Doris Diaz: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

La fièvre monte à El Pao

1992 | Romantiek, Avonturenfilm, Drama, Thriller

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1992. Romantiek van Manolo Matji en Manuel Matji. Met o.a. Etienne Chicot, Miguel Angel Landa, Javier Vidal, Eliseo Perera en William Mujica.

Venezuela in de jaren 1950. El Pao is de hoofdstad van het strafeiland Odeja. Hier regeert gouverneur Rojas (Landa) met ijzeren vuist. Vasquez (Malet), zijn secretaris, ijvert voor verbetering van de levensomstandigheden van de voornamelijk politieke gevangenen. Hij wordt door zijn baas belast met het bewaken van zijn mooie vrouw, Ines (Adriani), waarvan hij vermoedt dat ze een verhouding heeft met een Kolonel (Vidal). De spanning stijgt in de strafkolonie. Inspiratieloze remake van de film van Luis Buñuel uit 1959. Malet is een zwak substituut voor Gérard Philipe en ook ditmaal werkte Frédéric Fajardie het scenario, gebaseerd op een roman van Henri Castillou, amper uit. Beklemmende fotografie van Rafael Salvatore.

Jerico

1990 | Historische film, Drama

Venezuela 1990. Historische film van Luis Alberto Lamata. Met o.a. Cosme Cortázar, Francis Nueda, Doris Diaz, Alexander Milic en Luis Pardi.

Deze meervoudig bekroonde film gaat over de dominicaner broeder Santiago (Cortázar), die met de Spaanse wrede conquistadors meereist naar Zuid-Amerika. Hij moet in de Caraïben de Indianen het christelijke geloof bijbrengen, terwijl de Spaanse veroveraars zich meester maakten van hun land en rijkdommen. Santiago ziet welk onrecht de Indianen wordt aangedaan en constateert dat geen van hen naar de mis komt. Kennismaking met de Indianen doet hem overlopen naar hun cultuur en hij wordt een van hen. Santiago trouwt, het paar krijgt een kind, maar hij raakt in conflict met zijn Indianen. Hij wordt 'gered' door de Spanjaarden onder leiding van Gazcuña en valt in handen van de Inquisitie wegens ketterij. In werkelijkheid wil Gazcuña zich van hem ontdoen, omdat hij weet dat Santiago op de hoogte is dat hij een goudschat heeft gestolen, die hij voor de kroon verborgen wil houden. Hoewel de film haast onvoorwaardelijk de zijde der Indianen kiest, waarvoor overigens heel veel voor te zeggen valt, is het een indringend stuk geschiedenis van de verwoesting van de beschaving der Indianen van de Caraïben door de Spanjaarden in de 'naam van God'. Vijfhonderd jaar later hadden de Indianen zich nog steeds niet hersteld van deze vernietiging. Dit regiedebuut werd gedraaid met het oog op het feit dat het vijf eeuwen geleden is dat Christoffel Columbus in 1492 'Amerika ontdekte'. Het camerawerk van Andrés Agustí en Carlos Tovar is schitterend. Wordt vergeleken met de inpact van DANCES WITH WOLVES voor de Indianen uit Zuid-Amerika.