Vincent Maraval

Producer

Vincent Maraval is producer.
Er zijn 6 films gevonden.

The Neon Demon

2016 | Drama, Horror, Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk/Denemarken 2016. Drama van Nicolas Winding Refn. Met o.a. Elle Fanning, Christina Hendricks, Keanu Reeves, Jena Malone en Karl Glusman.

Barokke mix van horrorthriller en coming of age-verhaal over de zestienjarige Jesse (Fanning), die naar Los Angeles komt om het te maken als model. Daar treft ze een plastic wereld aan vol wellustige mannen en jaloerse vrouwen. En iedereen heeft het op haar voorzien, omdat Jesse 'that thing' heeft, dat onbeschrijflijke iets waardoor ze ver boven iedereen uitstijgt. Zoals elke film van Refn (regisseur van onder meer Valhalla Rising en Drive) geen al te subtiele film, maar vol onvergetelijke beelden en zonder meer een belevenis.

Love

2015 | Romantisch drama

Frankrijk/België 2015. Romantisch drama van Gaspar Noé. Met o.a. Karl Glusman, Aomi Muyock en Klara Kristin.

Er zijn erecties, trio's en een orgie, en er is een 3D-zaadlozing recht in de camera. Maar Love is geen porno. Een Amerikaanse filmstudent in Parijs heeft een gepassioneerde verhouding met een mooie Française, maar verziekt de hele boel omdat hij zijn handen niet thuis kan houden. Het gedroomde trio met het buurmeisje blijkt desastreuze gevolgen te hebben. Love is een 21ste-eeuwse sardonische versie van An American in Paris, Minnelli's klassieke musical over een tragische driehoeksverhouding. Niet zo heftig als Noé's Irreversible, wel even zwartgallig over het menselijk vermogen om lief te hebben.

Adieu au langage

2014 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 2014. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Héloïse Godet, Kamel Abdeli, Richard Chevallier, Zoé Bruneau en Dimitri Basil.

In Adieu au langage van de Frans-Zwitserse Nouvelle Vague-veteraan Jean-Luc Godard - met milde spot aangekondigd als 'het grootste 3D-evenement sinds Avatar' - wordt een hallucinatoire beeldenstorm in voice-over begeleid door de bespiegelingen van een man en een vrouw die niet langer dezelfde taal spreken. Kleur en zwart-wit wisselen elkaar af, soms is het beeld helemaal zwart, dan weer gekanteld of in gesatureerde kleuren. Er zit een 3D-effect in de diepgravende, humorrijke film waardoor de scène radicaal verandert als je een oog dichtknijpt. Op het festival van Cannes werd Godard, samen met het Canadese wonderkind Xavier Dolan, terecht bekroond met de Juryprijs.

Only God Forgives

2013 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk/Thailand/Zweden 2013. Misdaad van Nicolas Winding Refn. Met o.a. Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas en Vithaya Pansringarm.

Extreem bloederige wraakfilm over Amerikaanse boksschoolhouder annex drugsdealer (Gosling), die moord op zijn broer moet wreken van zijn dominante moeder (Scott Thomas) en zo tegenover Thaise politie-inspecteur (=God!) komt te staan. Deel drie in trilogie over zwijgzame, mythische wrekers (na One Eye in Valhalla Rising en 'Driver' in Drive) moet het vooral van sfeer en stijl hebben, maar slaat na de zoveelste bloederige actie beetje dood (no pun intended). Ondanks te veel slow motion en koele blikken van Gosling alleen al de moeite waard om Scott Thomas' heerlijke mother from hell.

Enter The Void

2009 | Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 2009. Drama van Gaspar Noé. Met o.a. Nathaniel Brown, Paz de la Huerta, Cyril Roy en Olly Alexander.

Drama van Gaspar Noé over Amerikaanse drugdealer die in Tokyo wordt vermoord en vervolgens als geest over zijn zusje waakt.

Liulian piao piao

2000 | Drama

Hongkong SAR van China/Frankrijk/China 2000. Drama van Fruit Chan. Met o.a. Qin Hailu, Mak Wai Fan, Yung Wai Yiu, Yung Wai-yiu en Hsu Hsiao-ming.

De tweede film van regisseur Chan is een sociaal melodrama in de stijl van de Italiaanse neorealisten en de Hollywood studio`s uit de jaren 1930. De 21-jarige Yan (Qin Hailu) is getrouwd, en afkomstig uit Noord-China. Ze heeft een tijdelijke verblijfsvergunning voor Hong Kong. Ze werkt als prostitu[KA1]ee onder de bescherming van haar souteneur (Yung Wai Yiu). Haar zaken gaan goed: ze heeft soms 38 klanten op een werkdag. Ze neemt meestal een douche met haar cli[KA3]enten en wast zich achteraf schoon. Hierdoor is haar huid uitgedroogd en begint deze te schilferen. Haar werkterrein betsaat een keur aan groezelige hotels; als ze klaar is met haar werk gaat ze naar een afhaalrestaurant en nestelt zich in haar piepkleine appartement voor de tv om de tijd te doden. De acht-jarige Fan (Mak Wai Fan) woont naast haar. Ze is met haar ouders illegaal naar Hong Kong gekomen om geld te verdienen voor haar vader die maar één been heeft. Ze wast samen met haar moeder borden in een restaurant. Yan en Fan leren elkaar kennen en sluiten een onwaarschijnlijke vriendschap. Yans beschermer krijgt van een Indiase groenteboer een 'durian' naar zijn kop geslingerd, een stinkende ronde vrucht met stekels, waardoor hij flauwvalt. Fan is getuige van het voorval. Als Yans werkvergunning is afgelopen, keert ze terug naar haar geboortestreek. Niemand weet hoe ze in Hong Kong aan haar geld is gekomen. Ze besluit te gaan scheiden en wil weer terugkeren. De rollen worden ingevuld door amateurs, maar ze zijn heel geloofwaardig. Het camerawerk van Lam Wah Chuen is uit de schouder genomen en is daarom nogal onrustig. De film komt traag op gang en zou gebaat geweest zijn met een betere montage, die de speelduur met een kwartier bekort zou hebben. Niettemin een interessante kijk op het liberale Hong Kong dat weer teruggegeven is aan de Chinese volksrepubliek, die met een ijzeren hand bestuurd wordt door de communisten. De vrucht is symbolisch voor de voormalige kroonkolonie. Het scenario is van Sheng Zhi Min, Chan Wai Keung en regisseur Chan. Wellicht niet naar ieders smaak, maar een waardevolle film en Chan is een veelbelovend regisseur. De Amerikaanse titel luidt: DURIAN, DURIAN.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Vincent Maraval op televisie komt.

Reageer