Georges Franju: regie en cast.
Er zijn 10 films gevonden.

L' Homme sans visage

1973 | Avonturenfilm, Mysterie

Italië​/​​Frankrijk 1973. Avonturenfilm van Georges Franju. Met o.a. Jacques Champreux, Gayle Hunnicutt, Gert Fröbe, Josephine Chaplin en Ugo Paglai.

Een misdadiger, die vermommingskunstenaar is, heeft een historicus vermoord om achter de bergplaats van de Tempeliersschat te komen. In allerlei gedaantes en met al even geraffineerde handlangers neemt hij het op tegen de neef van de geleerde en een detective. De tweede poging van Franju - na JUDEX - om een film te maken in de stijl van het melodrama van vóór 1920. Het lukt ditmaal minder, omdat de toon aarzelt tussen parodie en hommage - aan Feuillades FANTOMAS - en omdat het gebruik van kleur het eigentijdse Parijs al te realistisch maakt voor de sfeer van de jaren twintig met mysterie en magie.

La ligne d'ombre

1972 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1972. Drama van Georges Franju. Met o.a. Jean Babilée, Roger Blin, Kurt Großkurth, Luis Masson en Margo Lion.

In juli 1888 monstert stuurman Marlow (Babil[KA1]ee) af van de Vidar in Singapore om het bevel te nemen over de cargo Otago, waar stuurman Burns (Blin) zijn tweede in bevel is. Marlows voorganger stierf onder mysterieuze omstandigheden. In de haven van Bankok moeten ze een tijdje wachten op een lading suiker. Marlow wordt gefascineerd door Alice (Lion), de frele dochter van handelaar Jacobus (Großkurth). Deze dringt Marlow een lading aardappelen op. Eens terug op zee breekt er een ziekte uit aan boord. Volgens Burns is het de vloek van de vroegere kapitein. Geplaagd door warmte en windstilte stijgt de spanning aan boord. Bovendien beginnen de aardappelen te rotten en verspreiden een ondraaglijke geur. Een trage film met een broeierige sfeer. Franju weet zijn verhaal over de strijd tegen het noodlot haarfijn te brengen, met afgewogen, beheerste vertolkingen. Hij blijft de plot en de sfeer van het verhaal van Joseph Conrad zeer trouw, waardoor de film tevens een grote literaire waarde meekrijgt. Schitterend scenario van Franju en Louis Guilloux. Voor de fotografie was Marcel Fradetal verantwoordelijk. Een veel te weinig gekende film van grootmeester Franju. Duitse coproductietitel: DIE SCHATTENLINIE.

La Faute de l'abbé Mouret

1971 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1971. Drama van Georges Franju. Met o.a. Francis Huster, Gillian Hills, André Lacombe, Margo Lion en Lucien Barjon.

De film is een bewerking van Zola's roman over een jonge priester die seksuele gevoelens sublimeert in Maria-verering, tot hij verliefd wordt op een jonge vrouw; na de zondeval tracht hij in zelfkastijding zijn roeping te hervinden. Ondanks trouw aan de feiten kreeg de film een drastisch andere interpretatie, waarbij het niet meer gaat om oneigenlijke frustraties door godsdienstwetten maar om een magisch sprookje over eeuwige liefde voor de Mythische Vrouw. De picturale kracht van de film wordt ondermijnd door de jonge hoofdrolspelers, die niet tegen hun rollen zijn opgewassen.

Thomas l'imposteur

1964 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1964. Drama van Georges Franju. Met o.a. Emmanuelle Riva, Fabrice Rouleau, Jean Servais, Sophie Darès en Michel Vitold.

Een wereldvreemde jonge dromer neemt bij het begin van WO I de naam van een generaal aan en trekt een officiersuniform aan om als luitenant oorlogsavontuur te beleven. Hij komt in contact met een prinses die haar landgoed openstelt als hospitaal voor oorlogsgewonden en wekt daarmee de jaloezie van een krantendirecteur. De roman van Cocteau werd door Franju verfilmd in diens stijl wat een reeks uiterst verzorgde en frappante beelden oplevert, maar het blijven illustraties van de tekst (die door Jean Marais op geluidsband wordt gelezen). Goed spel weet sporadisch door de hierdoor ontstane afstandelijkheid heen te breken.

La nouvelle vague par elle-même

1964 | Documentaire

Frankrijk 1964. Documentaire van Robert Valey. Met o.a. Claude Chabrol, Jacques Demy, Georges Franju, Jean-Luc Godard en Henri Langlois.

In 1964 maakte regisseur/scenarioschrijver Valey een balans van de nouvelle vague op, vijf jaar na de geboorte, op het moment dat de grote namen, die deze stroming hadden voortgebracht, hun eerste commerciële flops hadden en door de kritiek waren neergesabeld. Valey laat de scheppers van de nieuwe golf aan het woord komen, die in 1962 zijn hoogtepunt beleefde. Ze praten honderduit over hun eerste film, hoe deze tot stand kwam, de moeilijkheden die ze ondervonden, enz. enz. Tevens toont Valey een beeld van het filmfestival van Cannes in 1959 waar de term nouvelle vague ontstond. Een hoop hoogdravend gelul, dat de gewone filmliefhebber siberisch laat. Hooguit interessant voor filmstudenten en -historici. Het commentaar wordt ingesproken door François Maistre. Het camerawerk is van Jean Isnard. In 1995 werd deze documentaire bewerkt door Janine Bazin en André Labarthe tot een film van een uur met nieuw commentaar van Jean-Claude Dauphin.

Judex

1963 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1963. Misdaad van Georges Franju. Met o.a. Channing Pollock, Francine Bergé, Edith Scob, Michel Vitold en Jacques Jouanneau.

Een corrupte bankier wordt door Judex (Pollock) gesommeerd om een fortuin aan zijn slachtoffers terug te betalen. Hij ensceneert zijn eigen dood om de schuld op Judex te schuiven, die het complot en alle geraffineerde medeplichtigen toch ontmaskert en de onschuldige bankiersdochter behoedt voor uithuwelijking. Een nagenoeg geslaagde reconstructie van de naïviteit en ongebreidelde fantasie van de serie-films van Louis Feuillade. De humor komt niet van de parodie, maar juist van de volkomen serieuze aanpak. De acteurs zijn nogal zwak, op Bergé na als het zich steeds veranderende misdadig brein. Het scenario is van Jacques Champreux en Francis Lacassin. Achter de camera stond Marcel Fradetal.

Thérèse Desqueyroux

1962 | Mysterie, Misdaad, Drama

Frankrijk 1962. Mysterie van Georges Franju. Met o.a. Edith Scob, Sami Frey, Renée Devillers, Lucien Nat en Philippe Noiret.

Thérèse (Riva) heeft uit wanhoop over haar sleurbestaan geprobeerd haar man supersaaie Bernard (Noiret) te vergiftigen. Nadat ze is vrij gesproken wil Bernard de familie- eer redden en sluit haar op in een kamer; ook hoopt hij haar motieven te ontdekken, maar vergeefs. Deze sobere aan de roman van François Mauriac zeer getrouwe verfilming krijgt vooral een beklemmende werking door de hoofdrolspelers, waarbij onbegrip en verbetenheid van de echtgenoot verrassend contrasteren met het gemoedelijk voorkomen van Noiret. Riva kreeg de Volpi als Beste Actrice op het festival van Venetië. Het scenario is van Claude Mauriac en regisseur Franju. Het camerawerk is van Raymond Heil en Christian Matras. Mono.

Pleins feux sur l'assassin

1961 | Thriller, Horror

Frankrijk 1961. Thriller van Georges Franju. Met o.a. Pierre Brasseur, Pascale Audret, Jean-Louis Trintignant, Marianne Koch en Dany Saval.

Oude graaf Brasseur besluit zich te wreken op zijn hebzuchtige familie die hem ooit in de steek liet en hij verbergt zich om te sterven. Een ramp voor de erfgenamen, want wanneer het lijk niet gevonden wordt, moeten ze vijf jaar wachten op de erfenis. Om de kosten van het onderhoud van het kasteel te dekken, organiseren ze een klank en lichtspel. Tijdens de repetitie vallen reeds de eerste doden. Een knappe thriller/spookfilm, geschreven door het duo Boileau-Nercejac, bekend van LES DIABOLIQUES. In de handen van Franju werd het een uitdagende zwarte komedie, met een absoluut schitterende climax. De sfeervolle zwart-wit fotografie was in handen van Marcel Fradétel en een jonge Maurice Jarre schreef de muziek. De film werd haast dertig jaar als verloren beschouwd, tot hij per toeval werd teruggevonden in het lab, waar hij opgeborgen was onder de draaititel LE CHATEAU DES MYSTERES.

Les yeux sans visage

1960 | Horror, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1960. Horror van Georges Franju. Met o.a. Pierre Brasseur, Alida Valli, Juliette Mayniel, Edith Scob en François Guérin.

Na een auto-ongeval is het gezicht van de dochter van een chirurg volledig verminkt. Samen met zijn assistente lokt hij jonge vrouwen in zijn kliniek om hun gezichtshuid op het meisje te transplanteren, operaties die steeds mislukken. Interessante horrorfilm combineert een stijlvol visuele aanpak in de traditie van het expressionisme met een niet nadrukkelijke, klinische benadering van de echte gruweleffecten. (Resultaat: flauwvallers in de bioscoop). Een opmerkelijk geslaagde en oorspronkelijke genrefilm. Regisseur Franju maakte eerder geruchtmakende documentaires, waaronder Le sang des bêtes, over een slachthuis in Parijs.

La Tête contre les murs

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Georges Franju. Met o.a. Jean-Pierre Mocky, Anouk Aimée, Paul Meurisse, Pierre Brasseur en Charles Aznavour.

Een vader laat zijn zoon die hem heeft willen bestelen opnemen in een psychiatrische inrichting waar tegenstrijdige ideeën zijn over de behandeling van de patiënten. Nadat de jongen zich vergeefs tegen therapie heeft verzet probeert hij te ontsnappen. Zowel het acteren van Mocky als het door hem geschreven scenario doet de roman van Hervé Bazin onvoldoende recht, maar de regie van documentarist Franju en de fotografie van Eugen Shüfftan geven de film een beklemmende sfeer. De eerste dramatische rol van Aznavour als medepatiënt.