijn te zien in deze film, waarvan de regie af en toe wat traag is. De muziek van Robert Stolz is vlot.

Viktor und Viktoria

1933 | Musical

Duitsland 1933. Musical van Reinhold Schünzel. Met o.a. Hermann Thimig, Renate Müller, Hilde Hildebrand, Adolf Wohlbrück en Fritz Odemar.

Het aardige gegeven over de acteur Viktor die optreedt als Monsieur Viktoria en een actrice die zijn nummer aanvult als Madame Viktor, verliest al gauw zijn kracht in de gebruikelijke operette-schmiere met schlagers als 'Rosen und Liebe' en 'Komm doch ein Biszchen mit nach Madrid'.

Mädchen zum Heiraten

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Wilhelm Müller. Met o.a. Renate Müller, Hermann Thimig, Wolf Albach-Retty, Gustl Stark-Gstettenbaur en Fritz Grünbaum.

Om Robert Goll, die bij een platenfirma werkt, het huwelijksbootje in te krijgen, treedt zijn collega Gerda stiekem in dienst bij zijn vrijgezellenhuishouding, als huishoudster. Deze deelt hij met zijn jongere broers. Gerda brengt de boel grondig op orde en krijgt haar Robert, na voorbijgaande ergernissen, aan het eind. Een gloedvolle muziekfilm met vlotte schlagers en veel humor. Ondanks de bekende hoofdrolspelers stelen hun collega's de show: de komiek Fritz Grünbaum als eigenaar van een huwelijksbureau en Szöke Szakall als huwelijkskandidaat. De dialogen tussen deze twee zijn grandioos en horen tot het beste dat de Duitse komische film voortgebracht heeft. Bij de gedachte dat Grünbaum in 1941 in het concentratiekamp Dachau stierf, vergaat je het lachen echter. De film was destijds een groot succes.

Eine Stadt steht Kopf

1932 | Komedie, Muziek

Duitsland 1932. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Gustaf Gründgens, S.Z. Sakall, Jenny Jugo, Hermann Thimig en Paul Henckels.

Een verfilming van Nikolai Gogols schitterende satirische roman De revisor over een vertegenwoordiger die voor een staatsinspecteur wordt aangezien, waarna de jongeman te maken krijgt met alle denkbare kleinburgerlijke eigenschappen. Een geslaagd en uniek debuut van theaterregisseur en -acteur Gustaf Gründgens.

Das Blaue vom Himmel

1932 | Musical

Duitsland 1932. Musical van Viktor Janson. Met o.a. Marta Eggerth, Hermann Thimig, Fritz Kampers, Margarete Schlegel en Hans Richter.

Billy Wilder en Max Kolpe schreven het scenario voor deze vrolijke schlagerfilm met liedjes als 'Was kümmert mich die ganze Welt' en 'Einen Tag möcht' ich bei dir sein', en met een vrolijk rolletje van Margarethe Schlegel als Zigaretten-Lilly. Eggerth bezorgt de werkeloze vliegenier Thimig een baantje als reclamepiloot, waarna hij in de lucht schrijft: 'Ich liebe Dich'. Een verrukkelijke musical.

Der Kleine Seitensprung

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Renate Müller, Hermann Thimig, Hans Brausewetter en Otto Wallburg.

Een verwaarloosde echtgenote zoekt troost bij haar vroegere, inmiddels getrouwde, vriend. Een goede hoofdrol van Renate Müller in een aardig blijspel waarvoor regisseur Reinhold Schünzel zelf het scenario schreef in samenwerking met Emmerich Pressburger.

Der Verlorene Schuh

1923 | Drama

Duitsland 1923. Drama van Ludwig Berger. Met o.a. Olga Tschechowa, Hermann Thimig, Mady Christians, Lucie Höflich en Paul Hartmann.

Een glansrolletje van Tschechowa in een produktie van de Duitse filmveteraan Erich Pommer, gespeeld in de tradities van Stanislawski en Max Reinhardt.

Die Bergkatze

1921 | Drama

Duitsland 1921. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Pola Negri, Paul Heidemann, Victor Janson, Wilhelm Diegelmann en Hermann Thimig.

Luitenant Alexis (Heidemann) geniet de reputatie van rokkenjager. Hij wordt overgeplaatst naar het fort Tossenstein. Terwijl zijn nieuwe commandant (Janson) voor zijn schone dochter Lilli (Meller) vreest, ontmoet Alexis onderweg Rischka (Negri), die de bijnaam uit de titel heeft. Zij is de dochter van een roverhoofdman. Rischka en Alexis vallen voor elkaar en Alexis schenkt haar als aandenken zijn pantalon van zijn uniform. Eenmaal in Tossenstein wordt Alexis op een strafexpeditie tegen de bandieten gestuurd en keert na een korte schermutseling terug. Het gevaar is geweken en Alexis wordt aan Lilli uitgehuwelijkt, maar hij kan Rischka niet vergeten, die van haar vader met een rivaliserende bendeleider moet trouwen. Beiden ontvluchten en ontmoeten elkaar. Juist als de kijker denkt dat het tweetal elkaar zal krijgen, misdraagt Rischka zich opzettelijk, waardoor Alexis teruggaat naar Lilli. Lubitsch` melodrama flopte indertijd om twee redenen: er was geen happy-end en de film was anti- militairistisch, wat onverteerbaar was voor het grote Duitse publiek na de nederlaag tegen de geallieerden van 1918. 79 jaar later werd de film gerestaureerd door het vermaarde Italiaanse instituut L`Immagine Ritrovata nadat men in het BundesArchiv in Berlijn een kopie had gevonden. Omroep ZDF en de Frans-Duitse cultuurzender ARTE financierden samen met de Friedrich-Wilhelm- Murnau-Stiftung de compositie van de begeleidende muziek door de 43-jarige Marco Dalpane. Het belang van deze film die eerder als een kunstwerk beschouwd moet worden dan als een melodramatische liefdesgeschiedenis, wordt gevormd door de ongelooflijk mooie decors van Ernst Stern (een leerling van Max Reinhardt) en Max Gronau, alsmede de ongebruikelijke beelden en fraaie kunstgrepen van cameraman Theodor Spahrkuhl. Ondanks de commerciële misser was Lubitsch met zijn avantgardistische aanpak, mengelingen van stijlen - jugendstil en expressionisme - en originele ideeën zijn tijd ver vooruit. De film beleefde opnieuw zijn première in het jaar 2000 op het festival Cinema ritrovato in Bologna in Italië. Mag niet gemist worden door cinefielen en aankomende filmers.