Abraham Haile Biru: camera.
Er zijn 4 films gevonden.

Daratt

2006 | Drama

Tsjaad​/​​Frankrijk​/​​België​/​​Oostenrijk 2006. Drama van Mahamat-Saleh Haroun. Met o.a. Ali Barkai, Youssouf Djaoro, Aziza Hisseine en Djibril Ibrahim.

Op het moment dat de regering van Tsjaad amnestie verleent aan alle oorlogsmisdadigers krijgt de zestienjarige Atim van zijn grootvader een revolver om de man die zijn vader vermoordde te doden. De man blijkt een eigen bakkerijtje te hebben; Atim kan er aan de slag en er groeit een vreemde verhouding tussen de twee mannen. Op een dag stelt de bakker voor Atim te adopteren. Hoopvol verhaal over de naweeën van de meer dan dertig jaar durende burgeroorlog in Tsjaad. Op het festival van Venetië kreeg Haroun er de Grote Juryprijs voor. Zelden was de hulde zo terecht.

Abouna

2002 | Drama

Frankrijk​/​​Tsjaad​/​​Nederland 2002. Drama van Mahamat-Saleh Haroun. Met o.a. Hamza Moctar Aguid, Ahidjo Mahamat Moussa, Zara Haroun, Mounira Khalil en Koulsy Lamko.

Prachtig, intiem drama uit het Afrikaanse land Tsjaad, waar tot de komst van regisseur Mahamat-Saleh Haroun nog nooit een lange speelfilm vandaag kwam. Twee jongens die in de steek zijn gelaten door hun vader zien hem op een dag in de bioscoop - op het witte doek. Of verbeeldden ze zich dat maar? Ze stelen de filmrollen om erachter te komen. Het verhaal is tragisch en ontroerend, maar Abouna is geen loodzwaar drama. Haroun houdt zijn film in balans: zorgvuldig gedoseerde grapjes en de kleurrijke beelden van het Afrikaanse landschap en stadsleven zorgen voor lucht in een veelzeggende parabel over een onfortuinlijk land.

The Father

2000 | Experimenteel

Ethiopië 2000. Experimenteel van Ermias Woldeamlak. Met o.a. Abonesh Mengistu, Binyam Worku, Gerum Zenebe en Emebet Wolde Gabriel.

Prachtig, intiem drama uit het Afrikaanse land Tsjaad, waar tot de komst van regisseur Mahamat-Saleh Haroun nog nooit een lange speelfilm vandaag kwam. Twee jongens die in de steek zijn gelaten door hun vader zien hem op een dag in de bioscoop - op het witte doek. Of verbeeldden ze zich dat maar? Ze stelen de filmrollen om erachter te komen. Het verhaal is tragisch en ontroerend, maar Abouna is geen loodzwaar drama. Haroun houdt zijn film in balans: zorgvuldig gedoseerde grapjes en de kleurrijke beelden van het Afrikaanse landschap en stadsleven zorgen voor lucht in een veelzeggende parabel over een onfortuinlijk land.

Woensdag, gehaktdag

1996 | Korte film

Nederland 1996. Korte film van Ewald Leuwsha. Met o.a. Izaira Kersten, Heleen Parser, Evrim Akyigit, Anoes Cornelisse en Jolinda Gompel.

Prachtig, intiem drama uit het Afrikaanse land Tsjaad, waar tot de komst van regisseur Mahamat-Saleh Haroun nog nooit een lange speelfilm vandaag kwam. Twee jongens die in de steek zijn gelaten door hun vader zien hem op een dag in de bioscoop - op het witte doek. Of verbeeldden ze zich dat maar? Ze stelen de filmrollen om erachter te komen. Het verhaal is tragisch en ontroerend, maar Abouna is geen loodzwaar drama. Haroun houdt zijn film in balans: zorgvuldig gedoseerde grapjes en de kleurrijke beelden van het Afrikaanse landschap en stadsleven zorgen voor lucht in een veelzeggende parabel over een onfortuinlijk land.