Dany Carrel (1932): cast.
Er zijn 45 films gevonden.

L'Annamite

1994 | Drama, Biografie

Frankrijk 1994. Drama van Thierry Chabert. Met o.a. Marie Bunel, Arielle Dombasle, Wadeck Stanczak, Axelle Grelet en Sévérine Ferrer.

Indo-China, eind jaren 1930. Op het ogenblik dat hij zijn dood voelt naderen vraagt Aim[KA1]e aan zijn vrouw Juliette (Bunel) te zorgen voor zijn twee kinderen, Anne (Grelet) en Alice (Ferrer). Juliette vertrekt naar Frankrijk met Anne, die later de actrice Dany Carrel zal worden. Het meisje, dat de spottende bijnaam [KL]Annamite[KLE] kreeg, wordt al vlug in de steek gelaten en belandt in het weeshuis. Haar jaren als adolescente brengt ze door in een kostschool waar ze enkel begrip vindt bij abb[KA1]e Brenne (Stanczak), die haar het bestaan van haar Viëtnamese moeder en zuster onthult. De trieste jeugdherinneringen van Danny Carrel. Geen opwekkende film, wel een accuraat beeld van Frankrijk en Indo-China ten tijde van WOII. Odile Barski bewerkte de autobiografie van Carrel. Achter de camera stond Claude Robin. Nicam Stereo.

Le saut du lit

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Pierre Cavassilas. Met o.a. Dany Carrel, Patrick Préjean, Philippe Nicaud, Alain Lionel en Tsilla Chelton.

Verfilming van de herziene en verbeterde versie die Marcel Mithois maakte van een stuk van Ray Cooney en John Chapman. Een sobere Parijse uitgever en zijn vrouw leiden een rustig en harmonieus leventje in hun mooie appartement. Tot een aantal zonderlinge personages plotseling onrust komt zaaien: een decorontwerper, drie ongehuwde stellen en een buitenaards wezen. Het is niet eenvoudig de buitenlandse humor naar een Franse entourage over te brengen, en hoewel het originele werk al was ingekort, resten er nog heel wat langdradige gedeelten. Maar daarnaast zijn er ook werkelijk komische vondsten. De filmer die deze opdracht kreeg, heeft alles zeer banaal verfilmd. Het acteerwerk is echter prima.

Monsieur Masure

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Jean Cohen. Met o.a. Dany Carrel, Michel Roux en Daniel Gélin.

Bewerking van de komedie van Claude Magnier die voorgoed in vergetelheid geraakt zou zijn als hij dit stuk niet had geschreven. Het thema is dat van de meest afgezaagde, onvermijdelijke klucht: een man betrapt zijn vrouw in bed met een onbekende. Die onbekende is Claude Masure, de beroepscharmeur. Dan volgen de gebruikelijke verwikkelingen die we al honderd keer hebben gezien. Gelukkig blijken de dialogen geestig en de personages tamelijk grappig te zijn: het is dus een genoegen om naar deze komedie te kijken, ook al ondervindt de veel te schuchtere regie de nawerking van het feit dat het werk oorspronkelijk een toneelstuk was.

J'ai comme une musique dans la tête

1989 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1989. Drama van Philippe Monnier. Met o.a. Dany Carrel, Jean-Pierre Darras, Régis Porte, Alain Flick en Marie Collins.

De titel van de novelle van Alberto Moravia waaraan deze tv- film is ontleend, is kort maar veelzeggend: La follia. Het is het verhaal van een heel jonge vrouw die houdt van een getrouwde man die haar vader had kunnen zijn. Zij kan leven met deze geheime verbintenis totdat ze ontdekt dat haar echtgenoot haar bedriegt. Op dat moment verandert deze zedenstudie in een verhaal over de weg naar krankzinnigheid. De regisseur bezit zeker enig talent, maar zich wagen aan het werk van deze grote schrijver, die op meedogenloze wijze een samenleving in verval schetst, was een onbezonnen daad. De film is zeker zorgvuldig en met toewijding gemaakt, maar het houdt niet over. Subtiel en genuanceerd spel van Carrel, dat slechts loftuitingen verdient, maar het is niet slim om iemand die is geboren in 1936 een erg jonge vrouw te laten spelen. Dankzij haar is deze film in elk geval nog

Allons voir si la rose

1989 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1989. Mysterie van Bernard Toublanc-Michel. Met o.a. Dany Carrel, Henri Guybet, Danièle Evenou, Nathalie Courval en Yveline Brière.

Na met een onmogelijk budget vijf speelfilms te hebben gemaakt en volledig aan de aandacht van pers en publiek te zijn ontsnapt, is deze regisseur in 1976 naar de tv overgestapt, en daar heeft hij het in alle opzichten beter gedaan. Dit mysterieuze verhaal over een jonge vrouw die elke dag een rode roos onder haar ruitewisser vindt, terwijl ze toch al acht jaar een hechte relatie heeft met haar man, blijft boeien dankzij het stevige scenario, de spanningsopbouw en de nogal ondoorgrondelijke sfeer. Het einde is verrassend. Goed en geloofwaardig acteerwerk, terwijl je aan Carrel in haar jeugdige rol niet ziet dat ze al 53 is! Tamelijk

Attention à la peinture!

1988 | Mysterie

Frankrijk 1988. Mysterie van Philippe Monnier. Met o.a. Dany Carrel, Roger Carel, Sabine Paturel, David Brécourt en Pierre Destailles.

Meneer Poncelet - een man alleen - is beroofd van het enige op de wereld waar hij van houdt, het prachtige schilderij van Greuze, dat een mooie, jonge vrouw voorstelt. Detective Caméléon onderzoekt de zaak. Alle charme van Carrel was nodig om de film verteerbaar te maken.

Merci Sylvestre : La femme P.D.G.

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Jean-Luc Moreau, Dany Carrel, Armand Mestral, Jacqueline Doyen en Anne Lefébure.

Sylvestre (Moreau) wordt ingehuurd om op het tien-jarige, hoogbegaafde zoontje van een vrouwelijke president-directeur (Carrel) te passen. De zaken gaan goed, maar haar privéleven is een puinhoop: haar man is ervandoor en ze wordt omringd door parasieten. Moreau zal deze Augiasstal eens uitmesten! Opgefleurd door wat snedige opmerkingen en grappige situaties. Het wisselvallige acteerwerk wordt gedomineerd door Carrel. Net

Le disparu du 7 octobre

1983 | Film noir

Frankrijk 1983. Film noir van Jacques Ertaud. Met o.a. Dany Carrel, Daniel Mesguich, Ginette Garcin, Patachou en Jean-Marc Montel.

Een jonge vrouw (Carrel) die door het leven niet verwend werd, wordt de enige erfgename van een oude dame die zij niet kent. Indrukwekkende rol van de zangeres Patachou als Blanche Auroux.

Le Bahut va craquer

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Michel Nerval. Met o.a. Michel Galabru, Claude Jade, Dany Carrel, Darry Cowl en Robert Castel.

Een scholiere uit het arbeidersmilieu is zwanger gemaakt door een klasgenoot uit een bourgeoisgezin. De schoolleiding pleit de jongen vrij, maar wil het meisje verwijderen, wat resulteert in een protestactie van de leerlingen, die hun docenten gijzelen. Deze zoveelste Franse klucht over scholieren die hun leraren - terecht - het leven zuur maken, herhaalt de inmiddels overbekende grappen en typeringen, door steeds dezelfde acteurs. De aanzet tot een nog steeds funest doorwerkend standbewustzijn wordt onmiddellijk losgelaten voor een geïmproviseerd pop-concert en een algehele verzoening.

Faut s'les faire!... Ces légionnaires

1981 | Komedie

Noorwegen​/​​Frankrijk 1981. Komedie van Alain Nauroy. Met o.a. Henri Garcin, Dany Carrel, André Valardy, Jean-Claude Martin en Jacques Bouanich.

Het gebruikelijke stel idioten belandt in een kazerne van het vreemdelingenlegioen in Tunesië en ondergaat daar de meest mensonterende opdrachten, in de vage hoop daarmee andere zwakzinnigen die niets beters te doen hebben dan naar dit misbaksel te kijken aan het lachen te brengen. Zelfs dat lukt niet.

Les nerfs à vif

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Yves Ciampi. Met o.a. Dany Carrel, Anne Turolla, Maurice Barrier, Pierre Santini en Daniel Lauclair.

L. Rognoni schreef het scenario van deze film over het gemeenschappelijke leven van een rokkenjagende snoever van een vertegenwoordiger en zijn zeer gereserveerde vrouw, die zich helemaal aan haar beroep als verpleegster wijdt. Totdat er op een dag een lachende derde opduikt. Banale en onbeholpen enscenering door een afvallige van het witte doek. Bovendien past de vrouwelijke hoofdrol niet bij een actrice als Carrel, die normaal zo gevat is.

Trois milliards sans ascenseur

1972 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1972. Komedie van Roger Pigaut. Met o.a. Serge Reggiani, Michel Bouquet, Marcel Bozzuffi, Dany Carrel en Bernard Fresson.

Een tentoonstelling van juwelen brengt vijf bevriende kneusjes op het idee om een kraker tot roof aan te zetten waarna zij hem zullen bestelen. Deze misdaadkomedie heeft innemende aandacht voor milieu- en karaktertekening en een sterke rolbezetting, maar verliest daarbij tempo en verrassingen van de intrige uit het oog. Scenario van Anfré G. Brunelin.

Les Portes de feu

1971 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1971. Avonturenfilm van Claude Bernard-Aubert en Claude-Bernard Auber. Met o.a. Dany Carrel, Emmanuelle Riva, Annie Cordy, Juliette Mills en Georges Aminel.

Een Franse jeep met daarin een arts en vier verpleegsters verdwaalt anno 1942 in de Noordafrikaanse woestijn en valt in handen van de Duitse troepen. Tijdens hun tocht naar een oase zorgen de Françaises ervoor dat er iets misgaat met de auto van de Duitse commandant. Een gealarmeerd Brits vliegtuig wil vanwege de aanwezigheid van de vrouwen niet aanvallen, zodat ze in de woestijn de macht in handen zien te houden tot er hulp arriveert. Dit oorlogsavontuur in de stijl van de Hollywood-B-film heeft als oorspronkelijk element vrouwen in heldenrollen: voor het overige is de film alleen maar vlot gemaakt.

Clérambard

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Philippe Noiret, Gérard Lartigau en Dany Carrel.

Graaf Hector de Clérambard, cholerische misantroop met schuldenberg, drijft vanuit het vergammelende familiekasteel een textielatelier. Op het armeluismenu: vers geschoten honden en katten. Na de ontmoeting met een dierenliefde predikende monnik die hij voor Sint Franciscus van Assisi houdt, gaat het roer radicaal om. Jean-Loup Dabadie en Robert bewerkten Marcel Aymés satirische theaterstuk uit 1950 tot tijdgeesttypische post-'68-anarchie; in zekere zin is dit het vileine contrapunt tot het Robert-Noiret-juweel Alexandre le Bienheureux. Marie Laforêt zingt de fijne Vladimir Cosma-/Dabadie-compositie 'La ballade de Clérambard'.

Le pacha

1968 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1968. Misdaad van Georges Lautner. Met o.a. Jean Gabin, Dany Carrel en Jean Gaven.

De Citroën HY - de bestelbus met de golfplaatcarrosserie - is een icoon van Franse industriële frivoliteit. Over de tegenhanger van Renault, de Goélette, hoor je zelden iets. Niet terecht volgens Goélette-enthousiastelingen, en zij zijn doorgaans dan ook zeer te spreken over Le Pacha een stijlvolle policier waarin Jean Gabin jaagt op de overvaller van een door Goélettes uitgevoerd waardetransport (wel even wegkijken tijdens de scène met de bazooka). Reguliere toeschouwers worden ondertussen royaal bediend met zinderend onbewogen spel van een ensemble topacteurs, opgeluisterd met stemmige muziek van Serge Gainsbourg.

La prisonnière

1968 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1968. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Laurent Terzieff, Elisabeth Wiener, Bernard Fresson, Daniel Rivière en Noëlle Adam.

Een mystieke beeldend kunstenaar gaat een sado-masochistische relatie aan met een jonge vrouw. Zij biedt steeds minder weerstand en geeft blijk van een louterende en opofferende liefde. Na een mislukte poging om Histoire d'O te verfilmen, schreef Clouzot een verwant scenario. Het interessante idee dat perversie een andere vorm is van ascese gaat verloren door de overmatige aandacht voor experimentele 'Art' en 'Pop Art' en 'concrete' muziek die niets anders toevoegen dan de onbedoelde suggestie dat het uitingen zijn van seksuele impotentie. Gastrollen van Piccoli en Vanel.

Delphine

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Eric Le Hung. Met o.a. Dany Carrel, Maurice Ronet, Paul Guers, Frédéric de Pasquale en Nino Ferrer.

Een geëmancipeerde journaliste vindt haar primeurs in het mondaine nachtleven door er uiteenlopende minnaars op na te houden. Ze wordt oprecht verliefd op een door haar geïnterviewde kunstschilder, maar vlucht in de armen van weer een ander, voordat ze het risico loopt haar vrijheid op te moeten geven. Een weinig overtuigende film die zelfstandigheid gelijk schakelt met het rondhangen in nachtclubs. Bovendien zijn alle minnaars - ook De Pasquale als de Ware Jacob - onderling zó inwisselbaar dat het gewetensconflict van de heldin niet overtuigend overkomt.

La Petite vertu

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Dany Carrel, Jacques Perrin, Robert Hossein, Pierre Brasseur en Raymond Gérôme.

Een fotograaf wordt verliefd op een jonge vrouw die zegt dat ze een model is. In werkelijkheid tippelt ze voor een jaloerse minnaar die ook nog een dief is. De fotograaf probeert haar tot respectabeler levenswijze te brengen. De roman van Hadley Chase kreeg een sentimentele en pittoreske Franse filmbewerking waarbij vooral de charme van Carrel alle aandacht kreeg. Perrin is een kleurloze en al te naïeve held. Scenario van Claude Sautet en Serge Korber.

Un idiot à Paris

1966 | Komedie

Frankrijk 1966. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Jean Lefebvre, Dany Carrel, Bernard Blier, Philippe Avron en Bernadette Lafont.

Een naïeve 'dorpsidioot' wordt mee naar Parijs genomen en achtergelaten bij de Hallen. Hij ontmoet een vriendelijke hoer die op het platteland wil gaan tuinieren en een middenstander met een zwak voor verschoppelingen. De regie en de acteurs zetten het pittoreske van de personages zo nadrukkelijk aan dat de film nergens aandoenlijk wordt. Scenario van regisseur Korber, Jean Vermorel en Michel Audiard naar de roman van René Fallet. Camerawerk van Jean Rabier.

Le Chien fou

1966 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1966. Misdaad van Eddy Matalon. Met o.a. Claude Brasseur, Dany Carrel, Maurice Chevit, Howard Vernon en Olivier Hussenot.

Een werkloze beraamt met twee lotgenoten een inbraak bij een juwelier, waarbij ondanks de zorgvuldige voorbereiding van alles misgaat. Een nachtwaker wordt gedood en één van de inbrekers raakt zwaar gewond, waarna tussen de anderen een conflict ontstaat: kunnen ze wel of niet naar een dokter? Dit simpele misdaaddrama houdt meer vast aan de logica dan gewoonlijk, waardoor deze debuutfilm van tv-regisseur erg verrassingsloos wordt, zonder dat dat gecompenseerd wordt door een gespannen vormgeving of psychologische uitdieping. Een goede rol van Brasseur als enige kwaliteit.

Piège pour Cendrillon

1965 | Drama, Thriller, Erotiek

Frankrijk 1965. Drama van André Cayatte. Met o.a. Dany Carrel, Madeleine Robinson, Jean Gaven, Hubert Noël en René Dary.

Een jonge vrouw is na een brand verminkt en lijdt aan geheugenverlies. Ze wordt opgenomen door de secretaresse van een overleden zakenvrouw die het fortuin aan haar nichtje heeft nagelaten, maar weet niet wie van de twee nichten zij is, ook omdat de geliefden van beide vrouwen elk zeggen haar te herkennen. Dan ontdekt ze dat de nichten elkaar naar het leven stonden, opgestookt door de secretaresse. De film aarzelt tussen een thriller en een meer filosofische pretentie van indentiteitsvragen à la Pirandello, maar volstaat er uiteindelijk mee om Carrel zo vaak mogelijk in staat van ontkleding te tonen. Niet bezienswaardig genoeg voor zo'n lange film.

Le Commissaire mène l'enquête

1965 | Misdaad

Frankrijk 1965. Misdaad van Fabien Collin en Jacques Delile. Met o.a. Paul Frankeur, Claude Cerval, Pascale Roberts, Jacques Dacqmine en Dany Carrel.

Gebaseerd op de tv-films met sketches rondom Frankeur als commissaris Reboux. De producenten besloten er een bioscoopfilm van te maken door drie sketches zo goed en zo kwaad als het ging achter elkaar te plakken. In de eerste plaatst een vrouw die zich wil wreken op haar echtgenoot een bom in zijn auto. Dan moet zij echter zelf instappen. In de tweede ontmaskeren een paar vrolijke agenten de persoon die elke nacht geheimzinnige leuzen op de muur van de slaapkamer van een pasgetrouwd stel kladt. In de derde zoeken twee jonge echtelieden naar een manier om van elkaar af te komen, om een erfenis op te kunnen strijken en met hun ware liefde verder te kunnen. Elke keer komt alles op z'n pootjes terecht. Goede acteurs maar geen enkele diepgang. De film flopte in Frankrijk zo ernstig, dat hij nimmer over de grenzen is gekomen.

Une Souris chez les hommes

1964 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1964. Komedie van Jacques Poitrenaud. Met o.a. Dany Saval, Louis de Funès, Dany Carrel, Maurice Biraud en Dora Doll.

Inbrekers worden betrapt door de grillige dochter des huizes die medeplichtig wil worden en hun ideeën voor allerhande kraken aanpraat. De standaardrol van Saval als irritant warhoofd geeft De Funès alle reden voor zijn bekende woedeuitbarstingen, maar wordt in het verloop van de film nogal eentonig, omdat hij weinig anders te bieden heeft. De toegenomen populariteit van De Funès leidde tot een tweede roulement als UN DROLE DE CAID.

Le Bluffeur

1963 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1963. Misdaad van Sergio Gobbi. Met o.a. Paul Guers, Dany Carrel, Félix Marten, Pascale Roberts en Roland Lesaffre.

Na een celstraf wil een gangster een nieuwe slag slaan, maar hij wordt tegengewerkt door zijn vroegere medeplichtigen die hij in de steek had gelaten. De politie verdenkt hem van door hèn gepleegde inbraak, maar kan niets bewijzen en gebruikt de rivaliteit om de nog overlevenden van de gangsteroorlog te arresteren. Deze low-budget gangster-film heeft een vlot begin, maar dan slaat het scenario onbegrijpelijk op hol. De opnamen in de straten van Parijs geven de scènes de suggestie van realiteit, die door soms bar slechte spelprestaties weer teniet wordt gedaan.

Règlements de comptes

1962 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1962. Misdaad van Pierre Chevalier. Met o.a. Daniel Gélin, Dany Carrel, René Dary, Bryant Haliday en Noël Roquevert.

Een Amerikaanse gangster ontsnapt uit de gevangenis in Marseille. Hij wil de poet van een jaren eerder gepleegde Parijse overval ophalen, maar anderen zijn daar ook in geïnteresseerd en zij proberen hem quasi-behulpzaam op een dwaalspoor te leiden. Het weinig oorspronkelijke, maar in de verfilming kansrijke scenario gaat de mist in door de houterige regie. Door dit laatste mislukt zelfs een spectaculair bedoelde scène op de daken van de Notre-Dame.

Les Ennemis

1961 |

Frankrijk 1961. Edouard Molinaro. Met o.a. Roger Hanin, Pascale Audret, Dany Carrel, Claude Brasseur en Michel Vitold.

Functionaris van Sovjetambassade duikt onder, met medeneming van geheime code, en wordt daarom gezocht door agenten van Franse geheime dienst die Russische collega's vóór willen zijn. Spionage-avontuur voor tijd van JAMES BOND kan geen midden vinden tussen actie en parodie, hoewel ironie in scenario ook niet sterk is. In plaats van op spanning concentreert regie zich op formele virtuositeit die weinig indruk maakt en acteurs nauwelijks kansen geeft.

Le Cave est piègé

1961 | Misdaad

Spanje​/​​Frankrijk 1961. Misdaad van Victor Merenda. Met o.a. Frank Villard, Dany Carrel, Darío Moreno en Christian Mery.

Doorsnee politiefilm over een misdadiger tegen wil en dank die opgejaagd door de stad dwaalt. Ondanks de originele vormgeving krijgt men de indruk dit al vaker gezien te hebben. Uitgebracht in 1963.

Carillons sans joie

1961 | Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Oorlogsfilm van Charles Brabant. Met o.a. Paul Meurisse, Raymond Pellegrin, Dany Carrel, Roger Hanin en Roger Dumas.

Na invasie van Amerikaans leger in Tunesië in 1942 willen Duitse parachutisten Tunis bezetten. Frans eskader moet brug verdedigen tegen elke buitenlandse macht in afwachting van besluit van regering in Vichy. Toevallige incidenten doen de strijd voortijdig ontbranden. Film naar ware gebeurtenissen is opmerkelijk gefotografeerd, maar blijft verder van voorspelbare middelmaat, ook in de afwisseling van romantiek en humor tussen de oorlogstaferelen.

The Hands of Orlac

1960 | Horror, Mysterie, Sciencefiction

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1960. Horror van Edmond T. Gréville en Edmond Greville. Met o.a. Christopher Lee, Mel Ferrer, Dany Carrel, Donald Wolfit en Mireille Perrey.

Een concertpianist krijgt na een vliegtuigongeval nieuwe handen aangezet, die van een wurgmoordenaar blijken te zijn geweest en bezit van hem lijken te nemen. Vaker verfilmd, beroemd horrorverhaal kreeg weinig suspensieve nieuwe versie waaraan curieuze rolbezetting niet veel positiefs bijdraagt. In Hollywood opnieuw gefilmd als HANDS OF A STRANGER, maar toch blijft Peter Lorres versie uit 1935 de beste.

The Enemy General

1960 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1960. Oorlogsfilm van George Sherman. Met o.a. Van Johnson, Jean-Pierre Aumont, Dany Carrel en John van Dreelen.

OSS-agent Johnson en Aumont, een leidende figuur in het Franse verzet, bundelen hun krachten om nazi-generaal Van Dreelen te redden, die wil overlopen naar de geallieerden. Middelmatig materiaal, bevredigend verwerkt.

Sans tambour ni trompette

1960 | Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Helmut Käutner. Met o.a. Jean Richard, Françoise Rosay, Hardy Krüger en Dany Carrel.

De regisseur bewerkte met Jean l'Hote de roman Un dimanche au champ d'honneur van laatstgenoemde, over de vriendschap tussen een Franse militair en zijn Duitse alter-ego, gedurende de oorlog van 1870. Met de charme van de ietwat verjaarde, maar realistische films van destijds, een bekwame reconstructie, boeiende personages en voor een keer een benadering van de oorlog vanuit komische hoek. Een van de meest geslaagde films van een regisseur, die overigens dan weer goede en dan weer slechte films aflevert. Ook bekend onder de titel GANS VON SEDAN, DIE.

Il mulino delle donne di pietra

1960 | Horror

Frankrijk​/​​Italië 1960. Horror van Giorgio Ferroni. Met o.a. Pierre Brice, Dany Carrell, Scilla Gabel, Wolfgang Preiss en Liana Orfel.

Een arts probeert zijn ten dode opgeschreven geliefde te redden met het bloed van jonge vrouwen, die na hun verdwijning door haar vader worden ge[KA3]exposeerd in een stenen beelden- galerij. Een man, wiens bruid ook een slachtoffer dreigt te worden, lost het raadsel op. Voor wie heen weet te stappen over de ongerijmdheid van de situering in Nederland - met alle clich[KA1]es en fouten vandien - is deze horrorfilm onderhoudend en bij vlagen suggestief. Een fraaie rol van Preiss (Dr. Mabuse bij Fritz Lang) als de geobsedeerde geleerde.

Quai du Pont du Jour

1959 | Drama, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Jean Faurez. Met o.a. Raymond Bussières, Dany Carrel, Philippe Lemaire, Paul Frankeur en Yves Massard.

Een simpele, oude vrijgezel ontfermt zich over een jonge prostituée en haar kind, dat ontvoerd wordt door de bende van haar vroegere souteneur. Samen met zijn vrienden weet de man de onverlaten af te straffen, waarna hij met zijn beschermelinge kan trouwen. Deze populistische tragikomedie heeft een ontwapenende naïviteit - in een door Bussières geschreven scenario. Er wordt op de juiste toon geacteerd, maar de filmvorm is uitermate vlak en sloom.

Les Dragueurs

1959 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1959. Drama van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Jacques Charrier, Charles Aznavour, Anouk Aimée, Nicole Berger en Estella Blain.

Door de wol geverfde vrouwenjager neemt schuchtere kennis op sleeptouw bij een avond versierpogingen, hoewel beiden de romantische hoop koesteren 'de ware' te ontmoeten. Al hun pogingen lopen in elk opzicht teleurstellend uit. Debutant Mocky haakt in op filmmode van 'losbandige jeugd', om in snel tempo reeks mooie of interessante actrices voor de camera te halen. Film laat katterig gevoel na, minder door strekking van scenario als om ongebruikt laten van alle talent. Vooral rol van Aimée met houten been is regelrechte aanfluiting.

Die Gans von Sedan

1959 | Historische film

Duitsland 1959. Historische film van Helmut Käutner. Met o.a. Hardy Krüger, Jean Richard, Françoise Rosay, Dany Carel en Theo Lingen.

In de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871 verwisselen een Franse en een Duitse soldaat van uniform, worden vrienden en beiden verliefd op hetzelfde meisje. Ach ja, die oorlogen toch. Het scenario is van Jean L'Hote en regisseur Käutner naar de roman Ein Sonntag auf dem Felde der Ehre van L'Hote. Het camerawerk is van Jacques Letellier.

Pot-bouille

1957 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1957. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Gérard Philipe, Danielle Darrieux, Dany Carrel, Anouk Aimée en Jacques Duby.

Een jonge provinciaal vindt werk in een Parijse winkel en heeft veel succes bij de vrouwen, onder wie zijn werkgeefster. Het op hem verliefde meisje wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een concurrerende winkelier, maar blijft zijn maîtresse. Cynische rollen gaan Philipe beter af dan idealistische en zijn spel houdt de Zola-verfilming boeiend ondanks de vrijheden die geen verbeteringen zijn in de scenariobewerking van Duvivier, Henri Jeanson en Leo Joannon. De dialogen werden ook door voornoemd trio geschreven. Darrieux blinkt uit als winkelierster. Camerawerk van Michel Kelber.

Porte des lilas

1957 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1957. Misdaad van René Clair. Met o.a. Pierre Brasseur, Georges Brassens, Henri Vidal, Dany Carrel en Raymond Bussières.

Een goedhartige nietsnut brengt een voortvluchtige gangster onder bij een bevriende bohémien, maar kan niet nalaten over zijn heldendaad op te scheppen, zodat de dochter van een caféhouder op de vreemdeling verliefd wordt. Als deze het meisje wil overhalen tot diefstal voor geld om te vluchten, doodt de nietsnut degene die hij had willen redden. Deze volkse tragi- komedie mist de elegantie en humor van Clairs vroegere werk, maar tilt door de treffende spelregie de overtuiging boven het al te simpele scenario uit. Brassens is voortreffelijk in het enige filmoptreden van zijn loopbaan. Scenario van regisseur Clair en Jean Aurel naar motieven van de roman La Grande Ceinture van René Fallet. Camerawerk van Robert Le Febvre.

Escapade

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Ralph Habib. Met o.a. Louis Jourdan, Dany Carrel, Roger Hanin, Lise Delamare en Claude Génia.

Opstandige scholiere moet thuisblijven terwijl familie naar feest is en grijpt verkeerd telefoontje aan om naar afspraak te gaan waar gangsters in haar degene zien die rivaal moet verleiden, zodat zij zijn buit kunnen inpikken. Misdaadkomedie kreeg bijna sprookjesachtig effect door onbevangenheid van jeugdige Carrel en ironische charme van Jourdan als haar doelwit. Scenario naar verhaal van William Irish dankt veel aan dialogen van Marcel Achard.

La Fille Elisa

1956 | Drama, Historische film, Erotiek

Frankrijk 1956. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Dany Carrel, Serge Reggiani, Valentine Tessier, Marche Mercadier en Georges Chamarat.

De dochter van een veroordeelde aborteuse wordt via een opvoedingsgesticht de ster-attractie in een bordeel. Dan wordt ze verliefd op een blinde organist voor wie ze haar beroep geheim houdt, tot hij achter de waarheid komt en ze hem in het gevecht dat daardoor ontstaat per ongeluk doodt. Dit bar en boos zelfkantdrama krijgt enige pittoreske waarde door de situering in het verleden (het einde van de vorige eeuw) en door de rolbezetting vol bekende gezichten (waarvan sommigen aan het begin van hun filmcarrière)

Club des femmes

1956 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1956. Komedie van Ralph Habib. Met o.a. Nicole Courcel, Yvan Desny, Dany Carrel, Jean-Louis Trintignant en Béatrice Altariba.

Meisjesstudenten lossen kamernood op, door samen een leegstaand huis te kraken. De woonsituatie is achtergrond en bindmiddel voor een reeks romances en amoureuze rivaliteiten van de studentes. Weinig oorspronkelijke komedie heeft voordeel van de charme van de actrices, hoewel iets minder aandacht daarvoor en iets meer voor de humor, de film ten goede zou zijn gekomen. Mijanou Bardot is het zusje van Brigitte.

Les Possedées

1955 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Charles Brabant. Met o.a. Raf Vallone, Magali Noël, Madeleine Robinson, Dany Carrel en Julien Carette.

De weduwe van een oorlogsheld woont met haar dochter en een schoonzuster op een afgelegen boerderij, als een bezoeker zich aanmeldt en zegt dat de man in zijn armen is gestorven en hem als opvolger heeft aangewezen. Hij verleidt zowel de boerin als de schoonzuster en maakt ook de dochter het hof, tot de veroorzaakte rivaliteit en jaloezie zich tegen hem keren. De sfeervol gefotografeerde verfilming van Ugo Betti's toneelstuk is niet vrij van gekunsteldheid, maar de acteurs zorgen voor een broeierige spanning.

Des gens sans importance

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Arnoul, Pierre Mondy, Yvette Etiévant en Paul Frankeur.

Een getrouwde vrachtrijder wordt verliefd op een serveerster in een wegrestaurant en komt daardoor in moeilijkheden. Om die niet te vergroten, verzwijgt ze hem haar zwangerschap en laat zich aborteren. Het latere specialisme in commercieel grootse actiefilms van Verneuil maakt de kennismaking met eerder, intiemer werk extra verrassend. Deze film blijkt zelfs beter dan hij bij de première werd gevonden, dankzij de treffende combinatie Gabin-Arnoul en een sfeervol gefotografeerd vrachtrijdersmilieu. François Boyer en Verneuil bewerkten een roman van Serge Groussard tot scenario.

Les Chiffonniers d'Emmaüs

1954 | Drama, Biografie

Frankrijk 1954. Drama van Robert Darène. Met o.a. André Reybaz, Gaby Morlay, Madeleine Robinson, Pierre Trabaud en Pierre Mondy.

Oprichting door Abb[KA1]e Pierre van de gemeenschap van de Emma[KA3]usgangers voor sociaal misdeelden. Film weet al te grote en daarmee onovertuigende nobelheid in de voorstelling te vermijden, maar kan niet voorkomen dat alle (uit het leven gegrepen?) grotere en kleinere drama's die Abbé Pierre probeert te helpen of op te lossen, op evenzovele bekende clichés uit reeksen zelfkantfilms lijken. Reybaz is waarschijnlijk op uiterlijke gelijkenis gekozen, maar blijkt in hoofdrol geen sterk acteur.

Maternité clandestine

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Jean Gourgnet. Met o.a. Dany Carrel, Michel Roux, Pierre Larquey, Jane Marken en Noël Roquevert.

Een jeugdbende die gemanipuleerd wordt door een gangster, redt bij toeval een ongehuwde moeder van zelfmoord en neemt haar en haar kind op. De leider ziet echter lucratieve mogelijkheden in haar ontvoering, maar de jongens keren zich tegen hem en redden het meisje opnieuw. De rechtlijnige B-film heeft sympathieke trekjes in het scenario, maar de vormgeving maakt zowel van de sensatie als van het sentiment evenzovele clichés.

Dortoir des grandes

1953 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1953. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Jean Marais, Françoise Arnoul, Jeanne Moreau, Denise Grey en Line Noro.

Detective moet moord in meisjespensionaat oplossen die onmogelijk gepleegd kan zijn zonder hulp van binnenuit. Op hem verliefde serveerster uit caf[KA1]e in omgeving en dito leerlinge helpen hem bij de oplossing. Misdaadintrige wordt verwaarloosd om amoreuze complicaties die ontstaan door komst van knappe jongeman in afgesloten vrouwenwereldje (al blijft het een kwestie van smaak in hoeverre men dat aan Marais afziet). Geestige rol van jonge Moreau als de serveerster.