Eyal Sivan: regie en scenario.
Er zijn 3 films gevonden.

Jaffa, the Orange's Clockwork

2009 | Documentaire

België 2009. Documentaire van Eyal Sivan.

Het verhaal speelt zich af in één enkele dag, van 's ochtends vroeg tot de zonsondergang, op een openbaar strand waar naturisten en mensen die op zoek zijn naar seks elkaar ontmoeten. Die ochtend steekt Salvatore, de zandduinen over richting het strand terwijl hij geniet van de stilte om hem heen in de warme zon. Hij weet niet dat deze dag zijn leven zal veranderen. Bij een houten hek waar het strand zich scheidt van de duinen, ontmoeten de mensen elkaar, zoals Salvatore en Daniela. In de loop van de dag wordt Salvatore geen andere keuze gelaten dan de confrontatie aan te gaan met de geesten van zijn verleden en opnieuw zijn rust te hervinden en misschien wel de mogelijkheid te openen voor een heel nieuw leven.

Jérusalems - Le syndrome borderline

1994 | Documentaire

Israël​/​​Frankrijk 1994. Documentaire van Eyal Sivan. Met o.a. Dan Dulberger, Amalia Sand, Izak Konfino en Shay Laufer.

In de vorm van een fictieve documentaire gaat regisseur/scenarischrijver Sivan op zoek naar de band die inwoners en toeristen hebben met Jeruzalem (daarom is in de titel het meervoud gebruikt). Het blijkt dat bepaalde mensen zich in de heilige stad associ[KA3]eren met bijbelse figuren. De camera van Nurith Aviv volgt de mensen in hun gewone doen, registreert de gebeden van joden, christenen en moslims. Zonder commentaar en zonder muziek. Wat je ziet, spreekt voor zich. De ziel van de stad wordt in woorden omgezet door een prostitu[KA1]ee met vergulde borsten, die haar beroep vergelijkt met Jeruzalem: `Ik geef liefde`, zegt ze, `dat is mijn beroep. Maar die liefde wordt nooit beantwoord`. Een indrukwekkend document dat geschikt is om te vertomen op een thema-avond (of op school) en er achteraf over te discussiëren.

Izkor: Slaves of Memory

1991 | Documentaire

Frankrijk 1991. Documentaire van Eyal Sivan.

Izkor betekent in het hebreeuws 'herinner je'. Volgens filmer Sivan is het bestaan van Israël op een viertal herinneringen gefundeerd die men ieder jaar in april weer moet gedenken: het joodse Paasfeest, Pesach - de uittocht uit Egypte; Jom ha shoa - de slachtoffers van de holocaust; Jom ha sikaron - de soldaten die vielen voor de onafhankelijkheidsstrijd van de staat Israël en Jom ha asmaut - de dag van de onafhankelijk van de staat Israël. Terwijl Sivan enerzijds teruggaat naar zijn eigen jeugd, komt anderzijds de natuurkundige en filosoof Jesjaja Leibovitz aan het woord die ongeveer zegt dat de toekomst in het verleden ligt - l'histoire se répète voor wie geen lering trekt uit de geschiedenis. Deze in 1991 bekroonde film is belangrijk, vooral in tijden, waarin Europa het bewustzijn van het verleden van zich afschudt en demonen vrijlaat zoals het anti-semitisme. Het camerawerk is van Rony Katzenelson.