Jerzy Matuszkiewicz: muziek.
Er zijn 2 films gevonden.

Dvoji svet Hotelu Pacifik

1975 | Drama

Tsjechoslowakije​/​​Polen 1975. Drama van Janusz Majewski. Met o.a. Marek Kondrat, Roman Wilhelmi, Roman Skamene, Michal Pawlicki en Martin Hron.

Romek (Kondrat) is een vriendelijke boerenpummel, die niet op zijn achterhoofd is gevallen. Ook in Polen voelt men de gevolgen van de Grote Depressie (het is 1931) en hij verruilt het platteland voor de grote stad om er werk te vinden. In het hotel uit de titel maakt hij carri[KA2]ere van bordenwasser tot kellner, maar hij wordt verliefd op een kamermeisje wat uiteindelijk het einde van zijn loopbaan betekent. De film laat de kijker kennis maken met de wereld van degenen, die niets hebben, nooit iets zullen krijgen en door het gebrek aan onderlinge solidariteit nooit iets zullen bereiken, terwijl een klein groepje - de oligarchen - geniet en profiteert, en steeds meer maakt van hetgeen ze bezitten. Hoewel deze coproductie overloopt van de communistische moraal en onwerkelijk idealisme, is het als drama best goed gedaan. Wie zich niet laat misleiden door de propaganda, kan naar een interessante film kijken. Het scenario is van Pavel Hajn[KA1]y en het camerawerk is van Miroslav Ond[KA5]ri[KA5]cek. De versie die in het vrije Westen circuleerde was 7m korter en beleefde pas twee jaar later de premi[KA2]ere op de Duitse tv (ZDF).

L'amour à vingt ans

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Japan​/​​Polen​/​​Duitsland 1962. Drama van Marcel Ophüls, Shintaro Ishihara, Andrzej Wajda, Sh en François Truffaut. Met o.a. Patrick Auffay, Rosy Varte, François Darbon, Geronimo Meynier en Jérôme Meynier.

Internationale vijfluik over prille liefde heeft een middelmatige Duitse bijdrage en Italiaanse en Japanse episoden die daar nog verder beneden blijven. Wajda`s deel waarin een oorlogsveteraan de romantische aanbidding van een jong meisje krijgt, tot haar vrienden hem met zijn verleden in de maling nemen is het echter heel treffend, terwijl Truffaut Antoine Doinel uit LES 400 COUPS zijn eerste zelfstandigheid en onbeantwoorde verliefdheid laat beleven in een ironisch- melancholiek miniatuur (ANTOINE ET COLETTE, 28m) dat de hele film bestaansrecht geeft. Camerawerk van Raoul Coutard.