Bette Davis: cast.
Er zijn 113 films gevonden.

Wicked Stepmother

1989 | Fantasy, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1989. Fantasy van Larry Cohen. Met o.a. Bette Davis, Barbara Carrera, Colleen Camp, David Rasche en Lionel Stander.

Een grote rotzooi, in elkaar geflanst op basis van een lastige (om het zachtjes uit te drukken) productie die door Davis al na een week filmen in de steek werd gelaten. In het resulterende aan elkaar gelapte verhaal, als je het tenminste een verhaal kunt noemen, verschijnt Bette als een heks die met Stander trouwt en dan om een of andere reden in Carrera verandert. Alleen opmerkelijk als een voetnoot bij de carrière van Davis; dit was haar laatste filmrol.

The Whales of August

1987 | Drama

Verenigde Staten 1987. Drama van Lindsay Anderson. Met o.a. Bette Davis, Lillian Gish, Vincent Price, Ann Sothern en Harry Carey jr.

Twee inmiddels flink bejaarde zusters - ze zijn al in de tachtig - brengen al zestig jaar de vakantie door in een zomerhuis aan de kust in de staat Maine. Ze turen naar de zee in de hoop een glimp op te vangen van voorbijglijdende walvissen, want op die manier herleven ze hun jeugd. Ze zijn elkaars tegenovergestelde: Gish is geduldig en Davis bijna blind en seniel, is opvliegend. Ze kibbelen o.a. over het feit of er nu wel of niet een veranda aangelegd moet worden. De mollige, Sothern is hun babbelende vriendin en buurvrouw - haar vertolking leverde een Oscarnominatie op voor Beste Vrouwelijke Bijrol - Carey hun oude klusjesman en Price een statige Wit-Russische emigré, die zijn charmes op de dames uittest. Een prachtig gespeelde en uitstekend geregisseerde film, waarin de veteranen van het witte doek, Gish en Davis, een schitterend staaltje van acteren weggeven. David Berry bewerkte zijn eigen toneelstuk. Amerikaans regiedebuut van Anderson. Sterling, Sotherns dochter, speelt haar moeder als jonge vrouw in de openingsscène.

As Summers Die

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Jean-Claude Tramont. Met o.a. Scott Glenn, Jamie Lee Curtis, Bette Davis, John Randolph en Penny Fuller.

Eind jaren 50. In Louisiana wordt een zwarte huishoudster door een rijke familie voor de rechtbank gedaagd. Als blijk van dank kreeg ze ooit een stuk land en nu daar olie op gevonden werd, eist de familie dit terug. Advocaat Glenn verdedigt haar. Een niet bepaald origineel verhaal dat echter ijzersterk vertolkt wordt door een talentvolle cast. De broeierige sfeer tijdens deze 'lange hete zomer' wordt tastbaar weergegeven en bovendien schittert Davis in haar korte rol als vrouw aan wier verstandelijke vermogens wordt getwijfeld. Jeff Andrus en Ed Namzug bewerkten de roman van Winston Groom, met Ernest Day als cameraman. Jean 'Toots' Thielemans voert de muziek van Michel Legrand uit op mondharmonica.

Miss Marple: Murder With Mirrors

1985 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1985. Mysterie van Dick Lowry. Met o.a. Helen Hayes, Bette Davis, John Mills, Leo McKern en Liane Langland.

Miss Marple (Hayes) komt op bezoek op het landgoed van haar bejaarde vriendin Carrie Louise Serrocold (Davis) die voorzitster is van de stichting Gulbrandsen. Ze wordt geconfronteerd met de moord op diens stiefzoon en nog een reeks andere. Miss Marple vreest nu voor het leven van Carrie Louise. Ze zet zich kordaat in voor de ontmaskering van de ware dader, die het op het familiebezit gemunt heeft. Naar het boek van Agatha Christie. Script van George Eckstein.

Right of Way

1983 | Drama

Verenigde Staten 1983. Drama van George Schaefer. Met o.a. Bette Davis, James Stewart, Melinda Dillon, Priscilla Morrill en John Harkins.

Een ouder stel besluit in deze film samen het leven te be[KA3]eindigen. Een niet zo opzienbarend verhaal, dat zich in weinig positieve zin onderscheidt doordat het een wel heel treurig beeld geeft van twee Hollywood-legenden (in hun eerste gezamenlijke film). De abrupte ontknoping, kennelijk op het allerlaatste moment bedacht door de producenten, kan de zaak niet meer redden.

Hotel

1983 | Drama

Verenigde Staten 1983. Drama van Jerry London. Met o.a. James Brolin, Bette Davis, Connie Sellecca, Shea Farrell en Nathan Cook.

De pilotfilm voor de populaire tv-serie. De exploitatie van een groot luxueus hotel met als bedrijfsleider Brolin en als eigenaresse Davis. Die stapte na deze film uit door ziekte en werd vervangen door Anne Baxter die de rol tot aan haar dood in 1986 zou spelen. De roman van Arthur Hailey stond model, maar van dat verhaal is uiteraard niet meer dan de basisgedachte overgebleven. Het scenario is van John Furia Jr. en Barry Oringer.

Bette Davis: A Basically Benevolent Vulcano

1983 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1983. Documentaire van Geoffrey Baines. Met o.a. Bette Davis, Anne Baxter, Geraldine Fitzgerald, Olivia de Havilland en Joseph L. Mankiewicz.

Bette Davis (1908-1989) vertelt openhartig over haar leven en haar opmerkelijke carrière. Na een contract met Universal leek deze loopbaan, op amper 22-jarige leeftijd, reeds voorbij, maar de toen erg populaire acteur George Arliss pikte haar op en stelde haar voor aan Jack Warner, die haar onmiddellijk een contract aanbood. Ze kreeg de faam geen gemakkelijke dame te zijn, maar beroemde tegenspeelster zoals Baxter, De Havilland en Fitzgerald, beweren het tegendeel. De enige film waarover ze relatief tevreden was, is DARK VICTORY, gemaakt op een ogenblik dat haar privé-leven een dieptepunt doormaakte. Dankzij de jonge regisseur William Wyler kwam ze er privé zowel als professioneel weer bovenop. Hij boodt haar de hoofdrol aan in JEZEBEL en deze leverde haar een tweede Oscar op. Tijdens WOII verkocht ze oorlogsbonnen en was ze voorzitter van de Hollywood Canteen. Tijdens de opnamen van ALL ABOUT EVE ontmoette ze Gary Merrill die haar vierde man zou worden. Toen de rollen, eind jaren 1950, uitbleven liet ze een aankondiging verschijnen op zoek naar een filmrol. Robert Aldrich kreeg deze voor ogen en schonk haar met WHATEVER HAPPENED TO BABY JANE? niet enkel een nieuwe rol, maar tevens een nieuwe carrière. Een pakkend portret van een niet-alledaagse vrouw, geïllustreerd met fragmenten uit een groot deel van haar films. Ian Holm sprak de commentaar in. Dave King monteerde en Philip Bonham-Carter en Martin Patmore hanteerden de camera.

Little Gloria...Happy At Last

1982 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1982. Drama van Waris Hussein. Met o.a. Bette Davis, Angela Lansbury, Christopher Plummer, Maureen Stapleton en Martin Balsam.

Een schitterende bewerking (door William Haney) van Barbara Goldsmiths bestseller over de beruchte rechtszaak om het voogdijschap over de 10-jarige Gloria Vanderbilt in 1934. Veel sterren in de hoofdrol. Lansbury, wiens debuut dit is in een tv-drama, is als Gertrude Vanderbilt-Whitney, Gloria's krachtige tante, bijzonder goed. Oorspronkelijk op de buis gebracht in twee delen.

Dead Men Don't Wear Plaid

1982 | Mysterie, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1982. Mysterie van Carl Reiner. Met o.a. Steve Martin, Rachel Ward, Carl Reiner, Reni Santoni en George Gaynes.

Op een regenachtige avond in Los Angeles, ergens in de jaren veertig, wordt er op de deur geklopt van privé-detective Rigby Reardon (Martin). Voor de deur staat een beeldschone jonge vrouw (Ward), die meteen flauwvalt. Dan begint een zoektocht naar een verdwenen wetenschapper, waarbij Reardon hulp krijgt van Humphrey Bogart, James Cagney en nog een aantal andere sterren, doordat regisseur Reiner fragmenten uit klassiekers als The Big Sleep, White Heat en Double Indemnity door zijn film sneed. Het resultaat is vaak grappig, maar ook bijzonder knap. Kostuums van de legendarische Edith Head.

A Piano For Mrs. Cimino

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van George Schaefer. Met o.a. Bette Davis, Penny Fuller, Keenan Wynn, Alexa Kenin en George Hearn.

Een weduwe, door haar dokter als seniel bestempeld en door de rechtbank onder curatele gesteld, vecht om weer de baas te worden over haar eigen leven en haar eigen bezittingen. Bette Davis geeft nog weer eens een lesje in acteren weg voor vergevorderden, soms wellicht wat té duidelijk tot genoegen van haar grote schare bewonderaars, zowel onder collega's als onder het publiek. Het fijngevoelige script werd geschreven door John Gay.

Family Reunion

1981 | Drama

Verenigde Staten 1981. Drama van Fielder Cook. Met o.a. Bette Davis, J. Ashley Hyman, David Huddleston, John Shea en Roy Dotrice.

Lerares, die na vijftig jaar de laan wordt uitgestuurd, begint haar uitgebreide familie te herontdekken, met op sleeptouw een jongetje uit de buurt (gespeeld door Davis' kleinzoon in zijn filmdebuut). Er worden genoeg familiepersonages geïntroduceerd om een eventuele tv-serie jarenlang gaande te houden, maar alle ogen zijn gericht op Davis, vooral wanneer ze sinistere familiepraktijken onthult.

White Mama

1980 | Drama

Verenigde Staten 1980. Drama van Jackie Cooper. Met o.a. Bette Davis, Ernest Harden, Eileen Heckart, Virginia Capers en Lurene Tuttle.

Davis op hoge leeftijd, als arme weduwe, gaat om in leven te blijven een overeenkomst aan met een zwart straatjochie om voor hem te zorgen. Een scenario van Robert C.S.Downs.

The Watcher in the Woods

1980 | Horror, Familiefilm, Fantasy

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1980. Horror van John Hough. Met o.a. Bette Davis, David McCallum, Carroll Baker, Lynn-Holly Johnson en Kyle Richards.

Een familie huurt voor de vakantie een oud huis van een excentrieke weduwe (Davis). Al snel gebeuren er vreemde dingen, en ze vermoeden dat ze vanuit het bos in de gaten gehouden worden. Misschien heeft het te maken met de dochter van de weduwe, die jaren geleden op mysterieuze wijze spoorloos verdween. Bette Davis acteerde in de nadagen van haar carrière alleen nog omdat de schoorsteen nu eenmaal moet roken, maar in deze Disneyfilm deed ze dat wel effectief. Familiehorror, een stuk enger dan Bambi, maar nooit al te gruwelijk.

Skyward

1980 | Drama

Verenigde Staten 1980. Drama van Ron Howard. Met o.a. Bette Davis, Howard Hesseman, Suzy Gilstrap, Ben Marley en Clu Gulager.

Sedert de verhuizing met haar ouders naar een nieuwe stad is de aan beide benen verlamde Gilstrap zich bewuster van haar handicap dan ooit te voren. Het veertien-jarige meisje maakt kennis met ex-stuntvliegster Davis en verkeersleider Hesseman. Nu is ze vast van plan een vliegtuig leren te besturen. Beide ervaren piloten zijn bereid haar te helpen, maar haar ouders die haar voor alles overdreven beschermen, mogen van de voornemens niets weten. Een aangrijpend verhaal van een meisje dat haar eigen grenzen wil overschrijden. Het is gebracht met zeer veel gevoel zonder dat de film ook maar één moment langdradig of sentimenteel wordt. Schitterend spel van zowel de veteranen als van de jonge Gilstrap, die ook in het werkelijke leven aan de rolstoel gekluisterd is. Nancy Sackett baseerde haar scenario op een verhaal van Anson Williams en Howard. Fotografie van Robert Jessup.

Strangers: The Story of a Mother and Daughter

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Milton Katselas. Met o.a. Bette Davis, Gena Rowlands, Ford Rainey, Donald Moffat en Whit Bissel.

Een oudere Davis op haar best (zij kreeg een Emmy Award) die goed opgewassen is tegen Rowlands in dit drama over de weerzin van een eenzame weduwe tegen de onverwachte thuiskomst na twintig jaar van de van haar vervreemde dochter. Scenario van Michael DeGuzman. Ook bekend als STRANGERS.

Return from Witch Mountain

1978 | Fantasy, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1978. Fantasy van John Hough. Met o.a. Christopher Lee, Bette Davis, Kim Richards, Jack Soo en Ike Eisenmann.

In het vermakelijke eerste deel, Escape to Witch Mountain (1975), kwamen twee weesjes tot de ontdekking dat ze niet van hier waren. Buitenaardse wezens waren ze, vandaar die telekinetische en telepathische krachten. In Return from Witch Mountain zijn ze terug op aarde om het stadsleven te observeren. Maar hun nobele plannen worden gedwarsboomd door een boosaardige arts (Christopher Lee) en zijn akelige assistente (Bette Davis), die mensen willen veranderen in robots. Hoogste tijd om alle bovennatuurlijke krachten in te zetten. Een geoliede Disneyfilm met prachtige rollen van Lee en Davis.

Death on the Nile

1978 | Thriller, Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1978. Thriller van John Guillermin. Met o.a. Peter Ustinov, Bette Davis, Jane Birkin, David Niven en Mia Farrow.

Guillermin - die vier jaar eerder een enorme hit had met dé rampenfilm bij uitstek The Towering Inferno - pakt het hier wat subtieler aan. De verfilming van Agatha Christie's roman is zoals valt te verwachten nogal praterig, maar de uitstekende cast maakt veel goed. Ustinov - die deze rol nog vaak zou herhalen - speelt hier voor het eerst de arrogante maar intelligente Belgische detective Hercule Poirot. Hij is de man die tijdens een vaartochtje over de Nijl de moord op een rijke erfgename moet zien op te lossen.

Dark Secret of Harvest Home

1978 | Horror

Verenigde Staten 1978. Horror van Leo Penn. Met o.a. Bette Davis, David Ackroyd, Rosanna Arquette, Rene Auberjonois en Norman Lloyd.

Onderhoudend horror-verhaal dat zich afspeelt in een dorpje in New England waar Bette en andere zonderlingen een rituele levensstijl handhaven tot ergernis van een reclameontwerper die met zijn gezin uit Manhattan daarnaar toe getrokken is. Bewerkt naar Thomas Tryons roman Harvest Home; Donald Pleasence is de 'enge' verteller.

The Disappearance of Aimee

1976 | Drama

Verenigde Staten 1976. Drama van Anthony Harvey. Met o.a. Faye Dunaway, Bette Davis, James Sloyan, James Woods en John Lehne.

Het verhaal over de mysterieuze verdwijning van de vermaarde evangeliste Aim[KA1]ee Simple McPherson in 1926 en haar herverschijning uit een Mexicaanse woestijn beleven we aan de hand van de rechtszaak. Als ze zegt gekidnapt te zijn, gelooft niemand haar. Terwijl ze op bed ligt voor herstel wordt ze gearresteerd. Haar sceptische moeder (Davis), de wantrouwige politie en het goede spel van Dunaway maken dit tot een fascinerend, zeer sfeervol drama.

Landhaus mit den toten Seelen

1976 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1976. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Karen Black, Oliver Reed en Bette Davis.

Het verhaal over de mysterieuze verdwijning van de vermaarde evangeliste Aim[KA1]ee Simple McPherson in 1926 en haar herverschijning uit een Mexicaanse woestijn beleven we aan de hand van de rechtszaak. Als ze zegt gekidnapt te zijn, gelooft niemand haar. Terwijl ze op bed ligt voor herstel wordt ze gearresteerd. Haar sceptische moeder (Davis), de wantrouwige politie en het goede spel van Dunaway maken dit tot een fascinerend, zeer sfeervol drama.

Burnt Offerings

1976 | Horror

Verenigde Staten 1976. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Karen Black, Oliver Reed, Bette Davis, Burgess Meredith en Eileen Heckart.

Een burgerlijk stel met hun jonge zoon en tante op sleeptouw huren een oud herenhuis als zomerverblijf, zonder te weten dat het er spookt. Vreemde gebeurtenissen leiden tot een totaal voorspelbaar 'verrassend' einde. Een grote opbouw naar niets. Scenario van regisseur Curtis en William F. Nolan naar de roman van Robert Marasco. Camerawerk van Jacques Marquette en Steven Larner.

Three-In-One

1974 | Komedie

Verenigde Staten 1974. Komedie van Jerry Belson en Carl Reiner. Met o.a. Bette Davis, Kenneth Mars, Ellen Weston, Jack DeMaye en Dran Hamilton.

Een tv-film in drie komische onderdelen. De eerste is `Hello Mother, Goodbye` (de eerste vijf acteurs) met Davis als een overheersende moeder die haar kinderen nog steeds naar haar hand wil zetten. `Grandra, Mom, Dad and Richie` (de volgende vier acteurs) behandelt het probleem om Richie (Jacoby) te leren autorijden. Opa (Marley) wil dat doen maar is zelf zijn rijbewijs kwijt. In `Where`s Momma?` is Mulligan een weduwnaar die de nodige problemen heeft met zijn omgeving. Juist als er totale paniek is komt de geest van zijn overleden vrouw tevoorschijn (Carey).

Scream, Pretty Peggy

1973 | Thriller

Verenigde Staten 1973. Thriller van Gordon Hessler. Met o.a. Bette Davis, Ted Bessell, Sian Barbara Allen, Charles Drake en Allan Arbus.

Thriller over een studente die het huishouden gaat doen bij een ontregelde beeldhouwer en diens eigenaardige moeder. In huis zou ook nog een krankzinnige zus wonen. Een horrorverhaal met een vleugje PSYCHO er doorheen en met Bette als vanouds.

Pretty Peggy Scream

1973 |

1973. Gordon Hessler. Met o.a. Sian Barbara Allen, Allen Arbus, Tovah Feldshuh, Charles Drake en Ted Bessell.

Thriller over een studente die het huishouden gaat doen bij een ontregelde beeldhouwer en diens eigenaardige moeder. In huis zou ook nog een krankzinnige zus wonen. Een horrorverhaal met een vleugje PSYCHO er doorheen en met Bette als vanouds.

The Judge and Jake Wyler

1972 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1972. Misdaad van David Lowell Rich. Met o.a. Bette Davis, Doug McClure, Eric Braeden, James McEachin en Kent Smith.

Een aardige wie-is-de-dader met gevoel voor humor. Een excentrieke rechter (Davis) gaat samenwerken met een op erewoord vrijgelatene om de verdachte dood van een zakenman te onderzoeken. Scenario van David Shaw, Richard Levinson en William Link.

Lo Scopone scientifico

1972 | Komedie

Italië 1972. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Alberto Sordi, Silvana Mangano, Bette Davis, Joseph Cotten en Domenico Modugno.

Een arbeidersechtpaar is virtuoos in een Napolitaans kaartspel en laat zich door een Amerikaanse miljonaire en haar secretaris strikken als partners, maar vergeet dat de tegenstandster de sterkste troef heeft: geld. Zodoende kan ze met steeds hogere inzet blijven doorspelen. Drastisch ingrijpen van het dochtertje redt de ouders van de totale ondergang. Deze sterke sociaal-kritische fabel met zwarte humor kreeg een ideale rolbezetting (de beste rol van Davis in vele jaren) waarbij -als vaker bij Comencini - gezond instinct tot zelfbehoud door een kind vertegenwoordigd wordt.

Bunny O'hare

1972 | Thriller

Verenigde Staten 1972. Thriller van Gérard Oury. Met o.a. Reva Rose, Joan Delaney, John Astin, Jack Cassidy en Ernest Borgnine.

Een arbeidersechtpaar is virtuoos in een Napolitaans kaartspel en laat zich door een Amerikaanse miljonaire en haar secretaris strikken als partners, maar vergeet dat de tegenstandster de sterkste troef heeft: geld. Zodoende kan ze met steeds hogere inzet blijven doorspelen. Drastisch ingrijpen van het dochtertje redt de ouders van de totale ondergang. Deze sterke sociaal-kritische fabel met zwarte humor kreeg een ideale rolbezetting (de beste rol van Davis in vele jaren) waarbij -als vaker bij Comencini - gezond instinct tot zelfbehoud door een kind vertegenwoordigd wordt.

Bunny O'Hare

1972 | Misdaad

Verenigde Staten 1972. Misdaad van Gerd Oswald. Met o.a. Bette Davis, Ernest Borgnine, Jack Cassidy, Joan Delaney en Reva Rose.

Bizar, daarnaast ook volslagen onzinnig verhaal over bankrovers die op hippies lijken, maar in werkelijkheid Davis en Borgnine zijn. Kijk maar niet.

Madame Sin

1971 | Misdaad

Verenigde Staten 1971. Misdaad van David Greene. Met o.a. Robert Wagner, Bette Davis, Roy Kinnear, Paul Maxwell en Denholm Elliott.

Een duivels genie (Davis) gebruikt een voormalige CIA-agent als pion in de machtsstrijd om een Polaris-onderzeeër. Een uitgesponnen produktie waarin het Slechte het Goede op het eind te slim af is; met Bette aan de leiding beslist de moeite waard om te zien.

Madam Sin

1971 | Thriller

Verenigde Staten 1971. Thriller van David Green. Met o.a. Paul Maxwell, Denholm Elliott, Robert Wagner, Roy Kinnear en Bette Davis.

Een duivels genie (Davis) gebruikt een voormalige CIA-agent als pion in de machtsstrijd om een Polaris-onderzeeër. Een uitgesponnen produktie waarin het Slechte het Goede op het eind te slim af is; met Bette aan de leiding beslist de moeite waard om te zien.

Connecting Rooms

1971 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1971. Drama van Franklin Gollings. Met o.a. Bette Davis, Michael Redgrave, Alexis Kanner, Kay Walsh en Olga Georges-Picot.

Onduidelijk melodrama over de onderlinge relaties in een huis met kamerbewoners. Davis is straatmuzikante, Redgrave een voormalige schoolmeester en Kanner de opstandige jongeling die hun evenwicht verstoort. Gemaakt in 1969 en pas twee jaar later uitgebracht.

The Anniversary

1968 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1968. Drama van Roy Ward Baker. Met o.a. Bette Davis, Sheila Hancock, Jack Hedley, James Cossins en Christian Roberts.

Eind jaren ´60 reisde Bette Davis naar Engeland af voor de verfilming van Bill McIllwraights gelijknamige zwarte komedie. De oorspronkelijke (toneel)regisseur Alvin Rakoff werd door haar de laan uit gestuurd en vervangen door de plooibare Baker. Met de cast viel verder goed te werken. 'I do get the best of everybody,´ stelde La Davis na afloop vast. Voor haar rol als de vileine Mrs Taggart die haar zoons plus aanhang het leven zuur maakt, liet Davis zich een 'sinistere´ ooglap aanmeten.

The Nanny

1965 | Horror, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1965. Horror van Seth Holt. Met o.a. Bette Davis, Wendy Craig, Jill Bennett, James Villiers en Pamela Franklin.

Een tienjarig jongetje (Dix) keert terug naar huis na een verblijf van twee jaar in een inrichting voor gestoorde kinderen. Hij beschuldigt zijn gouvernante Davis van de verdrinkingsdood van zijn zusje, maar wie gelooft hem nu? Toch komen op de lijst van verdachten algauw nog maar twee namen voor: die van de labiele Dix en de enge Davis. Het plot met onverwachte wendingen en de ijzersterke regie maken het een boeiende film.

Where Love Has Gone

1964 | Drama

Verenigde Staten 1964. Drama van Edward Dmytryk. Met o.a. Bette Davis, Susan Hayward, Jane Greer, Joey Heatherton en George Macready.

Een sjiek drama waarin Heatherton de minnaar van haar moeder vermoordt. Davis is de dominerende grootmoeder en Greer een sympathieke ambtenares van de reclassering. Naar de roman van Harold Robbins.

The Empty Canvas

1964 |

1964. Damiano Damiani. Met o.a. Lea Padovani, Daniela Rocca, Catherine Spaak, Isa Miranda en Horst Buchholz.

Een sjiek drama waarin Heatherton de minnaar van haar moeder vermoordt. Davis is de dominerende grootmoeder en Greer een sympathieke ambtenares van de reclassering. Naar de roman van Harold Robbins.

La Noia

1964 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1964. Drama van Damiano Damiani. Met o.a. Horst Buchholz, Catherine Spaak, Bette Davis, Isa Miranda en Daniela Rocca.

Een kunstschilder leeft op kosten van zijn dominerende moeder en zinkt, overtuigd van zijn gebrek aan talent, weg in verveling totdat hij verliefd wordt op de amorele vriendin van zijn overleden buurman. Ze vernedert, compromitteert en bedriegt hem zonder kwaadwilligheid en pas na een zelfmoordpoging vindt hij de kracht met haar te breken. De ongelukkige rolbezetting maakt het scenario ongeloofwaardig en weinig onderhoudend. Spaak is goed, maar heeft dit soort rollen te vaak gespeeld, Buchholz maakt zijn hevige emoties tot gezeur en 'gastster' Davis maakt als Amerikaans-Italiaanse mamma zichzelf en al haar scènes belachelijk. De roman van Moravia is niet zijn beste, maar verdient beter. Ook bekend als THE EMPTY CANVAS.

Hush...Hush, Sweet Charlotte

1964 | Drama, Misdaad, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1964. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Bette Davis, Olivia de Havilland, Joseph Cotten, Agnes Moorehead en Cecil Kellaway.

Voormalige Southern belle Charlotte Hollis, van wie men zegt dat zij veertig jaar eerder de hakbijlmoord op haar minnaar pleegde, woont met dienstmeid Velma in haar somber-statige herenhuis in Louisiana. Wanneer ze dreigt te worden onteigend roept ze de hulp in van nicht Miriam. Nichtlief, echter, heeft zo haar eigen agenda. Gillend gekke American gothic toont Aldrich op zijn genrebest. In de fantastische fotografie van Joseph F. Biroc (1903-1996), een spooksymfonie van halflicht en kruipschaduw, vervloeien het horrorhuis en de wilde gezichtsuitdrukkingen van de topspelers bijna met elkaar. Laatste (bij)rol van Mary Astor voor haar pensioen.

Dead Ringer

1964 | Misdaad, Actiefilm

Verenigde Staten 1964. Misdaad van Paul Henreid. Met o.a. Bette Davis, Karl Malden, Peter Lawford, Jean Hagen en George Macready.

Davis slaagt erin om de verloofde van haar tweelingszus (eveneens Davis uiteraard) af te snoepen, door een onterechte zwangerschap te claimen. Achttien jaar later ontmoeten de zussen elkaar opnieuw, vanwege de begrafenis van de man. De bedrogen zus heeft een ingenieus plan bedacht om haar rivale uit de weg te ruimen en haar identiteit aan te nemen, zodat zij kan genieten van haar zusters rijkdom. Dan duikt er een afperser op. Knap in elkaar gestoken originele thriller die vooral zijn impact krijgt door de dubbele rol van Davis. De intrige is soms wat geforceerd, maar dat neemt niet weg dat de spanning tot het einde toe volgehouden wordt dank zij de vele onverwachte wendingen in het scenario van Albert Beich en Oscar Millard. Fotografie van Ernest Haller. In 1986 opnieuw gemaakt als tv-film met als titel THE KILLER IN THE MIRROR. In Engeland uitgebracht als DEAD IMAGE.

What Ever Happened to Baby Jane?

1962 | Thriller, Horror, Drama

Verenigde Staten 1962. Thriller van Robert Aldrich. Met o.a. Bette Davis, Joan Crawford, Victor Buono, Marjorie Bennett en Anna Lee.

Stunt casting. Zo noem je het, als je acteurs inhuurt die elkaar in het ­dagelijks leven het licht in de ogen niet gunnen. In de hoop op vuurwerk, en rinkelende kassa’s. Diva’s Bette Davis en Joan Crawford lagen al jaren met ­elkaar in de clinch vanwege onderling weggekaapte liefdes en filmrollen en waren dus ideaal voor dit psychologische drama, waarin Davis als verknipt voormalig kindsterretje, almaar gekker wordt terwijl ze haar zus, een aan een rolstoel gekluisterde Hollywoodster, treitert. Magistraal acteerwerk tegen een achtergrond van lichamelijk en geestelijk verval in een afbrokkelende villa.

Pocketful of Miracles

1961 | Komedie, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1961. Komedie van Frank Capra. Met o.a. Bette Davis, Glenn Ford, Hope Lange, Thomas Mitchell en Peter Falk.

Tijdens zijn hoogtijdagen, in de jaren dertig, fleurde Frank Capra de crisisjaren op met films als It Happened One Night en Mr. Smith Goes to Washington. Na WO II daalde zijn populariteit, maar zijn allerlaatste film heeft nog wel heuse Capra-charme. Bette Davis speelt een New Yorkse appelverkoopster die haar ver verwijderde dochter altijd heeft voorgehouden dat ze van hoge komaf is. Nu de dochter met een mogelijke adellijke huwelijkskandidaat langskomt, ontstaan er problemen. Maar de maker van It's a Wonderful Life zorgt natuurlijk voor een mooi, opbeurend einde.

The Scapegoat

1959 | Thriller, Drama, Horror, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1959. Thriller van Robert Hamer. Met o.a. Alec Guinness, Bette Davis, Nicole Maurey, Irene Worth en Peter Bull.

Tijdens een reisje in Frankrijk wordt de Britse toerist Guinness benaderd door een aristocraat die als twee druppels water op hem lijkt (inderdaad eveneens een rol van Guinness). Deze stelt hem voor van identiteit te verwisselen, waarin de naïeve Brit stapt, niet vermoedend dat zijn dubbelganger van plan is een moord te plegen. Middelmatige bewerking door Gore Vidal en regisseur Hamer van de uitstekende roman van Daphne du Maurier. Het is gewoonweg ondenkbaar dat Guinness kan doorgaan voor een Franse edelman en nog erger is het gesteld met Davis als diens moeder, een Franse gravin. De film heeft duidelijk ook veel te lijden van diverse hermontages. Fotografie is van Paul Beeson.

John Paul Jones

1959 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1959. Avonturenfilm van John Farrow. Met o.a. Robert Stack, Marisa Pavan, Charles Coburn, Erin O'Brien en Macdonald Carey.

Een leeg spektakel over een 18e-eeuwse Amerikaanse held, met een klein gastrolletje voor Davis als Russische keizerin.

The Catered Affair

1956 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1956. Komedie van Richard Brooks. Met o.a. Bette Davis, Ernest Borgnine, Debbie Reynolds, Barry Fitzgerald en Rod Taylor.

Reynolds, dochter van een Newyorkse taxichauffeur gaat trouwen. Haar moeder Davis staat erop dat er een feest zal komen zoals zij nog nooit heeft meegemaakt. Hiervoor gebruikt ze al het spaargeld van haar echtgenoot, die ervan droomde ooit voor deze gelegenheid een eigen taxi te kunnen kopen. Davis als 'mother of the bride' is schitterend in deze komedie vol vinnige dialogen, gebracht op haar eigen, niet te imiteren wijze. Ze wordt omringd door een reeks uitstekende acteurs. Gore Vidal baseerde zijn scenario op een televisiespel van Paddy Chayefsky. Achter de camera stond John Alton. Wordt ook vertoond in ingekleurde versie. Ook bekend als WEDDING BREAKFAST.

Storm Center

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Daniel Taradash. Met o.a. Bette Davis, Brian Keith, Kim Hunter en Paul Kelly.

Een bibliothecaresse wordt het middelpunt van twisten over censuur en communisme. Zelfs Bette kan de clichés niet oppoetsen.

The Virgin Queen

1955 | Historische film

Verenigde Staten 1955. Historische film van Henry Koster. Met o.a. Bette Davis, Richard Todd, Joan Collins, Herbert Marshall en Dan O'Herlihy.

Davis beheerst ten volle en voor de tweede maal haar weergave van koningin Elizabeth I van Engeland die conflicten heeft met Walter Raleigh.

Drama Classics: Stranded

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Allen H. Miner. Met o.a. Bette Davis, Tiger Favara, Pamela Beaird, Claudia Bryer en Edward Byrnes.

Een hevige sneeuwstorm woedt in een geïsoleerd bergstadje in Minnesota. Geen reden voor lerares Davis om de school te sluiten. Slechts vijf kinderen kwamen opdagen. De storm neemt nog in hevigheid toe. Electriciteit, telefoon en verwarming vallen uit. Het schooltje raakt compleet afgezonderd. Davis doet van alles om de kinderen bezig te houden, zodat ze niet nadenken over hun hopeloze situatie. Ze hoopt enkel dat er tijdig hulp komt. Voorspelbaar melodrama dat echter door het sterke spel van Davis en het enthousiasme van de kinderen best boeiend wordt. De eindscènes zijn in elk geval indrukwekkend geënsceneerd. Scenario van Herb Ellis en John T. Kelley. Fotografie van Paul Ivano.

The Star

1952 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1952. Drama van Stuart Heisler. Met o.a. Bette Davis, Sterling Hayden, Natalie Wood, Warner Anderson en Minor Watson.

Bette Davis kreeg haar tiende Oscarnominatie (ze bezat inmiddels twee beeldjes) voor deze rol als filmster die over haar carrièretop is. Margaret Elliot, ooit bejubeld en bewonderd, krijgt geen rol meer aangeboden. Slechts één film heeft ze nodig om weer in de spotlight te komen, meent ze. Drama begint kritisch op Hollywood als wegwerpfabriek van vrouwelijk talent, maar zet niet echt door. Gelukkig is de energieke Davis, op haar vierenveertigste de belichaming van Hollywoods tragiek, uitstekend. De veertienjarige Natalie Wood speelt haar dochter.

Phone Call from a Stranger

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Jean Negulesco. Met o.a. Bette Davis, Shelley Winters, Gary Merrill, Michael Rennie en Keenan Wynn.

Advocaat Merrill ontdekt de ontrouw van zijn vrouw en kan haar niet vergeven. Hij vertrekt naar L.A. per vliegtuig. In het vliegtuig ontmoet hij Winters, Rennie en Wynn die hem allen in vertrouwen nemen. Het toestel stort neer en Merrill is de enige overlevende. Hij besluit de familieleden van de drie slachtoffers op te zoeken om een en ander recht te zetten. Fragmentarisch melodrama met sterk moraliserende inslag die de gezinswaarden hoog houdt. Goede vertolking (met een korte maar indrukwekkende rol van Davis) redt het stroperige scenario van Nunnally Johnson, naar een verhaal van L.A.R. Wylie. Vakkundige fotografie van Milton Krasner.

Another Man's Poison

1952 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1952. Drama van Irving Rapper. Met o.a. Bette Davis, Gary Merrill, Emlyn Williams, Anthony Steel en Barbara Murray.

Wazig melodrama met tamme rol van Davis als schrijfster die haar gevluchte, veroordeelde man doodt en gechanteerd wordt door een andere ontsnapte boef (Merrill)

Payment on Demand

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Bette Davis, Barry Sullivan, Peggie Castle, Jane Cowl en Kent Taylor.

Een goed behandelde kroniek over het huwelijk tussen Davis en Sullivan, met de nadruk op de gebeurtenissen die leiden tot een echtscheiding.

All About Eve

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Bette Davis, Anne Baxter, George Sanders, Celeste Holm en Gary Merrill.

'Fasten your seatbelts,' snerpt Margo Channing (Davis) in deze klassieker met de k van koninklijk, 'It's going to be a bumpy night.' Perfecte samenvatting van het aartsvileine verhaal over de op jaren komende Broadway-ster Channing die bewonderaarster Eve Harrington (Baxter) tot haar persoonlijke assistent benoemt. Wat Margo niet weet: Eve wil haar idool onttronen. Er valt een boek te schrijven over Mankiewicz' genadeloze glamourdissectie met het cirkelnarratief, en alle rumoer rondom de film draagt nog bij aan zijn mythische status. Bijrol van Marilyn Monroe. Zes Oscars. Naar 'The Wisdom of Eve' van Mary Orr.

Beyond the Forest

1949 | Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1949. Film noir van King Vidor. Met o.a. Bette Davis, Joseph Cotten, David Brian, Ruth Roman en Minor Watson.

Deze film noir begint met een waarschuwing aan de kijker: dit is een verhaal over het kwaad in z'n lelijkste vorm, pas op! Het blijkt om een soapbewerking van Madame Bovary te gaan, met Davis als dodelijk verveelde huisvrouw Rosa, die haar burgerlijke bestaan ontvlucht met een affaire en ten slotte afglijdt tot zelfverminking en moord. Davis, die met zwarte pruik niet zou misstaan in The Addams Family, zet Rosa verbazend over the top neer, wat aansluit bij de bombastische regie van Vidor. Zelf was ze achteraf ook niet enthousiast. Desalniettemin een feestje voor campliefhebbers.

Winter Meeting

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Brentaigne Windust en Bretaigne Windust. Met o.a. Bette Davis, Janis Paige, James Davis, John Hoyt en Florence Bates.

Het slordige scenario over een gedesillusioneerde dichteres die verliefd is op een verbitterde oorlogsheld, verhinderde dat deze goed geacteerde film een grotere kwaliteit kreeg.

June Bride

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van Bretaigne Windust en Bretainge Windust. Met o.a. Bette Davis, Robert Montgomery, Fay Bainter, Tom Tully en Barbara Bates.

Een luchthartige komedie over tijdschriftjournalisten (Davis en Montgomery) die geïnspireerd raken door een verhaal dat ze over juni-bruiden schrijven. Scenario van Ranald MacDougall naar een toneelstuk van Eileen Tighe en Graeme Lorimer. Camerawerk van Tecd McCord.

Deception

1946 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1946. Drama van Irving Rapper. Met o.a. Bette Davis, Claude Rains, Paul Henreid, John Abbott en Benson Fong.

Muzieklerares Davis trouwt na WO II met een oude vlam van vroeger, musicus Henreid, maar verzwijgt voor hem een hartstochtelijke affaire met componist Rains, die tevens haar weldoener was. Rains is jaloers en verzuurt opzettelijk het leven van het pasgestrouwde stel. Hij schrikt zelf van de consequenties en is daar niet tegen opgewassen. Een prima gespeelde zeper, al maakt de moderne kijker zich niet zo druk over de moraal. Scenario van John Collier en Joseph Than. Camerawerk van Ernest Haller.

A Stolen Life

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Bette Davis, Glenn Ford, Dane Clark, Walter Brennan en Bruce Bennett.

Een tweelingzus neemt haar zusters plaats in als vrouw van de man van wie beiden houden. Een vakkundig geregisseerd, maar vergezocht damesdrama met Davis in een dubbelrol. Een nieuwe versie van de Britse film uit 1939 met Elisabeth Bergner. Scenario van Catherine Turney en Margaret Buell Wilder naar een roman van Karel J. Benes. Camerawerk werd verzorgd door Sol Polito en Ernest Haller.

The Corn Is Green

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van Irving Rapper. Met o.a. Bette Davis, John Dall, Nigel Bruce, Rhys Williams en Rosalind Ivan.

Lerares Miss Moffat (Davis) verhuist eind negentiende eeuw naar een huisje in het Welshe Glensarno. Tot haar ontsteltenis treft zij in het dorp volslagen ongeletterde mijnwerkers aan. Onderwijzen wordt haar missie, in het bijzonder gericht op ruwe diamant Morgan (Dall). The Corn Is Green is de verfilming van het toneelstuk van Welshman Emlyn Williams, die zelf aan het mijnwerkersbestaan kon ontsnappen dankzij een inspirerende lerares. De film is nogal toneelmatig: er wordt weinig gedaan met de mogelijkheden van cinema, maar Davis krijgt wel de ruimte om weer eens fabelachtig een sterke vrouw neer te zetten.

Mr. Skeffington

1944 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1944. Drama van Vincent Sherman. Met o.a. Bette Davis, Claude Rains, Walter Abel, Richard Waring en Jerome Cowan.

Om haar broer te behoeden voor een schandaal trouwt Davis met de saaie maar rijke effectenmakelaar Rains. Ze houdt er enkele minnaars op na, maar als haar broer sterft, heeft haar huwelijk geen enkele zin meer. Als ze erachter komt dat Rains echt van haar houdt, is het eigenlijk al te laat. Ontspannend melodrama, dat vooral wordt gered door het schitterende spel van de hoofdrolspelers. Davis is duidelijk in haar sas als de wispelturige, egoïstische society dame. In hun script behandelen Julius J. en Philip G. Epstein verschillende decennia uit het huwelijksleven van Mr. en Mrs. Skeffington, beginnende in 1914. Ernest Haller was verantwoordelijk voor de fotografie. Voor video kreeg de film zijn oorspronkelijke lengte van 146m weer - bij de release was de film bijna 20m ingekort.

Hollywood Canteen

1944 | Romantiek, Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1944. Romantiek van Delmer Davis en Delmer Daves. Met o.a. Bette Davis, John Garfield, Joan Leslie, Robert Hutton en Dane Clark.

De 'Hollywood Canteen' was bedoeld als ontspanningsplaats voor soldaten in WO II. Davis en Garfield hoorden tot de oprichters. Hutton speelt een soldaat die verliefd is op Leslie. Gastrollen van vele bekende sterren.

Watch on the Rhine

1943 | Drama

Verenigde Staten 1943. Drama van Herman Shumlin. Met o.a. Bette Davis, Paul Lukas, Geraldine Fitzgerald, Lucile Watson en Beulah Bondi.

Een treffende verfilming van Lillian Hellmans tijdloze toneelstuk waarin de Duitser Lukas (Kurt M[KA3]uller) en zijn vrouw Davis (Sara Müller) tijdens WO II in Washington door nazi-agenten lastig gevallen worden. Lukas speelt de rol van zijn leven en kreeg er een Oscar voor. Davis wordt een beetje overspeeld. Scenario van Dashiell Hammett, camerawerk van Hal Mohr en Merritt B. Gerstad.

Thank Your Lucky Stars

1943 | Muziek, Drama

Verenigde Staten 1943. Muziek van David Butler. Met o.a. Eddie Cantor, Humphrey Bogart, Bette Davis, Olivia de Havilland en Errol Flynn.

Een erg tam verhaaltje is de leidraad voor een Warner Bros-show vol sterren. Davis zingt 'They're Either Too Young Or Too Old' waarna de overige sterren er ook tegen aan gaan.

Old Acquaintance

1943 | Drama

Verenigde Staten 1943. Drama van Vincent Sherman. Met o.a. Bette Davis, Miriam Hopkins, Gig Young, John Loder en Dolores Moran.

Aan elkaar gewaagde sterren uit The Old Maid herenigd als jeugdvriendinnen die een persoonlijke- en beroepsrivaliteit ontwikkelen en twintig jaar volhouden. Davis is goedmoedig en Hopkins zuur in deze onderhoudende film.

The Man Who Came to Dinner

1942 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1942. Drama van William Keighley. Met o.a. Monty Woolley, Bette Davis, Ann Sheridan, Billie Burke en Richard Travis.

De pompeuze auteur Alexander Woolcott (Woolley) breekt zijn heup en is gedwongen de winter door te brengen bij het gezin van Burke, dat stapelgek wordt van de diverse maffe vrienden die bij hen langskomen. Een ondankbare rol voor Davis, maar de sexy Sheridan is in topvorm. Losjes gebaseerd op het toneelstuk van George S. Kaufman-Moss Hart door Julius J. Epstein en Philip G. Epstein bewerkt, met parodieën onder andere op Noel Coward en Harpo Marx. Camerawerk van Tony Gaudio.

Now, Voyager

1942 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1942. Drama van Irving Rapper. Met o.a. Bette Davis, Paul Henreid, Claude Rains, Gladys Cooper en Bonita Granville.

Charlotte Vale (Davis), afkomstig uit een rijke familie in Boston, zit erg onder de plak bij haar moeder. Het muizige meisje bloeit op onder invloed van een psychiater (Rains) en valt tijdens een cruise als een baksteen voor een architect (Henreid). Die is echter getrouwd, daarom werpt Charlotte zich op als surrogaatmoeder van zijn ongelukkige dochter. Fraai melodrama met prima spel van Henreid en Rains (die ook speelden in Casablanca) en een fantastische rol voor Davis, die er een Oscar voor kreeg. Klassieker.

In This Our Life

1942 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1942. Drama van John Huston. Met o.a. Bette Davis, Olivia de Havilland, George Brent, Dennis Morgan en Charles Coburn.

Een fraai drama over een welgestelde, neurotische familie met de labiele, verwende Davis die iederen, die haar d`r zin niet wil geven in het verderf stort. Ze palmt de man van haar zusje in (De Havilland) en ruïneert daardoor diens huwelijk. Als ze een auto-ongeluk veroorzaakt, weet ze de schuld op de zoon van de kokkin af te schuiven, maar ten slotte komt ze zelf klem te zitten en ze heeft het bij iedereen zo verknald dat ook haar eigen leven kapot is. Davis bereikt ongekende, duizelingwekkende hoogten. Naar Ellen Glasgows roman. Walter Huston heeft een gastrol in een scène als barkeeper. Wordt ook in een met de computer ingekleurde versie vertoond.

The Little Foxes

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van William Wyler. Met o.a. Bette Davis, Herbert Marshall, Teresa Wright, Richard Carlson en Dan Duryea.

Bette Davis' beheersing van het verbeelden van onaangename personages, bereikte in 1941 een hoogtepunt met haar rol als een niets ontziende feeks die anno 1900 in het zuiden van de VS samen met haar broers middels leugens en bedrog probeert haar man te bestelen voor de aankoop van een katoenfabriek. Het komt allemaal wat langzaam op gang, maar de laatste akte beloont de lange zit met een memorabel onthutsende ontknoping. Jaargenoot Citizen Kane trok alle aandacht, maar The Little Foxes is evenzeer een tijdloze klassieker.

The Great Lie

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, Mary Astor, George Brent, Lucile Watson en Hattie McDaniel.

Brent trouwt met Davis als zijn verbintenis met Astor is verbroken. Hij komt om bij een vliegtuigongeluk, waardoor Davis en de zwangere Astor achterblijven om met elkaar en met de elementen te vechten. Goed opgebouwde soap-opera die Astor een Oscar bezorgde voor haar rol van vurige concertpianiste. Scenario van Leonore Coffee. Camerawerk van Tony Gaudio.

The Bride Came C.O.D.

1941 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Komedie van William Keighley. Met o.a. James Cagney, Bette Davis, Stuart Erwin, Eugene Pallette en Jack Carson.

De afkorting C.O.D staat voor cash on delivery, oftewel betaling bij aflevering. Wat er in dit geval moet worden afgeleverd is Bette Davis, die in deze vol vaart vertelde screwball comedy de dochter van een oliebaron speelt. Davis is er tegen de zin van haar vader vandoor gegaan met een muzikant. Piloot James Cagney zit tot over zijn oren in de schulden en biedt zich aan om de dochter te retourneren, maar is uiteraard zelf stiekem verliefd. Het scenario werd geschreven door de tweelingbroers Julius en Philip Epstein die ook aan de basis van de klassieker Casablanca stonden.

The Letter

1940 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1940. Drama van William Wyler. Met o.a. Bette Davis, Herbert Marshall, James Stephenson, Frieda Inescort en Gale Sondergaard.

'Het ene moment een dame, het volgende een tijgerin', met die slogan kwam destijds The Letter in de bioscopen. Bette Davis, op de top van haar populariteit, speelt een vrouw die wordt beschuldigd van moord. Ze beweert onschuldig te zijn. Dan duikt er een brief op die een nieuw licht op haar verhaal werpt. Uitstekend gemaakte bewerking van een verhaal van W. Somerset Maugham, met een fijne, zeer geslepen Davis, die prima tegenspel krijgt. Er volgden zeven Oscarnominaties, waaronder voor Davis, Wyler en de muziek van Max Steiner.

All this, and heaven too

1940 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1940. Drama van Anatole Litvak. Met o.a. Henry Daniell, Walter Hampden, Virginia Weidler, Barbara O'Neill en Jeffrey Lynn.

'Het ene moment een dame, het volgende een tijgerin', met die slogan kwam destijds The Letter in de bioscopen. Bette Davis, op de top van haar populariteit, speelt een vrouw die wordt beschuldigd van moord. Ze beweert onschuldig te zijn. Dan duikt er een brief op die een nieuw licht op haar verhaal werpt. Uitstekend gemaakte bewerking van een verhaal van W. Somerset Maugham, met een fijne, zeer geslepen Davis, die prima tegenspel krijgt. Er volgden zeven Oscarnominaties, waaronder voor Davis, Wyler en de muziek van Max Steiner.

All This and Heaven Too

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Anatole Litvak. Met o.a. Bette Davis, Charles Boyer, Jeffrey Lynn, Barbara O'Neill en Virginia Weidler.

Edelman Boyer wordt verliefd op gouvernante Davis en veroorzaakt schandaal en dood; 'sterren' doen het zeer goed in nauwgezette verfilming van boek van Rachel Field dat zich afspeelt in 19e-eeuwse Frankrijk.

The Private Lives of Elizabeth and Essex

1939 | Historische film, Biografie, Romantisch drama

Verenigde Staten 1939. Historische film van Michael Curtiz. Met o.a. Olivia de Havilland, Alan Hale, Robert Warwick, Henry Daniell en Nanette Fabray.

Groots opgezet epos over de stormachtige, tragische liefde tussen koningin Elizabeth I (Davis) en Robert Devereux, de tweede graaf van Essex (Flynn). Hier en daar wat traag en soapy, maar vooral visueel een spektakel. Davis, die de koningin in 1955 opnieuw zou spelen als oude vrouw in The Virgin Queen, was het oneens met de keuze voor de populaire Flynn als tegenspeler en opperde zelf Laurence Olivier. De ijverige actrice, die zelf veel research voor haar rol verrichtte, vreesde Flynns lakse werkwijze - achteraf gezien wel terecht; zij is overtuigender dan hij.

The Old Maid

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, Miriam Hopkins, George Brent, Jane Bryan en Donald Crisp.

Een melodrama bij uitstek, gebaseerd op Zoe Akins` toneelstuk over een ongehuwde moeder Charlotte Lovell (Davis) wier niets vermoedende dochter Tina (Bryan) opgroeit en haar negeert, maar wel gesteld is op Bette`s konkelende nicht Delia Lovell Ralston (Hopkins). De twee vrouwelijke sterren veroorzaken vuurwerk bij het verbeelden van deze haat-liefde-geschiedenis, die omstreeks 1865 speelt. Het scenario is van Casey Robinson. Het camerawerk is van Tony Gaudio.

Juarez

1939 | Historische film, Drama, Biografie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1939. Historische film van William Dieterle. Met o.a. Paul Muni, Bette Davis, Brian Aherne, Claude Rains en John Garfield.

Napoleon III (Rains) knoeit met de verkiezingen en maakt Maximillian von Habsburg Keizer van Mexico, een land dat hij nog nooit gezien heeft. Hij gaat met zijn gade naar zijn nieuwe rijk en ontdekt dat de Fransen het land hebben leeggeroofd. Ondertussen is de democratisch gekozen President Juarez (Muni) een opstand tegen de buitenlandse overheersers begonnen. Een aardige historische film, waarin Juarez centraal staat. Garfield speelt generaal Diaz.

Dark Victory

1939 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, George Brent, Humphrey Bogart, Geraldine Fitzgerald en Ronald Reagan.

Bette Davis krijgt het als kankerpatiënte zwaar voor haar kiezen in deze veredelde 'weepie'. Maar huilen mocht ze niet, dat moest iemand anders voor haar doen. Want zei Goulding: 'No one will cry about anyone who cries about himself.' Daarom verrijkte hij Brewer & Blochs toneelstuk met een extra personage (gespeeld door Geraldine Fitzgerald) dat de tranen plaatsvervangend de vrije loop moest laten. 'That gave Miss Davis a clear course for martyrdom,' schatte Goulding in. De ingreep lukte: het publiek identificeerde zich moeiteloos met Fitzgerald, en Davis werd terecht een publiekslieveling. Dark Victory liet de kassa overtuigend rinkelen.

The Sisters

1938 | Drama, Historische film, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1938. Drama van Anatole Litvak. Met o.a. Errol Flynn, Bette Davis, Anita Louise, Ian Hunter en Donald Crisp.

Louise Elliott (Davis), Helen Elliott (Louise) en Grace Elliott (Bryan) zijn zusjes met huwelijksproblemen die op de voet worden gevolgd. Louise heeft in deze chic aangeklede film de meeste sores uiteraard, want haar onbetrouwbare man Frank Medlin (Flynn) is op stap in het San Francisco van 1905. Scenario van Milton Krims naar een roman van Myron Brinig. Camerawerk van Tony Gaudio.

Jezebel

1938 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Drama van William Wyler. Met o.a. Bette Davis, Henry Fonda, George Brent, Margaret Lindsay en Donald Crisp.

Davis won haar tweede Oscar als een verleidelijke en stormachtige zuidelijke schone die te ver gaat en haar verloofde Fonda jaloers maakt; Bainter kreeg ook een Oscar als sympathieke tante. Een mooie productie en alle acteurs zijn bijzonder goed. Scenario van Clemens Ripley, Abem Finkel, John Huston, Robert Bruckner naar een toneelstuk van Owen Davis Sr. Camerawerk van Ernest Haller.

That Certain Woman

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, Henry Fonda, Donald Crisp, Ian Hunter en Minor Watson.

Een nieuwe versie van Gloria Swansons vroege geluidsfilm THE TRESPASSER. Davis is de weduwe van een gangster. Zij probeert haar eigen weg te vinden en wordt verliefd op Fonda. Goed spel in dit damesdrama.

Marked Woman

1937 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1937. Misdaad van Lloyd Bacon. Met o.a. Bette Davis, Lola Lane, Humphrey Bogart, Isabel Jewell en Jane Bryan.

Een huiveringwekkend gangsterdrama over advocaat Bogart die Bette en vier vriendinnen ertoe overhaalt te getuigen tegen hun baas, Ciannelli, koning van de onderwereld. Scenario van Robert Rossen en Abem Finkel. Camerawerk van George Barnes.

Kid Galahad

1937 | Actiefilm, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1937. Actiefilm van Michael Curtiz. Met o.a. Edward G. Robinson, Bette Davis, Humphrey Bogart, Wayne Morris en Jane Bryan.

De pupil van boksmanager Nick Donati (Robinson) verliest, omdat louche collega Turkey Morgan (Bogart) hem heeft omgekocht. Tijdens een feestje duikt Turkey op met de 'overwinnaar' en misdraagt zich door Nicks liefje Louise 'Fluff' Phillips (Davis) diep te vernederen. De stevig uit de kluiten gewassen piccolo Ward Guisenberry (Morris) knalt Bogarts bokser neer en Nick maakt van Ward een bokscrack met de naam Kid Galahad. Kid Galahad gaat tenslotte aan de haal met Fluff. Veel actie en een waar genoegen om naar te kijken. Scenario van Seton I. Miller naar het boek van Francis Wallace.

It's Love I'm After

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van Archie Mayo. Met o.a. Leslie Howard, Bette Davis, Olivia de Havilland, Eric Blore en Patric Knowles.

Twee theatersterren komen maar niet aan trouwen toe, hoewel ze zich dat nu al elf keer hebben voorgenomen. Dan krijgt de gevierde Basil (Howard) plots de onverdeelde aandacht van een andere vrouw (De Havilland). Haar verloofde haalt de acteur over zich zo saai te gedragen dat de verliefdheid wel móet bekoelen. Met tegengesteld effect. En dan is de chaos compleet. Geestig geschreven screwball comedy met uitstekende rollen van Howard en Davis, en een leuke bijrol van Eric Blore als Basils butler die zijn dienstbaarheid door niets of niemand laat verstoren.

The Petrified Forest

1936 | Drama, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1936. Drama van Archie Mayo en Archie L. Mayo. Met o.a. Leslie Howard, Bette Davis, Dick Foran, Humphrey Bogart en Genevieve Tobin.

Het toneelstuk van Robert Sherwood concentreert zich op ironische overlevingskansen van de sterksten in de beschaafde wereld. Bogart is Duke Mantee, een ontsnapte gangster, die schrijver Howard, droomster Davis, en anderen gegijzeld houdt in een wegrestaurant in Arizona. Toneelmatig, maar buitengewoon goed geacteerd en verrassend fris. Scenario van Charles Kenyon en Delmer Daves. Camerawerk van Sol Polito.

The Golden Arrow

1936 | Komedie

Verenigde Staten 1936. Komedie van Alfred E. Green en Antonio Margheriti. Met o.a. Bette Davis, George Brent, Eugene Pallette, Dick Foran en Carol Hughes.

Plezierige, maar magere komedie over 'erfgename' Davis en oprechte journalist Brent die vanwege het gemak trouwen.

Satan Met a Lady

1936 | Mysterie, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1936. Mysterie van William Dieterle. Met o.a. Bette Davis, Warren William, Alison Skipworth, Arthur Treacher en Winifred Shaw.

Een vermomde Dashiell Hammett [KL]The Maltese Falcon[KLE], maar lang niet zo goed als de versie uit 1941. William is de priv[KA1]e-speurder Ted Shane, Davis de geheimzinnige cli[KA3]ente Valerie Purvis en Skipworth de vreemde Madame Barabas die op zoek is naar een onbetaalbaar juweel (een ramshoorn). Scenario van Brown Holmes. Camerawerk van Arthur Edeson.

The Girl From 10th Avenue

1935 |

1935. Alfred E. Green. Met o.a. John Eldredge, Colin Clive, Alison Skipworth, Philip Reed en Ian Hunter.

Een vermomde Dashiell Hammett [KL]The Maltese Falcon[KLE], maar lang niet zo goed als de versie uit 1941. William is de priv[KA1]e-speurder Ted Shane, Davis de geheimzinnige cli[KA3]ente Valerie Purvis en Skipworth de vreemde Madame Barabas die op zoek is naar een onbetaalbaar juweel (een ramshoorn). Scenario van Brown Holmes. Camerawerk van Arthur Edeson.

Special Agent

1935 | Misdaad

Verenigde Staten 1935. Misdaad van William Keighley. Met o.a. Bette Davis, George Brent, Ricardo Cortez, Jack LaRue en Henny O'Neill.

Een lopende-bandwerkje waarin Brent, om bendeleider Cortez te pakken te krijgen, gebruik maakt van Davis.

Girl from 10th Avenue

1935 | Komedie

Verenigde Staten 1935. Komedie van Alfred E. Green. Met o.a. Bette Davis, Ian Hunter, Colin Clive, Alison Skipworth en John Eldredge.

Opgewarmde oude kost over Hunter die tijdens een dronken braspartij met Davis trouwt, maar daar spijt van krijgt als zijn ex-vrouw hem terug wil hebben. Het acteerwerk redt de film.

Front Page Woman

1935 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1935. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Bette Davis, George Brent, Winifred Shaw, Roscoe Karns en Joseph Crehan.

Luchtig verhaal over de rivaliserende reporters Davis en Brent die elkaar proberen te overtreffen met een verhaal over een ongebruikelijke brand; eerste vernuftige Davis-avontuur. Scenario van Roy Chanslor, Lillie Hayward en Laird Doyle naar het verhaal Women are Bum Newspapermen van Richard Macauley. Camerawerk van Tony Gaudio.

Dangerous

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Alfred E. Green. Met o.a. Bette Davis, Franchot Tone, Margaret Lindsay, Alison Skipworth en John Eldredge.

Davis, uitgerangeerd, wordt door Tone gerehabiliteerd in dit goede maar mierzoete verhaal.

Bordertown

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Archie L. Mayo. Met o.a. Paul Muni, Bette Davis, Eugene Pallette, Margaret Lindsay en Robert Barrat.

Goed drama over ongewone driehoeksverhouding in een grenscafé met Davis als de flirtende vrouw van Pallette met een oogje op advocaat Muni. Als basisgegeven later gebruikt voor THEY DRIVE BY NIGHT, maar dan serieuzer. Scenario van Laird Doyle en Wallace Smith naar een roman van Carroll Graham. Camerawerk van Tony Gaudio.

The Big Shakedown

1934 | Misdaad

Verenigde Staten 1934. Misdaad van John Francis Dillon. Met o.a. Bette Davis, Ricardo Cortez, Glenda Farrell, Charles Farrell en Adrian Morris.

Inconsequent verhaal. Davis zet echtgenoot Farrell aan de kant als deze zich ophoudt met gangster Cortez die bij cosmetica-zwendel betrokken is.

Of Human Bondage

1934 | Romantiek

Verenigde Staten 1934. Romantiek van John Cromwell. Met o.a. Leslie Howard, Bette Davis, Frances Dee, Kay Johnson en Reginald Denny.

Howard, een mislukt schilder, keert terug naar Londen om zijn afgebroken studie geneeskunde weer op te pakken. Hij ontmoet de jonge serveerster Davis. Zijn hartstocht voor haar brengt hem naar de rand van de afgrond. Groots melodrama, naar de klassieker van W. Somerset Maugham. Het betekende een doorbraak voor Davis, terwijl de andere acteurs niet voor haar onder doen. Het scenario van Lester Cohen is redelijk trouw aan de roman, maar werd sterk veramerikaniseerd. Fotografie is van Henry W. Gerrard en Max Steiner zorgde voor de dramatische muziek. Bestaat ook in ingekleurde versie. Opnieuw verfilmd in 1946 en 1964.

Jimmy the Gent

1934 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1934. Komedie van Michael Curtiz. Met o.a. James Cagney, Bette Davis, Alice White, Allen Jenkins en Philip Reed.

De misdadige zakenman Jimmy Corrigan (Cagney) doet net alsof hij zich verbetert om indruk op Joan Martin (Davis) te maken in deze overrompelende komedie. Scenario van Bertram Milhauser. Camerawerk van Ira Morgan.

Housewife

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van Alfred E. Green. Met o.a. Bette Davis, George Brent, Ann Dvorak, John Halliday en Ruth Donnelly.

Weinig vaart in een verhaal over een noodlijdende schrijver (Brent) die zijn vrouw in de steek laat (Dvorak) voor een vroegere geliefde, door Davis gespeeld als een weinig subtiele vamp.

Fog Over Frisco

1934 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1934. Misdaad van William Dieterle. Met o.a. Bette Davis, Margaret Lindsay, Lyle Talbot, Donald Woods en Henry O'Neill.

Snelle Warner Bros-doorsneefilm veraangenaamd door Davis als roekeloos jong meisje dat met boeven te maken krijgt; zusje Lindsay tracht te helpen. Scenario van Robert N. Lee en Eugene Solow. Camerawerk van Tony Gaudio.

Fashions

1934 | Komedie

Verenigde Staten 1934. Komedie van William Dieterle. Met o.a. William Powell, Bette Davis, Verree Teasdale, Reginald Owen en Frank McHugh.

Triviale, maar hoogst vermakelijke stoeipartij, waarin de oplichter Powell en de ontwerpster Davis het opnemen tegen de Parijse modewereld. Goede acteurs die soepel aansluiten bij het spel van de parmantige Powell. Busby Berkeley's 'Spin a Little Web of Dreams' is bijzonder grappig. Scenario van F. Hugh Herbert en Carl Erickson. Camerawerk van William Rees. Oorspronkelijke titel: FASHIONS OF 1934.

The Working Man

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van John G. Adolfi en John Adolfi. Met o.a. George Arliss, Bette Davis, Hardie Albright, Theodore Newton en Gordon Westcott.

Een aandoenlijk verhaal over de ambitieuze zakenman Arliss die belangstelling krijgt voor de kinderen van zijn concurrent-sinds-jaren.

Parachute Jumper

1933 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1933. Komedie van Alfred E. Green. Met o.a. Leo Carrillo, Bette Davis, Frank McHugh, Claire Dodd en Douglas Fairbanks jr.

De ex-piloten Fairbanks en McHugh knopen een dikke vriendschap aan met Davis; alle drie worden ze het slachtoffer van verwikkelingen met gangster Carrillo. Een vlotte, vermakelijke B-film van Warner Bros.

Ex-Lady

1933 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1933. Drama van Robert Florey. Met o.a. Bette Davis, Gene Raymond, Frank McHugh, Claire Dodd en Ferdinand Gottschalk.

Davis als bijzonder weelderige mannenverschalkster in deze pretentieloze film; ze is op zoek naar de liefde en niet naar het huwelijk. David Boehm bewerkte het verhaal van Edith Fitzgerald en Robert Riskin tot scenario. Door de camera keek Tony Gaudio. Dit is de herverfilming van ILLICIT die pas twee jaar daarvoor gemaakt was.

Bureau of Missing Persons

1933 | Mysterie, Romantiek, Thriller

Verenigde Staten 1933. Mysterie van Roy Del Ruth. Met o.a. Bette Davis, Lewis S. Stone, Pat O'Brien, Allen Jenkins en Ruth Donnelly.

Een typische productie voor de zaterdagmiddagmatinee van Warner Bros. met een hoog tempo, die echter wel wat vreemd aandoet. Het verhaal gaat over een bureau voor vermiste personen in een grote stad, waar een welwillende Stone 'God' speelt over de mislukkelingen en pechvogels die voor hem verschijnen. O'Brien speelt een schietgrage smeris, die daarheen wordt overgeplaatst in de hoop dat hij een beetje zachtmoediger wordt. Je kunt er je hoofd onder verwedden dat dat natuurlijk niet gebeurt. Davis speelt een geheimzinnige vrouw, met wie hij zich inlaat. Het scenario is van Robert Presnell naar een verhaal van John H. Ayres en Carol Bird. Het camerawerk is van Barney McGill.

Way Back Home

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van William A. Seiter. Met o.a. Effie Palmer, Philips Lord, Bennett Kilpack, Raymond Hunter en Frank Albertson.

Een radioprogramma werd verfilmd en is ronduit vervelend. Het verhaal gaat over een prediker die de problemen van zijn gemeente oplost.

Three on a Match

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Warren William, Joan Blondell, Bette Davis, Ann Dvorak en Humphrey Bogart.

Een goed melodrama met veel vaart over drie meisjes die de banden hernieuwen met de vlammen uit hun jeugdjaren wat slechts angst en tragiek ten gevolge heeft. Dvorak is gewoon schitterend. Nieuwe versie: BROADWAY MUSKETEERS.

The Rich Are Always With Us

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Alfred E. Green. Met o.a. Ruth Chatterton, Adrienne Dore, George Brent, Bette Davis en John Miljan.

Rijke vrouw (Chatterton) blijft van haar onverantwoordelijke man (Miljan) houden, zelfs na een bittere echtscheiding en een nieuwe romance met Brent. Typische damesfilm.

The Menace

1932 | Thriller

Verenigde Staten 1932. Thriller van Roy William Neil en Roy William Neill. Met o.a. H.B. Warner, Bette Davis, Walter Byron, Natalie Moorehead en William B. Davidson.

Een jongeman, vals beschuldigd van moord in Engeland, vlucht naar Amerika. Door een explosie raakt zijn gezicht verminkt. Hij keert terug naar Engeland om de echte moordenaar van zijn vader te vinden. Met zijn door plastische chirurgie veranderde gezicht wordt hij daar door niemand herkend. Een thriller met absurde situaties en niet al te veel spanning. Naar een verhaal van Edgar Wallace.

The Man Who Played God

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van John G Adolfi en John Adolfi. Met o.a. George Arliss, Bette Davis, Violet Heming, Louise Closser Hale en Donald Cook.

Een goed gespeeld verhaal met Arliss als een doof wordend musicus, Davis als studente die verliefd op hem is en hem niet in de steek laat. Niet zo theatraal als andere Arliss-films, met Bette in haar eerste rol van betekenis en de jonge Milland in een kleine rol. Opnieuw gemaakt als SINCERELY YOURS (1955).

So Big

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Barbara Stanwyck, George Brent, Dickie Moore, Bette Davis en Guy Kibbee.

Edna Ferbers klassieke verhaal over moederliefde laat virtuoos spel zien van Stanwyck als Selina Peake. Dank zij Perc Westmore's make-up ziet zij er echt als een zestigjarige uit. Davis behaalt een vroege triomf als de bruisende Dallas O'Mara. Eerder verfilmd in 1924, en later nog in 1953.

Hell's House

1932 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1932. Misdaad van Howard Higgin. Met o.a. Junior Durkin, Pat O'Brien, Bette Davis, Junior Coghlan en Charley Grapewin.

Low-budget film over een naïeve jongen die de schuld op zich neemt voor een dranksmokkelaar en opgesloten wordt in een slecht geleid opvoedingsgesticht. Alleen interessant vanwege vroege optredens van O'Brien en Davis.

Dark Horse

1932 |

Verenigde Staten 1932. Alfred E. Green. Met o.a. Warren William, Bette Davis, Guy Kibbee, Vivienne Osborne en Frank McHugh.

Levendige politieke satire met idioot Kibbee die meedingt naar het gouverneursschap met de hulp van campagneleider William en medewerkster Davis.

Cabin in the Cotton

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Bette Davis, Richard Barthelmess, Dorothy Jordan, Henry B. Walthall en Tully Marshall.

Gedateerd melodrama over katoenplukkers met eerlijke Barthelmess die bijna geruïneerd raakt door zuidelijke schone Davis; overdreven maar interessant.

20,000 Years in Sing Sing

1932 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1932. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Spencer Tracy, Bette Davis, Lyle Talbot, Sheila Terry en Warren Hymer.

Een nog steeds indrukwekkend gevangenisdrama, de enige film waarin Tracy en Davis elkaars tegenspelers waren. Hij is een geharde recidivist, zij is zijn meisje. Scenario van Wilson Mizner, Brown Holmes en Courtney Terrett naar de roman van Lewis E. Lawes. Camerawerk van Barney McGill.

Waterloo Bridge

1931 | Romantiek

Verenigde Staten 1931. Romantiek van James Whale. Met o.a. Mae Clarke, Douglass Montgomery (Kent Douglass), Bette Davis, Ethel Griffies en Doris Lloyd.

Deze liefdesgeschiedenis over een prostituée en een naïeve soldaat doet onbollig aan. Is gebaseerd op een stuk van Robert Sherwood en komt in de regie van griezel-expert Whale niet goed tot zijn recht. Opnieuw verfilmd in 1940.

Seed

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van John M. Stahl. Met o.a. John Boles, Genevieve Tobin, Lois Wilson, Raymond Hackett en Bette Davis.

Een vader van vijf kinderen krijgt weinig aandacht van zijn vrouw voor het boek dat hij schrijft, maar des te meer van een oude vriendin voor wie hij zijn vrouw dan ook inruilt. Tien jaar later - als hij minder belangrijk werk produceert om zijn tweede vrouw in luxe te laten leven - krijgt hij weer belangstelling voor zijn kinderen. De stiefmoeder voelt zich meer dan ooit buitengesloten. Een matig melodrama.

Bad Sister

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Hobart Henley. Met o.a. Conrad Nagel, Sidney Fox, Bette Davis, Zasu Pitts en Slim Summerville.

Verfilming van het verhaal [KL]The Flirt[KLE] van Booth Tarkington met filmdebuten van Fox (de slechte zus) en Davis (de goede zus). Meisje uit een kleine plaats wordt verliefd op man, die haar vader en zijn vrienden wil bedriegen.