Meinolf Schmitz

Cameraman

Meinolf Schmitz is cameraman.
Er zijn 6 films gevonden.

Rebecca Ryman: Wer Liebe verspricht

2008 | Romantisch drama

Duitsland 2008. Romantisch drama van Dieter Kehler. Met o.a. Eva Habermann, Mario Adorf, Erol Sander en Daniela Ziegler.

Eind negentiende eeuw: de jonge Amerikaanse Olivia gaat op bezoek bij haar tante in India en wordt verliefd op Jai, een pleegbroer van de maharadja. Jai verafschuwt al het Engels kolonialisme - een wereld waaruit Olivia juist vandaan komt. Ondanks de sterke liefde lijken de twee werelden onverenigbaar.

Mit einem Rutsch ins Glück

2003 | Romantische komedie

Duitsland 2003. Romantische komedie van Dietmar Klein. Met o.a. Anja Kruse, Heio von Stetten, Wolf Roth, Nina Hoger en Alexander Strobele.

Eva Christ (Kruse) is een succesvolle journaliste bij het glitterblad Beauty Today. Haar nieuwe baas Paul Bergmann (Strobele) is een marketing man. Hij is niet ge[KA3]interesseerd in de inhoud, maar in de cijfers. Hij dringt Eva op om de streberige Maike M[KA3]uller (Golenac) bij haar stage te laten lopen. Algauw wordt duidelijk dat Maike zo snel mogelijk op Eva`s stoel wil gaan zitten. Bij een presentatie in de dierentuin glijdt Eva uit door een fout van dierenverzorger Max Hay (Von Stetten). Als hij later bij haar op de deur klopt om zijn excuus aan te bieden, komt zijn bezoek goed van pas. Bergmann en zijn vrouw Karla (Wenzel) komen voor een etentje, en zij wil niet aan Bergmann laten merken, dat de getrouwde advocaat Karl Grezelius (Roth) haar minnaar is. Max moet dus doorgaan voor haar vaste vriend. Zo raakt Eva beklemd tussen een aantal fronten: in de liefde tussen Max en Karl en op het werk tussen Maike en Bergmann. Alles lijkt grandioos op de klippen te lopen, maar eind goed, al goed. De sfeer van de grote tijdschriftenuitgeverij wordt aardig weergegeven, al is het meer rozengeur en maneschijn dan de koele werkelijkheid. Kruse is geloofwaardig en aantrekkelijk, terwijl Schindler als Eva's collega op het werk als de stereotiepe homo Rüdiger Arp voor de komische noot en de ironische commentaren zorgt. Het scenario van Gabriele Kreis is aanvaardbaar en geeft iedereen voldoende kans om zijn rol behoorlijk te spelen. Het camerawerk is van Meinolf Schmitz.

Du bist mein Kind

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Helmut Förnbacher. Met o.a. Sabine Postel, Rainer Grenkowitz, Wolf Roth, Hansa Czypionka en Jana Güttgemanns.

Op weg naar de kraamkliniek krijgt de hoogzwangere Barbara Burckhardt (Postel) een verkeersongeluk, waarbij Peter Hofer (Grenkowitz) en zijn eveneens zwangere vrouw Gaby (B[KA3]ohm) betrokken zijn. Barbara bevalt van een dochter en Gaby eveneens, maar bezwijkt aan de verwondingen. Zeven jaar later ontdekt Barbara dat de kinderen verwisseld moeten zijn en dat Peter de vader van Laura (Amendt) is en Philipp (Roth) de vader van Anna (G[KA3]uttgemanns). Barbara wilde de situatie recht zetten, maar Philipp is er tegen omdat hij niet scheiden kan van `zijn` Laura. Barbara spoort Peter op in Keulen en doet hem een verleidelijk aanbod om bij haar in dienst te treden (ze heeft goed geboerd in het onroerendgoed), zodat Peter het riskante ontwerp van een nieuw type vliegtuig kan voortzetten. Barbara`s werkelijke motief is dat ze in de buurt van Anna wil zijn. Philipp is er tegen, want hij vreest voor een scheiding. Peter neemt het aanbod aan. Dan blijkt Anna aan leverkanker te lijden. De lever is een orgaan dat kan aangroeien, dus met een nieuw stuk van de juiste donor kan het genezen. Wie komen er in aanmerking? Juist Philipp en Barbara. Philipp weigert, maar Barbara doet het anoniem. Philipp gaat daarna af en Barbara eindigt in de armen van Peter (die nooit hertrouwd was), maar dat laatste ging niet zonder hindernissen. Het scenario van Axel Martin en Marion Reichert is pure soap dat stijf staat van toevalligheden en van nare gebeurtenissen, die weer op zijn pootjes terechtkomen, maar het heeft een zeker niveau. Liefhebsters kunnen zich laven en de spelprestaties zijn heel behoorlijk. Förnbacher regisseerde met routine en hij is wellicht bekend geworden in eigen land door een vijftal afleveringen van TATORT. Het camerawerk is van Meinolf Schmitz en Thomas Füllgrabe.

Einmal Himmel und retour

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Thomas Jacob. Met o.a. August Zirner, Christine Neubauer, Natalie Spinell, Cornelia Gröschel en Pamela Marquardt.

Britta Jacobsen (Neubauer) heeft zich altijd achter haar man Phil (Zirner) opgesteld onder het motto bereikt hij wat, dan gaat het mij ook goed. Terwijl Phil al zijn energie in zijn carri[KA2]ere heeft gestopt als hoofd van een marketingafdeling, heeft Britta voor hun drietal dochters en het huishouden gezorgd. Dan leert Phil de aantrekkelijke Laura Michaelis (Flemming) kennen en hij waant zich in de (zevende) hemel. Britta heeft het nakijken en de zorg voor de kinderen. Phil en Laura ontdekken na enige tijd, dat het hebben van de zaak, het einde van het vermaak is en dat ze ieder zich verschuilde achter zijn eigen problemen. Zo daalt Phil weer af uit den hoge, maar Britta die aanvankelijk in een hel was achtergebleven, ontdekt voor het eerst de ware liefde in haar leven. Haar oplichtende ster kan dan alleen nog maar stijgen om te gaan stralen en Phil heeft het nakijken. Het scenario van Henriette Piper is gebaseerd op een bestseller van de in Duitsland zeer succesvolle schrijfster van dikke romans Claudia Keller. Onder de regie van Jacob die gesteund werd door een competente rolverdeling is een onderhoudende tv-film ontstaan voor een groot publiek, dat voor het gootste deel uit vrouwen bestaat. Het camerawerk is van Meinolf Schmitz.

Frau zu sein bedarf es wenig

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Sigi Rothemund. Met o.a. Anica Dobra, Jophi Ries, Dieter Landuris, Bettina Engelhardt en Gustav-Peter Wöhler.

Pauline Frohmut (Dobra) is een ambitieuze zangeres. Ze krijgt een kind van Klaus Klett (Ries), een niet onbemiddelde chefarts, maar ze wil niet met hem trouwen. Ze wil carri[KA2]ere maken en Klaus was volgens haar maar een vluchtige geneugte. Pauline denkt alles alleen aan te kunnen; met het kleintje deelt ze een woning met vrienden, maar dat loopt spaak. Ze maakt een verovering, zanger Simon Reich (Landuris), waardoor Klaus op de baby moet passen. Klaus krijgt hierdoor mot met zijn huishoudster en vindt dat het de hoogste tijd is om orde op zaken te stellen en zijn stem te laten gelden. Pauline begint te beseffen dat je niet van drie walletjes tegelijk kunt eten. Vrolijke, onbeduidende film naar de gelijknamige bestseller (in Duitsland althans) van tv- personality Hera Lind met autobiografische elementjes. Alles is netjes gedaan, maar niet verschrikkelijk opwindend. Het scenario is van Evelyn Holst en Marianne Kohls-Böse, die het allemaal verschrikkelijk goed wisten; origineel is echter anders. Het camerawerk is van Meinolf Schmitz is pure routine.

Katharina oder: Die Kunst Arbeit zu finden

1995 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1995. Documentaire van Barbara Trottnow. Met o.a. Heidi Ecks, Renate Dissel, Claudia Emke, Klaus Zwick en Oriana González-Hemp.

Schrijfster Anna Seghers, die in de jaren 1930 Duitsland verliet en in Parijs een veilig heenkomen zocht (en vond), had in 1934/5 een scenario geschreven dat getiteld was [KL]Hier gibt`s keine Katharina[KLE]. Het werd echter nooit verfilmd. Het verhaal dat op een autentieke gebeurtenis is gebaseerd, speelt tijdens de crisis in Duitsland waar een radeloze moeder zich verkleedt als mijnwerker en onder de grond afdaalt om te werken zodat ze haar twee kindertjes te eten kan geven. Duitse bureaucraten sleepten haar voor het gerecht wegens vervalsing in geschriften. Regisseuse Trottnow verbindt de scenario-elementen aan haar verfilming over het leven van Anna Seghers, die beroemd werd door haar roman [KL]Das siebente Kreuz[KLE]. Ze interviewt daartoe o.a. de nazaten van Anna. Eigenlijk bevat de film een viertal episodes en de laatste is het verhaal van Gudrun Selent in Altenburg in Th[KA3]uhringen (de voormalige DDR), die werkeloos is en zorgen moet voor haar zes-jarige zoontje. Trottnow werpt de vraag op hoe ver vrouwen moeten gaan om werk te vinden. Een intellectuele film voor een zeer beperkt publiek dat zich hierin lekker wil verdiepen. Een werk dat het niet direkt van de spelprestaties hoeft te hebben. Het scenario is van Trottnow zelf, die een manuscript bewerkte van Anna Seghers, Hans Richter en Friedrich Kohner. Meinolf Schmitz stond achter de camera.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Meinolf Schmitz op televisie komt.

Reageer