D.A. Pennebaker: regie, scenario, camera en montage.
Er zijn 9 films gevonden.

Kings of Pastry

2009 | Documentaire

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 2009. Documentaire van Chris Hegedus en D.A. Pennebaker.

Iedere vier jaar wordt in Lyon een drie dagen durende wedstrijd gehouden waarin wordt uitgemaakt wie de beste banketbakkers van Frankrijk zijn. De creaties van de deelnemers variëren van mooie kleine gebakjes tot grote, ingewikkelde gebaksstellages. Documentairemakers D.A. Pennebaker en Chris Hegedus volgden Jacquy Pfeiffer, een patissier die in Chicago zijn eigen banketbakkersschool stichtte, en nu in zijn vaderland meedoet aan de uiterst prestigieuze wedstrijd. De makers brengen de stress en de emoties fraai in beeld. Taarten bakken als topsport, prachtig.

Moon Over Broadway

1997 | Documentaire, Experimenteel, Musical

Verenigde Staten 1997. Documentaire van D.A. Pennebaker en Chris Hegedus. Met o.a. Carol Burnett, Philip Bosco, Randy Graff, Jane Connell en James Valentine.

Iedere vier jaar wordt in Lyon een drie dagen durende wedstrijd gehouden waarin wordt uitgemaakt wie de beste banketbakkers van Frankrijk zijn. De creaties van de deelnemers variëren van mooie kleine gebakjes tot grote, ingewikkelde gebaksstellages. Documentairemakers D.A. Pennebaker en Chris Hegedus volgden Jacquy Pfeiffer, een patissier die in Chicago zijn eigen banketbakkersschool stichtte, en nu in zijn vaderland meedoet aan de uiterst prestigieuze wedstrijd. De makers brengen de stress en de emoties fraai in beeld. Taarten bakken als topsport, prachtig.

Woodstock Diary

1994 | Documentaire, Muziek

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1994. Documentaire van D.A. Pennebaker, Chris Hegedus en Erez Laufer.

Ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van het Woodstock Festival (augustus 1969), blikt Pennebaker, samen met Hegedus en Laufer terug op die glorierijke driedaagse. Ze laten de kijker de sfeer proeven door beelden van toen af te wisselen met interviews van nu. De organisatoren van het festival Michael Lang, John Roberts en Joel Rosenman praten over de voorbereidingen en de nasleep ervan. Het meeste heb je natuurlijk al gezien in de klassieker WOODSTOCK (1970) van Michael Wadleigh maar deze documentaire heeft niet alleen aandacht voor het uiterlijk vertoon, maar ook voor de achtergrond. Bovendien zitten er heel wat concertfragmenten in die niet in het voornoemde WOODSTOCK voorkomen. Liefhebbers van de muziek uit die periode (chronologisch gepresenteerd) kunnen hun hart ophalen. De film bestaat uit materiaal dat gedraaid werd door Michael Wadleigh, David Myers, Richard Pearce, Don Lenzer, Al Wertheimer, David Dawkins, Chris Hegedus en D.A. Pennebaker. De montage is van Pennebaker, Hegedus, Laufer, David Dawkins en Rebecca Baron. Wordt meestal in twee of drie delen uitgezonden.

The War Room

1992 | Documentaire

Verenigde Staten 1992. Documentaire van D.A. Pennebaker en Chris Hegedus.

De Amerikaanse presidentiële verkiezingen zijn steeds een goed georkestreerde, nationale show. Deze show moet achter de schermen geleid worden. Pennebaker en Hegedus hebben in 1992 hun camera's opgesteld in het hoofdkwartier van waaruit Bill Clinton aan zijn campagne werkte. Deze plaats is The War Room en het gaat er steeds bijzonder nerveus aan toe. De cineasten observeren zonder zelf commentaar toe te voegen of iets te manipuleren. Ze volgen de campagne vanuit het hart van de hele operatie, waar strategies uitgetekend en plannen gemaakt worden. Ze voeren geen kritiek, maar observeren alle medewerkers en laten hen gewoon hun werk doen. Het resultaat is een haast geniale documentaire die aan een duivels ritme voorbijtrekt en die ons een beeld brengt van hoe bij deze verkiezingen de vork in de steel zit. De cineasten tekenen voor de fotografie, het scenario en de montage, in samenwerking met James Carville en George Stephanopoulos. Dolby Stereo.

Ziggy Stardust and the Spiders from Mars

1983 | Muziek, Documentaire

Verenigde Staten 1983. Muziek van D.A. Pennebaker.

David Bowie treedt op als Ziggy Stardust, zijn biseksuele alter ego. Er valt nauwelijks naar te kijken en om ernaar te luisteren is evenmin een genot. Dit is nou een film op zijn slechtst. Hij werd opgenomen in 1973 en is alleen interessant voor Bowie-fans.

Town Bloody Hall

1979 | Documentaire

Verenigde Staten 1979. Documentaire van D.A. Pennebaker en Chris Hegedus. Met o.a. Norman Mailer, Germaine Greer, Jill Johnson, Diana Trilling en Jacqueline Ceballus.

Een discussie tussen feministen en sexist Norman Mailer uit 1971 werd pas in 1979 door de makers afgewerkt en geeft een fascinerend beeld van de heftige discussie die voornamelijk door Mailer en zijn provocerende uitspraken blijft boeien. Historisch document.

Monterey Pop

1969 | Muziek

Verenigde Staten 1969. Muziek van James Desmond, Barry Feinstein, D.A. Pennebaker, Albert Maysles en Roger Murphy. Met o.a. Otis Redding, Mamas and Papas, Jimi Hendrix, The Who en Janis Joplin.

De eerste popfestivalfilm, opgenomen in Monterey in 1967, en nog steeds een van de allerbeste. Janis Joplins uitvoering van 'Ball and Chain' en Jimi Hendrix' 'Wild Thing' behoren tot de hoogtepunten.

Dont Look Back

1967 | Documentaire, Muziek

1967. Documentaire van D.A. Pennebaker. Met o.a. Albert Grossman, Donovan, Bob Dylan, Joan Baez en Alan Price.

Openhartige documentaire over Dylan's concert-toernee door Engeland in 1965, waarbij hoogtepunten worden gevormd door zijn pseudo-hippe persoonlijkheid, en optredens van Baez en Grossman.

The Chair

1962 | Documentaire, Drama

Verenigde Staten 1962. Documentaire van D.A. Pennebaker en Richard Leacock. Met o.a. Paul Crump, Louis Nizer, Donald Moore, Jack Johnson en James Thompson.

Op 29 juli 1962 bereiden advocaat Nizer en de jonge jurist Moore hun zaak voor om de ter dood veroordeelde zwarte moordenaar Paul Crump te redden. Binnen vijf dagen moet hij sterven op de electrische stoel. Hun standpunt: op de negen jaar die Crump in de gevangenis doorbracht is hij een ander mens geworden. Hun strijd zal niet eenvoudig zijn en de uitslag is alles behalve zeker, maar indien ze in hun opzet slagen wordt dit een mijlpaal in de Amerikaanse gerechtelijke geschiedenis. Als thriller uitgewerkte cinéma vérité-documentaire in onvervalste Pennebaker/Leacock-stijl. Je geraakt als toeschouwer helemaal bij de zaak betrokken en de film moet in spanning niet onder doen voor de beste fictie-film. Leacock, Pennebaker, Gregory Shuker en Robert Drew stonden in voor fotografie en scenario. Montage is van Ellen Huxley, Joyce Chopra, Patricia Powell en Leacock. James Lipscomb spreekt de commentaar.