Julius J. Epstein (1909-2000): scenario en productie.
Er zijn 20 films gevonden.

Reuben, Reuben

1983 | Komedie

Verenigde Staten 1983. Komedie van Robert Ellis Miller. Met o.a. Kelly McGillis, Tom Conti, Roberts Blossom, Cynthia Harris en E. Katherine Kerr.

Een drankzuchtige Schotse dichter, in wie we zowel Dylan Thomas als Brendan Behan herkennen, parasiteert in een universiteitsstad in New England op gastvrije vrouwen. Vervolgens wordt hij verliefd op een knappe jonge studente. Door de verrukkelijke grappen in het script van Julius J. Epstein (naar verhalen van Peter De Vries) en het prima acteerwerk is het niet zo erg dat de film ietwat vreemd in de tijd is geplaatst. Dat het einde nogal merkwaardig is, doet er dan ook niet zoveel meer toe.

The Pirate

1978 | Musical

Verenigde Staten 1978. Musical van Kenneth Annakin. Met o.a. Christopher Lee, Olivia Hussey, Anne Archer en Franco Nero.

Een drankzuchtige Schotse dichter, in wie we zowel Dylan Thomas als Brendan Behan herkennen, parasiteert in een universiteitsstad in New England op gastvrije vrouwen. Vervolgens wordt hij verliefd op een knappe jonge studente. Door de verrukkelijke grappen in het script van Julius J. Epstein (naar verhalen van Peter De Vries) en het prima acteerwerk is het niet zo erg dat de film ietwat vreemd in de tijd is geplaatst. Dat het einde nogal merkwaardig is, doet er dan ook niet zoveel meer toe.

Cross of Iron

1977 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1977. Oorlogsfilm van Sam Peckinpah. Met o.a. James Coburn, Maximilian Schell, James Mason, David Warner en Klaus Löwitsch.

In 1943 trekken de Duitse troepen zich terug voor de oprukkende Russen. De dappere, maar gedesillusioneerde sergeant Steiner (Coburn) weet de mannen nog enigszins te inspireren. Dan komt Hauptmann Stransky (Schell) naar het Oostfront. Hij wil zich koste wat kost onderscheiden in het gevecht om zo het IJzeren Kruis te verdienen, een hoge militaire onderscheiding. En dat terwijl de mannen van Steiner eigenlijk alleen proberen te overleven. Dat een Amerikaanse regisseur een film maakte vanuit het standpunt van de voormalige vijand wekte verbazing. Maar Peckinpah, bekend van zijn zeer gewelddadige The Wild Bunch en Straw Dogs, maakte een ijzersterke, klassieke anti-oorlogsfilm.

Any Wednesday

1966 | Erotiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1966. Erotiek van Robert Ellis Miller. Met o.a. Jane Fonda, Jason Robards, Rosemary Murphy, Dean Jones en Ann Prentiss.

Slaapkamerklucht over een zakenman in New York die het appartement van zijn vriendin gebruikt als zakelijke aftrekpost. Fonda past goed in deze sekskomedie die eigenlijk niet meer dan een verfilmd toneelstuk is.

Return from the Ashes

1965 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1965. Thriller van J. Lee Thompson. Met o.a. Maximilian Schell, Samantha Eggar, Ingrid Thulin, Herbert Lom en Talitha Pol.

Een gewetenloze schaker (Schell) wordt na WO II geconfronteerd met zijn doodgewaande vrouw (Thulin) - ze overleefde Dachau - terwijl hij is verwikkeld in een relatie met zijn stiefdochter (Eggar). Return from the Ashes vraagt veel van het inlevingsvermogen vanwege de buitenissige verhaallijn. Het ijzersterke acteerwerk compenseert met gedistingeerde personages voor wie passie en misdaad samenvallen. In kleine kring gekoesterd vanwege de badscène van Eggar (vandaar de ongeëvenaarde slagzin 'Niemand de bioscoop in nadat Fabi (Eggar) in bad gaat'). Gebaseerd op het boek Le retour des cendres van voormalig geschiedenisleraar en Hitchcock-liefhebber Hubert Monteilhet (1928, Parijs).

The light in the piazza

1962 | Drama

1962. Drama van Guy Green. Met o.a. Yvette Mimieux, Rossano Brazzi, George Hamilton en Olivia de Havilland.

Een gewetenloze schaker (Schell) wordt na WO II geconfronteerd met zijn doodgewaande vrouw (Thulin) - ze overleefde Dachau - terwijl hij is verwikkeld in een relatie met zijn stiefdochter (Eggar). Return from the Ashes vraagt veel van het inlevingsvermogen vanwege de buitenissige verhaallijn. Het ijzersterke acteerwerk compenseert met gedistingeerde personages voor wie passie en misdaad samenvallen. In kleine kring gekoesterd vanwege de badscène van Eggar (vandaar de ongeëvenaarde slagzin 'Niemand de bioscoop in nadat Fabi (Eggar) in bad gaat'). Gebaseerd op het boek Le retour des cendres van voormalig geschiedenisleraar en Hitchcock-liefhebber Hubert Monteilhet (1928, Parijs).

The Brothers Karamazov

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Yul Brynner, Maria Schell, Claire Bloom, Lee J. Cobb en Albert Salmi.

Filmversie van Dostojevski's tragedie rondom de dood van een dominerende vader Fjodor Karamazov (Cobb) en de uitwerking daarvan op zijn zoons: de plezier zoekende Dimitri Karamazov (Brynner), de geleerde Iwan Karamazov (Basehart), de religieuze Alexej Karamazov (Shatner) en de epileptische Smerdjakow (Salmi). Speelt in het 19de-eeuwse Rusland. Uitzonderlijk goed script van regisseur Brooks. Camerawerk van John Alton.

Kiss Them for Me

1957 | Komedie

Verenigde Staten 1957. Komedie van Stanley Donen. Met o.a. Cary Grant, Jayne Mansfield, Leif Erickson, Ray Walston en Suzy Parker.

Een geforceerde komedie over romantische verwikkelingen van marineofficieren op verlof aan de kust. Het scenario is van Julius Epstein naar een toneelstuk van Luther Davis, dat op een roman van Frederic Wakeman is gebaseerd.

The Tender Trap

1955 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1955. Komedie van Charles Walters. Met o.a. Frank Sinatra, Debbie Reynolds, Celeste Holm, David Wayne en Carolyn Jones.

Een verrukkelijke productie over een levenslustige vrijgezel Sinatra die in de huwelijksnetten verstrikt raakt van de vastberaden Reynolds. Smetteloos tegenspel van Holm en Wayne en de titelsong 'Love is the Tender Trap' kreeg een Oscar. Naar het toneelstuk van Max Shulman en Robert Paul Smith, door Julius Epstein tot scenario bewerkt. Camerawerk van Paul C. Vogel.

Young at Heart

1954 | Musical, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1954. Musical van Gordon Douglass en Gordon Douglas. Met o.a. Doris Day, Frank Sinatra, Gig Young, Ethel Barrymore en Dorothy Malone.

Doris Day, de populairste en best betaalde ster in de VS van de jaren '50 en '60, valt voor medegigant Sinatra in deze gelikte muzikale versie van de succesvolle film Four daughters uit 1938. Een fraai staaltje jaren '50 Americana vol vrijheid, blijheid en rijkheid aaneen geregen door liedjes van oa Gershwin en Cole Porter. Gefilmd in en rond Warners' studio's, incl. het lieflijke Connecticut straatje waar de lachebekjes resideren. (VM/VPRO Gids)

The Last Time I Saw Paris

1954 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1954. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Elizabeth Taylor, Van Johnson, Donna Reed, Walter Pidgeon en Eva Gabor.

Over deze MGM-hoogglansproductie wordt nogal eens verondersteld dat hij is gebaseerd op Elliot Pauls gelijknamige sfeerroman uit 1942. Literaire bron is echter het korte verhaal ‘Babylon Revisited’ van F. Scott Fitzgerald. Waarin Charles Wills (Johnson), tijdens de bevrijding van Parijs als Amerikaans journalist middenin de euforie, wordt gekust door een jonge schone (Taylor) die daarna meteen verdwijnt. De jongedame op wie de letterknecht met romanambities vervolgens verliefd wordt, blijkt de zus van de spontane zoenster. Hollywoodiaanse luxe-soap in Technicolor deed het uitstekend aan de bioscoopkassa. Let op het speelfilmdebuut van Roger ‘007’ Moore.

Forever Female

1953 | Komedie

Verenigde Staten 1953. Komedie van Irving Rapper. Met o.a. Ginger Rogers, William Holden, Paul Douglas, Pat Crowley en James Gleason.

Show-businesskomedie, een absolute topper, met Rogers als ster die zich uiteindelijk realiseert dat ze te oud is voor de rol van het onschuldige meisje, wat schrijver Holden de gelegenheid geeft om Crowley te laten meedoen in het stuk. De tekening van de sfeer rondom Broadway tijdens de 'zomermarkt' is treffend.

Romance on the High Seas

1948 | Musical, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Musical van Michael Curtiz. Met o.a. Jack Carson, Janis Paige, Don DeFore, Doris Day en Oscar Levant.

Tijdens een oceaan-cruise verdenkt een vrouw haar steenrijke man van overspel; en hij haar. Hij laat een privé-detectieve haar gangen nagaan. Misverstanden, verwisselingen en romantiek. Een sprankelende musical. Day's debuut; ze zingt o.a.: 'It's Magic', en 'Put 'em in a Box'.

Arsenic and Old Lace

1944 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1944. Komedie van Frank Capra. Met o.a. Cary Grant, Priscilla Lane, Josephine Hull, Raymond Massey en Peter Lorre.

Na een jarenlang Broadway-succes werd het gelijknamige stuk van Joseph Kesselring bewerkt voor het filmdoek onder leiding van meester van de lichte toets Frank Capra. Het huwelijk van Mortimer (Grant) en Elaine (Lane) raakt enigszins overschaduwd door Mortimers ontdekking dat zijn familie uit vreemde vogels bestaat. Zijn beminnelijke tantes hebben misschien wel diverse moorden op hun geweten, zijn broer denkt dat hij Teddy Roosevelt is. Vrolijke komedie met macabere randjes heeft een prima cast. Grant hekelde later, niet onterecht, zijn eigen overacteren, maar dat doet weinig af aan deze heerlijk maffe film.

The Male Animal

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Elliott Nugent en Stephen Morehouse Avery. Met o.a. Henry Fonda, Olivia de Havilland, Jack Carson, Joan Leslie en Herbert Anderson.

Een intelligente, onderhoudende komedie van Nugent en James Thurber over een professor (Fonda) aan de universiteit die zijn recht probeert te behalen, als hij zijn vrouw (De Havilland) verliest aan haar oude vlam (Carson). Mooie rollen in een goede film die zelfs hedentendage nog boeiend is, met als hoogtepunt een persiflage op de footballmatches. Scenario van Julius J. Epstein en Philip G. Epstein naar het toneelstuk van James Thurber en regisseur Nugent. Camerawerk van Arthur Edeson. Opnieuw gemaakt als SHE'S WORKING HER WAY THROUGH COLLEGE.

Casablanca

1942 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1942. Romantiek van Michael Curtiz. Met o.a. Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains en Peter Lorre.

Drievoudig Oscarwinnaar Casablanca wordt nog altijd genoemd als een van de beste films ooit. Maar in 1942 verwachtte niemand, inclusief cast en crew, ook maar iets van het project dat een laag budget had en een onaf script. Ingrid Bergman klaagde tot op het eind dat ze ervan baalde dat ze niet te horen kreeg op welke man haar personage verliefd moest zijn. Op Rick Blaine (Bogart), de veeldrinkende bareigenaar in nazi-bezet Casablanca? Of op Victor Laszlo (Henreid), de Franse verzetsheld? Bergmans vertwijfeling blijkt een kracht in het verhaal over keuzes, liefde, romantiek, politiek, vrijheid en heroïek in een schemerige wereld.

The Strawberry Blonde

1941 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1941. Komedie van Raoul Walsh. Met o.a. James Cagney, Olivia de Havilland, Rita Hayworth, Alan Hale en Jack Carson.

Cagney is dynamisch in dit verhaal rond 1890 over een tandarts die het te pakken heeft van rijke-mannenjaagster Hayworth, maar die met De Havilland trouwt. Nieuwe versie: One Sunday Afternoon, wat dezelfde titel is van de vroegere Gary Cooper-film waarvan dit een nieuwe versie is. Scenario van Julius J. en Philip G. Epstein naar het theaterstuk One Sunday Afternoon van James Hogan.

The Bride Came C.O.D.

1941 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Komedie van William Keighley. Met o.a. James Cagney, Bette Davis, Stuart Erwin, Eugene Pallette en Jack Carson.

De afkorting C.O.D staat voor cash on delivery, oftewel betaling bij aflevering. Wat er in dit geval moet worden afgeleverd is Bette Davis, die in deze vol vaart vertelde screwball comedy de dochter van een oliebaron speelt. Davis is er tegen de zin van haar vader vandoor gegaan met een muzikant. Piloot James Cagney zit tot over zijn oren in de schulden en biedt zich aan om de dochter te retourneren, maar is uiteraard zelf stiekem verliefd. Het scenario werd geschreven door de tweelingbroers Julius en Philip Epstein die ook aan de basis van de klassieker Casablanca stonden.

Daughters Courageous

1939 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1939. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. John Garfield, Claude Rains, Fay Bainter, Priscilla Lane en Rosemary Lane.

Jim keert na twintig jaar onverwachts terug naar huis in Californië, waar hij zijn vier volwassen dochters met zijn bijzondere charme voor zich probeert te herwinnen. Daarbij probeert hij het huwelijk van zijn ex-vrouw met een serieuze zakenman niet in de weg te staan.

Four Daughters

1938 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1938. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Claude Rains, Rosemary Lane, Lola Lane, Priscilla Lane en Gale Page.

Geloofwaardig, goed gespeeld melodrama over het leven in een klein stadje. Vier jonge vrouwen zien het leven met hun muzikale vader veranderen door de komst van vier jongemannen. Garfield is prachtig in zijn eerste filmrol van importantie, aangevuld door goede rollen. Scenario van Julius J. Epstein en Lenore Coffee naar de roman Sister Act van Fanny Hurst. Camerawerk van Ernest Haller. Opnieuw gemaakt als: YOUNG AT HEART; er kwamen twee vervolgen.