Hilde Sessak: cast.
Er zijn 22 films gevonden.

Heinrich

1977 | Historische film, Drama

Duitsland 1977. Historische film van Helma Sanders-Brahms. Met o.a. Grischa Huber, Heinrich Giskes, Hannelore Hoger, Heinz Hönig en Lina Carstens.

Indrukwekkende weergave van het leven en de zelfmoord van Heinrich von Kleist, perfect geënsceneerd en geregisseerd, waarbij de filmmaakster zich diep in de gevoelswereld van de schrijver ingeleefd heeft.

Interview mit Herbert K.

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Herbert Ballman. Met o.a. Herbert Stass, Paul-Albert Krumm, Friedrich G. Beckhaus, Erika Dannhoff en Katharina Matz.

De gedramatiseerde film over de man uit de titel, die na een gewapende overval zes jaar lang een vrijheidsstraf moest ondergaan en daarna ontdekte hoe moeilijk het was om weer in de maatschappij te worden opgenomen: de bureaucratie, de argwaan, het niet lukkende huwelijk en het verleden dat telkens weer opduikt. De film die wordt afgewisseld met fotomontages en interviews met voice-over van de echte Herbert K., graaft in zijn ongelukkige jeugd, de HJ, de dienst in een SS-bataljon en de harde tijden na WO II die hem naar de strafinrichting voerden. Typisch Duits en tegelijk diep menselijk voor wat betreft wat iedere gestrafte na zijn vrijlating kan meemaken.

Oberwachtmeister Borck

1955 | Misdaad, Drama

Duitsland 1955. Misdaad van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Gerhard Riedmann, Annemarie Düringer, Hilde Sessak, Ralph Lothar en Bum Krüger.

Een gemoedelijke opper van de rijkspolitie - geliefd in zijn buurt - maakt een vrouw het hof, die bij hem past; deze wordt door haar ex-verloofde gechanteerd en als die meent dat ze hem aan de politieman wil verraden, vermoordt hij haar. De diender wordt verdacht, maar weet tijdig de misdaad op te lossen. De laatste speelfilm van de gecultiveerde veteraan Lamprecht, die ondanks de 'commerciële' formule van na WO II in het geheel niet aansloeg. Scenario van W.F. Fichelscher.

Wer fuhr den grauen Ford?

1950 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1950. Misdaad van Otto Wernicke en Wolf D. Friese. Met o.a. Til Kiwe, Otto Wernicke, Ursula Herking, Hilde Sessak en Ruth Hambrock.

Mannheim, 1949 in de Amerikaanse bezettingszone. De film begint met een tamelijk spectaculaire diefstal van koffie uit een lamgzaam rijdende vrachtwagen met aanhanger op de autobahn. Penny (Scholz) springt uit een halftons truckje over, en gooit de dozen met kostbare koffie (het was op de bon en goud waard) over naar zijn maten Heiner (Sommer) en Dempf (Martsch). Bij een zakkenrollers-incident op een tramhalte ontmoet Penny de keurige Renate M[KA3]unster (Hambrock). Het is liefde op het eerste gezicht. Penny wil met zijn misdadige broodwinning ophouden, maar Dempf haalt hem over om nog [KA1]e[KA1]en keer mee te doen: de overval op een geldtransport van de post. De buit is niet gering: 240.000 mark. Penny`s aandeel is zestigduizend. De handen van zijn maten jeuken om het uit te geven, maar Dempf weet iedereen over te halen zich kalm te houden. Ondertussen tast de politie in het duister. Kriminalkommissar Thieme (Wernicke) komt geen steek verder, behalve dat hij ontdekt dat er een Ford Sedan gebruikt is met nummerborden van het Amerikaanse leger. Penny wil nu schoon schip maken en een nieuw leven beginnen met Renate. Hij stuurt zijn aandeel van de buit anoniem naar de politie, en daarmee heeft Thieme een spoor. De enige film die de acteur Wernicke (DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE - 1933 van Fritz Lang) als regisseur draaide is niet zo zeer een spannende misdaadgeschiedenis, maar eerder de voorloper van de succesvolle series STAHLNETZ, TATORT (en trendvolger POLIZEIRUF), waarin men zich inspireerde op de werkelijkheid, en een bijna documentair maatschappijbeeld trachtte op te roepen. Hier is het interessant om te zien hoe Duitsland er na WO II (1939-45) uitzag en hoe oudstrijders trachtten te overleven met de misdaad, terwijl anderen er het beste van probeerden te maken door te werken, want het Wirtschaftswunder zou nog een jaar of tien op zich laten wachten. Het scenario is van Kurt Joachim Fischer, die zijn inspiratie opdeed uit een krantenbericht. De spelprestaties zijn zonder meer goed. Het camerawerk is van Paul Pfeiffer, die tevens de film produceerde.

Orientexpreß

1944 | Mysterie

Duitsland 1944. Mysterie van Viktor Tourjansky. Met o.a. Siegfried Breuer, Lisa Siebel, Rudolf Prack, Gusti Wolf en Paul Dahlke.

Iemand trekt aan de noodrem van de Orientexpres als deze door een Balkanstaatje rijdt. In de coup[KA1]e naast die van priv[KA1]edetective Holzer wordt de vermoorde jurist Branko gevonden. Baron H[KA3]ubner (Breuer) heeft bloed aan zijn kleding dat door zijn ex-vrouw Dr. Geldern (Siebel), snel wordt verwijderd, behalve op zijn handschoenen. Twee plaatselijk opgetrommelde speurneuzen van de hermandad gaan zich over de zaak buigen.

Die Feuerzangenbowle

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Helmut Weiss. Met o.a. Heinz Rühmann, Erich Ponto, Paul Henckels, Karin Himboldt en Hilde Sessak.

Vier heren op leeftijd halen 's avonds in een 'Stube' gezellig herinneringen op aan hun schooltijd. Alleen dr Pfeiffer (Rühmann), een jonge en succesvolle schrijver, lacht niet mee. Hij kreeg als jongen privéonderwijs. Dan besluit hij zijn schade als 'Neuer' op een kleinsteeds gymnasium in te halen. Tien jaar eerder speelde Heinz Rühmann dezelfde (dubbel)rol in So ein Flegel van Robert Adolf Stemmle, overigens net als Weiss' film een bewerking van de in Duitsland populaire roman Die Feuerzangenbowle van Heinrich Spoerl. In 1970 draaide Helmut Käutner een weinig geslaagde remake; het was zijn laatste bioscoopfilm.

Man rede mir nicht von Liebe

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Erich Engel. Met o.a. Heidemarie Hatheyer, Mathias Wieman, Friedrich Domin en Hilde Sessak.

Een jonge schilderes raakt er na veel wederwaardigheden van overtuigd dat ze nog veel kan leren van de man die zowel haar leermeester als haar minnaar is. Vlot geregisseerd en uitstekend gespeeld door met name Hatheyer en Wieman.

Der Kleine Grenzverkehr

1943 | Komedie, Drama

Duitsland 1943. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Willy Fritsch, Hertha Feiler, Heinz Saifner, Charlotte Daudert en Hans Leibelt.

Dr. Georg Rentmeister wordt verliefd op een kamermeisje dat een freule blijkt te zijn. Haar vader heeft namelijk om inspiratie op te doen voor een blijspel zijn kasteel verhuurd en vormt samen met zijn gezinsleden het personeel. Een luchtige komedie waarvan het draaiboek, naar een van zijn eigen romans, geschreven werd door Erich Kästner onder hetzelfde pseudoniem dat hij voor MŸNCHHAUSEN moest gebruiken: Berthold Bürger. Het camerawerk is van Kurz Schulz.

5000 Mark Belohnung

1942 | Mysterie

Duitsland 1942. Mysterie van Philipp Lothar Mayring. Met o.a. Olly Holzmann, Friedrich Domin, Martin Urtel, Hilde Sessak en Paul Dahlke.

De dader van de brandstichting in een fabriek wordt dank zij een ontslagen employé van een verzekeringsmaatschappij ontmaskerd. Een thriller met spanning en sfeer.

Quax, der Bruchpilot

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Lothar Firmans, Hilde Sessak, Harry Liedtke en Karin Himboldt.

Touroperator (Rühmann) wil graag leren vliegen ('mit allem Comfort', zoals hij z'n instructeur laat weten) maar al snel blijkt dat hij meer van verstand heeft van reizen. En zoals een collega piloot-in-de-dop hem zingend voorhoudt: 'Wenn man vom Fliegen nichts versteht, die Himmelfahrt nach unten geht.' Het mag opmerkelijk heten dat een minkukel het in dit propagandawerkje (de film werd begin 1941 aan den volke vertoond) toch nog ver weet te schoppen. Rühmann was een ervaren piloot, en kon in die hoedanigheid regisseur Hoffmann terzijde staan bij het in beeld brengen van het stuntwerk.

Illusion

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Viktor Tourjansky. Met o.a. Brigitte Horney, Johannes Heesters, Hilde Sessak en O.E. Hasse.

Een actrice kiest voor haar beroep wanneer haar minnaar verlangt dat ze het toneel vaarwel zegt. Fijnzinnige regie van Tourjansky. Prachtig spel van Horney, maar ook van Heesters in een rol waarin men hem niet verwacht. Heel indrukwekkend is Hasse, die in die tijd zijn voornamen nog voluit gebruikte.

Links der Isar - rechts der Spree

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Paul Ostermayr. Met o.a. Fritz Kampers, Charlotte Schellhorn, Fritz Genschow, Leo Peukert en Oscar Sabo.

Xaver (Kampers) uit Beieren heeft enorme vooroordelen jegens Pruisen en een enorme aversie tegen Berlijners, vooral als ze Schulze heten. Als zijn dochter Anni (Schellhorn) verliefd wordt op een man, die uitgerekend Schulze (Genschow) heet en die bovendien ook nog uit Berlijn komt, verbiedt Xaver haar het contact met hem. Tevergeefs. Pas als Xaver met een vriend (Paukert) naar Berlijn reist en de familie Schulze beter leert kennen verdwijnen zijn vooroordelen. Niets staat een huwelijk tussen beide jonge mensen nog in de weg. Een plezierig blijspel over de nog steeds bestaande wederzijdse animositieit tussen Beieren en Pruisen. Mooie natuuropnamen.

Kleider machen Leute

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Fritz Odemar, Hilde Sessak en Aribert Wäscher.

Een aangenaam niemendalletje over een verwaande kleermakersleerling. Käutner leerde leven met de Duitse censuur.

Ein Mann auf Abwegen

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Thiele, Hilde Weissner, Hilde Sessak en Werner Fuetterer.

Natuurlijk is Hans Albers de geboren geflipte grootindustrieel die het een poosje als krullenjongen in het leven wil proberen, maar het zakendoen en het winstmaken toch niet kan laten.

Wasser für Canitoga

1939 | Western

Duitsland 1939. Western van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Peter Voß, Hilde Sessak en Heinrich Kalnberg.

Klassieke Duitse western, geproduceerd op het moment dat de plannen voor de verraderlijke inval in Polen (WO II) al zijn gesmeed. Albers die het liedje 'Goodbye, Johnny' zingt, wordt van sabotage aan een stuwdam verdacht, maar na enkele schietpartijen weet de Maharadja van Whisky-Puur de werkelijke schuldige aan te wijzen en ten koste van eigen leven de schade van de sabotage te herstellen. Een Otto-Otto-western van 'große Klasse'. Scenario van Walter Zerlett-Olfenius, Emil Burri en Peter Francke en camerawerk van Franz Koch en Joseph Illig. Naar het toneelstuk van G. Turner Krebs.

Der Vorhang fällt

1939 | Thriller

Duitsland 1939. Thriller van Georg Jacoby. Met o.a. Anneliese Uhlig, Hilde Sessak, Elfie Mayerhofer, Gustav Knuth en Rudolf Fernau.

Tijdens een voorstelling wordt Vera Findteis op het toneel doodgeschoten. Vele leden van het gezelschap blijken een motief te hebben. Een thriller met spanning en humor en goede rollen van Knuth en Fernau als een intelligente speurhond en een ijskoude schurk.

Pfingstorgel

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Franz Seitz. Met o.a. Maria Andergast, Hannes Stelzer, Gustav Waldau en Hilde Sessak.

Dat het dorp Rott met Pinksteren toch een nieuw kerkorgel heeft is niet te danken aan de boeren, die op hun geld blijven zitten, maar aan de tussenkomst van een groep kermisklanten die het dorp, ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan, aandoet. Landelijke geschiedenis met veel muziek en boerenfeesten.

Nordlicht

1938 | Avonturenfilm

Duitsland 1938. Avonturenfilm van Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. René Deltgen, Ferdinand Marian, Hilde Sessak, Otto Wernicke en Josef Sieber.

Een doodgewaande pelsjager duikt na vele jaren weer op, maar zijn vrouw is inmiddels hertrouwd. Een spannende avonturenfilm met uitmuntende rollen van Sessak, Deltgen, Marian en Wernicke. Ook bekend onder de titel RIVALEN IM NORDMEER.

Die Korallenprinzessin

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Viktor Janson. Met o.a. Ivan Petrovich, Hilde Sessak en Eduard von Winterstein.

Een rijke vrouw helpt koraalvissers in hun harde strijd om het bestaan en vindt de man van haar leven. Regisseur Viktor Janson geeft, geholpen door een goede rolbezetting, zowel de vrolijke scènes als de meer ernstiger gedeelten het volle pond.

Schloß Vogelöd

1936 | Misdaad

Duitsland 1936. Misdaad van Max Obal. Met o.a. Carola Höhn, Hans Stüwe, Hans Zesch-Ballot, Käte Haack en Walter Steinbeck.

Deze film, gebaseerd op de roman van Rudolf Stratz, is een herverfilming van de gelijknamige zwijgende film uit 1921. Maar in tegenstelling tot die verfilming steekt de nieuwe hierbij magertjes af. Het volgende gebeurt: na het verdwijnen van graaf Vogel[KA3]od (Steinbeck), vermoedt de politie dat er sprake is van moord. Dat is ook zo, Vogel[KA3]od wordt tegen het einde van de film uit de sneeuw gevist. Er zijn heel wat verdachten, echtgenote (H[KA3]ohn), broer (St[KA3]uwe), tante (Haack) alsmede een jachtopziener (Hellmer). De dader is echter de compagnon van de graaf (Zesch-Ballot), die overigens al vanaf het begin de verdenking van de toeschouwer op zich heeft geladen. Terwijl de film, die in 1921 gemaakt is door de voortreffelijke regisseur F.W. Murnau, vandaag nog spannend en eng is, ontlokt de geluidsfilm uit 1936 de toeschouwer slechts een vermoeid gegaap.

Intermezzo

1936 | Muziek

Duitsland 1936. Muziek van Josef von Baky. Met o.a. Tresi Rudolph, Albrecht Schoenhals, Franz Weber, Hansi Arnstaedt en Erich Fiedler.

Een zangfilm met en voor de soprane Tresi Rudolph. De zangeres Adrienne Madelon gaat er, kort voordat zij met Fiedler in het huwelijk treedt, vandoor. In het casino wordt zij door pech achtervolgd, en wanneer zij tenslotte geen geld meer heeft, geeft zij haar stem als onderpand aan een geheimzinnige heer, Trent (Schoenhals) genaamd. Hij kan nu bepalen, wanneer en waar Madelon zingt. Hoezeer zij daar ook tegen in opstand komt, ze komt niet meer van Trent af. Met tegenzin moet zij uiteindelijk toegeven, dat zij zelfs verliefd op Trent is geworden. Wanneer haar bruidegom haar heeft opgespoord, is het te laat. Ze heeft voor Trent gekozen. Pluspunten in deze film vormen de interessante verwikkelingen en de muziek van Mackeben. Het contrast tussen de mooie zangstem van Tresi Rudolphs en haar holle, harde manier van spreken in de dialogen is schrikwekkend.

Gleisdreieck

1936 | Thriller

Duitsland 1936. Thriller van Robert A. Stemmle. Met o.a. Gustav Fröhlich, Heli Finkenzeller, Otto Wernicke en Hilde Sessak.

Nadat hij een geraffineerd opgezette diefstal heeft verijdeld weet een stationschef te voorkomen dat de zuster van de dief zich voor de trein werpt, waarna ze samen door het leven gaan. Na een tam begin neemt de spanning gaandeweg toe. Gustav Fröhlich speelt een rol die hem op het lijf is geschreven.