Ramses Shaffy (1933-2009): cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Ramses

2002 | Documentaire

Nederland 2002. Documentaire van Pieter Fleury. Met o.a. Ramses Shaffy en Liesbeth List.

Regisseur Fleury woonde als kleine jongen schuin tegenover het huis van Ramses Shaffy en Joop Admiraal en kwam er soms in de tuin spelen. De laatste jaren zocht hij Shaffy weer op, in een verzorgingstehuis in Amsterdam, waar de 69-jarige zanger woont sinds het een tijdje 'niet zo goed met hem ging', zoals zijn vrienden het eufemistisch benoemen. Fleury gaat op zoek naar dramatisch effect door de levendige, aantrekkelijke Shaffy van vroeger te contrasteren met de vergeetachtige bejaarde in het verzorgingstehuis. Echt onthutsend pakt dat niet uit.

De nietsnut

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Ab van Ieperen. Met o.a. Pierre Bokma, Willem Nijholt, Marjon Brandsma, Ramses Shaffy en Jacques Bonaffé.

Na een leegte van dertien jaar (ACHTER GLAS uit 1981 en ook al geen meesterwerk) maakte de regisseur deze rolprent gebaseerd op het gelijknamige verhaal van Frans Kellendonk. Samen met van Ieperen schreef hij voor zijn dood in 1990 het scenario voor de film die IDENTIKIT zou gaan heten. Het gaat over een man (Bokma), die nooit van zijn vader (Nijholt in flashbacks) heeft gehouden en hem maar een lul vond. Als zijn vader door een moord in België om het leven komt, besluit hij een kijkje te gaan nemen op de plaats des onheils. Onderweg neemt hij een jonge lifter mee en realiseert zich dat ook zijn leven zonder hoogtepunten, roemloos aan het voorbij trekken is. Hij dist een verhaal op aan de jongen, waaruit zou moeten blijken dat zijn vader een held was. Van Ieperen, die bekend staat om zijn breedvoerige, weinig oorspronkelijke, slaapverwekkende stijl, distantiëerde zich van de film nadat de producent de prent op aanvaardbare lengte sneed. Door de inkorting valt er echter aardig wat weg van de oorspronkelijke opzet: personages op zoek naar een verhaal. Nijholt speelt uitstekend als de vader, Bokma's ingehouden woede is overtuigend, Shaffy is leuk als een rijke oom. Brandsma als de moeder, geeft een sterke monoloog weg. De sleutelrol van de Belgische hoteleigenaar Bonnaffé, die zijn lodderoog laat vallen voor zowel de moeder als de zoon, is duister. We zullen het dan allemaal maar aan de bizarre montage en de weggeknipte start en finale wijten. Geproduceerd met de NOS.

Mörderische Entscheidung - Umschalten erwünscht

1991 | Thriller

Duitsland​/​​Spanje​/​​Nederland 1991. Thriller van Oliver Hirschbiegel. Met o.a. Nils Tavernier, Mapi Galan, Michael Byrne, Malgoscha Gebel en Ramses Shaffy.

Een thriller over een maniakale moordenaar (Byrne), die voor de buitenwacht een gevierde tv-presentator is, en geassisteerd wordt door een schone assitente (Galan), een voormalige gevallen vrouw, die hij terroriseert. Een werkeloze tekenaar (Tavernier) raakt verstrikt in het glitter-wereldje van de omroep, waar drugs en decadente seks hoogtij vieren. Hij wordt verliefd op Galan en dat blijft niet onbeantwoord; samen ontmaskeren zij de killer, die met een handschoen en een pareltjes fetisjisme zijn slachtoffers om zeep helpt. Deze qua verhaal clichématige tv-film is een z.g 'Zap-film', die op twee netten tegelijk wordt uitgezonden en wil je het allemaal volgen dan moet je voortdurend schakelen met de afstandsbediening; voor onrustige mensen en zenuwpatiënten een uitkomst. Naar een verhaal van regisseur Oliver Hirschbiegel die samen met Tony Grisoni het scenario schreef. Ook bekend als MURDEROUS DECISIONS.

Dierbaar

1991 | Romantiek, Drama

Nederland​/​​België 1991. Romantiek van Jean-Pierre De Decker. Met o.a. Hans Dagelet, Els Dottermans, Ramses Shaffy, Kitty Courbois en Huib Broos.

Bizarre love story tussen vijftiger Dagelet en zeventien- jarig meisje Dottermans, dat van huis is weggelopen en bij hem intrekt. Het komt niet echt tot een relatie, niet vanwege het leeftijdsverschil, maar door een 'gesloten kamerdeur', de reden van zijn eerdere opsluiting in een psychiatrische instelling. Papierdun scenario van Pieter van de Waterbeemd. Weinig natuurlijke vertolkingen. Het uit de kleren gaan van Dottermans helpt ook niet.

Nitwits

1987 | Komedie

Nederland 1987. Komedie van Nikolai van der Heyde.

Een bizarre komedie van Van der Heyde met Ramses Shaffy als een vooral in licht debiele reklame-spotjes actieve acteur, die met allerlei liefdesperikelen te kampen heeft. Het bijzonder magere, maar toch charmante verhaaltje wordt met grote inzet van middelen (veel locaties, massa's figuranten) in bulldozer-stijl aan de man gebracht, maar in de bioscoop kwam er zo goed als niemand kijken. Vooral fascinerend aan deze in de Nederlandse pers nogal opgeklopte mislukking, is de werkelijk verbijsterende vertolking van de actrice die Ramses' echtgenote speelt. Recht in de camera kijkend verknoeit ze met een vreselijk accent zelfs de simpelste dialogen, en maakt daarmee een opvallend debuut in de wedstrijd 'slechtste actrice van het jaar'.

Op Hoop van Zegen

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Kitty Courbois, Rijk de Gooyer, Renée Soutendijk en Huub Stapel.

Een heuse all star cast, met Kitty Courbois als een klassieke Kniertje, en Danny de Munk in de (centrale) rol van haar vijftienjarige zoon Barend. Regisseur Pieters en zijn scenariste Karin Loomans hadden weinig boodschap aan het sociaal-realisme van Heijermans; de scherpe kantjes van het verhaal werden zorgvuldig bijgeslepen. Barend en redersdochter Clementine (Tamar van den Dop) mogen in de film zelfs een romance beginnen. Onvermijdelijk hoogtepunt is de ondergang van de gammele schuit 'Hoop', een scène die werd opgenomen in de Londense Pinewoodstudio's. Het mocht wat kosten, deze (vijfde) verfilming van 'Op Hoop van Zegen'. Beroerd dat de opbrengst tegenviel.

Willem van Oranje

1984 | Drama, Historische film

Nederland​/​​België 1984. Drama van Walter van der Kamp. Met o.a. Jeroen Krabbé, Willem Nijholt, Ellen Vogel, Paul Cammermans en Dora van der Groen.

Prestigieuze miniserie, voor het eerst uitgezonden in 1984, precies vierhonderd jaar na de moord op de 51-jarige Willem van Oranje, bijgenaamd Willem de Zwijger (Jeroen Krabb[KA1]e), die in 1533 was geboren. Van der Kamp werkte zes jaar lang aan de voorbereiding en het resultaat was een aardig stuk huisvlijt, goede televisie en historisch verantwoord. Omroepvereniging AVRO maakte de Belgische BRT en Veronica tot co-productiepartners want er moest drie[KA3]eneenhalf miljoen gulden (1,58 miljoen euro) worden opgehoest. Niet minder dan 61 Nederlandse en Vlaamse acteurs werden gecontracteerd en tweeduizend kostuums gehuurd en gemaakt (naar ontwerpen van Yan Tax). Krabb[KA1]e speelt charmant, fel en gewichtig de prins met de uitstraling van een geboren leider. Cammermans is Karel de Vijfde. Van der Groen is indrukwekkend als Margaretha van Parma. De vrouwen van Willem zijn Snoyink als Anna van Buren, Van Dijck als Anna van Saksen, Vandendriessche als Charlotte de Bourbon en Ramoudt als Louise de Coligny. Verteld wordt hoe de twaalf-jarige Willem, zoon van de protestantse graaf Willem van Nassau-Dillenburg, de uitgebreide bezittingen erft van het huis Oranje-Nassau met als voorwaarde dat hij in de Nederlanden katholiek zal worden opgevoed. De onverbiddelijke vervolging van zogenaamde ketters brengt hem in conflict met zijn ouders en dat leidt tot een eerste gewetenscrisis. Oranje`s opmars als lid van de Raad van State in de politiek van de lage landen is dan niet meer te stuiten. Hij breidt zijn bezittingen uit door een huwelijk aan te gaan met Anna van Buren in 1551. Het huwelijk wordt met een rits kinderen gezegend (Anna stierf zeven jaar later). Bovendien passeert hij Lamoraal, de Graaf van Egmond (Shaffy) als opperbevelhebber van de strijdkrachten. De nieuwe (Spaanse) koning Filips II (Nijholt) toont zich meer dan onverzettelijk tegenover de afvalligen van de r.k. kerk en regeert als een absoluut vorst. Met de prins van Oranje groeit hij langzaam naar een confrontatie, temeer Willem een huwelijk beoogt met de rijke, lutherse prinses Anna van Saksen, die hij in 1561 trouwde. Na Filips` vertrek naar Spanje wordt kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle (Vroom) het mikpunt van het steeds groter wordende verzet onder de Nederlandse adel. Granvelle moet na de krachtmeting met Willem van Oranje in 1564 ontslag nemen. De onrust in de Nederlanden stijgt. Het Verbond der Edelen neemt vaste vorm aan en de Beeldenstorm raast dat jaar nog door het land. Hoewel Willem van Oranje tegen de geloofsvervolging was, keurde hij de Beeldenstorm af. Daarom hoopt Oranje nog op een verzoening met de koning: tevergeefs. Oranje vlucht in 1567 met zijn vrouw naar het stamslot van de Nassau`s in Dillenburg. Hij is nauwelijks vertrokken of de Hertog van Alva (Van den Heuvel) installeert zijn Bloedraad. Egmond en Hoorne (Morel) worden onthoofd, Oranje`s zoon Filips Willem (Martijn Krabb[KA1]e) wordt naar Spanje ontvoerd en er wordt beslag gelegd op Willems bezittingen. De getergde prins van Oranje gaat nu over tot een reeks aanvallen, die eindigen in een nederlaag. Berooid keert hij naar zijn stamslot terug en merkt dat zijn gemalin Anna van Saksen nu op hem neerkijkt. Zij keert hem de rug toe, pleegt overspel en wordt opgesloten. Oranje maakt in 1571 een einde aan de hel van dit huwelijk en stoot Anna definitief af. Ondertussen neemt ook het wederzijds geweld tussen de calvinisten en de katholieken toe. Zowel Oranje als Alva worden verteerd door wroeging en wanhoop. Alva laat zich naar Spanje terugroepen, het Spaanse offensief verzwakt en nieuwe landvoogden sterven als ratten in de onherbergzame lage landen. Algemene vermoeidheid aan beide zijden leidt tot de Pacificatie van Gent in 1576. Oranje was het jaar ervoor hertrouwd - voor de derde maal - met Charlotte de Bourbon. De verzoening en de herwonnen eenheid van de Nederlanden blijken weldra een illusie die te hoop loopt op de calvinistische onverdraagzaamheid en de oorlogszucht van Philips II. De Allessandro Farnese (Croiset), de Hertog van Parma, is de nieuwe landvoogd en die bereidt vakkundig de oorlog voor. Prins Willem van Oranje zoekt naar buitenlandse steun, maar koning Filips II spreekt in 1580 de banvloek over hem uit en zet een prijs op diens hoofd. Het `opstandige` Noorden zweert Filips II af als vorst en brengt hulde aan Anjou, die zich echter spoedig onmogelijk maakt. Rond de prins van Oranje wordt het net dichter aangetrokken. Hij overleeft een eerste moordaanslag, waarbij zijn derde vrouw omkomt. Hij hertrouwt tot groot ongenoegen van de bevolking met de Fran[KA10]caise Louise de Coligny 1583. Parma`s troepen komen in beweging en op dat kritieke moment wordt Oranje in 1584 door de sluipmoordenaar Balthasar Gerards (Pleysier) in Delft op de trap van het stadsslot met pistoolschoten gedood. De aankleding van deze serie is van internationale klasse, hoewel het verhaal weinig meeslepend is. Dramatische hoogstandjes lijden te veel onder pogingen om de historische nauwgezetheid in ere te houden.

Kinderen in het ziekenhuis

1975 |

Nederland 1975. René van Nie. Met o.a. Dora v.d. Groen, Huib Broos, Ramses Shaffy en Josée Ruiter.

Prestigieuze miniserie, voor het eerst uitgezonden in 1984, precies vierhonderd jaar na de moord op de 51-jarige Willem van Oranje, bijgenaamd Willem de Zwijger (Jeroen Krabb[KA1]e), die in 1533 was geboren. Van der Kamp werkte zes jaar lang aan de voorbereiding en het resultaat was een aardig stuk huisvlijt, goede televisie en historisch verantwoord. Omroepvereniging AVRO maakte de Belgische BRT en Veronica tot co-productiepartners want er moest drie[KA3]eneenhalf miljoen gulden (1,58 miljoen euro) worden opgehoest. Niet minder dan 61 Nederlandse en Vlaamse acteurs werden gecontracteerd en tweeduizend kostuums gehuurd en gemaakt (naar ontwerpen van Yan Tax). Krabb[KA1]e speelt charmant, fel en gewichtig de prins met de uitstraling van een geboren leider. Cammermans is Karel de Vijfde. Van der Groen is indrukwekkend als Margaretha van Parma. De vrouwen van Willem zijn Snoyink als Anna van Buren, Van Dijck als Anna van Saksen, Vandendriessche als Charlotte de Bourbon en Ramoudt als Louise de Coligny. Verteld wordt hoe de twaalf-jarige Willem, zoon van de protestantse graaf Willem van Nassau-Dillenburg, de uitgebreide bezittingen erft van het huis Oranje-Nassau met als voorwaarde dat hij in de Nederlanden katholiek zal worden opgevoed. De onverbiddelijke vervolging van zogenaamde ketters brengt hem in conflict met zijn ouders en dat leidt tot een eerste gewetenscrisis. Oranje`s opmars als lid van de Raad van State in de politiek van de lage landen is dan niet meer te stuiten. Hij breidt zijn bezittingen uit door een huwelijk aan te gaan met Anna van Buren in 1551. Het huwelijk wordt met een rits kinderen gezegend (Anna stierf zeven jaar later). Bovendien passeert hij Lamoraal, de Graaf van Egmond (Shaffy) als opperbevelhebber van de strijdkrachten. De nieuwe (Spaanse) koning Filips II (Nijholt) toont zich meer dan onverzettelijk tegenover de afvalligen van de r.k. kerk en regeert als een absoluut vorst. Met de prins van Oranje groeit hij langzaam naar een confrontatie, temeer Willem een huwelijk beoogt met de rijke, lutherse prinses Anna van Saksen, die hij in 1561 trouwde. Na Filips` vertrek naar Spanje wordt kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle (Vroom) het mikpunt van het steeds groter wordende verzet onder de Nederlandse adel. Granvelle moet na de krachtmeting met Willem van Oranje in 1564 ontslag nemen. De onrust in de Nederlanden stijgt. Het Verbond der Edelen neemt vaste vorm aan en de Beeldenstorm raast dat jaar nog door het land. Hoewel Willem van Oranje tegen de geloofsvervolging was, keurde hij de Beeldenstorm af. Daarom hoopt Oranje nog op een verzoening met de koning: tevergeefs. Oranje vlucht in 1567 met zijn vrouw naar het stamslot van de Nassau`s in Dillenburg. Hij is nauwelijks vertrokken of de Hertog van Alva (Van den Heuvel) installeert zijn Bloedraad. Egmond en Hoorne (Morel) worden onthoofd, Oranje`s zoon Filips Willem (Martijn Krabb[KA1]e) wordt naar Spanje ontvoerd en er wordt beslag gelegd op Willems bezittingen. De getergde prins van Oranje gaat nu over tot een reeks aanvallen, die eindigen in een nederlaag. Berooid keert hij naar zijn stamslot terug en merkt dat zijn gemalin Anna van Saksen nu op hem neerkijkt. Zij keert hem de rug toe, pleegt overspel en wordt opgesloten. Oranje maakt in 1571 een einde aan de hel van dit huwelijk en stoot Anna definitief af. Ondertussen neemt ook het wederzijds geweld tussen de calvinisten en de katholieken toe. Zowel Oranje als Alva worden verteerd door wroeging en wanhoop. Alva laat zich naar Spanje terugroepen, het Spaanse offensief verzwakt en nieuwe landvoogden sterven als ratten in de onherbergzame lage landen. Algemene vermoeidheid aan beide zijden leidt tot de Pacificatie van Gent in 1576. Oranje was het jaar ervoor hertrouwd - voor de derde maal - met Charlotte de Bourbon. De verzoening en de herwonnen eenheid van de Nederlanden blijken weldra een illusie die te hoop loopt op de calvinistische onverdraagzaamheid en de oorlogszucht van Philips II. De Allessandro Farnese (Croiset), de Hertog van Parma, is de nieuwe landvoogd en die bereidt vakkundig de oorlog voor. Prins Willem van Oranje zoekt naar buitenlandse steun, maar koning Filips II spreekt in 1580 de banvloek over hem uit en zet een prijs op diens hoofd. Het `opstandige` Noorden zweert Filips II af als vorst en brengt hulde aan Anjou, die zich echter spoedig onmogelijk maakt. Rond de prins van Oranje wordt het net dichter aangetrokken. Hij overleeft een eerste moordaanslag, waarbij zijn derde vrouw omkomt. Hij hertrouwt tot groot ongenoegen van de bevolking met de Fran[KA10]caise Louise de Coligny 1583. Parma`s troepen komen in beweging en op dat kritieke moment wordt Oranje in 1584 door de sluipmoordenaar Balthasar Gerards (Pleysier) in Delft op de trap van het stadsslot met pistoolschoten gedood. De aankleding van deze serie is van internationale klasse, hoewel het verhaal weinig meeslepend is. Dramatische hoogstandjes lijden te veel onder pogingen om de historische nauwgezetheid in ere te houden.

Kind van de Zon

1975 | Drama

Nederland 1975. Drama van René van Nie. Met o.a. Josée Ruiter, Ramses Shaffy, Huib Broos, Dora van der Groen en Johan te Slaa.

Een plattelandsmeisje gaat op kamers wonen in de stad. Ze vereenzaamt er zo dat ze opgenomen wordt in een psychiatrische inrichting. Een schitterende rol van Ruiter, met een prachtige scène waarin zij haar huurkamer geheel wit schildert. Ontroerend tegenspel van Johan te Slaa als haar vader maakt er een onvergetelijk drama van, waarvan de documentaire aanpak helaas ernstig wordt gehinderd door de smoezelige Bay-muziek.

Liefdesbekentenissen

1967 | Komedie

Nederland 1967. Komedie van Wim Verstappen. Met o.a. Kitty Courbois, Ramses Shaffy, Michael York, Shireen Strooker en Marina Schaper.

Op het hoogtepunt van Ramses' populariteit gemaakt. Het was toen nog niet bekend dat hij meer van mannen dan vrouwen hield. Pim de la Parra en Wim Verstappen haken goed in op het gegeven dat Ramses hier de ene dame na de andere versiert. De naaktscènes baarden destijds veel opzien en Michael York moest nog een beroemde acteur worden. Meer als tijdverschijnsel dan als vertier aanvaardbaar.

Een Vreemde vogel

1967 | Drama

Nederland 1967. Drama van Lennaert Nijgh. Met o.a. Thijs Volkers, Etha Coster, Martine Bijl, Jaap van Donselaar en Ramses Shaffy.

Volkers als het kind van NSB-ouders, die zijn draai op een middelbare school niet kan vinden. Nijgh, die toen het filmvak nog niet definitief had verruild voor dat van tekstschrijver, baseerde deze film op een echt gebeurd incident op een Haarlemse school. Volkers acteert helaas beneden de maat om de getergde hoofdfiguur goed gestalte te kunnen geven en Shaffy en Bijl doen slechts voor de franje mee. De regisseur stak er al zijn spaarcenten in, vertoonde de ruwe copy een keer op de Filmweek Arnhem en dat was dan dat. Zowel een aardig probeersel als een veelbelovend scenarioschrijver gingen hiermee voor de filmwereld verloren.

De Verloedering van de Swieps

1967 | Komedie

Nederland 1967. Komedie van Erik Terpstra. Met o.a. Ramses Shaffy, Hetty Verhoogt, Wies Andersen, Lyda Lobo en Henk Molenberg.

En verloederen doen ze in deze film naar een verhaal van Heere Heeresma. 'Vrolijke Frans' Ramses dringt binnen bij burgerlijk echtpaar Verhoogt/Andersen en laat niet veel heel van het gezin. Een leuke komedie.

De Zaak M.P.

1960 | Komedie, Romantiek

Nederland​/​​België 1960. Komedie van Bert Haanstra. Met o.a. Albert Mol, Ko van Dijk, Ramses Shaffy, Julia de Gruyter en Mieke Verstraete.

De zaak Manneken Pis is Bert Haanstra's eerste werk na zijn klassieker Fanfare, met een jonge Albert Mol glansrijk in de hoofdrol als een Jacques Tati-eske dief die er vandoor gaat met Manneken Pis om de vader van zijn vriendin te imponeren. Deze aanval op de Belgische identiteit wordt onmiddellijk gepareerd met de diefstal van het beeld van Hans Brinker. Nederland versus België. Net als de botsende fanfarekorpsen in Fanfare. Haanstra vond het zijn slechtste film ooit, en een kunstwerk is het niet, maar de afzonderlijke delen zijn nog altijd kostelijk en bovendien licht verteerbaar. Debuutrol van Ramses Shaffy.