Maxime Giroux: regie en scenario.
Er zijn 3 films gevonden.

La grande noirceur

2018 | Drama

Canada 2018. Drama van Maxime Giroux. Met o.a. Martin Dubreuil, Romain Duris, Reda Kateb en Sarah Gadon.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog probeert de Canadese Philippe (Dubreuil, Félix & Meira) zijn dienstplicht te ontduiken. Hij is naar de VS uitgeweken en trekt er als Charlie Chaplin-imitator door het zuidwesten. De serie overwegend onaangename mensen die hij op zijn pad treft, vormt het hart van deze artistiek losse, ongrijpbare, visueel hartveroverende film die niet de pretentie heeft historisch juist te zijn. Let bijvoorbeeld op het momentje waarop je R.E.M.’s Everybody Hurts uit 1992 hoort uit de autoradio van een man (Ketab) die beweert een impresario te zijn.

Félix et Meira

2014 | Romantisch drama

Canada 2014. Romantisch drama van Maxime Giroux. Met o.a. Martin Dubreuil, Hadas Yaron en Luzer Twersky.

Ook al is Félix jaren ouder en Meira een getrouwde jonge moeder en lid van de chassidische gemeenschap in Montreal, na een toevallige ontmoeting laat hun nieuwsgierigheid zich niet bedwingen. Beiden leven met onvervulde verlangens. Maar gaandeweg compliceert regisseur Maxime Giroux de situatie. Waarnaar zijn ze eigenlijk nieuwsgierig? Weten ze wel waar ze naar op zoek zijn? Giroux is niet geïnteresseerd in een bevrijdende kus, die laatste ademstoot van romantische drama's. Félix et Meira is een subtiel verhaal over zoeken en aftasten, over toenadering en nabijheid.

Jo pour Jonathan

2010 |

Canada 2010. Maxime Giroux. Met o.a. Jean-Sébastien Courchesne, Raphaël Lacaille en Jean-Alexandre Létourneau.

Hoe zorg je dat het niet plat wordt met een film over baldadige jongens en straatrace-auto's? Door te boren naar de angst en onrust die schuilgaan achter de bravoure. Franstalige Canadese filmmaker Giroux portretteert twee broers, waarbij de jongere Jo (Lacaille) te ver gaat in het streven naar de levensstijl - werk, auto en een vriendin - van oudere broer Thomas (Courchesne). Terwijl Thomas juist meer wil voor z'n broertje. Giroux gaf het drama veel diepgang door de dialogen te beperken en het subtiel geregisseerde samenspel van de acteurs te laten spreken.