Alfred Hitchcock (1899-1980): regie, cast, scenario, productie en schrijver.
Er zijn 91 films gevonden.

To Catch a Thief

1955 | Thriller, Romantische komedie

Verenigde Staten 1955. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Grace Kelly, Jessie Royce Landis, Charles Vanel en Brigitte Auber.

Niet zoveel suspense van de Master of Suspense ditmaal, in deze thriller annex romantische komedie waarin de altijd charmante Grant een super-inbreker met pensioen vertolkt. Hij raakt in moeilijkheden wanneer er een serie inbraken plaatsvindt die zijn stempel dragen. Om zijn onschuld te bewijzen gaat hij samen met een rijke erfgename (Kelly) op zoek naar de dader. Een Oscar voor beste camerawerk van Robert Burks. De plot werd in 1974 opnieuw gebruikt voor de Blake Edwards komedie The Return of the Pink Panther.

The Ultimate Christmas Present

2000 | Komedie, Fantasy, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 2000. Komedie van Greg Beeman. Met o.a. John Salley, Bill Fagerbakke, Greg Kean, John B. Lowe en Brenda Song.

Ziet u het voor u, Los Angeles onder een dikke laag sneeuw? Het gebeurt in dit televisiedrama uit de Disney-keuken, waarin twee meisjes een sneeuwmachine vinden en ermee aan de haal gaan. De sneeuwstorm die zij aanrichten wordt slecht gewaardeerd, behalve door de plaatselijke weerman die eindelijk iets bijzonders te melden heeft. Een lach en een traan. Voormalig basketbalspeler John Salley heeft een gastrolletje als een van Kerstmans langste hulpjes.

Dial H for Hitchcock

1999 | Documentaire

Verenigde Staten 1999. Documentaire van Ted Haimes. Met o.a. Jonathan Demme, Joseph Stefano, Robert Altman, Peter Bogdanovich en John Michael Hayes.

Ziet u het voor u, Los Angeles onder een dikke laag sneeuw? Het gebeurt in dit televisiedrama uit de Disney-keuken, waarin twee meisjes een sneeuwmachine vinden en ermee aan de haal gaan. De sneeuwstorm die zij aanrichten wordt slecht gewaardeerd, behalve door de plaatselijke weerman die eindelijk iets bijzonders te melden heeft. Een lach en een traan. Voormalig basketbalspeler John Salley heeft een gastrolletje als een van Kerstmans langste hulpjes.

Terror in the Aisles

1984 | Horror

Verenigde Staten 1984. Horror van Andrew J. Kuehn en Andrew Kuehn. Met o.a. Nancy Allen, Donald Pleasence, Clint Eastwood, Jack Nicholson en Anthony Perkins.

Pleasence en Allen leiden ons door een doolhof van beroemde en minder beroemde horrorscènes uit 63 films. Van THE EXORCIST tot CARRIE, JAWS, POLTERGEIST, SCANNERS, PSYCHO en ABBOTT & COSTELLO MEET FRANKENSTEIN. Niet bepaald origineel en de vraag is: voor welk publiek? Griezelfanaten kennen deze scènes en wie niet van het genre houdt, kijkt toch niet. Enkele fragmenten werden opvallend origineel in elkaar verwerkt, maar die kunnen de film niet redden. Voor de montage tekende Gregory McClatchy. Commentaar en scenario zijn afkomstig van Margery Doppelt. John A. Alonzo stond in voor het nieuwe beeldmateriaal.

Family Plot

1976 | Thriller

Verenigde Staten 1976. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Barbara Harris, Bruce Dern, Karen Black, William Devane en Ed Lauter.

Family Plot begint lekker mysterieus. Nep-medium Blanche wordt door een rijke, oude dame ingehuurd om dier ter adoptie afgestane neefje te vinden. De dame heeft gewetenswroeging gekregen en wil het verdwenen familielid opnemen in haar testament. Blanche wordt bijgestaan door haar vriendje en taxichauffeur George die in zijn vrije tijd detective speelt. Ondertussen ontvoert een ander stel met succes rijke mensen, die in ruil voor bijzondere juwelen hun vrijheid terugkrijgen. Als de paden en de verhalen van beide koppels elkaar kruisen, verdwijnt het mysterie en ontstaat een onderhoudende thriller. Hitchcocks laatste film mist echter de huiveringwekkende spanning die zo kenmerkend is voor zijn werk.

Frenzy

1972 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1972. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Jon Finch, Barry Foster, Alec McCowen, Vivien Merchant en Anna Massey.

Londen wordt geteisterd door een maniak die zijn vrouwelijke slachtoffers wurgt met een das. De aan lager wal geraakte ex-RAF-piloot Richard Blaney (Finch) is de hoofdverdachte, hij had stevige ruzie met zijn ex-vrouw, vlak voordat ze vermoord werd. Hij duikt onder, want de politie zoekt hem, maar hij is onschuldig. Door Hitchcock op 73-jarige leeftijd gemaakt, zijn eerste Engelse film in twintig jaar. De film doet sterk denken aan vroeger werk van de meester en is gegarneerd met geslaagde, macabere grappen. Scheutjes geweld en bloot werden toegevoegd om het publiek uit de jaren zeventig niet teleur te stellen.

Topaz

1969 | Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1969. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. John Forsythe, Frederick Stafford, Dany Robin, John Vernon en Karin Dor.

Kopenhagen 1962. Een Sovjetspion vraagt politiek asiel aan bij de Amerikaanse ambassade. Op basis van door hem verstrekte gegevens moeten de Franse geheim agent Stafford en CIA-man Forsythe samenwerken in het onderzoek naar inmenging van de Sovjet-Unie in Cubaanse aangelegenheden. Wie zijn de leden van het mysterieuze verbond 'Topaz', gespecialiseerd in de verkoop van Franse geheimen? Wie bedriegt wie in de Cubaanse affaire? Vragen die opgelost moeten worden, maar de grootste vraag is of de kijker het allemaal wel kan volgen. Ook al zitten er weer enkele geniale fragmenten in de film, het is toch niet het beste van Hitchcock die met gelijkwaardig materiaal in de jaren 1930-40 monumenten van spanning kon maken. Het feit dat de film bestaat met drie verschillende slotsequenties bewijst dat de meester zelf onzeker was. Scenario van Samuel Taylor naar de roman van Leon Uris. Fotografie van Jack Hildyard en een vlotte score van Maurice Jarre.

Torn Curtain

1966 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1966. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Paul Newman, Julie Andrews, Hansjörg Felmy, Lila Kedrova en Tamara Toumanova.

Hitchcocks vijftigste film is eigenlijk bekender om wat er mis ging, dan om wat er goed aan is. Huiscomponist Herrmann bijvoorbeeld, werkte na zijn mislukte score voor Torn Curtain nooit meer met de regisseur samen. Het verhaal is een standaard Koude Oorlog-plot. Newman is daarin gewaagd gecast als een contraspionerende professor die in Oost-Duitsland tracht Russische raketplannen te bemachtigen. Niettegenstaande alle negatieve publiciteit rond deze film filmde Hitch wel degelijk weer enkele gedenkwaardige scènes, zoals die waarin de prof er pas na veel pijn en moeite in slaagt een communistische agent te doden.

Marnie

1964 | Thriller, Drama, Mysterie, Romantiek

Verenigde Staten 1964. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Sean Connery, Tippi Hedren, Diane Baker, Martin Gabel en Louise Latham.

Mark Rutland (Connery) trouwt met Marnie Edgar (Hedren) hoewel zij een kleptomaan is met serieuze psychologische problemen. Marnie is altijd beschouwd als een misser van Hitchcock maar voor de liefhebber is er meer dan op het eerste gezicht opvalt. Ook in deze Hitchcock veel clues in de vorm van kleur, geluid en perspectief. Hitchcock had Grace Kelly met de hoofdrol voor een comeback naar het filmdoek willen strikken, maar zij gebruikte daarvoor een kleine rol in het anti-drugs drama The poppy is also a flower. Let op een kort optreden van Bruce Dern (als zeeman, in een flashback). En natuurlijk de cameo van de meester zelf (aan het begin, in een hotelgang).

The Birds

1963 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1963. Horror van Alfred Hitchcock. Met o.a. Tippi Hedren, Rod Taylor, Jessica Tandy, Veronica Cartwright en Suzanne Pleshette.

De jonge Melanie (Hedren) ontmoet een knappe jonge advocaat Mitch (Taylor) die in een dierenwinkel op zoek is naar parkietjes om aan zijn zusje te geven. Ze besluit de diertjes zelf te bezorgen, maar in het havenstadje waar hij woont wordt ze aangevallen door meeuwen en kraaien. 'Onmogelijk,' volgens een ornithologe, want 'vogels van verschillende soorten werken niet samen.' Een jaar na Psycho maakte Hitchcock opnieuw een briljante griezelfilm, met debutante Hedren als stralend middelpunt. Met camera-instellingen en montagetechnieken maakte de meesterfilmer gewone vogels enger dan menig computergegenereerd hedendaags monster. Naar een kort verhaal van Daphne du Maurier.

The Alfred Hitchcock Hour: I Saw The Whole Thing

1962 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1962. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. John Forsythe, Kent Smith, Evans Evans, John Fiedler en Claire Griswold.

Op straat, op klaarlichte dag, gebeurt een ongeval met vluchtmisdrijf. Een motorrijder werd doodgereden door een auto. Er zijn vijf getuigen. De volgende dag geeft Forsythe zich aan. Hij is ervan overtuigd dat hij niet in fout is. Hij hield stil bij een stopteken. De getuigen beweren het tegendeel. Ondanks het afraden van zijn vriend Smith besluit hij zichzelf te verdedigen. Vijf mensen zagen hetzelfde feit en geven er hun eigen interpretatie van. Niemand echter zag het belangrijkste. Een uurtje spanning in de rechtzaal, zoals enkel een Hitchcock dit kan brengen, met steeds weer wisselende kansen voor de beklaagde. En de verrassing zit natuurlijk weer in de staart. Goed opgebouwd scenario van Henry Slesar naar een verhaal van Henry Cecil. Het camerawerk is van Benjamin H. Kline. Geassociëerd producer was Gordon Hessler.

Alfred Hitchcock Presents: The Matched Pearl

1961 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. John Ireland, Ernest Truex, Emilie Genest, Michael King en Sharon Farrell.

TASHet scenario is van Henry Slear. Het camerawerk is van John L. Russell Jr.

Alfred Hitchcock Presents: The Little White Frog

1961 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Herbert Marshall, Tom Helmore, Julie Adams, Jacqueline Mayo en Roy Dean.

TASHet scenario is van Stirlin Silliphant. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: The Horse Player

1961 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Claude Rains, Ed Gardner, Kenneth MacKenna, Percy Helton en Mike Ragan.

Mr. Sheridan (Gardner) valt na de kerkdienst op aan pater Amion (Rains) omdat hij altijd een forse duit in het zakje doet. De eerwaarde vader komt erachter dat Sheridan op de paarden wedt, en dat hij daarmee als een soort aflaat gods zegen koopt. En hij wint altijd. Het dak van de kerk lekt en moet nodig gerepareerd worden, maar daarvoor ontbreekt het geld. Mr. Sheridan biedt aan om vijfhonderd dollar te zetten op een winnend paard, en pater Amion leent het geld uit het offerblok. Hij krijgt spijt van zijn onbezonnen daad, en biecht het op aan bisschop Cannon (MacKenna), die hem gebiedt te bidden dat het paard niet zal winnen. Amions bede wordt gehoord, want Mr. Sheridan vertelt hem dat hij een geruïneerd man is: hij heeft al zijn geld verloren. De kerk echter niet, want hij heeft het geld van de pater op de volgorde van aankomst ingezet. Nu kan het dak hersteld worden. De inleiding is wellicht een hoop ironischer dan het filmpje zelf als Hitchcock zijn kijkers vertelt, dat hij graag een acteur in een paardenkostuum voor renpaard had willen laten spelen, omdat de productie dan veel goedkoper geweest zou zijn, maar dat dit op weerstand stuitte van zijn sponsor. Rains in de hoofdrol kan natuurlijk niet stuk. Het scenario is van Henry Slesar naar een verhaal van Henry Swanson. Het camerawerk is van John L. Russell.

Alfred Hitchcock Presents: Bang! You're Dead

1961 | Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1961. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Billy Mumy, Steve Dunne, Biff Elliott, Lucy Prentiss en Juanita Moore.

De kleine Jackie Chester (Mumy) is bezeten van westerns en loopt daarom steeds met een speelgoedrevolver rond. Op de dag dat zijn oom Rick (Dunne) terugkeert uit Afrika, ontdekt hij in diens koffer een echt pistool. Hij gelooft dat het een cadeautje van oom Rick voor hem is en hij loopt ermee naar buiten zonder dat iemand het merkt. Er zitten kogels in en Jackie spant de veer. Hij richt het op de mensen die hij tegenkomt, zonder dat iemand zich bedreigd voelt. Iedereen denkt dat het maar een spelletje is, maar de kijker weet dat het elk ogenblik kan afgaan. Dat is voor Hitchcock voldoende om je het zweet in de handen te doen krijgen. Knap scenario van Harold Swanton, naar een verhaal van Margery Vosper. Uitstekend spel van de jonge Mumy. Het camerawerk is van John L. Russell.

The Alfred Hitchcock Hour: Incident at A Corner

1960 | Mysterie, Horror, Thriller

Verenigde Staten 1960. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Paul Harman, Vera Miles, George Peppard, Paul Hartman en Bob Sweeney.

Een oude conci[KA3]erge van een school (Hartman) geeft de vrouw (Dana) van een hoge ambtenaar een standje omdat ze zijn stopbord als klaarover genegeerd zou hebben. Gevolg: hij wordt ontslagen omdat de schoolleiding een anonieme brief kreeg, waarin staat dat hij met de kinderen, met name de meisjes, niet te vertrouwen is. Zijn kleindochter (Miles) en haar verloofde (Peppard) besluiten dit niet te pikken. Ze weten dat grootvader onschuldig is en ze gaan de zaak uitpluizen. Wat blijkt: een balletje kan heel vreemd rollen. Je denkt de hele tijd door te hebben hoe de vork in de steel zit, maar toch heeft Hitchcock voor een zeer onverwachte plotwending gezorgd in de finale (de oplettende kijker heeft echter aan het begin van de film de juiste hint al te pakken). Uitstekende vertolkingen van de hele cast. Charlotte Armstrong bewerkte haar eigen verhaal. John L. Russell zorgde voor de fotografie.

Psycho

1960 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1960. Horror van Alfred Hitchcock. Met o.a. Anthony Perkins, Janet Leigh, Vera Miles, John Gavin en Martin Balsam.

Nog steeds is de douchescène halverwege het verhaal over een vrouw die een nieuw leven wil beginnen en in een morsig motel belandt, ronduit huiveringwekkend. 'De' moord uit de filmgeschiedenis is 45 seconden lang en vanuit zeventig verschillende camerastandpunten gedraaid. En eigenlijk valt er niets te zien. De meeste mensen zwéren achteraf dieprood bloed het doucheputje te hebben zien instromen, maar Psycho werd in zwart-wit gemaakt: u kijkt naar chocoladesiroop. De montage van vaste Hitchcock-editor George Tomasini en de onvergetelijk indringende muziek van Bernard Herrmann houden het menselijk brein verbluffend voor de gek. Adembenemend.

Alfred Hitchcock presents: Mrs. Bixby And the Colonel's Coat

1960 | Mysterie, Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1960. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Audrey Meadows, Les Tremayne, Stephen Chase, Sally Hughes en Madie Norman.

De bedrieger bedrogen: Mrs. Bixby (Meadows) koestert jarenlang in het geniep een intieme relatie. Als zij haar minnaar (Chase) gaat bezoeken, ontvangt zij van diens huishoudster (Hughes) een afscheidsbrief en een kostbare bontmantel. Ze wil de jas behouden en bedenkt een list om geen argwaan bij haar man (Tremayne), een tandarts, te wekken: ze brengt hem naar de lommerd en vertelt haar echtgenoot, dat zij een pandbriefje in een taxi gevonden heeft. Of hij het soms wil afhalen. En dus geschiede, maar Mrs. Bixby zet grote ogen op als haar man haar een goedkope bontstola geeft, maar ze kan niet protesteren. Haar ogen zijn nog groter als zij ziet dat de assistente (Norman) van haar man de kostbare nerts draagt... Weer eens een heerlijke Hitchcock met een puik scenario van Halsted Wells, uitstekend spel en meesterlijk geregisseerd. Het camerawerk is van John. L. Russell, Jr. Aflevering 191.

Alfred Hitchcock presents: Banquo's Chair

1960 | Mysterie, Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1960. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Kenneth Haigh, Reginald Gardiner, Max Adrian, George Pelling en Tom P. Dillon.

Een voormalig inspecteur van Scotland Yard, William Brent (Williams), is al twee jaar met pensioen, maar de moord op zijn tante is onopgehelderd gebleven. Hij heeft drie verdachten in zijn vizier en besluit ze een val te zetten. Hij nodigt ze uit voor een diner en huurt een actrice in, om als geestverschijning van zijn overleden tante de gasten flink bang te maken. De vlieger gaat op, maar als Sergeant Balter (Dillon) de dader heeft afgevoerd, verschijnt de toneelspeelster May Thorpe (Plowright) en verontschuldigt zich voor haar late komst. Het heerlijke scenario is van Francis Cockrell. Fantastisch spel en de regie is duidelijk met de meesterhand gedaan. Het camerawerk is van John. L. Russell, Jr. Aflevering 146.

North by Northwest

1959 | Thriller, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1959. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis en Martin Landau.

Roger O. Thornhill (Grant) wordt opgejaagd door spionnen die hem aanzien voor geheim agent. Hij ontsnapt op het nippertje aan de dood, maar niemand gelooft hem. En áls hij dan gehoor vindt bij de mooie platinablonde Eve Kendall (Saint) slaat de twijfel toe: is ze wel te vertrouwen? Een van de beste films van de Master of Suspense met een groot aantal klassiek geworden scènes, zoals de moordaanslag per vliegtuig op een verlaten landweg en het duel op het monument van Mount Rushmore. Uitstekend spel, prima scenario, prachtige fotografie.

Alfred Hitchcock Presents: The Crystal Trench

1959 | Thriller

Verenigde Staten 1959. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Donald, Patricia Owens, Werner Klemperer, Ben Astar en Patrick Macnee.

Een man (Donald), die nog maar pas is gearriveerd in het stadje aan de Schwarzhorn, krijgt de onplezierige taak toegewezen om een vrouw (Owens) het droevige nieuws te vertellen, dat haar kersverse echtgenoot is omgekomen tijdens een onvoorzichtige beklimming van een gevaarlijke berg. Een poging diens lichaam te bergen mislukt. Hij begeleidt de weduwe terug naar Londen, waar een professor (Macnee) berekent dat het veertig jaar zal duren voordat de gletsjer het lichaam zal vrijgeven. Ze besluiten samen dat ogenblik af te wachten. Een sterke thriller met (zoals steeds) een onverwachte climax. De hand van de meester is duidelijk merkbaar. Stirling Silliphant baseerde het scenario op een verhaal van A.E.W. Mason. Aan de camera stond John F. Warren.

Alfred Hitchcock Presents: Arthur

1959 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1959. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Laurence Harvey, Hazel Court, Patrick Macnee, Robert Douglas en Barry G. Harvey.

Arthur (Harvey) is de manager van een legbatterij met kippen. Hij is de enige werknemer. Hij heeft zich hier begraven toen zijn vriendin Helen (Court) hem liet zitten. Plotseling staat ze voor de deur, charmanter, liever en behulpzamer als ooit tevoren. Wil hij haar eigenlijk wel terug nu ze de man verlaten heeft, waarvoor ze hem liet barsten? Arthur maakt haar koud. Zijn vriend, inspecteur John Theron (Macnee), onderzoekt de zaak, maar de vastberaden Arthur laat zich door niets en door niemand uit zijn evenwicht brengen. Zolang ze het lijk niet vinden, kunnen ze onmogelijk bewijzen dat er een moord werd gepleegd. Knappe, zelfzekere zwarte komedie met een laconieke Harvey die de prins speelt, die zich van geen kwaad bewust is. Het einde is weliswaar voorspelbaar, maar werd met veel surrealistische humor - een typische Hitchcock-touch - in beeld gebracht dat het leuk en aanvaardbaar is. James P. Cavanagh bewerkte het verhaal van Arthur Williams tot scenario. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Vertigo

1958 | Thriller, Mysterie, Film noir

Verenigde Staten 1958. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore en Henry Jones.

Rechercheur John Ferguson (Stewart) heeft last van hoogtevrees sinds hij zag hoe een collega tijdens een achtervolging van een dak af stortte. Na zijn vervroegd pensioen vraagt een oude vriend hem om een oogje te houden op zijn vrouw Madeleine. Maar Ferguson valt als een blok voor de mooie blondine, dat kan natuurlijk niet goed aflopen. De film kreeg een lauwe ontvangst, pas na verloop van tijd werd duidelijk dat Hitchcock hiermee een van zijn beste films had gemaakt. Een beroemde camerabeweging werd later bekend als een 'Vertigo-shot'.

The right kind of house

1958 | Korte film

Verenigde Staten 1958. Korte film van Don Taylor en Alfred Hitchcock. Met o.a. James Drury, Jeanette Nolan en Robert Emhardt.

Rechercheur John Ferguson (Stewart) heeft last van hoogtevrees sinds hij zag hoe een collega tijdens een achtervolging van een dak af stortte. Na zijn vervroegd pensioen vraagt een oude vriend hem om een oogje te houden op zijn vrouw Madeleine. Maar Ferguson valt als een blok voor de mooie blondine, dat kan natuurlijk niet goed aflopen. De film kreeg een lauwe ontvangst, pas na verloop van tijd werd duidelijk dat Hitchcock hiermee een van zijn beste films had gemaakt. Een beroemde camerabeweging werd later bekend als een 'Vertigo-shot'.

Alfred Hitchcock Presents: Poison

1958 | Thriller, Korte film

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1958. Thriller van Alfred Hitchock en Alfred Hitchcock. Met o.a. Wendell Corey, James Donald, Arnold Moss en Weaver Levy.

Maleisi[KA3]e. Harry Pope (Donald) ligt in een afgelegen kamp zwetend op bed. Op zijn buik ligt een adder te slapen. De minste beet is dodelijk. Zijn partner Timber Woods (Corey) blijft er eerder koel bij. Het lijkt wel alsof hij van de situatie geniet. IJzersterk; hoogspanning in de jungle, waarbij de kijker net zoals Harry in het koude zweet baadt. Hitchcock geeft je geen ogenblik rust tot de onverwachte climax. Knap spel van beide hoofdrollen. Casey Robinson baseerde zijn scenario op een verhaal van Roald Dahl. John L. Russell verricht wonderen met zijn camera in één ruimte.

Alfred Hitchcock Presents: Lamb To The Slaughter

1958 | Misdaad

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1958. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Barbara Bel Geddes, Harold J. Stone, Allan Lane, Ken Clark en Robert C. Ross.

Als de zwangere Mary Maloney (Bel Geddes) van haar man Patrick (Lane) te horen krijgt dat hij van haar wil scheiden om met een ander te trouwen, slaan bij haar alle stoppen door. Mary slaat vervolgens met een bevroren lamsbout hem de kop in en doet voorkomen alsof Patrick het slachtoffer was van inbrekers. De politie staat voor een raadsel, dat niet opgelost kan worden zolang ze het moordwapen niet vinden. Een prachtig staaltje van lugubere humor, waartoe Hitchcock prima in staat was. Bel Geddes is uitstekend als de `onschuldige` vrouw van het slachtoffer. Schitterend van sfeer en toch nog een onverwacht en onvergetelijk einde. Een van de topfilms uit deze reeks die later nog eens dunnetjes werd overgedaan (en lang zo goed niet) in de revival van de serie. Roald Dahl bewerkte zijn eigen verhaal. John L. Russell stond achter de camera. Inleiding en epiloog van Hitchcock.

Alfred Hitchcock Presents: A Dip in the Pool

1958 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1958. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Philip Bourneuf, Ralph Clanton, Doreen Lang, Doris Lloyd en Louise Platt.

William Bonneville (Wynn) is speelzuchtig. Samen met zijn vrouw Ethel (Platt) maakt hij een cruise aan boord van een luxueus passagiersschip. De kapitein laat via zijn veilingmeester (Cunningham) de passagiers inzetten op het aantal zeemijlen dat het schip volgens zijn schatting in het volgende etmaal zal afleggen. William, die merkt dat er een storm op til is, waardoor het schip langzamer zal varen, zet al zijn spaarcenten in op alle getallen die tien mijl onder de raming van de gezagvoerder liggen. De volgende morgen merkt hij dat de storm is gaan liggen en dat het schip sneller vaart om de achterstand in te halen. Hij kleedt zich in een korte tennisbroek en een dito shirtje en begeeft zich aan dek. Hij ziet een vrouw (Lang) in een ligstoel zitten en wisselt een paar woorden met haar om zich er van te overtuigen dat ze noch doof noch blind is. Dan springt hij van boord en zwemt met krachtige slagen van het schip weg om een maximale vertraging te veroorzaken als de vrouw alarm slaat. Niets van dit alles gebeurt: ze wordt opgehaald door een andere vrouw (Lloyd), die denkt: 'wat bazel je nu weer' en haalt haar schouders op, want de vrouw is lichtelijk gestoord. Het scenario, waarin de bedrieger bedrogen wordt, is van Francis Cockrell naar een verhaal van Roald Dahl dat in 1952 verschenen was in de New Yorker. Het spel is formidabel onder de regie van de Master of Suspense hoogstperssonlijk. Aflevering 113, de 25ste in het derde seizoen.

The Alfred Hitchcock Hour: Four O'Clock

1957 | Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1957. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. E.G. Marshall, Nancy Kelly, Richard Long, Tom Pittman en Harry Dean Stanton.

Horlogemaker Paul Steppe (Marshall) vermoedt dat zijn vrouw, Fran (Kelly), hem bedriegt. Enkele kleine details sterken hem in zijn vermoeden en hij besluit haar en haar minnaar uit de weg te ruimen met een tijdbom. Paul heeft ontdekt dat zijn rivaal altijd om vier uur in zijn huis is. Hij stelt de bom in de kelder op dat tijdstip af. Enkele inbrekers sturen zijn plan echter danig in de war. Hitchcock op zijn best in een verhaal dat de zenuwen door je keel doen gieren. Door Marshall off-screen zijn gedachten te laten uitspreken, zit je tegen het einde op het puntje van je stoel. Schitterend scenario van Francis Cockrell naar een verhaal van Cornell Woodrich. John L. Russell was fotograaf. De enige film in de tv-reeks Suspicion uit 1957, die Hitchcock zelf regisseerde. Ingeleid door Dennis O'Keefe.

Alfred Hitchcock Presents: The Perfect Crime

1957 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1957. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Vincent Price, James Gregory, Marianne Stewart, Gavin Gordon en John Zaremba.

Arrogante politie-inspecteur Charles Courtney (Price) gaat er prat op dat hij iedere misdaad weet op te lossen en dat iemand die door hem gepakt is, altijd wordt veroordeeld. Hij bewaart trofee[KA3]en van zijn beroemde zaken. Zo kregen een viertal mannen de doodstraf. Op een avond ontvangt hij bezoek van John Gregory (Gregory), die hem uitlegt de advocaat te zijn van Harrington (Dana), die ge[KA3]executeerd werd voor de moord op Mr. West (Gordon). Gregory heeft echter bewijzen dat Alice West (Stewart) haar man heeft gedood. Gregory dreigt dit aan de grote klok te hangen als Courtney niet in het openbaar toegeeft een onschuldige naar de elektrische stoel te hebben gestuurd. Bij het weggaan van zijn onverwachte en vooral ongewenste bezoeker, wurgt Courtney hem en verwerkt zijn stoffelijke overschot in vaas. Hij is ervan overtuigd zijn belager voorgoed het zwijgen te hebben opgelegd en de perfecte misdaad te hebben begaan. Dan komt de Master of Suspense in beeld, die de kijker uitlegt dat de perfecte misdaad niet bestaat... Deze 81ste aflevering is een pareltje met een degelijk scenario van niemand minder dan Stirling Silliphant naar een verhaal van Ben Ray Redman. Een glansrol van Price, die inmiddels heel beroemd was door zijn hoofdrol in HOUSE OF WAX (1953) van André de Toth. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: One More Mile to Go

1957 | Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1957. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. David Wayne, Louise Larrabee, Steve Brodie, Norman Leavitt en Louise Larabee.

Sam Jacoby (Wayne) maakt ruzie met zijn vrouw Martha (Larrabee). Het komt tot een handgemeen en Martha wordt daarbij koud gemaakt. Sam rijdt met haar in de kofferbak van zijn auto rond, en wil haar dumpen in een naburig meertje. Als hij vlak bij het watertje is, houdt een achterop komende politieman op een motor hem aan. Zijn achterlicht werkt niet goed... Vingeroefening met elementen die drie jaar later terug te vinden zijn in PSYCHO. Scenario van P. Cavanagh naar een verhaal van F.J. Smith. Het camerawerk is van John L. Russell.

The Wrong Man

1956 | Drama, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1956. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Henry Fonda, Vera Miles, Anthony Quayle, Nehemiah Persoff en Harold J. Stone.

Nachtclubmuzikant, alleman en pechvogel Manny Balestrero (Fonda) wordt voor een overvaller aangezien en draait pardoes de cel in. Zijn gevecht tegen de justitiële windmolens lijkt allengs vruchtelozer en in de bizarre situatie verliest echtgenote Rose (Miles) meer en meer haar geestelijk equilibrium. Atypisch realistische nagelbijter van Hitchcock, naar een waargebeurde geschiedenis over een persoonsverwisseling in New York. Deze sterke mix van drama en thriller boeit en ontroert tegelijk. Gebaseerd op een roman van Maxwell Anderson, ook auteur van het toneelstuk Key Largo.

The Man Who Knew Too Much

1956 | Thriller

Verenigde Staten 1956. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Doris Day, Daniel Gélin, Brenda De Banzie en Bernard Miles.

Remake van een van Hitchcocks meest geliefde thrillers uit de jaren '30, waarin een onschuldige man toevallig informatie over een internationaal complot krijgt toegespeeld. Niemand is meer geknipt voor die rol dan Stewart, die overigens ook voor hilariteit zorgt in een Marokkaans restaurant waar hij geen raad weet met zijn lange lijf. Klassiek is de climax in de Londense Albert Hall, waar de aanslag op een staatsman zal plaatsvinden. De muziek met de fameuze cimbaalslag is van Hitchcocks huiscomponist Bernard Herrmann. Day zingt de met een Oscar bekroonde meedeiner 'Que sera, sera'.

Alfred Hitchcock presents: Wet Saturday

1956 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1956. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Kathryn Givney, Jerry Barclay, Tina Purdom, Irene Lang en Cedric Hardwicke.

Millicent Princey (Purdom) is buiten zichzelf van woede als Mr. Withers haar in de stal vertelt met een ander te zullen trouwen. Ze geeft hem een fatale mep met een croquetbat. Nu zit de familie Princey op Abbott`s Loxton opgezadeld met een lijk. Het familieopperhoofd Mr. Princey (Hardwicke) bedenkt een list om de familie-eer te redden. Buurman Captain Smollet (Williams) wordt erbij geroepen en onder bedreiging van een pistool gedwongen mee te helpen om Mr. Withers te begraven. Nu is hij medeplichtig en moet hij plechtig beloven zijn mond te houden. Mr. Princey heeft echter een snood plan: hij belt de politie nadat hij met het hele gezin heeft doorgenomen wat ze zullen zeggen, waardoor Smollet de moord in de schoenen geschoven kan worden. Zou de Britse bourgeoisie slimmer zijn dan de politie? Een door de Master of Suspense zelf geregisseerde aflevering uit zijn misdaadserie. Hij is spannend, humoristisch en verrassend met fraaie, korte rollen. Het ironische scenario is van Marian Cockrell naar een verhaal van John Collier. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr. Aflevering 40.

Alfred Hitchcock presents: Mr. Blanchard's Secret

1956 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1956. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Mary Scott, Robert Horton, Meg Mundy, Dayton Lummis en Eloise Hardt.

Deze aflevering gaat over de schijn, die bedriegt. Babs Fenton (Scott) heeft nieuwe buren die zij van achter haar raam kan zien. Babs heeft een levendige fantasie en denkt dat haar buurman Mr. Blanchard zijn vrouw heeft vermoord, maar korte tijd later belt Mrs. Blanchard (Mundy) aan haar deur en excuseert zich; ze zegt dat haar man haar verlaten wil vanwege een ruzie. Als ze weg is, mist Babs een aansteker. Nu denkt Babs dat Mrs. Blanchard een kleptomane is, maar enige tijd later belt Mrs. Blanchard weer aan, geeft de aansteker terug en zegt dat haar man hem gerepareerd heeft. Wat moet de arme Babs nu wel of niet geloven? Het scenario van Sarett Rudley naar een kort verhaal van Emily Neff bevat elementen die we kennen uit Hitchcock`s meesterwerk REAR WINDOW (1954) en die we later herkennen in het interessante psychologische werk MARNIE (1964). Het camerawerk is van John L. Russell. Superieur entertainment. Aflevering 52.

Alfred Hitchcock Presents: Back for Christmas

1956 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1956. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Isobel Elsom, A.E. Gould-Porter, Gavin Muir, Katherine Warren en Gerald Hamer.

Herbert Carpenter (Williams) zit onder de plak van zijn vrouw Hermione (Elsom). Hij verlangt er al jaren naar om het kille Engeland te verlaten en te genieten van de zon in Californi[KA3]e, maar Hermione voelt er niets voor. Dan rijpt er een plan in zijn hoofd om in de kelder de laatste rustplaats voor Hermione aan te leggen. Hermione denkt dat hij nog voor de kerst een wijnkelder wil laten maken, maar de kijkers weten wel beter. Na een party, waarop twee genodigden, Mr. Wallingford (Muir) en Mrs. Wallingford (Warren), niet komen opdagen, maakt Herbert zijn dominerende echtgenote van kant. Vlak voordat hij haar kan begraven in de kelder, komen de Wallingfords toch langs, maar Herbert doet alsof er niets aan de hand is. Nadat de Wallingfords eindelijk vertrokken zijn, maakt Herbert aanstalten om zelf af te reizen. Hij vindt in de brievenbus een brief van een firma, die aankondigt zijn kelder in opdracht van Hermione uit te graven en hem geschikt te maken als wijnkelder... Het scenario van Francis Cockrell naar een griezelverhaal van John Collier bouwt de spanning geleidelijk op en bevat voor het hoofdpersonage irritante vertragingen, waardoor hij zijn plan niet onmiddellijk kan uitvoeren. Ten opzichte van het oorspronkelijke verhaal bespaart het de kijker de afschuwelijkste details die evenwel gecompenseerd worden door de begeleidende muziek. Sterk spel en deze Hitchcock is als een hoge Médoc-wijn: hoe langer hij ligt, hoe mooier van tint en hoe beter. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

The case of Mr. Pelham

1955 | Korte film

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1955. Korte film van Alfred Hitchcock. Met o.a. Justice Watson, Raymond Bailey en Tom Ewell.

Herbert Carpenter (Williams) zit onder de plak van zijn vrouw Hermione (Elsom). Hij verlangt er al jaren naar om het kille Engeland te verlaten en te genieten van de zon in Californi[KA3]e, maar Hermione voelt er niets voor. Dan rijpt er een plan in zijn hoofd om in de kelder de laatste rustplaats voor Hermione aan te leggen. Hermione denkt dat hij nog voor de kerst een wijnkelder wil laten maken, maar de kijkers weten wel beter. Na een party, waarop twee genodigden, Mr. Wallingford (Muir) en Mrs. Wallingford (Warren), niet komen opdagen, maakt Herbert zijn dominerende echtgenote van kant. Vlak voordat hij haar kan begraven in de kelder, komen de Wallingfords toch langs, maar Herbert doet alsof er niets aan de hand is. Nadat de Wallingfords eindelijk vertrokken zijn, maakt Herbert aanstalten om zelf af te reizen. Hij vindt in de brievenbus een brief van een firma, die aankondigt zijn kelder in opdracht van Hermione uit te graven en hem geschikt te maken als wijnkelder... Het scenario van Francis Cockrell naar een griezelverhaal van John Collier bouwt de spanning geleidelijk op en bevat voor het hoofdpersonage irritante vertragingen, waardoor hij zijn plan niet onmiddellijk kan uitvoeren. Ten opzichte van het oorspronkelijke verhaal bespaart het de kijker de afschuwelijkste details die evenwel gecompenseerd worden door de begeleidende muziek. Sterk spel en deze Hitchcock is als een hoge Médoc-wijn: hoe langer hij ligt, hoe mooier van tint en hoe beter. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

The Trouble with Harry

1955 | Mysterie, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1955. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Shirley MacLaine, John Forsythe, Edmund Gwenn, Mildred Natwick en Mildred Dunnock.

Het probleem met Harry: hij is dood. In herfstig Vermont wordt in het bos een lijk gevonden en diverse naburige bewoners menen verantwoordelijk te zijn voor zijn dood. Harry wordt begraven, uit de grond gehaald en opnieuw begraven. Dit morbide gegeven leidt tot een hoogst amusante zwarte komedie waarin men over het levenloze lichaam spreekt alsof het zoiets alledaags is als een afwasborstel. 'Ik vind niets zo amusant als het understatement,' zei Hitchcock later over de toon van de film, waarin hij voor het eerst samenwerkte met componist Bernard Herrmann.

Alfred Hitchcock presents: The crystal trenche

1955 |

Verenigde Staten 1955. Alfred Hitchcock. Met o.a. Harald O. Dyrenforth, Patricia Owens en James Donald.

Het probleem met Harry: hij is dood. In herfstig Vermont wordt in het bos een lijk gevonden en diverse naburige bewoners menen verantwoordelijk te zijn voor zijn dood. Harry wordt begraven, uit de grond gehaald en opnieuw begraven. Dit morbide gegeven leidt tot een hoogst amusante zwarte komedie waarin men over het levenloze lichaam spreekt alsof het zoiets alledaags is als een afwasborstel. 'Ik vind niets zo amusant als het understatement,' zei Hitchcock later over de toon van de film, waarin hij voor het eerst samenwerkte met componist Bernard Herrmann.

Alfred Hitchcock Presents: The Case Of Mr. Pelham

1955 | Thriller

Verenigde Staten 1955. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Tom Ewell, Raymond Bailey, Justice Watson, Kirby Smith en Kay Stewart.

Albert Pelham (Ewell) heeft een groot probleem. Sinds een paar dagen zou hij op twee plaatsen tegelijk geweest zijn. Vrienden zeggen hem ontmoet te hebben waar hij helemaal niet was. Heeft hij een dubbelganger, die een grap uithaalt? Het gaat van kwaad tot erger. Zijn butler is verbaasd als hij binnenkomt, omdat hij zojuist de deur uitgegaan is. Zijn secretaresse levert werk af dat hij zonet gedicteerd zou hebben. Als klap op de vuurpijl gebruikt zijn dubbelganger zijn nieuwe handtekening die hij net veranderd heeft. Albert Pelham wordt langzaam maar zeker gek. Een merkwaardige film over een man die dreigt te worden vermorzeld door zijn tweede 'ik'. Ewell is uitstekend als de vertwijfelde en getergde man. Een van de zeldzame afleveringen die Hitchcock zelf regisseerde voor de legendarische tv-serie en dat is goed te merken aan de opbouw van de spanning en de schitterende climax. Francis Cockrell baseerde zijn scenario op een verhaal van Anthony Armstrong. De fotografie is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: Breakdown

1955 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1955. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Joseph Cotten, Raymond Bailey, Forrest Stanley, Lane Chandler en Harry Shannon.

Mr. Callew (Cotten) uit Florida staat bekend als een keiharde baas, die alleen maar minachting kent als hij weer eens een medewerkster tot tranen gebracht heeft. Als hij met de auto onderweg is en door een bos rijdt, duikt er plotseling een dragline tussen de bomen op, waardoor hij een aanrijding krijgt en beklemd raakt in het wrak van zijn wagen. Hij merkt dat hij niets kan bewegen en men houdt hem voor dood. Een groep passerende gevangenen berooft hem van alles wat waarde heeft, terwijl niemand bemerkt dat hij zijn pink kan bewegen. Tenslotte wordt hij afgevoerd naar het lijkenhuis, waar een employé nog tijdig ziet dat er een traan uit zijn oog rolt. Deze zevende aflevering in de reeks uit de titel met korte films werd door de Master of Suspense hoogst persoonlijk geregisseerd en wordt tegenwoordig beschouwd als een schoolvoorbeeld van suggestieve montage, waarin de beelden het beklemmende verhaal vertellen. Het inspireerde later filmers zoals Chris Marker en Jack Arnold. Het scenario is van Francis Cockrell en Louis Pollack. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Rear Window

1954 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1954. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter en Raymond Burr.

Fotojournalist L.B. Jefferies (Stewart) zit thuis in een rolstoel met zijn been in het gips. Zijn prachtige vriendin, fotomodel Lisa Fremont (Kelly), komt hem iedere dag opzoeken. Ze hoopt op een aanzoek, maar Jefferies heeft bindingsangst en begluurt liever de overburen. Van een van hen is de vrouw plots nergens meer te bekennen. Is ze vermoord? Het verhaal krijgt een grimmige wending als Lisa zich actief met de zaak gaat bemoeien. Een van de onbetwiste hoogtepunten uit het oeuvre van Hitchcock, sfeervol, geestig, nog steeds behoorlijk spannend en ronduit briljant geconstrueerd. Hitchcock heeft nauwelijks dialoog nodig, hij laat de beelden het verhaal vertellen.

Dial M for Murder

1954 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1954. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, Anthony Dawson en Antonio Margheriti.

De klassiekers van Hitchcock staan nog altijd als een huis. In Dial M for Murder maakte hij effectief spaarzaam gebruik van locaties en acteurs. Milland is geweldig als de slangige Tony die ingewikkelde plannen maakt om zijn rijke vrouw Margot (Kelly) te vermoorden. Oorspronkelijk gefilmd in 3D. Gedraaid in slechts 36 dagen, razendsnel, dus. Maar een zeer belangrijke scène moest steeds maar weer overgedaan worden. Het ging de regisseur niet in de kouwe kleren zitten: naar verluidt verloor hij van de zenuwen bijna tien kilo lichaamsgewicht.

I Confess

1953 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1953. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Montgomery Clift, O.E. Hasse, Anne Baxter, Karl Malden en Brian Aherne.

Een priester (Clift) neemt een moordenaar de biecht af, met als bizar maar onontkoombaar gevolg dat hij nu zelf van diens misdaad wordt verdacht. Niet helemaal Hitchcocks niveau, misschien omdat het niet klikte tussen regisseur en hoofdrolspelers. Hitchcock ergerde zich aan de gedegenheid waarmee Clift z'n rol voorbereidde ('alsof hij binnenkort echt wil intreden'). Baxter voelde zich door het afstandelijke gedrag van de regisseur niet op haar gemak. Achteraf had Hitchcock er spijt van dat hij aan de film was begonnen: 'We shouldn't have made the picture,' zei hij in 1967 tegen Truffaut. De meester had niet altijd gelijk.

Strangers on a Train

1951 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1951. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Farley Granger, Robert Walker, Ruth Roman, Leo G. Carroll en Patricia Hitchcock.

In een trein wordt de beroemde tennisser Guy Haines (Granger) benaderd door de gladde Bruno Anthony (Walker). Anthony weet dat Haines een erg slecht huwelijk heeft. En Anthony haat zijn vader. Dus is de oplossing nabij: als Haines Anthony's vader vermoordt, dan zal Anthony Haines' vrouw vermoorden. De perfecte misdaad, daar komt de politie nooit achter. Uitstekende Hitchcock, een van de eerste waarin hij als producent volledige zeggenschap over het eindresultaat kreeg, wat voor Hollywood in die tijd uniek was. Naar een roman van Patricia Highsmith.

Stage Fright

1950 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1950. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Jane Wyman, Marlene Dietrich, Michael Wilding, Richard Todd en Kay Walsh.

Dramastudent Jonathan Cooper (Todd) wordt ervan verdacht de man van zijn minnares (Dietrich) te hebben vermoord. Volgens Cooper heeft zij het echter zelf op haar geweten. Hij verschuilt zich voor de politie bij zijn vriendin Eve Gill (Wyman), die op onderzoek uitgaat en daarbij verliefd wordt op de detective die achter Cooper aanzit. Intrige genoeg; toch staat Stage Fright bekend als een van de mindere Hitchcocks. Er zit weinig vaart in de film, maar wat publiek en critici destijds vooral ontstemde, was een valse flashback waarmee de kijker op het verkeerde been wordt gezet. Hitchcock gaf later ook zelf toe dat het de film niet ten goede kwam. Toch is Stage Fright lang niet zo slecht als wordt beweerd. Vooral acteer- en camerawerk zijn van bovengemiddelde kwaliteit.

Under Capricorn

1949 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1949. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Michael Wilding, Margaret Leighton en Cecil Parker.

Een jonge Ierse Lady (Bergman) wordt verliefd op de stalknecht (Cotten). Ze willen trouwen, maar dat is tegen de zin van haar broer. Later wordt deze vermoord aangetroffen. Cotten wordt verbannen naar de strafkolonie Australië omdat men hem verdenkt van moord. Bergman volgt hem. Een damesdrama van de Master of Suspense. De rolprent doet af en toe aan REBECCA denken, maar het is een van de zeldzame mislukkingen van Hitchcock.

Rope

1948 | Thriller, Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1948. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Farley Granger, John Dall, Cedric Hardwicke en Joan Chandler.

Brandon Shaw (Dall) en Philip Morgan (Granger), twee studenten met een hoog IQ, koesteren een mateloze bewondering voor hun professor Rupert Cadell (Stewart). Voor de kick vermoorden ze een medestudent. Zijn lijk wordt verborgen in de kamer waar ze diezelfde avond een feestje organiseren. Zal een van de gasten de waarheid ontdekken aan de hand van enkele tips? Hitchcock gebruikte slechts acht - lange - takes zodat de film lijkt te bestaan uit één enkel shot. Gebaseerd op de fameuze Leopold en Loeb-moordzaak.

The Paradine Case

1947 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1947. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Gregory Peck, Ann Todd, Charles Laughton, Charles Coburn en Ethel Barrymore.

Jonge advocaat Peck neemt de verdediging op zich van de van moord op haar man beschuldigde Valli. Hoe meer hij te weten komt over haar zaak, hoe meer hij naar haar toe groeit. Ze worden verliefd op elkaar, een emotie waarvoor geen plaats is in de rechtszaal. Knap in elkaar gezet rechtbankdrama, op de unieke Hitchcock-manier gefilmd, vol levendige, diepgaande dialogen. David O. Selznick schreef met Alma Reville en James Bridie het scenario, zich baserend op de roman van Robert Hichens. Over de hele lijn uitstekend spel, maar vooral Laughton als rechter is grandioos. Cameraman Lee Garmes zorgde voor enkele visueel stijlvolle stukjes film. De muzikale omlijsting werd verzorgd door Franz Waxman. Speelt zich af in Engeland.

Notorious

1946 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1946. Film noir van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Ingrid Bergman, Claude Rains, Louis Calhern en Leopoldine Konstantin.

Rio de Janeiro 1946. Alicia Huberman (Bergman) wordt door de Amerikaanse geheime dienst geworven om gevluchte nazi-spion Alexander Sebastian (Rains) te ontmaskeren. Haar contactman Devlin (Grant) wordt verliefd op haar en staat doodsangsten uit als ze met Sebastian trouwt om diens vertrouwen te winnen. Een van Hitchcocks beste films, met tot in de puntjes uitgewerkte actie en een voor die tijd opvallend zwoele liefdesscène. De drie hoofdrollen zijn fantastisch en hun dialogen bezitten de ontspannen speelsheid, waarvan alleen de beste scenarioschrijvers van Hollywood het geheim kennen. Bewonderaar François Truffaut beschouwde de film als 'Hitchcocks quintessence'.

Spellbound

1945 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1945. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michael Chekhov, Leo G. Carroll en John Emery.

Niet om de kwaliteit (dit is niet een van de beste van Hitchcock), maar om een paar opvallende visuele experimenten is Spellbound beroemd. De belangrijkste is de schitterend absurdistische droomsequentie, ontsproten aan het brein van kunstenaar Salvador Dalí. Het is een droom van de aan geheugenverlies lijdende John Ballantine. De verliefde psychiatrice Petersen herleidt aan de hand van deze droom traumatische gebeurtenissen, de reden van de amnesie en zelfs de dader van een moord. Dat gaat iets te vlotjes volgens het boekje van Freud, maar het is altijd een genoegen om te mogen kijken naar Hitchcock die puzzelstukjes legt. Een Oscar ging naar de dominante muziek van Miklós Rózsa.

Lifeboat

1944 | Misdaad, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1944. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Tallulah Bankhead, William Bendix, John Hodiak, Mary Anderson en Walter Slezak.

Indringende onthullingen over overlevenden van een scheepsramp, die eenzaam rondzwalken in een reddingsboot tijdens WO II. Bankhead is opmerkelijk als een verwend rijk meisje en Slezak speelt een mooie rol als de nazi die aan boord is genomen.

Hollywood-Regisseure im Zweiten Weltkrieg: Bon Voyage

1944 | Korte film

Verenigd Koninkrijk 1944. Korte film van Alfred Hitchcock.

Indringende onthullingen over overlevenden van een scheepsramp, die eenzaam rondzwalken in een reddingsboot tijdens WO II. Bankhead is opmerkelijk als een verwend rijk meisje en Slezak speelt een mooie rol als de nazi die aan boord is genomen.

Bon Voyage

1944 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1944. Oorlogsfilm van Alfred Hitchcock.

Met de hulp van een Franse verzetsman ontsnapt RAF-sergeant Blythe uit een Duits krijgsgevangenenkamp in Frankrijk. Na een gevaarlijke tocht slaagt het verzet erin hem weer op Engelse bodem te zetten. Van een vriend heeft hij een brief gekregen die hij moet afgeven op een geheim adres in Londen. Maar speelt die `vriend` wel een eerlijk spel? Spannende korte propagandafilm, gemaakt voor het Ministerie van Informatie, waar Hitchcock desondanks zijn onmiskenbare stempel op heeft weten te drukken. In oorlogstijd kun je niemand vertrouwen, zeker niet wanneer je een zo gewiekste vijand tegenover je hebt. Het doel van de film was het Franse verzet te waarschuwen voor mogelijke gevaren. De credits noemen Hitchcocks naam en melden verder dat `de film werd gemaakt in Engeland door Franse acteurs, auteurs en technici`. Behalve deze film, die vier spoelen beslaat, maakte hij in opdracht van het MOI in dat jaar ook nog LIFEBOAT (ervoor) en ADVENTURE MALAGACHE (erna). Deze laatste film werd nooit officieel uitgebracht.

Adventure Malagache

1944 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1944. Oorlogsfilm van Alfred Hitchcock.

Nu WO II is uitgebroken biedt een groep Fransen op Madagascar zich vrijwillig aan om de nazi's te bestrijden. De gouverneur verbiedt echter elke actie die kan worden beschouwd als een vijandige daad tegen de regering van Pétain. Een advocaat zorgt ervoor dat Franse verzetsmensen het eiland kunnen verlaten om zich aan te sluiten bij de geallieerde legers. Dan licht een van hen zijn verloofde in, niet beseffend dat zij hen zal verraden. Een overvloed aan dialogen maakt dat deze propagandafilm, die Hitchcock maakte in opdracht van het Ministerie van Informatie, minder sterk overkomt dan BON VOYAGE. Toch beschikte hij ook nu weer over een zeer sterk scenario, dat hij in zijn karakteristieke stijl verfilmde. Goed spel en prima zwart-wit-beelden. Ook nu vermeldt de aftiteling enkel de naam van Hitchcock en verder dat 'de film werd gemaakt in Engeland door Franse acteurs, auteurs en technici'. De film werd nooit officieel uitgebracht - dat zal wel onder Franse druk gebeurd zijn. Het was te compromitterend. Het Vichy-regime is een te pijnlijke bladzijde in de Franse geschiedenis, want teveel Fransen waren erbij betrokken, waardoor het land op de rand van een burgeroorlog kwam.

Shadow of a Doubt

1943 | Thriller, Film noir, Mysterie

Verenigde Staten 1943. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Joseph Cotten, Teresa Wright, Macdonald Carey, Patricia Collinge en Henry Travers.

Nagelbijter opgenomen in Santa Rosa, kleinsteeds Californië-waar-nooit-iets-gebeurt, was een van Hitch' favorieten in zijn eigen catalogus. Vernuftig scenario, waaraan dramaturg Thornton Wilder meeschreef, is een donker-licht-spiegelspel tussen een joviale oom en zijn nichtje. Allebei heten ze Charlie: het nichtje een avontuurhongerige jongedame, de oom een wereldwijze charmeur die ineens op bezoek komt. Gaandeweg vermoedt zij dat hij een verzameling skeletten in de kast heeft. Zorgvuldige opbouw, bloedspannende apotheose, donkere onderstroming. In zijn cameo, als kaartspeler in de trein, heeft Hitch een goede hand inclusief de schoppenaas.

Saboteur

1942 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1942. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Robert Cummings, Priscilla Lane, Norman Lloyd, Otto Kruger en Murray Alper.

Alfred Hitchcock stond al te boek als meester in het spionagegenre toen hij in 1942 met het idee voor deze patriottistische thriller op de proppen kwam. Held van het verhaal is fabrieksarbeider Barry Kane (Cummings), die ten onrechte beschuldigd wordt van sabotage in een munitiefabriek. Vastberaden om zijn onschuld te bewijzen opent hij de jacht op de daadwerkelijke daders (samen met een blond fotomodel). Niet een van Hitchcocks beste films, al is de bloedstollende slotscène op én in het Vrijheidsbeeld inmiddels wereldberoemd.

Suspicion

1941 | Thriller

Verenigde Staten 1941. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Joan Fontaine, Cedric Hardwicke, Nigel Bruce en Dame May Whitty.

Niet lang na hun huwelijk ontdekt Lina (Fontaine) dat Johnny (Grant) niet de droomprins is waarvoor ze hem hield. Hij kan niet met geld omgaan en zijn zakenpartner sterft onder mysterieuze omstandigheden. Zou Johnny uit zijn op haar erfenis? Hitchcocks vierde Amerikaanse film, een jaar na Rebecca gemaakt. De film is onvergetelijk geworden door de scène waarin Johnny zijn vrouw een glas melk brengt. Melk, witter dan wit. Verdacht wit, zelfs. Hitchcock verklapte later dat hij in het glas een gloeilampje had gemonteerd. Een van de beste Hitchcocks uit de jaren veertig.

Mr. & Mrs. Smith

1941 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1941. Romantische komedie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Carole Lombard, Robert Montgomery, Gene Raymond, Philip Merivale en Betty Compson.

'The Master of Suspense' was natuurlijk het meest bedreven in thrillers, maar hij maakte ook deze vermakelijke screwball komedie waarin het huwelijk van de New Yorkse Smiths op de helling komt te staan. Op de vraag 'zou je opnieuw met me trouwen' antwoordt Mr Smith in alle eerlijkheid: 'nee'. Even later blijkt hun huwelijk vanwege een bureaucratische fout ongeldig en dat werpt een heel nieuw licht op hun relatie. Carole Lombard haalde Hitchcock, destijds juist gearriveerd vanuit Engeland, over de film te maken. Met succes: het knettert vrolijk tussen haar en Robert Montgomery.

Rebecca

1940 | Thriller, Romantisch drama

Verenigde Staten 1940. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Laurence Olivier, Joan Fontaine, Judith Anderson, George Sanders en Nigel Bruce.

Tijdens een verblijf aan de Côte d'Azur trouwt de Britse aristocraat De Winter (Olivier) hals over kop met een jonge, verlegen vrouw (Fontaine). Maar in zijn kasteel Manderley in Cornwall lijkt het volgens de 'tweede mevrouw De Winter' (haar eigen naam wordt nooit genoemd) wel of de geest van De Winters eerste vrouw, de onder mysterieuze omstandigheden om het leven gekomen Rebecca, nog door de gangen waart. Nog steeds fascinerende verfilming van de gelijknamige roman van Daphne du Maurier, ook dankzij de uitstekende hoofdrolspelers. Oscars voor beste film en beste camerawerk.

Foreign Correspondent

1940 | Thriller, Oorlogsfilm, Romantiek, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1940. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Joel McCrea, Laraine Day, Herbert Marshall, George Sanders en Albert Bassermann.

Alleen al de moeite waard vanwege de Nederlandse setting, al zullen de nagebouwde Amsterdamse grachtenpandjes en de Hollandse windmolens weinigen overtuigen. De plot is tamelijk onnavolgbaar en heeft iets te maken met een buitenlandse correspondent, een vredesorganisatie waarvan de leden eigenlijk spionnen zijn en de ontvoering van een Nederlandse diplomaat. Dat neemt niet weg dat Hitchcock van dit alles een uitermate onderhoudende thriller annex oorlogsfilm weet te maken. Hitchcocks tweede Hollywoodfilm, maar de eerste Amerikaanse met zijn duidelijk herkenbare stijl.

Jamaica Inn

1939 | Misdaad, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1939. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Charles Laughton, Maureen O'Hara, Leslie Banks, Robert Newton en Emlyn Williams.

Een stijf Victoriaans kostuumdrama over een moordenaarsbende met Laughton aan het hoofd; O'Hara is lieflijk, maar deze zich voortslepende Hitchcockfilm is teleurstellend. Naar de roman van Daphne Du Maurier tot scenario bewerkt door Sidney Gilliat en Joan Harrison.

The Lady Vanishes

1938 | Misdaad, Mysterie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1938. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Margaret Lockwood, Michael Redgrave, Paul Lukas, Dame May Whitty en Cecil Parker.

Hitchcock is in puike vorm in deze komische, soms bijna absurdistische thriller. Als een Robert Altman avant la lettre laat hij de acteurs langs elkaar heenleven en contact maken, waarbij hij ze kwinkslagen in de mond legt die met scherp oog voor detail zijn opgediept uit The Wheel Spins, de roman waarop zijn film is gebaseerd. Het verhaal draait om de lady uit de titel die na haar verdwijning uit de Trans Europa Express weer moet worden opgeduikeld. Een medereizigster (Lockwood) neemt daarbij het initiatief, en wordt geassisteerd of tegengewerkt door een musicoloog die haar mag én verfoeit.

Young and Innocent

1937 | Mysterie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1937. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Derrick De Marney, Nova Pilbeam, Percy Marmont, Edward Rigby en Mary Clare.

Een allercharmantste Hitchcock-thriller vol vaart en humor. Een meisje helpt een voortvluchtige man die ten onrechte verdacht wordt van moord en die de ware dader wil vinden. Aardige herinneringen aan THE 39 STEPS. Vooral de ontknoping in de nachtclub is gedenkwaardig. USA-titel: THE GIRL WAS YOUNG.

The Secret Agent

1936 | Komedie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1936. Komedie van Alfred Hitchcock. Met o.a. John Gielgud, Madeleine Carroll, Robert Young, Peter Lorre en Percy Marmont.

We schrijven 1916. Auteur Gielgud wordt door de Britse contraspionage met de hooghartige debuterende spionne Carroll naar Genève gezonden om een gevaarlijke Duitse agent te liquideren. Ze doen zich voor als echtpaar en krijgen hulp van een Zuidamerikaanse huurmoordenaar. Het scenario van Charles Bennett, gebaseerd op een toneeladaptatie door Campbell Dixon van Somerset Maughams verhaal Ashenden, wil een mengeling zijn van humor en spanning, maar Hitchcock slaagt er niet in beide elementen op bevredigende wijze te combineren. Toch bevat de film enkele van Hitchcocks sterkste momenten, zoals de eindafrekening in de chocoladefabriek. Voor het camerawerk werd een beroep gedaan op Bernard Knowles.

Secret Agent

1936 | Thriller, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1936. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Robert Young, Madeleine Carroll, John Gielgud en Peter Lorre.

Offbeat thriller/komedie van een experimenterende Hitchcock. Geïnspireerd door de Duitse expressionisten maakte Hitch een van zijn vreemdste films. Gielgud en Carroll spelen twee geheim agenten die doen alsof ze een onschuldig echtpaar zijn. In feite zijn ze erop uitgestuurd om in Zwitserland een vijandelijke agent te liquideren. Spannende scènes zijn er genoeg: in de trein (zoals zo vaak bij Hitchcock), en een afrekening in een chocoladefabriek. Peter Lorre is leuk als The General, een huurmoordenaar die aan 'de goeie kant' staat. Het scenario van Charles Bennett is gebaseerd op een toneeladaptatie door Campbell Dixon van Somerset Maughams Ashenden-verhalen.

Sabotage

1936 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1936. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Sylvia Sidney, Oskar Homolka, John Loder, Desmond Tester en Joyce Barbour.

Bewerkelijke gedetailleerde thriller over een vrouw die vermoedt dat haar aardige man (Homolka), een bioscoopeigenaar, iets voor haar verbergt. Vol intrigerende Hitchcock-trekjes. Naar Joseph Conrads SECRET AGENT, oorspronkelijke USA-titel A WOMAN ALONE.

The 39 Steps

1935 | Mysterie, Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1935. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Robert Donat, Madeleine Carroll, Lucie Mannheim, Godfrey Tearle en Peggy Ashcroft.

In een Music Hall ontmoet Richard Hannay (Donat), een net uit Canada gearriveerde zakenman, de charmante Annabella (Mannheim). Deze dame met een zwaar buitenlands accent vertelt hem over een spionagecomplot. Het is de sfeervolle opmaat voor gebeurtenissen die Hitchcock in latere films eindeloos wist te variëren: een ten onrechte van moord (deze keer op Annabella) beschuldigde man (Donat) wordt achtervolgd door de politie en ontmoet tijdens z'n vlucht een blondine (Carroll) die aanvankelijk niks van hem wil weten. Fascinerende en spannende klassieker.

The Man Who Knew Too Much

1934 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1934. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Leslie Banks, Edna Best, Peter Lorre, Nova Pilbeam en Frank Vosper.

Filmkenners verschillen van mening over welke versie beter is, deze of Hitchcocks eigen verfilming uit 1956. Wij kiezen voor deze, waarin Hitchcock in topvorm ons met droge, Britse humor hartkloppingen bezorgt: een meisje wordt ontvoerd om haar ouders te beletten te onthullen wat zij weten over een moorddadig plan.

Waltzes from Vienna

1933 | Muziek, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1933. Muziek van Alfred Hitchcock. Met o.a. Jessie Matthews, Esmond Knight, Frank Vosper, Fay Compton en Edmund Gwenn.

Compton als gravin helpt in het Wenen van 1840 de walz-koning Johann Strauss naar het succes. Wankele low-budget musical met weinig muziek en weinig Hitchcock. Gedraaid vóór het begin van Hitchcock's internationale reputatie als maëstro van het thrillergenre. Naar het toneelstuk Walzerkrieg van H. Reichart, E. Marischka en A.M. Willner. Ook bekend als STRAUSS'S GREAT WALTZ.

Rich and Strange

1932 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1932. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Henry Kendall, Joan Barry, Betty Amann, Percy Warmont en Elsie Randolph.

Kendall en Barry, getrouwd en op elkaar uitgekeken, erven geld en reizen de wereld rond; elk heeft een eigen affaire en tenslotte lijden ze schipbreuk. Een goedgemaakte film met een boodschap: Geld brengt geen geluk. Scenario van Alma Reville (mevrouw Hitchcock) en Val Valentine naar de roman van Dale Collins. Het camerawerk is van Jack E. Cox en Charles Martin. In Amerika uitgebracht als: EAST OF SHANGHAI.

Number Seventeen

1932 | Misdaad, Komedie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1932. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Leon M. Lion, Anne Grey, Larry Jones, John Stuart en Donald Calthrop.

Een komediethriller met een aantal lijnen: de zwerver Lion komt per ongeluk bij juwelendieven terecht die zich verbergen. Een opwindende achtervolging met een trein en een bus, hoewel de speciale effecten nogal doorzichtig in elkaar zitten. Scenario van Hitchcock.

The Skin Game

1931 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1931. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Edmund Gwenn, Jill Esmond, John Longden, C.V. France en Helen Haye.

Gwenn is de enige die nog een sprankje leven weet te blazen in deze vervelende verfilming van Galsworthy's toneelstuk over de strijd tussen twee landeigenaars. Hitchcock beweert dat hij deze film niet uit vrije wil gemaakt heeft, en dat kan best kloppen, gezien de voor de Meester ongebruikelijk lange, statische dialogen.

Murder!

1930 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1930. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Phyllis Konstam, Norah Baring, Herbert Marshall, Esme Percy en Edward Chapman.

Vroege Hitchcock-film met de lijzige Brit Herbert Marshall in de rol van Sir John, een toneelacteur die zich als jurylid het lot van een ter dood veroordeelde jonge vrouw aantrekt (Baring). Samen met een stel theatervrienden zet Sir John zijn acteertalent in om de echte moordenaar uit te lokken. In deze statisch gefilmde bewerking van het toneelstuk Enter Sir John van Clemence Dane en Helen Simpson is de hand van de Master of Suspense nauwelijks te ontwaren: er is geen mysterie, geen visuele pracht, geen verhalende actie. Het is wel een interessante film om de ontwikkeling van Hitchcock als visueel kunstenaar te peilen.

Murder

1930 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1930. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Herbert Marshall, Norah Baring, Phyllis Konstam en Edward Chapman.

Een bezienswaardige vroege Hitchcock. Marshall als acteur heeft zitting in de jury tijdens een moordproces en raakt overtuigd van de onschuld van de terechtstaande vrouw.

Juno and the Paycock

1930 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1930. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Sara Allgood, Edward Chapman, Maire O'Neill, Sidney Morgan en John Laurie.

Een arme familie in Dublin krijgt te maken met tragische gebeurtenissen tijdens de Ierse opstand rond 1923. Een vroege geluidsfilm van Hitchcock die ook meeschreef aan het scenario, dat gebaseerd is op het toneelstuk van Sean O'Casey. Amerikaanse titel: THE SHAME OF MARY BOYLE.

Elstree Calling

1930 | Musical

Verenigd Koninkrijk 1930. Musical van Adrian Brunel, Alfred Hitchcock, Jack Hulbert, André Charlot en Paul Murray. Met o.a. Tommy Handley, Jack Hulbert, Cicely Courtneidge, Will Fyffe en Lily Morris.

Een man probeert de uitzending van een variétéprogramma uit de Elstree studio's te ontvangen op zijn tv-toestel. Zo worden een aantal topnummers uit het variété uit die tijd voor de eeuwigheid bewaard, waaronder een aantal nummers die later in films grote indruk hebben gemaakt. De vorm van de film werd pas gekozen nadat de ambitieuze plannen van regisseur Adrian Brunel door de studio werden gedwarsboomd.

The Manxman

1929 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1929. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Carl Brisson, Malcolm Keen, Anny Ondra en Randle Ayrton.

De visser Brisson en de advocaat Keen, al sinds hun kinderjaren de beste vrienden, houden allebei van Ondra. Een goed melodrama. Hitchcocks laatste zwijgende film.

Blackmail

1929 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1929. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Anny Ondra, Sara Allgood, John Longden, Charles Paton en Donald Calthrop.

Jonge vrouw doodt de man die haar wilde aanranden en vindt zichzelf dan gevangen tussen de rechercheur die de zaak onderzoekt (en die ook nog haar vriendje is) en een afperser. Hitchcock's eerste sprekende film is nog steeds opwindend, speciaal voor de fans en studenten van het werk van de meester.

The Farmer's Wife

1928 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1928. Komedie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Jameson Thomas, Lillian Hall-Davies, Gordon Harker en John Rhys-Davies.

Een zwijgende film van Hitchcock. Boer Thomas, weinig succesvol in het vinden van een bruid, wordt heimelijk bemind door toegewijde huishoudster Davies. Een aangename plattelandskomedie, met scenario van de regisseur. Gebaseerd op een toneelstuk van Eden Philpotts.

Champagne

1928 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1928. Komedie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Betty Balfour, Jean Bradin, Gordon Harker, Theodore Von Alten en Clifford Heatherley.

Een miljonair (Harker) wil het huwelijk van zijn dochter Betty (Balfour) met een doodgewone jongeman (Bradin) verhinderen en geeft haar de indruk dat hij bankroet is en dat ze op haar eigen benen zal moeten staan. Haar verloofde verlaat Engeland om in Frankrijk zijn geluk te zoeken. Zo gauw hij een baan heeft zal hij haar laten overkomen. Betty van haar kant vindt werk als barmeid in een cabaret. Daarmee is papa echter ook niet erg gelukkig. Oninteressante dramatische komedie die Hitchock, samen met WALTZES FROM VIENNA, zijn slechtste film noemde. En terecht. Het verhaal sleept zich voort en zit vol bordkartonnen personages waarin je geen ogenblik kunt geloven. Hitch zou nog meermaals bewijzen dat komedie niet zijn sterkste zijde was. Scenarist Eliot Stannard baseerde zich op een verhaal van Walter C. Mycroft. Voor de fotografie is Jack Cox verantwoordelijk.

The Ring

1927 | Drama, Sportfilm

Verenigd Koninkrijk 1927. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Lilian Hall-Davis, Carl Brisson, Ian Hunter, Harry Terry en Gordon Harker.

Brisson, een jonge bokser, is als een speelbal in de handen van het noodlot. Het ergste is nog dat zijn vrouw, Hall-Davis, hem bedriegt met de man die hij voor de kampioenstitel zal moeten bevechten. Tijdens die match zal het conflict trouwens beslecht worden. Trage, maar doeltreffende, vroege (stomme) film van Hitchcock, waarin hij op onnavolgbare wijze de Britse bokswereld van de jaren 1920 tekent. Hall-Davis beheerst moeiteloos de hele film. Zij geeft een prachtige prestatie ten beste als de overspelige vrouw. De film is te lang en te melodramatisch om een hedendaags publiek nog echt te boeien, maar feit is dat Hitchcock hier personages creëert die we later nog dikwijls zullen tegenkomen in boksfilms. Hitchcock schreef zelf het scenario, samen met Alma Reville. Voor de fotografie tekende Jack Cox.

Easy Virtue

1927 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1927. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Isabel Jeans, Robin Irvine, Franklin Dyall, Enid Stamp-Taylor en Violet Farebrother.

Laurita (Jeans) is ongelukkig gehuwd en heeft een affaire met een jonge artiest. Nadat deze zelfmoord pleegde laat ze zich scheiden van haar man, een onverbeterlijke dronkaard. Ze ontmoet de respectabele jongeman John Whittaker (Irvine) die op haar verliefd wordt. Ze huwen. De jongen weet niets over haar verleden, maar wanneer het zijn moeder (Farebrother) ter oren komt dwingt ze haar zoon van Laurita te scheiden. Verouderd melodrama dat enkel nog tot lachen kan aanzetten. Nergens is de hand te zien van de latere meester. De acteurs spelen erg nadrukkelijk, zelfs naar de maatstaven van de stomme film en het drama ligt er vingerdik op. Het sprankelende cynisme uit het toneelstuk van Noel Coward (dat uiteraard vooral in de dialogen zat) is volledig verdwenen uit het scenario van Eliot Stannard. Terecht zelden vertoonde vroege film van Hitchcock. In beeld gebracht door Claude McDonnell.

Downhill

1927 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1927. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ivor Novello, Ben Webster, Robin Irvine, Isabel Jeans en Ian Hunter.

Episodische zwijgende film over een man die langzaam ten onder gaat, vanaf zijn schooltijd, als hij door zijn familie wordt onterfd vanwege een misstap met een meisje, tot in zijn huwelijk, als zijn vrouw er een onverwachte erfenis doorheenjaagt. Jammer van de gekunstelde goede afloop. Vroege Hitchcock met ook hier al bijzondere beeldtaal. Naar een stuk van Novello, die ook meewerkte aan het script.

The Mountain Eagle

1926 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1926. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Bernard Goetzke, Nita Naldi, Malcolm Keen en John Hamilton.

In een ruzie onder dorpelingen valt de jonge lerares Beatrice (Naldi) als slachtoffer van een vete. Ze wordt uitgedreven en vlucht de bergen in. Hier wordt ze opgevangen door een mysterieuze kluizenaar, Fear O`God Fulton (Keen). Ze wordt onterecht beschuldigd de dood van de kreupele zoon van de rechter in het dorp te hebben veroorzaakt, maar Fulton is overtuigd van haar onschuld en besluit haar te helpen. Een reeds meer dan een halve eeuw verloren film van Hitchcock waarvan hijzelf verklaarde dat hij hopelijk nooit teruggevonden werd. De kritieken van destijds geven hem gelijk. Ze noemen het een onverschillig melodrama met een onevenwichtig scenario. Schrijver hiervan was Eliot Stannard, naar een verhaal van Charles Lapworth. De film, die zich afspeelt in de bergen van Kentucky, werd opgenomen in Munchen en in de bergen van Tirol door Baron Ventimiglia. In Amerika uitgebracht als FEAR O' GOD.

The Lodger

1926 | Misdaad, Zwijgende film, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1926. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ivor Novello, Malcolm Kean, June Lady Inverclyde, Marie Ault en Arthur Chesney.

De eerste spannende thriller, bovendien nog een `zwijgende` film, van de grootmeester met wat later bekend werd als een `klassiek Hitchcockthema`. Novello, de huurder, wordt door de jaloerse inspecteur Kean `per pijnlijke vergissing` beschuldigd van moord. Het einde is gedenkwaardig: Novello wordt achtervolgd door een bloeddorstige menigte. In 1932 (ook met Novello) en in 1944 opnieuw verfilmd. Vrij gefantaseerd naar de geschiedenis van Jack the Ripper (voor wie vele vreemdelingen in Londen werden aangezien). Het scenario is van Hitchcock en Eloit Stannard. Het camerawerk is van Gaetano Ventimiglia en Hal Young. In 1999 is er een gerestaureerde versie gemaakt door het ZDF en ARTE, met nieuwe begeleidende muziek van Ashley Irwin. Ook bekend als THE CASE OF JONATHAN DREW.

The Pleasure Garden

1925 | Drama, Zwijgende film

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1925. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Virginia Valli, Carmelita Geraghty, Miles Mander, John Stuart en George Snell.

Hitchcocks eerste, nog zwijgende film, in M[KA3]unchen opgenomen. Ongelijk verslag van een stel koormeisjes. De een (Valli) is lief en alwetend, de ander (Geraghty) een zwervertje dat een stralend kreng wordt. Te vergeten melodrama diende als leerschool voor de meester.

The Matched Pearl

-1 | Korte film

Verenigde Staten. Korte film van Alfred Hitchcock. Met o.a. Emile Genest, Ernest Truex en John Ireland.

Hitchcocks eerste, nog zwijgende film, in M[KA3]unchen opgenomen. Ongelijk verslag van een stel koormeisjes. De een (Valli) is lief en alwetend, de ander (Geraghty) een zwervertje dat een stralend kreng wordt. Te vergeten melodrama diende als leerschool voor de meester.

The Little White Frog

-1 | Korte film

Verenigde Staten. Korte film van Alfred Hitchcock. Met o.a. Julie Adams, Tom Helmore en Herbert Marshall.

Hitchcocks eerste, nog zwijgende film, in M[KA3]unchen opgenomen. Ongelijk verslag van een stel koormeisjes. De een (Valli) is lief en alwetend, de ander (Geraghty) een zwervertje dat een stralend kreng wordt. Te vergeten melodrama diende als leerschool voor de meester.

Four o' clock

-1 |

Verenigde Staten. Alfred Hitchcock.

Hitchcocks eerste, nog zwijgende film, in M[KA3]unchen opgenomen. Ongelijk verslag van een stel koormeisjes. De een (Valli) is lief en alwetend, de ander (Geraghty) een zwervertje dat een stralend kreng wordt. Te vergeten melodrama diende als leerschool voor de meester.

Alfred Hitchcock präsentiert: Der Pferde-Spieler

-1 |

Verenigde Staten. Alfred Hitchcock. Met o.a. Percy Helton, Ed Gardner en Claude Rains.

Hitchcocks eerste, nog zwijgende film, in M[KA3]unchen opgenomen. Ongelijk verslag van een stel koormeisjes. De een (Valli) is lief en alwetend, de ander (Geraghty) een zwervertje dat een stralend kreng wordt. Te vergeten melodrama diende als leerschool voor de meester.

Alfred Hitchcock presents

-1 |

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten. Alfred Hitchcock. Met o.a. Justice Watson, Raymond Bailey en Tom Ewell.

Hitchcocks eerste, nog zwijgende film, in M[KA3]unchen opgenomen. Ongelijk verslag van een stel koormeisjes. De een (Valli) is lief en alwetend, de ander (Geraghty) een zwervertje dat een stralend kreng wordt. Te vergeten melodrama diende als leerschool voor de meester.