Juan Antonio Bardem: regie, cast en scenario.
Er zijn 26 films gevonden.

Resultado final

1998 | Drama

Spanje 1998. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Luis García, Dafne Fernandez en Juan José Pardo.

Lorca, muerte de un poeta

1988 | Biografie

Spanje 1988. Biografie van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Nickolas Grace, Alexander Allerson, Angel de Andrés López, Amparo Baró en Maria Jose Alfonso.

De biografie van Federico García Lorca, een van de belangrijkste dichters van het begin van deze eeuw. Een in alle aspecten nauwkeurig gemaakte film, van groot belang voor de Spaanse film. Er is ook een versie in delen van gemaakt, als tv- serie.

Siete dias en enero

1979 | Drama, Historische film

Spanje​/​​Frankrijk 1979. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Manuel Angel Egea, Madeleine Robinson, Virginia Mataix, Jacques François en Alberto Alonso Lopez.

Na de dood van Franco probeert de erfgenaam van een onder het oude regime tot succes gekomen industrieel, pal te staan voor de rechtse ordehandhaving. Hij besluit met hulp van medestanders het advocatencollectief, dat een geslaagde vervoersstaking heeft begeleid, om zeep te brengen. Het complot mislukt, de leiders worden gedood, maar hun minder opvallende, extreme bondgenoten blijven op hun plaatsen in de magistratuur. Ondanks de actualiteit van het onderwerp en het gebruik van journaalopnamen, doet de film merkwaardig verouderd aan. Hij heeft het schematisme en de emotionele felheid van de beroemde maatschappelijke films van vlak na 1945, die toen uiteraard níét in Spanje gemaakt konden worden. De toeschouwer is inmiddels gewend aan wat afstandelijker bezonkenheid. Het scenario is van regisseur Bardem. Het camerawerk is van Leopoldo Villaseñor. Eastmancolor, Mono.

El Perro

1977 | Thriller, Actiefilm

Spanje 1977. Thriller van Antonio Isasi-Isasmendi. Met o.a. Jason Miller, Marisa Paredes, Aldo Sambrell, Juan Antonio Bardem en Francesco Casares.

Een politiek gevangene, Miller, in een Zuidamerikaanse dictatuur, ontsnapt tijdens het transport en moet een bewaker doden, waardoor hij diens hond achter zich aan krijgt. Hij zoekt toevlucht bij zijn ex-geliefde die het politiek ideaal ontrouw is geworden, zodat medestanders hem ook wantrouwen en hij aan zijn achtervolgers moet zien te ontkomen. De film concentreert zich grotendeels op de eenzame vlucht van de held en het picturaal effectbejag - veel slow motions en gebruik van de zoomlens - moet de eentonigheid voorkomen. De hond speelt beter dan Miller en het aandeel van Massari is enkele bedscènes, hoewel beslissend in het verhaal. Er zijn ook versies in omloop van 116m en 98m. Naar het boek van Alberto Vanques Figueroa.

El Puente

1976 | Komedie

Spanje 1976. Komedie van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Alfredo Landa, Josele Román, Victoria Abril, Simón Andreu en Francisco Algora.

Een monteur besluit een weekend te benutten om aan de kust op zoek te gaan naar knappe toeristes. Een soort demystificatie van de klassieke komedies van Alfredo Landa. De film is mislukt vanwege het grove scenario en de dito regie.

Poder del deseo

1975 |

Spanje 1975. Juan Antonio Bardem. Met o.a. José María Prada, Murray Head en Marisol.

Een monteur besluit een weekend te benutten om aan de kust op zoek te gaan naar knappe toeristes. Een soort demystificatie van de klassieke komedies van Alfredo Landa. De film is mislukt vanwege het grove scenario en de dito regie.

El Poder del deseo

1975 | Thriller

Spanje 1975. Thriller van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Marisol, Murray Head, José María Prada en Tina Sáinz.

Een jonge getrouwde vrouw gebruikt de hartstocht die een man voor haar koestert om zich van haar echtgenoot te ontdoen. Een belachelijke thriller, die bovendien de pretentie heeft een klassieke film te zijn.

La isla misteriosa

1973 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië​/​​Kameroen 1973. Avonturenfilm van Juan Antonio Bardem en Henri Colpi. Met o.a. Rik Battaglia, Gerard Tichy, Ambroise Bia, Vidal Molina en Gérard Tichy.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog weten Noordelijke gevangenen een ballon op de Zuidelijke troepen te veroveren en te ontsnappen. Na een storm boven de Stille Oceaan landen ze op een schijnbaar onbewoond eiland dat echter geregeerd wordt door de geheimzinnige Kapitein Nemo. Deze Jules Verne-verfilming probeert in beeld de charme en poëzie van de oude boekillustraties te bereiken, maar de verwarde opbouw van het scenario - de film werd samengesteld uit een langere tv-serie - en de matige rolbezetting doen het avontuur onvoldoende recht. De lang uitgestelde en suggestief voorbereide verschijning van Nemo wordt door Sharif een anti-climax.

La Corruption de Chris Miller

1973 | Thriller

Spanje 1973. Thriller van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Jean Seberg, Marisol, Barry Stokes, Perla Christal en Rudy Gaebel.

Seberg en zijn neurotische dochter Marisol betrekken een afgelegen huis en worden door een onbekend persoon geterroriseerd in deze verzorgde maar gratuite thriller. Ook bekend onder de titel THE CORRUPTION OF CHRIS MILLER.

L' Ile Mysterieuse

1973 | Actiefilm

Frankrijk 1973. Actiefilm van Juan Antonio Bardem.

Seberg en zijn neurotische dochter Marisol betrekken een afgelegen huis en worden door een onbekend persoon geterroriseerd in deze verzorgde maar gratuite thriller. Ook bekend onder de titel THE CORRUPTION OF CHRIS MILLER.

La corrupcion de Chris Miller

1972 | Thriller

Spanje 1972. Thriller van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Perla Cristal, Barry Stokes, Jean Seberg en Marisol.

Seberg en zijn neurotische dochter Marisol betrekken een afgelegen huis en worden door een onbekend persoon geterroriseerd in deze verzorgde maar gratuite thriller. Ook bekend onder de titel THE CORRUPTION OF CHRIS MILLER.

Varietes

1971 | Musical, Romantiek

Spanje 1971. Musical van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Vicente Parra, Sara Montiel, Chris Avram en Trini Alonso.

Verschillende mensen worden verliefd in het wereldje van het theater. Met deze film, die gemaakt werd ter meerdere eer en glorie van Montiel, probeerde de producent de draad van zijn eerste speelfilm CÓMICOS te hervatten. Er werd echter niet hetzelfde succes behaald.

The Last Day Of The War

1969 |

1969. Juan Antonio Bardem. Met o.a. James Philbrook, George Maharis en Maria Perschy.

Verschillende mensen worden verliefd in het wereldje van het theater. Met deze film, die gemaakt werd ter meerdere eer en glorie van Montiel, probeerde de producent de draad van zijn eerste speelfilm CÓMICOS te hervatten. Er werd echter niet hetzelfde succes behaald.

El ultima dia de la guerra

1969 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Spanje 1969. Oorlogsfilm van Juan Antonio Bardem. Met o.a. George Maharis, Maria Perschy, James Philbrook en Gérard Herter.

Duitsers en Amerikanen haasten zich om een bekende Duitse geleerde in de laatste dagen van WO II te vinden. Een heel goedkoop gemaakte film, in Spanje opgenomen.

The Uninhibited

1965 |

1965. Juan Antonio Bardem. Met o.a. Didier Haudepin, Melina Mercouri, Hardy Krüger en James Mason.

Duitsers en Amerikanen haasten zich om een bekende Duitse geleerde in de laatste dagen van WO II te vinden. Een heel goedkoop gemaakte film, in Spanje opgenomen.

Los Pianos mecanicos

1965 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje​/​​Duitsland 1965. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Melina Mercouri, Hardy Krüger, James Mason, Keiko Kishi en Renaud Verley.

De problemen met relaties en creativiteit van een internationale kolonie aan de Costa Brava staan in schrille tegenstelling in hun cynisme met de prille idylle van een jong en (nog) onbedorven stel. De wederwaardigheden van de jet set - ontleend aan een roman van Henri-François Rey - lijken ideaal voor een internationale co-produktie, maar Bardem krijgt geen greep op de taalbarrières en botsende acteerstijlen, zodat de film vooral doet denken aan de episodische Italiaanse vakantiefilms van rond 1960, met alle clichés maar zonder de grappen. De scène waarin de veeleisende Mercouri zich aan de geremde Krüger offreert, slechts gekleed in een bos gladiolen, is één van de klassieke onbedoeld komische momenten uit de filmhistorie.

Nunca pasa nada

1963 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Spanje 1963. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Corinne Marchand, Jean-Pierre Cassel, Antonio Casas, Julia Gutiérrez Caba en Pilar Gomez Ferrer.

Een actrice uit een Frans toneelgezelschap moet van een kleine operatie herstellen in een Spaanse provincieplaats waar de arts verliefd op haar wordt. Ze zoekt echter troost voor het wantrouwen en de roddel bij de leraar Frans die in stilte bemind wordt door de vrouw van de dokter. Bardem gaf de verstikking van kleinsteedse verveling en traditioneel-katholieke moraal indringender gestalte in CALLE MAYOR, maar in deze film wordt niettemin goed gespeeld door de vier hoofdrolspelers.

Los Inocentes

1962 | Drama

Argentinië​/​​Spanje 1962. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Alfredo Alcón, Paloma Valdés, Enrique Faba en Zelmar Gueñol.

Een man wordt verliefd op de dochter van de man die zijn vrouw heeft verleid, kort nadat beiden bij een ongeluk zijn omgekomen... Een verwarrend sentimenteel-psychologisch drama, dat niet behoort tot de beste films van Bardem.

A las cinco de la tarde

1960 | Drama

Spanje 1960. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Francisco Rabal, Nuria Espert, Germán Cobos en Enrique A. Diosdado.

In deze film ontstaat een vriendschap tussen twee stierenvechters (de één heeft afgedaan en is bangelijk, de ander is op het hoogtepunt van zijn populariteit) vóór een zeer belangrijk gevecht. Een van de weinige kritische Spaanse films over de wereld van de stierenvechters. Triomfen en folklore ontbreken dan ook.

Sonatas

1959 | Avonturenfilm

Spanje​/​​Mexico 1959. Avonturenfilm van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Francisco Rabal, María Félix, Aurora Bautista, Fernando Rey en Carlos Casaravilla.

Rond het midden van de negentiende eeuw beleeft de markies van Bradomín een avontuurtje met een zieke vrouw. Als gevolg van een politieke samenzwering moet de markies naar Mexico emigreren, hij neemt zijn geliefde mee op zijn reis. Gebaseerd op twee van de Sonatas van Valle-Inclán. Deze film had niet het succes dat hij verdiende op grond van de perfecte technische afwerking. Fantastisch camerwerk van Cecilio Paniagua en Gabriel Figueroa.

La Venganza

1959 | Drama, Romantiek

Spanje 1959. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Raf Vallone, Carmen Sevilla, Jorge Mistral en Fernando Rey.

Een net uit de gevangenis ontslagen boer beschouwt een kameraad als schuldige van zijn onrechtvaardige opsluiting en wil hem vermoorden. Eén van de beste films van Bardem, die later in opspraak kwam, en van de Spaanse cinema uit die tijd.

Calle mayor

1956 | Drama

Frankrijk​/​​Spanje 1956. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Betsy Blair, José Suarez, Yves Massard, Dora Doll en René Blancard.

Een groepje lanterfanters uit een provincieplaats haalt uit verveling een misselijke grap uit met een onaantrekkelijk meisje, dat door een van hen het hof wordt gemaakt. Op de dag van de zogenaamde verloving moet de waarheid worden onthuld, maar haar minnaar krijgt wroeging en laat het aan een vriend over om haar van het bedrog op de hoogte te brengen. Hoewel in veel opzichten een plagiaat van Fellini`s VITELLONI krijgt de film een eigen, indringende waarde wanneer de aandacht geconcentreerd wordt op het aandoenlijke personage van Blair. (Dat zij in deze en andere films voor lelijk kon doorgaan is een raadsel, dat alleen binnen de filmclichés van de jaren 1950 kan worden verklaard). Scenario van regisseur Bardem. Speelt tijdens het Franco- tijdperk. Camerawerk van Michel Kelber.

Muerte de un ciclista

1955 | Drama

Spanje​/​​Italië 1955. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Lucia Bosé, Alberto Closas, Otello Toso, Carlos Casaravilla en Francisco Rabal.

De vrouw van een miljonair heeft de verhouding met haar vroegere geliefde weer aangeknoopt. Samen veroorzaken ze een dodelijk verkeersongeval, waarmee ze later gechanteerd worden. Haar man wil naar de politie gaan, maar de vrouw weigert haar luxe-bestaan te riskeren en overrijdt hem op zijn beurt. Dit plagiaat van Antonioni's CRONACA DI UN AMORE boeit door de schildering van het milieu, hoewel de symmetrie van de diverse verkeersongevallen te opzettelijk is, waardoor de film geen noodlotsdrama wordt. Bardem had de goede smaak om óók Bosé van Antonioni te 'lenen' en kreeg voor zijn film meer erkenning dan het voorbeeld.

Felices Pascuas

1954 | Komedie

Spanje 1954. Komedie van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Julia Martínez, Bernard Lajanigue, Carlos Goyanes, José Luis Lopéz Vázquez en Manuel Alexandre.

Een eenvoudige familie wint in een kersttombola een prachtig lam. Een zuurzoete folkloristische komedie, tjokvol neorealistische Italiaanse invloeden. Ondanks dat het niet een van de beste produkties van Bardem is, verdient deze film toch een zeker respect.

Cómicos

1954 | Drama

Spanje 1954. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Christian Galve, Carlos Casaravilla, Fernando Rey en Emma Penella.

Het dagelijks leven van enige rondtrekkende acteurs. Eén van de belangrijkste films van Bardem, die de artistieke jeugd van zijn ouders ermee in herinnering riep. Jaren later zou Bardem zelf een herverfilming realiseren: VARIETÉS.

Esa pareja feliz

1951 | Drama, Komedie

Spanje 1951. Drama van Luís Garcia Berlanga en Juan Antonio Bardem. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Elvira Quintillá, Félix Fernández, José Luis Ozores en Lola Gaos.

Een eenvoudig verloofd stel zoekt een manier om rijk te worden teneinde in het huwelijk te kunnen treden. De eerste co- produktie van de twee belangrijkste Spaanse filmregisseurs, Berlanga en Bardem. Echt een prachtige film die een beeld schetst van het toenmalige Spanje - humoristisch, maar weinig tolerant.