Fritz Genschow: regie en cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Ina, Peter und die Rasselbande

1952 | Familiefilm

Duitsland 1952. Familiefilm van Fritz Genschow. Met o.a. Renée Stobrawa, Rita-Maria Nowotny, Fritz Genschow, Erna Haffner en Erika Petrick.

Een alleraardigste kinderfilm over twee wezen in een vakantiekolonie, die een ouder echtpaar met een grote hekel aan kinderen, weten te ontdooien.

Links der Isar - rechts der Spree

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Paul Ostermayr. Met o.a. Fritz Kampers, Charlotte Schellhorn, Fritz Genschow, Leo Peukert en Oscar Sabo.

Xaver (Kampers) uit Beieren heeft enorme vooroordelen jegens Pruisen en een enorme aversie tegen Berlijners, vooral als ze Schulze heten. Als zijn dochter Anni (Schellhorn) verliefd wordt op een man, die uitgerekend Schulze (Genschow) heet en die bovendien ook nog uit Berlijn komt, verbiedt Xaver haar het contact met hem. Tevergeefs. Pas als Xaver met een vriend (Paukert) naar Berlijn reist en de familie Schulze beter leert kennen verdwijnen zijn vooroordelen. Niets staat een huwelijk tussen beide jonge mensen nog in de weg. Een plezierig blijspel over de nog steeds bestaande wederzijdse animositieit tussen Beieren en Pruisen. Mooie natuuropnamen.

Die rote Mühle

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Jürgen von Alten. Met o.a. Ida Wüst, Grethe Weiser, Theo Lingen, Edith Oss en Fritz Genschow.

In het geheim leidt wasvrouw Mahnke (W[KA3]ust) een dubbelleven. Zelfs haar kinderen (Oss en Genschow) weten daar niets van. Overdag leidt ze de wasserij, 's nachts staat aan het hoofd ze een nachtclub. Deze lokaal heeft zij van haar gescheiden en inmiddels overleden echtgenoot geërft. In het testament was bepaald dat ze de nachtclub voor een bepaalde tijd moest leiden, anders zou ze de erfenis niet krijgen. De buren vinden het gedrag van mevrouw Mahnke steeds vreemder. Na menigerlei verdachtmakingen komt alles aan het eind toch op zijn pootjes terecht. Deze film leunt zwaar op komisch actrice Ida Wüst, die alle registers van haar kunnen opentrekt. Zeker geen artistiek hoogtepunt, maar wel goed amusement.

Drei Unteroffiziere

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Albert Hehn, Fritz Genschow, Wilhelm Althaus, Wilhelm H. König en Wolfgang Staudte.

Twee onderofficieren maken zich zorgen over een collega die verliefd is op een actrice. Het werd Hochbaum's laatste film. Hij kreeg een verbod van de nazi's en op 47-jarige leeftijd sterft hij vlak na de oorlog. Deze film is vergeleken met Henry Hathaway's LIVES OF A BENGAL LANCER, Hochbaum's lievelingsfilm. Het 'nut' van de militaire kameraadschap wordt in DREI UNTEROFFIZIERE fijntjes geanalyseerd: is kameraadschap die zelfs normale menselijke gevoelens als liefde te boven gaat, nog wel een normale zaak?

Wie der Hase läuft

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Heli Finkenzeller, Fritz Genschow, Kurt Seifert en Rudolf Platte.

In het dorp Pümpelshausen krijgt dominee Piepenbrink elk jaar een haas aangeboden en steeds proberen dorpelingen hem dat dier te ontfutselen. Een volkse klucht met muzikale 'toegiften' van Eduard Künneke en Franz Marszalek.

Man spricht über Jacqueline

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Wera Engels, Albrecht Schoenhals, Sabine Peters, Hans Zesch-Ballot en Fritz Genschow.

De verfilming van het boek van Katherine Holland over een Duits meisje dat in Engeland een Franse diplomaat leert kennen en hem achterna reist, waarna beiden trouwen. Dan wordt zij bang dat hij iets over haar verleden te weten komt en wil ze zelfmoord plegen. Een aardig melodrama. Scenario van Katrin Holland, F.D. Andam en de regisseur. Camerawerk van Georg Bruckbauer. In 1942 in Engeland verfilmd als TALK ABOUT JACQUELINE.

Ein Volksfeind

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Heinrich George, Franziska Kinz, Herbert Hübner, Carsta Löck en Hans Richter.

Verfilming van Ibsen`s gelijknamige toneelstuk. Stockmann (George), de badarts, ontdekt dat het bronwater in een gerenommeerd kuuroord vervuild is. Hij krijgt zowel de autoriteiten als de bevolking van het stadje tegen zich, als hij de bad laat sluiten tot de verontreiniging ongedaan is gemaakt. Hij zet daarbij zijn carrière en zelfs zijn huiselijk geluk op het spel. In afwijking van het literaire voorbeeld speelt de film zich af in nazi-Duitsland, en Stockmann wordt uiteindelijk door de regering gedekt. Jammer voor deze verder niet slechte film, die vooral boeit door het fraaie spel.

Straßenmusik

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Jessie Vihrog, Fritz Genschow, Ernst Legal, Hans Deppe en Karl Valentin.

Drie arme straatmuzikanten (Genschow, Legal en Deppe) slaan zich met moeite door het leven. De naaister Grete (Vihrog) zorgt voor hen. Ze houdt van een van hen, Hans (Genschow), van wie zij een kind verwacht. Deze lijkt evenwel meer voor een jonge weduwe (Benkhoff) te voelen. Tevergeefs zoeken de straatmuzikanten naar een baan. Wanneer ze ook nog onder verdenking komen te staan van het stelen van een sieraad, lijkt de situatie uitzichtsloos. Uiteindelijk komt alles toch goed en de drie vinden een baan bij de radio. Grete krijgt natuurlijk haar Hans. Regisseur Hans Deppe probeert de film GASSENHAUER uit 1931 te kopiëren, hetgeen hem niet lukt. Ondanks de goede acteurs blijft de film middelmatig.

Hundert Tage

1935 | Historische film

Italië​/​​Duitsland 1935. Historische film van Franz Wenzler. Met o.a. Gustaf Gründgens, Werner Krauss, Kurt Junker, Peter Voss en Fritz Genschow.

Een verfilming van het gelijknamige toneelstuk over Napoleons terugkeer van Elba, dat sinds 1933 vrij regelmatig in Duitsland werd opgevoerd. Dat een van de auteurs Benito Mussolini was (de andere was Giovacchino Forzano) zal daaraan ongetwijfeld niet vreemd zijn geweest! Gründgens en Krauss hebben ook aan de toneelopvoeringen meegewerkt. Er is gelijktijdig een Italiaanse versie gemaakt.

Henker, Frauen und Soldaten

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1935. Avonturenfilm van Johannes Meyer. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Jack Trevor, Ernst Dumcke en Annie Markart.

Jachtvlieger Prack (Albers) weet aan Engelse gevangenneming te ontkomen, waarna hij met een vrijkorps in 1918/19 gaat vechten op de Balkan. Daar komt hij tegenover zijn eigen broer te staan (Albers), een echte rotzak die vecht voor de Russen. Na allerlei veldslagen, die breed worden uitgemeten, doodt Prack zijn broer in een duel. Zelf sneuvelt hij tijdens een gevecht. We mogen Albers nog even in de brekende, doch helblauwe kijkers kijken en een paar heroïsche zinnen horen. Een propagandafilm waarin alles zwart-wit wordt voorgesteld, die nog saai en langdradig is op de koop toe. Geen beste beurt voor Albers. De film werd in 1945 door de geallieerden verboden, en dat verbod is nog steeds niet opgeheven.

Die Letzte Fahrt der Santa Margareta

1935 | Avonturenfilm, Misdaad, Romantiek

Duitsland 1935. Avonturenfilm van George Zoch. Met o.a. Hilde Hildebrand, Maria Sazarina, Else Elster, Walter Steinbeck en Herbert Hübner.

Een aardig verhaal over dranksmokkel, liefde en zeemans- romantiek in Duitse Hollywood-stijl. Gesitueerd in Hamburg. Georg Zoch schreef het scenario. Karl Hasselmann verzorgde het camerawerk.

Der Student von Prag

1935 | Horror, Drama

Duitsland 1935. Horror van Artur Robison. Met o.a. Dorothea Wieck, Adolf Wohlbrück, Theodor Loos, Fritz Genschow en Erich Fiedler.

Een zwakke verfilming van Hanns Heinz Ewers' roman over de student die zijn spiegelbeeld verkoopt om naar de hand van een knappe zangeres te kunnen dingen, maar tenslotte krankzinnig wordt. Paul Wegener had in de zwijgende filmversie uit 1913 van Stellan Rye veel succes, evenals Conrad Veidt in 1926 onder Henrik Galeen.

Morgenrot

1933 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Duitsland 1933. Oorlogsfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Forster, Adele Sandrock, Camilla Spira, Fritz Genschow en Paul Westermeier.

Frank Capra had in 1928 in SUBMARINE het thema al handig uitgebuit: een onderzeeër is gezonken en dan is er nog maar weinig tijd of alle zuurstof is op. In de U-21 heersen sentimentele toestanden als een van de bemanningsleden zijn leven moet offeren terwille van de anderen. De film beleefde zijn première drie dagen nadat Hitler de macht gegrepen had. De film was een voorbeeld voor het blinde patriottisme van veel latere nazifilms.

Flüchtlinge

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Albers, Käthe von Nagy, Walter Hermann, Ida Wüst en Karl Rainer.

Na MORGENROT is dit Ucicky's tweede pro-nazi propagandafilm waarin Albers uit ontevredenheid over de Duitse democratie maar officier in een buitenlands leger wordt en Russische Duitsers helpt om 'Zurück in die Heimat' te vluchten, wat ook de boodschap is van het titelliedje. Walglijke verheerlijking van het thema sterven-voor-het-vaderland, verpakt in onzorgvuldige regie en fraai camerawerk.