Veit Harlan: regie en cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Verrat an Deutschland

1954 |

Duitsland 1954. Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Paul Müller, Herbert Hübner, Hermann Speelmans en Yoko Tani.

Het verslag van het Russische spionagenet van Richard Sorge in Japan, een Harlan-produktie alsof hij nog steeds voor het Derde Rijk filmde. Koude-Oorlogspropaganda.

Die Blaue Stunde

1952 | Komedie

Duitsland 1952. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Hans Nielsen, Paulette Andrieux, Kurt Kreuger en Otto Gebühr.

Harlan regisseert zijn echtgenote Söderbaum in een draak over een echtpaar dat wil echtscheiden omdat hij 's nachts snurkt! Maar... alles loopt nog goed af.

Hanna Amon

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Lutz Moik, Ilse Steppat en Hermann Schomberg.

Wanstaltig melodrama waarin Söderbaum een weesmeisje speelt dat haar in de liefde ontgoochelde broer wil behoeden voor moord op zijn verleidster door zelf deze daad te verrichten. Hoe verzon die Harlan het.

Unsterbliche Geliebte

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Hans Holt, Alexander Golling, Otto Gebühr en Hermann Schomberg.

Deze verfilming van Theodor Storms novelle Aquius submersus werd volledig verprutst door een gezwollen regie in de eerste naoorlogse film van het duo Harlan-Söderbaum.

Kolberg

1945 | Historische film

Duitsland 1945. Historische film van Veit Harlan. Met o.a. Heinrich George, Horst Caspar, Irene von Meyendorff, Gustav Diessl en Otto Wernicke.

Een roemruchte nazi-propagandafilm met een gigantisch budget, omdat het om een 'nationale productie' ging, over een historische Pruisische slag bij het plaatsje Kolberg. Negen miljoen mark weggegooid geld aan typische Harlan-kitsch, al hield de regisseur jaren na de oorlog nog vol dat 'Kolberg' een meesterwerk zou zijn. Scenario van Harlan en Alfred Braun. Camerawerk van Bruno Mondi.

Opfergang

1944 | Drama

Duitsland 1944. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Irene von Meyendorff, Carl Raddatz, Franz Schafheitlin en Charlotte Schultz.

Een vrouw (Von Meyendorff) toont zich opofferingsgezind ten aanzien van de vriendin (S[KA3]oderbaum) van haar man, een Hamburgse reder (Raddatz). Na de dood van de vriendin komen man en vrouw dichter tot elkaar. Een nogal melodramatische film met een propagandistische ondertoon, maar goed geregisseerd en uitstekend geacteerd. Söderbaum die toen op het hoogtepunt van haar carrière was, is in werkelijkheid de echtgenote van regisseur Harlan.

Immensee

1943 | Romantiek, Drama

Duitsland 1943. Romantiek van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Carl Raddatz, Paul Klinger, Otto Gebühr en Max Gülstorff.

Söderbaum wacht tevergeefs tot haar vriend Raddatz terugkeert van zijn muziekstudie en trouwt dan maar met Klinger, wat haar berouwt als Raddatz een beroemde concertpianist blijkt te zijn geworden. Het is echter 1943, dus blijft een vrouw haar man trouw. En zo pleegde Harlan een nieuwe misdaad: de verkrachting van een prachtige novelle van Theodor Storm.

Die Goldene Stadt

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Eugen Klöpfer, Rudolf Prack, Paul Klinger en Liselotte Schreiner.

Harlans filmische bewerking van Richard Billingers toneelstuk Der Gigant werd in Agfakleuren een walgelijke Duitse 'Blut und Boden'-draak. Een gezond boerenmeisje stort zich in de grote stad in het ongeluk, en verdrinking in het moeras ziet zij, evenals haar moeder vroeger, tenslotte als enige uitkomst.

Der Grosse König

1942 | Historische film

Duitsland 1942. Historische film van Veit Harlan. Met o.a. Otto Gebühr, Kristina Söderbaum, Paul Wegener, Paul Henckels en Hans Nielsen.

Harlans film bouwde voort op een rijke traditie, want leven en werken van Frederik de Grote waren al ettelijke malen verfilmd. Ucicky`s DAS FL[KA3]OTENCONCERT VON SANSSOUCI (1930) was door links gehoond wegens alle Duitse militaristische propaganda. Harlans film met een wezenloze Söderbaum als molenaarsdochter en voor de zoveelste keer Otto Gebühr als 'Der Alte Fritz' overtrof propagandistisch alle vorige films.

Jud Süss

1940 | Historische film

Duitsland 1940. Historische film van Veit Harlan. Met o.a. Ferdinand Marian, Heinrich George, Werner Krauss, Hilde von Stolz en Eugen Klöpfer.

De meest walglijke antisemitische propaganda, die zogenaamd de geschiedenis van de 18e-eeuwse halfjood S[KA3]uss Oppenheimer, een financieel regeringsadviseur, weergeeft. Getrouw naar het boek van Lion Feuchtwanger, beweerde Harlan. Een grove leugen. Vandaar de vermelding op deze pagina`s. Dat Werner Krauss meespeelt als Rabbi Loew is een schok. Ook Wolfgang Staudte had een bijrolletje. Harlan werd na 1945 vrijgesproken van `oorlogsmisdaden` en in 1950 draaide de sluwe vos weer een (dodelijk vervelende) film met zijn vrouw Söderbaum in de hoofdrol: UNSTERBLICHE GELIEBTE.

Die Reise nach Tilsit

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Frits van Dongen, Kristina Söderbaum, Anna Dammann, Wolfgang Kieling en Joachim Pfaff.

Endrik Settegast wil zijn vrouw Elske vermoorden, vanwege zijn verhouding met de Poolse Madlyn. Sfeervolle verfilming van Hermann Sudermanns roman, die ook de stof leverde voor SUNRISE van F.W. Murnau. De laatste Duitse film van de Nederlandse acteur Frits van Dongen, die als Philip Dorn in 1940 z'n Amerikaanse debuut maakte.

Das Unsterbliche Herz

1939 | Biografie

Duitsland 1939. Biografie van Veit Harlan. Met o.a. Heinrich George, Kristina Söderbaum, Paul Wegener, Paul Henckels en Michael Bohnen.

De film behandelt de levensgeschiedenis van Peter Henlein, die in de zestiende eeuw in Neurenberg het zakhorloge uitvond. Indrukwekkende acteerprestaties in een wel wat overladen, soms bijna bombastische film.

Verwehte Spuren

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Frits van Dongen, Friedrich Kayssler en Paul Dahlke.

Een moeder en een dochter bezoeken de Wereldtentoonstelling in Parijs. De moeder verdwijnt spoorloos en men tracht de dochter ervan te overtuigen dat ze alléén naar de Franse hoofdstad is gekomen. Een boeiende verfilming van het hoorspel van Hans Rothe, gebaseerd op dezelfde waargebeurde geschiedenis als SO LONG AT THE FAIR.

Jugend

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Hermann Braun, Eugen Klöpfer, Werner Hinz en Elisabeth Flickenschildt.

Een verfilming van Max Halbes toneelstuk over een weesmeisje in Pruisen, eind vorige eeuw, dat zelfmoord pleegt omdat de kapelaan in haar de duivel ontwaart. Söderbaum en Harlan werden met dit valse melodrama op slag beroemd.

Mein Sohn, der Herr Minister

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Hans Moser, Françoise Rosay, Hans Brausewetter, Heli Finkenzeller en Hilde Körber.

Een film naar het stuk Fiston van de Franse blijspelschrijver Birabeau, waarin gespot wordt met de republiek als staatsvorm. Het feit dat de film in Frankrijk speelt is eigenlijk bijzaak, de democratische staatsvorm moet belachelijk gemaakt worden. Een ambtenaar van het Franse ministerie van Onderwijs krijgt van zijn ex-vrouw te horen dat hun zoon minister geworden is en als gevolg daarvan de baas van zijn vader. Met wat gekonkel wordt de zoon afgezet en vervangen door de vader, die echter ook geen lang politiek leven beschoren is. Aan het eind van de film zitten vader en zoon samen te vissen langs de Seine. Het is een boosaardige satire, die tot vandaag niet in Duitsland vertoond mag worden. Wie de film toch heeft gezien, zal moeten vaststellen dat hij uitstekend gemaakt is en ook nu nog een groot komisch effect heeft. Dat is te danken aan het heerlijke spel van Moser en Rosay, zowel in de vrolijke als in de serieuze scènes. Je vraagt je af wat Moser, staatsburger van het nog vrije Oostenrijk, en de grote Franse toneelspeelster bezield heeft in zo'n ondubbelzinnig propagandawerkje te spelen. Als je de film vandaag ziet houdt hij je een spiegelbeeld voor van elke willekeurige Europese staat.

Die Kreutzersonate

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Lil Dagover, Peter Petersen, Albrecht Schönhals en Hilde Körber.

Andrej vermoedt, dat zijn vrouw Jelaina haar neef Gregor bemint. Een elegante, mooi geacteerde verfilming van de roman van Leo Tolstoj.

Der Herrscher

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Emil Jannings, Paul Wagner, Marianne Hoppe, Käthe Haack en Harald Paulsen.

Hoppes leven als secretaresse van een rijke fabrikant, Jannings, wordt een hel als haar baas aankondigt met haar te willen trouwen, want dat pikt de familie niet. Jannings is verstandig en vermaakt zijn fabriek aan de staat. Een van Jannings slechtste rollen. Scenario van Thea von Harbou naar Gerhart Hauptmanns klassieke drama Vor Sonnenuntergang.

Kater Lampe

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Suse Graf, Albert Lieven, Alfred Abel en Ida Wüst.

De kater Lampe, voor wie niets veilig is, moet worden afgemaakt. Veit Harlan bewees in 1936 dat hij snel en goedkoop kon werken: KATER LAMPE was een van de vier films die hij in dat jaar maakte! Goedkoop is hij beslist.

Alles für Veronika

1936 | Drama

Hongarije​/​​Zwitserland​/​​Duitsland 1936. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Thekla Ahrens, Willy Eichberger, Hans Moser, Theo Lingen en Walter Janssen.

Veronika, een jong meisje (Ahrens), is verkoopster in een warenhuis en droomt ervan eens een grote dame te zijn. In een onbezonnen moment `leent` ze in het weekend een zilvervos om haar vriend (Eichberger) te behagen. Maar men mist de bontjas voor die tijd al en alles komt uit. Veronika wordt van diefstal beschuldigd. Ze heeft het uitsluitend aan de begripvolle directeur van het warenhuis (Moser) te danken dat alles nog goed komt. Naast Thekla Ahrens kan vooral Hans Moser zijn gaven ontplooien. Hij is serieus, goedig en zelfs cynisch. Een film die het waard is om te zien. Ook bekend als DER SCHLAUMEIER, en WIEN - AUSVERKAUFT.

Stradivari

1935 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1935. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Gustav Fröhlich, Sybille Schmitz, Albrecht Schoenhals, Harald Paulsen en Hilde Krüger.

Stradivarius` mooiste viool werd Beatrice genoemd. Het instrument bracht ongeluk aan haar bezitters. Ook de Hongaarse officier der Huzaren Sandor ((Fr[KA3]ohlich) heeft geen geluk met de viool. Het is 1914 en hij moet naar het front, nog voordat hij kan trouwen met zijn Italiaanse geliefde Maria. Zwaar gewond raakt hij in 1918 in Italiaaanse krijgsgevangschap. Daar ziet hij Maria weer, die jarenlang niets van hem gehoord heeft en die zich intussen heeft verloofd. Maar haar verloofde (Schoenhals) staat haar grootmoedig af en zo komt alles toch nog goed. Geen meesterwerk, deze film, al moet worden gezegd dat de strijdende partijen eerlijk uitgebeeld worden. Er is ook een Franse versie van, STRADIVARIUS, met Edwige Feuillère en Pierre Richard Willm in de hoofdrollen.

Das Mädchen Johanna

1935 | Historische film, Drama

Duitsland 1935. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Gustaf Gründgens, Angela Salloker, René Deltgen, Heinrich George en Willy Birgel.

Een pretentieuze, maar historisch twijfelachtige en tamelijk symbolische verfilming van de Jeanne d'Arc-legende. Toch is het een boeiende, tegendraadse interpretatie met fraai camerawerk van Günther Krampf.

Der Choral von Leuthen

1933 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1933. Oorlogsfilm van Carl Froelich en Arsen von Cserepy. Met o.a. Walter Supper, Otto Gebühr, Olga Tschechowa, Elga Brink en Harry Frank.

Weer een film over Frederik de Grote, met, hoe kan het anders, Geb[KA3]uhr in de hoofdrol. Dit keer gaat het over de slag bij Leuthen in 1757, waarbij Frederik, door een slimme opstelling van zijn manschappen, een glansrijke overwinning behaalde op het in getal veel sterkere Oostenrijkse leger. Daarnaast speelt een liefdesgeschiedenis tussen een Pruissische Ritmeester (Frank) en een Oostenrijkse hofdame (Brink). Deze film, die wel nationalistisch, maar niet nationaal-socialistisch is, heeft een uitstekende rolbezetting. Dit werk uit 1932 werd na de machtsovername als propagandafilm gebruikt. Als tijdsdocument nog altijd het aanzien waard.

Die Hose

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Hans Behrendt. Met o.a. Jenny Jugo, Werner Krauss, Veit Harlan, Rudolf Forster en Olga Limburg.

De vrouw van een ambtenaar verliest tijdens de zondagse kerkgang haar broekje en komt in het middelpunt van de mannelijke belangstelling te staan. Deze verfilming van het gelijknamige blijspel van Carl Sternheim is een schitterende karikatuur van het leven in een kleine provinciestad.

Das Mädchen mit den fünf Nullen

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Elza Temary, Marcell Salzer, Adele Sandrock, Elsa Wagner en Paul Bildt.

Drie mannen en een vrouw winnen de hoofdprijs in een loterij, maar worden er niet erg gelukkig mee. Dit is de tweede, zwijgende, film van Heinz Rühmann na zijn debuut in DAS DEUTSCHE MUTTERHERZ, een smartlap waarin hij een in-gemene zoon speelt. Opmerkelijker dan zijn aandeel in deze onbeduidende klucht was de omstandigheid dat de befaamde filmtheoreticus Béla Bálasz zich met het schrijven van het draaiboek voor dit soort films moest bezighouden. Rühmanns carrière begon pas echt met zijn volgende film: DIE DREI VON DER TANKSTELLE.