Henri Decoin (1890-1969): regie en scenario.
Er zijn 43 films gevonden.

Nick Carter va tout casser

1964 | Actiefilm, Komedie, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1964. Actiefilm van Henri Decoin. Met o.a. Eddie Constantine, Daphné Dayle, Charles Belmont, Paul Frankeur en Barbara Somers.

Een Franse geleerde roept de hulp van meester-detective Carter in omdat hij vreest dat een bende hem zijn uitvinding van een vernietigingswapen afhandig wil maken. Carter kan zijn dood niet voorkomen, maar verdenkt de pleegzoon van de geleerde. De film is beter gemaakt en houdt de parodistische toon meer vast dan de meeste latere Eddie-produkties, maar de ster wordt wat oud en stram voor stuntwerk waardoor het avontuur moeizaam op gang komt. Scenario van Jean Marcillac, André Haguet en André Legrand.

Les Parias de la gloire

1964 | Oorlogsfilm, Drama

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1964. Oorlogsfilm van Henri Decoin. Met o.a. Maurice Ronet, Curd Jürgens, Folco Lulli, Roland Lesaffre en Tiny Young.

Een Franse sergeant, die in 1944 zijn broer heeft zien neerschieten door een Duitse pantser-officier, ziet deze drie jaar later terug als planter in Indo-China. Door de omstandigheden gedwongen sluit de Duitser zich bij het Franse commando aan en ze leren elkaar begrijpen en waarderen. De Duitser redt de Fransman het leven, maar ze zullen samen sneuvelen onder Vietnamees vuur. Dit pleidooi voor verbroedering werd te schematisch uitgewerkt om echt te overtuigen, ondanks sober spel van Ronet en Jürgens. Tegen die strekking celebreert de film tegelijk een stoere oorlogsheroïek, in een op locatie in Spanje gereconstrueerd Indo-China.

Casablanca, nid d'espions

1963 | Thriller, Oorlogsfilm, Muziek

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1963. Thriller van Henri Decoin. Met o.a. Sara Montiel, Maurice Ronet, Franco Fabrizi, Leo Anchoriz en Gerard Tichy.

Een Franse politie-inspecteur in Casablanca 1942 wordt verliefd op een nachtclubzangeres, wier minnaar als verrader door het verzet is gedood. Een gestapo-commandant manipuleert haar om via haar aanbidder zich in het Franse verzet te infiltreren. Een pittoreske, maar onevenwichtige film die het gebruikelijke muzikale Montiel-vehikel combineert met een oorlogsthriller, maar die ondanks de beweeglijke regie stagneert in de verplichte zangnummers - onder andere: 'La vie en rose' - terwijl de plot zich zonder veel verrassingen ontwikkelt.

Maléfices

1962 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1962. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Juliette Gréco, Liselotte Pulver, Jean-Marc Bory, Jacques Dacqmine en Mathé Mansoura.

Een getrouwde veearts wordt verliefd op een mysterieuze vrouw die jaren in Afrika heeft gewoond. Zijn vrouw wordt ernstig ziek en lijkt slachtoffer van voodoo. De man breekt met zijn geliefde die zelfmoord pleegt en komt dan achter de waarheid. De ware toedracht van het verhaal (van het duo Boileu-Narcejac dat ook tot LES DIABOLIQUES en VERTIGO inspireerde) laat zich al halverwege voorspellen, ook omdat de regie geen geheimzinnige spanning weet te suggereren. Gréco speelt dit Frans ster- vehikel na haar Hollywoodperiode met decoratieve ongeïnteresseerdheid.

Le masque de fer

1962 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Henri Decoin. Met o.a. Jean Marais, Sylva Koscina, Jean-François Poron, Enrico Maria Salerno en Giselle Pascal.

Musketier Charles d'Artagnan moet de Man in het IJzeren Masker, alias de tweelingbroer van Louis XIV, naar Parijs loodsen. De staatsgevangene blijkt echter ontsnapt en een complot om de koning te onttronen in volle gang. Werk aan de maillotwinkel voor de met charme en kwinkslagen gewapende Marais, die zich met een vette knipoog door het jongensboek duelleert. Het scenario is een potpourri van succesnummers en Decoin was wel eens geïnspireerder, maar vooral dankzij Marais is dit passabel cape-en-degenvermaak uit de gloriedagen van de buurtbioscoop. Sfeerrijke zwart-witfotografie van Pierre Petit.

Le Pavé de Paris

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danièle Gaubert, Jacques Riberolles, Nadia Gray, Georges Descrières en Jacques Fabbri.

Een meisje ontvlucht haar strenge ouders en gaat naar Parijs, waar ze vrijwel meteen tot prostitutie vervalt. Toch weigert ze aanvankelijk haar verloofde - die haar tijdens zijn militaire verlof heeft opgespoord - te volgen, maar ze komt nog net op tijd tot inkeer. Deze banale zelfkant-smartlap van een regisseur die zijn onderwerpen ooit ambitieuzer koos, honoreert de pikante verwachtingen niet of nauwelijks en is door alle betrokkenen met overduidelijke onverschilligheid tot stand gebracht.

El Deseo y el amor

1961 | Drama

Frankrijk​/​​Spanje 1961. Drama van Luis María Delgado en Henri Decoin. Met o.a. Antonio Vilar, Martine Carol, Carmen Sevilla en Francoise Arnoul.

Een eenvoudige Spaanse visser wordt verblind door een onweerstaanbare Franse actrice. Een belachelijke film met een moraliserende achtergrond.

Tendre et violente Elisabeth

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Christian Marquand, Lucille Saint Simon, Marie Déa, Jean Houbé en Paulette Dubost.

Een jonge vrouw kan niet kiezen tussen haar passie voor een als minnaar begaafde avonturier en de rustige liefde van een ernstige musicus met wie ze trouwt. Als haar minnaar terugkeert en ze een kind van hem verwacht, kiest ze voor een leven alleen met haar kind. Een oppervlakkige en melodramatische verfilming van een roman van Henri Troyat met alweer een onuitstaanbare rol van Marquand als 'homme fatal'. De slordige montage was een poging van de veteraan-regisseur om modern te doen, nadat hij A BOUT DE SOUFFLE had gezien.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

Pourquoi viens-tu si tard?

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Francis Blanche, Claude Dauphin en Colette Richard.

Persfotograaf Walter Hermelin (Vidal) strandt na een auto-ongeluk in een provinciestadje en ontmoet daar advocate Catherine Ferrer (Morgan). Zij betrekt hem in haar strijd tegen wijnverkopers die met hun knakenbakbocht arme drommels vergiftigen. Ten tijde van de première had classicist Decoin pech: zijn bedaarde anti-alcoholmelodrama werd al overstemd door het geraas van de Nouvelle Vague. Spijtig, want Morgan (1920-2016) is hier een mooie droevige zwaan met gebroken vleugels. Michel Audiard beitelde de dialogen, het in een weelderig strijkersarrangement gestoken titelnummer is van Charles Aznavour.

Nathalie, agent secret

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Martine Carol, Félix Marten, Jacques Berthier, Dany Saval en Darío Moreno.

Een wufte mannequin sluit een weddenschap af, waardoor ze voor een atoomspionne wordt aangezien. Ze krijgt ook nog een moord in de schoenen geschoven, die ze met onvermoeid vernuft zelf weet op te lossen. Dit tweede NATHALIE-avontuur is met minder brille gemaakt dan deel 1, en het type van het slimme domme blondje is nu ook minder verrassend, maar het resultaat blijft redelijk onderhoudend.

La Chatte sort ses griffes

1959 | Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Thriller van Henri Decoin. Met o.a. Françoise Arnoul, Horst Frank, Harold Kay, François Guérin en Jacques Fabbri.

Franse verzetsstrijdster ondergaat hersenspoeling bij de Duitse contraspionage en wordt terug naar Parijs gestuurd om haar medestanders aan Gestapo te verraden. Ze hervindt tijdig eigen persoonlijkheid, maar blijft kwetsbaar doelwit voor de Duitsers, terwijl medestanders haar niet meer durven te vertrouwen. Succes van LA CHATTE naar ware gebeurtenissen leidde tot fictieve vervolgfilm die niet meer biedt dan varianten op situaties uit deel I die ondanks inzet van acteurs, weinig overtuigend worden.

La Chatte

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1958. Oorlogsfilm van Henri Decoin. Met o.a. Françoise Arnoul, Bernard Blier, Bernhard Wicki, Kurt Meisel en Harald Wolff.

Parijs onder de naziknoet. Cora, echtgenote van een verzetsman die tijdens een razzia het leven laat, draagt het Résistance-vuur van haar wederhelft verder. Maar dan. In deze spannende, bijzonder sfeerrijk gefotografeerde film noir op bescheiden budget zijn de nazi's karikaturen, maar Arnoul-met-de-kattenogen excelleert op bijna stoïcijnse wijze als sensuele femme fatale. Producent en coscenarist Eugène Tucherer ontkent vóór de openingstitels voorzichtigheidshalve de scenariobron: de duister-tragische geschiedenis van dubbelagente Mathilde Carré (1908-2007). Wegens eclatant kassucces gevolgd door La Chatte sort ses griffes (1960).

Tous peuvent me tuer

1957 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1957. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. François Périer, Eleonora Rossi-Drago, Anouk Aimée, Peter van Eyck en Franco Fabrizi.

Vijf mannen uit uiteenlopende milieus plegen samen een risicoloze inbraak bij een rijke oude vrouw, maar worden vervolgens gearresteerd voor een klein vergrijp. In de gevangenis worden ze één voor één vermoord, zodat de overlevende de buit voor zichzelf kan houden. De onderhoudende, maar wat erg uitgesponnen misdaadfilm geeft feitelijk onnodige aandacht aan de vrouwen thuis. De uitvoerige sterbezetting houdt de interesse niettemin steeds gaande.

Le Feu aux poudres

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raymond Pellegrin, Françoise Fabian, Charles Vanel, Peter van Eyck en Pierre Louis.

Politieman wordt verliefd op de vrouw van een smokkelaar die - onwetend van de ontrouw - vriendschap met hem sluit en hem medeplichtig wil maken. Ontdekking leidt tot een gewapende confrontatie die door politie-ingrijpen net niet voorkomen kan worden. Bekwame regie en spelprestaties geven aan het doorsnee misdaadverhaal spanning hoewel het tempo aan de trage kant is.

Charmants garçons

1957 | Musical, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1957. Musical van Henri Decoin. Met o.a. Zizi Jeanmaire, Daniel Gélin, Henri Vidal, François Périer en Jacques Dacqmine.

Een music-hall-ster heeft reeksen aanbidders, van wie er niet één een geschikte echtgenoot blijkt, omdat ze te oud of al getrouwd zijn of als minnaar tekort schieten. Deze op maat gemaakte film voor Jeanmaire laat haar zingen en dansen, maar het scenario is weinig gevarieerd en biedt de talrijke acteurs nauwelijks kansen. Vidal is uiterst komisch als bokskampioen die zijn conditie niet door het bedrijven van liefde wil schaden.

Folies Bergère

1956 | Musical

Frankrijk 1956. Musical van Henri Decoin. Met o.a. Zizi Jeanmaire, Eddie Constantine, Nadia Gray, Yves Robert en Pierre Mondy.

Amerikaanse G.I. met verlof bezoekt Folies Bergère en wordt verliefd op danseres. Hij besluit vroegere Broadwaycarrière in Parijs voort te zetten, maar zowel loopbaan als liefde ontmoet obstakels, rivaliteit en intriges. Beroemde revue is uitgangspunt voor musical naar Hollywoodvoorbeeld, maar muziek en chroreografie zijn middelmatig en vormgeving houterig. Constantine is geen Gene Kelly, maar mag af en toe ook knokken. Talenten van Jeanmaire verdienden betere film.

Razzia sur la chnouf

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Jean Gabin, Lino Ventura, Lila Kedrova, Marcel Dalio en Magali Noël.

De Parijse drugsbaas Liski (Dalio) huurt de sterke arm in van gangster Henri uit Nantes, die het vak leerde in de VS, om de handel in Parijs onder zijn hoede te nemen. Henri krijgt toegang tot alle informatie, maar heeft een verborgen agenda. Sfeervol portret van het drugswereldje in de vroege jaren '50 met sterk spel van Kedrova als beklagenswaardige verslaafde, van Ventura als gangster Roger le Catalan en van de altijd geweldige Gabin als Henri. Naar een roman van de Franse misdaadauteur Auguste Le Breton (Du rififi chez les hommes).

One Step To Eternity

1955 |

1955. Henri Decoin. Met o.a. Michel Auclair, Corinne Calvet en Danielle Darrieux.

De Parijse drugsbaas Liski (Dalio) huurt de sterke arm in van gangster Henri uit Nantes, die het vak leerde in de VS, om de handel in Parijs onder zijn hoede te nemen. Henri krijgt toegang tot alle informatie, maar heeft een verborgen agenda. Sfeervol portret van het drugswereldje in de vroege jaren '50 met sterk spel van Kedrova als beklagenswaardige verslaafde, van Ventura als gangster Roger le Catalan en van de altijd geweldige Gabin als Henri. Naar een roman van de Franse misdaadauteur Auguste Le Breton (Du rififi chez les hommes).

L'affaire des poisons

1955 |

Frankrijk 1955. Henri Decoin. Met o.a. Paul Meurisse, Viviane Romance en Danièle Darrieux.

De Parijse drugsbaas Liski (Dalio) huurt de sterke arm in van gangster Henri uit Nantes, die het vak leerde in de VS, om de handel in Parijs onder zijn hoede te nemen. Henri krijgt toegang tot alle informatie, maar heeft een verborgen agenda. Sfeervol portret van het drugswereldje in de vroege jaren '50 met sterk spel van Kedrova als beklagenswaardige verslaafde, van Ventura als gangster Roger le Catalan en van de altijd geweldige Gabin als Henri. Naar een roman van de Franse misdaadauteur Auguste Le Breton (Du rififi chez les hommes).

L' Affaire des poisons

1955 | Historische film, Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Historische film van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Viviane Romance, Anne Vernon, Paul Meurisse en Raymond Gérôme.

Markiezin de Montespan, favoriete van Lodewijk XIV, merkt dat deze interesse opvat voor jonge hofdame. Ze roept hulp in van een gifmengster en van een priester die zwarte missen opdraagt om rivale uit te schakelen. Als gevolg daarvan laat de vorst beide schuldigen veroordelen. Historisch melodrama vol intriges heeft sterke rolbezetting en zorgvuldige aankleding en regie, maar blijft nogal statisch.

Les Intrigantes

1954 | Drama, Thriller, Misdaad

Frankrijk 1954. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raymond Rouleau, Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Etchika Choureau en Jane Marken.

Theaterdirecteur Paul Rémi wordt ervan beschuldigd zijn zakenpartner van een smalle loopbrug boven de bühne de dood in te hebben geduwd. Hij duikt onder terwijl echtgenote Mona tijdelijk de honneurs waarneemt. Laatstgenoemde krijgt er echter lol in, het zou dus goed uitkomen als Paul niet terugkeert. Klein opgezet misdaaddrama naar Jacques Roberts roman La machination van drie jaar eerder is niet genrespecialist Decoins pakkendste, maar door de sfeervol gefotografeerde theatercoulisse en de goede acteurs zeker de moeite waard. Louis de Funès speelt met verve een onuitstaanbare dramaturg.

Bonnes à tuer

1954 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Michel Auclair, Danielle Darrieux, Corinne Calvet, Myriam Petacci en Lyla Rocco.

Man nodigt vier vrouwen uit die een belangrijke rol in zijn leven spelen, met het voornemen één van hen te doden: zijn eerste en tweede ex-echtgenote, zijn verloofde en een vriendin die zelf ook een moord op haar geweten heeft. De morele kracht van zijn eerste vrouw blijkt echter sterker en doet hem van zijn voornemen afzien. Bekwaam gemaakte thriller heeft troebele sfeer en suggestieve spanning (en soms venijnige humor) die - zolang film duurt - het bezwaar van de weinig overtuigende psychologie wegneemt.

Secrets d'alcôve

1953 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Decoin, Gianni Franciolini, Ralph Habib en Jean Delannoy. Met o.a. Dawn Addams, Françoise Arnoul, Bernard Blier, Martine Carol en Max Elloy.

Een film in episoden. Een vermoeide Britse soldaat hoopt op een rustige nacht in een boerderij maar moet de vrouw des huizes helpen bij een bevalling. Om een reden voor echtscheiding te hebben ensceneert een man een fictieve overspelsituatie maar hij wordt verliefd op de vrouw met wie hij zich laat betrappen. Een zingende vrachtwagenchauffeur verovert in zijn droom een welgestelde liftster. Een prostituée krijgt het bed van Madame la Pompadour cadeau. Dit tamelijk voorzichtig-pikant vierluik is alleen in de eerste twee sketches echt aardig, maar zakt daarna door gebrek aan fantasie in. De rolbezetting blijft niettemin bezienswaardig.

Dortoir des grandes

1953 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1953. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Jean Marais, Françoise Arnoul, Jeanne Moreau, Denise Grey en Line Noro.

Detective moet moord in meisjespensionaat oplossen die onmogelijk gepleegd kan zijn zonder hulp van binnenuit. Op hem verliefde serveerster uit caf[KA1]e in omgeving en dito leerlinge helpen hem bij de oplossing. Misdaadintrige wordt verwaarloosd om amoreuze complicaties die ontstaan door komst van knappe jongeman in afgesloten vrouwenwereldje (al blijft het een kwestie van smaak in hoeverre men dat aan Marais afziet). Geestige rol van jonge Moreau als de serveerster.

Les Amants de Tolède

1952 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Alida Valli, Pedro Armendáriz, Gérard Landry, Françoise Arnoul en Marisa de Leza.

In 1825 wordt in Toledo een lid van een verzetsgroep tegen een wrede politiedictator gearresteerd. Zijn verloofde gaat bij de dictator pleiten en kan zijn vrijlating bewerkstelligen op voorwaarde dat ze met de tiran trouwt. Het verhaal van Stendhal Le coffre et le revenant werd in de filmbewerking een zorgvuldig, maar emotieloos prentenboek, ondanks de dramatiek van de situaties en de inzet van Valli.

La vérité sur Bébé Donge

1952 | Drama, Thriller

Frankrijk 1952. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Gabin, Jacques Castelot en Daniel Lecourtois.

In een ziekenhuis balanceert de rijke industrieel François (Gabin) op het randje van de dood. Iets verkeerds gegeten, denkt men. Maar in werkelijkheid probeert zijn mooie jonge vrouw Bébé (Darrieux) hem te vergiftigen. Tijdens zijn doodsstrijd zien we in flashback hoe tien jaar eerder hun huwelijk begon, waarin hij haar niet de aandacht schonk die ze wilde, terwijl hij er ook nog minnaressen op na hield. Sterk, melancholiek drama van Decoin, gebaseerd op een roman van Simenon. Gabin en Darrieux zijn uitstekend.

El Tirano de Toledo

1952 | Avonturenfilm

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Henri Decoin en Fernando Palacios. Met o.a. Alida Valli, Pedro Armendáriz, Marisa de Leza en Gérard Landry.

In de 19de eeuw probeert een groep guerillastrijders de man die grote politieke invloed in Toledo heeft te verdrijven. Een sympathieke, maar onsamenhangende avonturenfilm.

Au grand balcon

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Pierre Fresnay, Georges Marchal, Janine Crispin, Suzanne Dehelly en Germaine Michel.

Oude vrijsters leiden een pension voor vliegeniers en zijn zo de meelevende getuigen van de moeizame, maar uiteindelijk geslaagde oprichting van een commerciële luchtvaartmaatschappij op Zuid-Amerika. Toegewijd gemaakte en door Joseph Kessel geschreven hommage aan de luchtvaart is nogal traag en er wordt bovendien vrij dor geacteerd. Het inmiddels historisch geworden beeld van de luchtvaart is niettemin interessant.

Les Amoureux sont seuls au monde

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Louis Jouvet, Renée Devillers, Fernand René, Philippe Nicaud en Brigitte Auber.

Ach, het lot van de beperkt zelfbewuste naïeveling. De man die meent dat je onbekommerd kunt leven met meerdere aanbidders. Zelfs in Frankrijk – het land dat de wereld het woord maîtresse schonk – is dat een luchtspiegeling. Acteur Louis Jouvet beeldt het uit als een beroemd componist, geflankeerd door een liefhebbende vrouw en een dito leerlinge. Les amoureux sont seuls au monde is een meesterstuk van tedere dialogen met Jouvet op de top van zijn kunnen als het fijnbesnaarde middelpunt van belangstelling. Oorspronkelijk uitgebracht zonder blij einde.

Entre onze heures et minuit

1948 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1948. Mysterie van Henri Decoin. Met o.a. Louis Jouvet, Madeleine Robinson, Robert Arnoux, Monique Melinand en Jean Meyer.

Vermoorde misdadiger lijkt sprekend op de inspecteur die met het onderzoek belast is. Hij geeft zich uit voor de dode om een spoor te vinden en wordt daarbij verliefd op diens vriendin die de moordenares blijkt. Gezocht dubbelgangersthema biedt mogelijkheid voor goede rol van Jouvet als speurder.

Non coupable

1947 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1947. Film noir van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Jean Debucourt, Jany Holt, Ariane Muratore en Christiane Delacroix.

Het lukt een arts in een kleine plaats, die door zijn collega's vanwege zijn middelmatigheid wordt geminacht, het aantal moorden te verdubbelen. Na de dood van zijn vriendin geeft hij zich aan bij de politie, opdat men in hem een knap misdadiger onderkent... maar die gelooft hem niet. Dan pleegt hij zelfmoord. Op het vlak van de misdaadfilm komt Decoin heel wat beter naar voren dan de reputatie die de 'intellectuele' kritiek hem heeft bezorgd. De film heeft veel te danken aan Simon. Scenario van Marc-Gilbert Sauvajon en de regisseur. Camerawerk van Jacques Lemar.

Les amants du Pont Saint-Jean

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Gaby Morlay, Marc Cassot, Nadine Alari en André Darnay.

Een oude clochard woont in een onttakelde woning samen met zijn vriendin, als zijn zoon verliefd wordt op de burgemeestersdochter. De burgemeester zal zich niet tegen verbintenis verzetten als de aanstaande schoonvader van zijn kind diens concubinaat legaliseert. Ondertussen ziet het meisje zelf steeds minder de noodzaak van het huwelijk in. Knappe rollen van Simon en Morlay en het genuanceerde scenario van Jean Aurenche en René Wheeler kregen een nogal dorre regie, zodat de emoties op een al te laag pitje sudderen. Fotografie van Jacques Lemare.

La Fille du Diable

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Andrée Clément, Thérèse Dorny, Pierre Fresnay, Fernand Ledoux en Henry Charrett.

De tegenwoordig in de ogen van de kritiek erg verdachte Decoin kende slechts missers, ondanks zijn hoge produktiviteit. Deze is opgenomen in de periode dat hij ernstige problemen had met de verzetsbeweging vanwege de ideologie achter LES INCONNUS DANS LA MAISON (1942) - overigens een van de hoogtepunten uit zijn werk. Hij zet zijn naam hier onder een fatsoenlijke misdaadfilm. De geschiedenis van een man die, rijk geworden in de Verenigde Staten, zijn leven in Frankrijk onder een valse naam over tracht te doen...maar het noodlot slaat toe en hij wordt gearresteerd.

L'homme de Londres

1943 | Misdaad

Frankrijk 1943. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Suzy Prim, Héléna Manson, Blanche Montel en Made Siame.

Henri Decoin (1896-1969) is nooit ergens zo op zijn plaats geweest als in het detectivegenre en dat geldt vooral voor een drietal bewerkingen van romans van Georges Simenon. Deze film is één van zijn bekendste en gaat over een onderzoek dat uitgevoerd wordt naar aanleiding van een afrekening in een mistige havenstad aan het Kanaal. Het is echter toch wel vreemd dat hij de dialogen toevertrouwd heeft aan Exbrayat, van wie de detectiveverhalen zich aan de andere kant van de wereld afspelen! Niettemin wordt Simenon geen geweld aangedaan en we vinden in de film zelfs zijn unieke sfeer en zijn bedrieglijke personnages terug. Meer vakmanschap dan talent, maar toch een film van een opmerkelijke specialist.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

Premier rendez-vous

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Fernand Ledoux, Louis Jourdan, Jean Tissier en Gabrielle Dorziat.

Een professor van middelbare leeftijd plaatst een contactadvertentie en gaat corresponderen met een charmante jonge vrouw. Bij hun eerste afspraak laat hij zich vervangen door een meer aantrekkelijker en jeugdiger neef. Romantisch niemendalletje speelde in op de behoefte aan verstrooiing tijdens de oorlogsjaren, maar is beter gebleven dan veel pretentieuzere films door het spel van Ledoux, de spontaniteit van Darrieux en de frisheid van debuterende jonge acteurs en actrices (als medestudenten van Jourdan figureren ook nog Daniel Gélin en Georges Marchal). Scenario van regisseur Decoin.

Les inconnus dans la maison

1941 | Drama, Thriller

Frankrijk 1941. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Juliette Faber, Jacques Baumer, Lucien Coëdel en Jean Tissier.

Een alcoholische advocaat moet de verloofde van zijn dochter verdedigen in een moordzaak en gaat beseffen dat hij zowel zijn professionele als zijn ouderlijke plichten heeft verwaarloosd. Tijdens de rechtszaak houdt hij een pleidooi voor binnen het gezin veronachtzaamde jongeren. De verfilming van de voor de ontstaansperiode baanbrekende (maar nu overbekende) probleemstelling dankt veel aan de behendige scenariobewerking door H.G. Clouzot van de oorspronkelijke roman van Simenon, de knappe hoofdrol van Raimu en aan de bekwame regie. Opnieuw gefilmd als COP OUT.

Battements de coeur

1939 | Misdaad

Frankrijk 1939. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Claude Dauphin, André Luguet, Junie Astor en Saturnin Fabre.

Een ongedisciplineerde jongedame ontsnapt uit een opvoedingsgesticht en komt terecht op een zakkenrollersschool. Bij de eerste diefstal wordt ze betrapt door een diplomaat die echter van haar vingervlugheid gebruik wil maken om bewijzen van overspel van zijn vrouw te bemachtigen. Vrolijk immoreel scenario en frisheid van de acteurs wegen ruimschoots op tegen de geringe lichtheid van Decoins (Darrieux' echtgenoot) regie. In 1946 opnieuw verfilmd als HEARTBEAT.

Retour à l'aube

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Pierre Dux, Jacques Dumesnil, Pierre Mingand en Samson Fainsilber.

De jonge vrouw van een Hongaarse stationschef droomt van het stadsleven dat de reizigers die langs het station reizen, ongetwijfeld zullen leiden. Als ze een erfenis moet innen in Boedapest, heeft ze met dat geld de kans om die dromen waar te maken, maar ze werkt zich onwetend in steeds meer moeilijkheden. De combinatie van dromerige charme en nuchtere ironie bij de jonge Darrieux tilt dit simpel verhaaltje boven zichzelf uit, door de liefdevolle regie van haar toenmalige echtgenoot Decoin die de film ook meer vaart gaf dan het vooroorlogs gemiddelde.

Mademoiselle ma mère

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Christiane Isola, Gilberte Géniat, Andrée Poldy en Simone Martell.

Jacqueline (Darrieux) heeft voor de zoveelste maal haar verloving verbroken. De veertiende keer al! Haar ouders krijgen een punthoofd van hun dochter, waarop de impulsieve Jacqueline besluit de eerste de beste man die ze tegenkomt te trouwen. Albert Letournel (Alerme) is de gelukkige; hij is weliswaar achterin de vijftig, maar Jacqueline wil in het wit trouwen. Een complicatie bij deze maagdelijke traditie: Albert heeft een zoon! Het is Georges (Brasseur) en hij is 25 jaar en net even iets ouder dan zijn a.s. stiefmoeder... De afloop is voorspelbaar en Georges trouwt Jacqueline met de zegen van zijn vader. Het scenario van Jean Boyer is gebaseerd op de boulevardklucht van Louis Verneuil. Een onbenullige, maar vrolijke film, waarvoor je de mensen niet meer over straat krijgt om naar de bioscoop te gaan. Het camerawerk is van Léonce-Henri Burel.

Abus de confiance

1937 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Vanel, Valentine Tessier, Yvette Lebon en Gilbert Gil.

Berooid weesmeisje schept tegenover haar medestudentes op dat ze de bastaarddochter van een beroemde schrijver is. De auteur hoort ervan en is zeer gelukkig met zijn 'hervonden kind' dat zelf gewetensproblemen krijgt, maar zich door de echtgenote van de schrijver laat overhalen hem niet teleur te stellen. Dit simpele verhaal krijgt warmte en overtuigingskracht door de charme van de jeugdige Darrieux en soberheid van Vanel. Opmerkelijke fotografie van L.H. Burel. Let op Jean Marais in een figurantenrol.

Le domino vert

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Herbert Selpin en Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jany Holt, Marcelle Géniat, Jeanne Pérez en Maurice Escande.

Darrieux in een dubbelrol als de overspelige vrouw die tussen de lakens glijdt met kunstcriticus Henri Bruquier (Escande), en als de dochter uit die relatie, die twintig jaar later ontdekt dat haar vader onschuldig in de gevangenis zit wegens de moord op zijn vrouw. Henri had de schuld op zich genomen omdat hij dacht dat zijn minnares de daad begaan had. Zijn volwassen dochter, die zonder ouders is opgegroeid, zorgt ervoor dat het proces wordt herzien. De film heeft niet veel om het lijf en is tegenwoordig niet meer dan een grote draak met een pover geluidsspoor. Het scenario is van Harald Bratt en Emil Burri naar het toneelstuk Der Fall Claasen van Erich Ebermayer. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker. Deze film werd tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER GRŸNE DOMINO tegen dezelfde decors, maar uiteraard met andere hoofdrollen. Het resultaat is even 'melodramatisch'.