Barbara Sukowa (1950): cast en muziek.
Er zijn 38 films gevonden.

Deux

2019 | Drama

Frankrijk​/​​Luxemburg​/​​België 2019. Drama van Filippo Meneghetti. Met o.a. Barbara Sukowa, Martine Chevallier, Léa Drucker, Jérôme Varanfrain en Muriel Bénazéraf.

Al jaren wonen Nina (Sukowa) en Madeleine (Chevallier) tegenover elkaar in twee luxe appartementen in een Frans provincieplaatsje. Wat de buitenwereld niet weet, is dat ze ook al jaren geliefden zijn. De strijdbare Nina zou dat het liefst rondbazuinen, maar weduwe Madeleine is moeder en bang dat ze haar inmiddels volwassen kinderen met dat nieuws zal teleurstellen. En dan krijgt Madeleine een beroerte en kán ze het hun niet eens meer vertellen. De debuterende regisseur Meneghetti filmt het op festivals meermalen onderscheiden Deux niet als melodrama, maar als thriller en maakt het tragische liefdesverhaal zo nog aangrijpender.

Rocca verandert de wereld

2019 |

Duitsland 2019. Met o.a. Caspar Fischer-Ortmann en Barbara Sukowa.

Elfjarige Rocca helpt kinderen als ze worden gepest. Ze ontfermt zich over een dakloze. En bij gebrek aan een wakkere piloot zet ze zelfs een passagiersvliegtuig aan de grond. Maar kan ze ontkomen aan een pleeggezin? Want moeder is weg en vader zit in een ruimtestation. Zijn uw kinderen te jong voor een film als Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain? Probeer dan deze kinderversie, een ideale instapper met een wondere wereld waarin wie goed doet goed ontmoet. Gefilmd op locatie in Hamburg, een sprookjesachtig beetje bezijden de realiteit.

Vor der Morgenröte

2016 | Biografie, Drama, Historische film

Duitsland​/​​Oostenrijk​/​​Frankrijk 2016. Biografie van Maria Schrader. Met o.a. Josef Hader, Barbara Sukowa, Aenne Schwarz, Matthias Brandt en Charly Hübner.

Wanneer de nazi's ook in Oostenrijk tegenstanders de duimschroeven aandraaien ontvlucht de gevierde Weense literator Stefan Zweig zijn vaderland. Na allerlei omzwervingen belandt hij met zijn geliefde en secretaresse Charlotte 'Lotte' Altmann uiteindelijk in het Braziliaanse Petrópolis. Schrader beoogt geen sluitend portret van de Joodse pacifist; haar elegante en subtiele Zweig-film is een ballingschapskroniek in zes aktes, beginnend in 1936 op een PEN-congres in Buenos Aires. Hader speelt de ontwortelde schrijver van Die Welt von gestern met een melancholie die effectief contrasteert met de bedrieglijk paradijselijke coulisse. Meervoudig bekroond.

Hannah Arendt

2012 | Biografie, Drama

Duitsland​/​​Luxemburg​/​​Frankrijk 2012. Biografie van Margarethe von Trotta. Met o.a. Barbara Sukowa, Axel Milberg, Janet McTeer, Julia Jentsch en Ulrich Noethen.

Het kwaad presenteert zich vaak niet groots en overweldigend, maar eerder banaal. Dat concludeert filosofe Hannah Arendt wanneer zij voor The New Yorker verslag doet van het proces tegen Adolf Eichmann. Haar typering van de nazi als nietszeggend mannetje, in plaats van gruwelijk monster, schiet veel lezers in het verkeerde keelgat. Rustige, tikje afstandelijke biopic richt zich vooral op de ontwikkeling van Arendts bekendste theorie. Regisseur en coscenarist Von Trotta laat haar personages ampel oreren en discussiëren, met een intelligente grotemensenfilm als gevolg.

Nacht ohne Morgen

2011 | Misdaad, Drama

Duitsland 2011. Misdaad van Andreas Kleinert. Met o.a. Götz George, Barbara Sukowa en Fritzi Haberlandt.

Een ernstig zieke jurist wil kort voordat hij sterft nog een zaak uit het verleden oplossen. Het ging destijds om de moord op een zestienjarige jongen, waarbij de identiteit van zowel de dader als het slachtoffer nooit is achterhaald.

Vision - Aus dem Leben der Hildegard von Bingen

2009 | Biografie, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 2009. Biografie van Margarethe von Trotta. Met o.a. Barbara Sukowa, Heino Ferch, Hannah Herzsprung, Alexander Held en Lena Stolze.

Fraai vormgegeven portret van Hildegard von Bingen (Sukowa), de in 2012 heilig verklaarde Duitse non/mystica/genezeres die in 1147 haar eigen vrouwenklooster aan de oevers van de Rijn oprichtte, en zodoende veel van haar mannelijke collega's tegen zich in het harnas joeg. De visie van regisseur Margarethe von Trotta, bekend van biografische films over invloedrijke vrouwelijke denkers als Rosa Luxemburg en Hannah Arendt, is misschien wat aan de brave en afstandelijke kant, maar gelukkig komen ook de minder plezante karaktertrekjes van Hildegard aan bod.

Die Entdeckung der Currywurst

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Ulla Wagner. Met o.a. Barbara Sukowa, Alexander Khuon en Wolfgang Böck.

Einde WO II. Na een luchtaanval laat de oudere Lena Brücker een jonge soldaat bij haar onderduiken, die haar aan haar zoon doet denken. Ze worden zelfs verliefd. Bang dat hij zal weggaan als de oorlog voorbij is, besluit ze net te doen alsof de oorlog voortduurt.

Die andere Frau

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Barbara Sukowa, Barbara Auer, Stefan Kurt, Huub Stapel en Tom Jansen.

Op een dag krijgt Ivonne (Barbara Auer) een brief van gevangene Vera (Barbara Sukowa) waarin deze stelt dat Ivonne's man ontrouw is geweest. Zijn overspel blijkt de relationele sfeer te overstijgen als Vera vertelt dat hij een 'Stasi-Romeo' was, een loverboy-spion die aanpapte met West-Duitse vrouwen om geheime documenten te ontfutselen. Liefde, verraad en leugens in een emotionele tv-thriller gebaseerd op een boek van Pamela Katz. De regie was in handen van de bevlogen cineast Margarethe von Trotta die een jaar later het WO II drama Rosenstraße maakte.

Hierankl

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Hans Steinbichler. Met o.a. Johanna Wokalek, Barbara Sukowa, Peter Simonischek, Josef Bierbichler en Frank Giering.

Lene (Wokalek) had na een ruzie met haar moeder Rosemarie (Sukowa) Hierankl aan de alpenrand in Zuid-Duitsland verlaten. Ze was toen zeventien jaar. Vele jaren later keert ze terug voor de zestigste verjaardag van haar vader Lukas (Bierbichler) en verheugt zich op een weerzien met haar broer Paul (Giering). Tegelijkertijd komt ook Goetz Hildebrand (Simonischek) na dertig jaar weer op de proppen. Lene is onder de indruk van Goetz en valt voor hem. Er komen verder heel wat duistere familiegeheimen boven water, terwijl de amour fou tussen Lene en Goetz gedoemd lijkt. Het doet de kijker goed om Sukowa, een van R.W. Fassbinder's fetisj actrices, weer eens aan het werk te zien; ze krijgt redelijk tegenspel van Wokalek, maar het scenario van regisseur Steinbichler had wel wat sterker en origineler mogen zijn. Het camerawerk is van Bella Halben en ziet er mooi uit.

13 Conversations About One Thing

2001 | Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 2001. Drama van Jill Sprecher. Met o.a. Matthew McConaughey, John Turturro, Alan Arkin, Clea DuVall en Amy Irving.

Geluk is dat ene ding waarover gesproken wordt in deze film. Op een mooie, originele manier. Troy (McConaughey) zit midden op een roze wolk wanneer hij in de bar drankjes uitdeelt vanwege zijn overwinning in de rechtbank. Als hij later dronken een voetganger schept worden de roze wolken donker. In de bar ontmoette Troy de pessimist Gene (Arkin), die werknemer Wade (Wise) gaat ontslaan omdat hij een hekel heeft aan diens optimisme. Thirteen conversations... is een Magnolia-achtige, Altmaniaanse ensemblefilm die leert dat een mens zich moet onthechten van controle.

The Third Miracle

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van Agnieszka Holland. Met o.a. Ed Harris, Anne Heche, Armin Mueller-Stahl, Charles Haid en Michael Rispoli.

Als het gaat om religieuze speelfilms lijkt er weinig te zitten tussen kwijlerige devotie en opzichtige sensatie waarin het draait om bloederige special effects en door de duivel bezeten personages. Dit ingetogen drama is in ieder geval geen van beide. De katholieke kerk heeft een priester in dienst die onderzoek doet naar moderne wonderen. De meeste gebeurtenissen moeten naar het rijk der fabelen worden verwezen, vandaar dat de verontwaardigde gelovigen de priester 'the miracle killer' hebben genoemd, maar nu lijkt hij in Chicago een echte heilige te hebben gevonden. Zoals altijd in de films van Holland is de filmmaakster ook hier voornamelijk geïnteresseerd in het emotionele leven van haar personages. Ze zet de priester (prima vertolkt door Harris) neer als een gekweld man: hij worstelt met zijn geloof en het celibaat. Holland laat de kijker uiteindelijk zelf oordelen of wonderen vandaag de dag nog bestaan.

The Lady in Question

1999 | Mysterie, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1999. Mysterie van Joyce Chopra. Met o.a. Gene Wilder, Michael Cumpsty, Bruce Davies, Brian Marler en Peter Snider.

Als het gaat om religieuze speelfilms lijkt er weinig te zitten tussen kwijlerige devotie en opzichtige sensatie waarin het draait om bloederige special effects en door de duivel bezeten personages. Dit ingetogen drama is in ieder geval geen van beide. De katholieke kerk heeft een priester in dienst die onderzoek doet naar moderne wonderen. De meeste gebeurtenissen moeten naar het rijk der fabelen worden verwezen, vandaar dat de verontwaardigde gelovigen de priester 'the miracle killer' hebben genoemd, maar nu lijkt hij in Chicago een echte heilige te hebben gevonden. Zoals altijd in de films van Holland is de filmmaakster ook hier voornamelijk geïnteresseerd in het emotionele leven van haar personages. Ze zet de priester (prima vertolkt door Harris) neer als een gekweld man: hij worstelt met zijn geloof en het celibaat. Holland laat de kijker uiteindelijk zelf oordelen of wonderen vandaag de dag nog bestaan.

Cradle Will Rock

1999 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1999. Historische film van Tim Robbins. Met o.a. Hank Azaria, Rubén Blades, Joan Cusack, Cary Elwes en Cherry Jones.

Het komische arbeidersdrama opent met de tekst 'voornamelijk een waar gebeurd verhaal'. Dat betekent in het geval van de bevlogen regisseur Robbins dat het verhaal zwaar overhelt naar de linkerzijde en af en toe wat zedenprekerig overkomt. Maar dat is dan ook het enige manco in een fabuleuze ensemblefilm over de consequenties op de creatieve werkvloer van het werkverschaffingbeleid van Roosevelts New Deal halverwege de jaren '30. De ruggengraat van het verhaal is de productie van het toneelstuk 'The Cradle Will Rock', een lokaal gesubsidieerde pro-vakbond musical, gemaakt door onder andere Orson Welles en Marc Bliztstein. De gewaagde productie brengt de spelers en makers in conflict met de panische overheid die vreest voor communistische propaganda. Robbins schreef, produceerde en regisseerde de met rasacteurs afgeladen film.

Nightworld: Lost Souls

1998 | Thriller, Mysterie, Horror

Luxemburg​/​​Canada​/​​Verenigde Staten 1998. Thriller van Jeff Woolnough. Met o.a. John Savage, Barbara Sukowa, Sandra Robinson, Laura Harling en Richard Lintern.

Het komische arbeidersdrama opent met de tekst 'voornamelijk een waar gebeurd verhaal'. Dat betekent in het geval van de bevlogen regisseur Robbins dat het verhaal zwaar overhelt naar de linkerzijde en af en toe wat zedenprekerig overkomt. Maar dat is dan ook het enige manco in een fabuleuze ensemblefilm over de consequenties op de creatieve werkvloer van het werkverschaffingbeleid van Roosevelts New Deal halverwege de jaren '30. De ruggengraat van het verhaal is de productie van het toneelstuk 'The Cradle Will Rock', een lokaal gesubsidieerde pro-vakbond musical, gemaakt door onder andere Orson Welles en Marc Bliztstein. De gewaagde productie brengt de spelers en makers in conflict met de panische overheid die vreest voor communistische propaganda. Robbins schreef, produceerde en regisseerde de met rasacteurs afgeladen film.

Office Killer

1997 | Thriller, Horror, Komedie

Verenigde Staten 1997. Thriller van Cindy Sherman. Met o.a. Carol Kane, Molly Ringwald, Jeanne Tripplehorn, Barbara Sukowa en Michael Imperioli.

Verlegen Dorine Douglas (Kane), redactrice bij Constant Consumer Magazine, zit in de put omdat ze van haar hardvochtige hoofdredactrice Virginia Wingate (Sukowa) vanuit haar huis moet werken. Het enige contact met de buitenwereld is via de e-mail. Terwijl ze 's nacht een nieuw computerprogramma onder de knie tracht te krijgen, doodt ze per ongeluk een collega. Ze krijgt een enorme kick om haar misdaad achter computervaardigheden te verbergen en begint plezier te beleven aan haar moordlust. Bloed, moord, geweld en onaangename taferelen worden opgedist om de toeschouwer te laten griezelen met een vrouwelijke serie-moordenaar-per-computer. De goede vertolkingen kunnen het geforceerde scenario echter niet helemaal redden.

Heinrich Heine - A Birthday Video

1997 | Drama, Biografie

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1997. Drama van Robert Longo. Met o.a. Klaus Pohl, Barbara Sukowa, Cindy Sherman, Jarreth J. Merz en Peter Luppa.

Verlegen Dorine Douglas (Kane), redactrice bij Constant Consumer Magazine, zit in de put omdat ze van haar hardvochtige hoofdredactrice Virginia Wingate (Sukowa) vanuit haar huis moet werken. Het enige contact met de buitenwereld is via de e-mail. Terwijl ze 's nacht een nieuw computerprogramma onder de knie tracht te krijgen, doodt ze per ongeluk een collega. Ze krijgt een enorme kick om haar misdaad achter computervaardigheden te verbergen en begint plezier te beleven aan haar moordlust. Bloed, moord, geweld en onaangename taferelen worden opgedist om de toeschouwer te laten griezelen met een vrouwelijke serie-moordenaar-per-computer. De goede vertolkingen kunnen het geforceerde scenario echter niet helemaal redden.

Johnny Mnemonic

1995 | Sciencefiction, Actiefilm, Thriller

Canada​/​​Verenigde Staten 1995. Sciencefiction van Robert Longo. Met o.a. Keanu Reeves, Dina Meyer, Takeshi Kitano, Ice-T en Henry Rollins.

Johnny (Reeves) is een cyborgkoerier in het jaar 2021 met een soort harde schijf in zijn hoofd die via een plug kan worden volgestouwd met data. Zijn probleem is tweeledig: ten eerste is zijn laatste vrachtje data iets te lijvig voor zijn capaciteit en ten tweede wordt hij opgejaagd door niemand minder dan 'Beat' Kitano. Beide bedreigingen kunnen hem dus letterlijk zijn hoofd kosten. De film is gebaseerd op een kort verhaal van de vermaarde sf-schrijver William Gibson. De special effects en met name de opmerkelijke bijrollen van Kitano, Ice-T, Henry Rollins en Dolph Lundgren (als de Messias!) houden het magere verhaal stevig overeind.

M. Butterfly

1993 | Drama

Verenigde Staten 1993. Drama van David Cronenberg. Met o.a. Jeremy Irons, John Lone, Ian Richardson, Annabel Leventon en Shizuko Hoshi.

Op min of meer ware feiten gebaseerd verhaal met Irons als de Franse diplomaat Ren[KA1]e Gallimard die in de Chinese Volksrepubliek rond 1965 verliefd wordt op de Chinese opera-diva Lone. Zij bleek niet alleen een man te zijn maar ook een spion(ne)! Vanaf de eerste sc[KA2]enes komt Cronenbergs versie van het gelijknamige toneelstuk van David Henry Hwang pervers en ongerijmd over als een soort CRYING GAME met als verschil dat de Grote Illusie geen illusie blijkt te zijn. Als de mysterieuze diva valt Lone te mannelijk en te weinig exotisch uit. Hoewel gedraaid in China, Hongarije en Frankrijk (Cronenbergs eerste film buiten), aarzelen de locaties tussen realisme en gekunsteld studiowerk. Irons is te flegmatisch (en te Brits) om gestalte te geven aan een (weliswaar timide) Franse attaché. De getalenteerde Sukowa verdient beter dan een sullig nevenrolletje als Gallimards echtgenote.

Colpo di coda

1993 | Thriller

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1993. Thriller van José Maria Sanchez. Met o.a. Giancarlo Giannini, Stefania Sandrelli, Alessandra Martines, Barbara Sukowa en Jean-Claude Brialy.

Deze politieke thriller speelt zich af op locaties in Normandi[KA3]e, Parijs en Veneti[KA3]e en is gebaseerd op Piero Soria`s gelijknamige roman over Flavio Morselli (Giannini), een professor in de muziek. Deze voormalige Italiaanse terrorist houdt zich al jaren schuil in Parijs. Door de moord op een lid van een groep terroristen, die zich verborgen hield in de lichtstad, valt de aandacht van de Franse geheime dienst op hun voormalige leider Flavio. Deze heeft niets te maken met de moord maar slaat op de vlucht. De leider van een mysterieuze organisatie chanteert Flavio en dwingt hem de voorzitter van de Europese Gemeenschap te vermoorden tijdens vredesbesprekingen over het Midden-Oosten. Daar wil hij niet bij betrokken raken, maar deze bende en de Franse geheime dienst zitten hem op de hielen. Hulp komt van een ex-vriendin, een voormalig terroriste die destijds wat voor hem voelde. Goed gespeeld en geproduceerd. Het scenario is van Graziano Diana, John Howlett en regisseur Sanchez.

Homo Faber

1991 | Drama, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Griekenland 1991. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Sam Shepard, Julie Delpy, Barbara Sukowa, Dieter Kirchlechner en Deborah-Lee Furness.

Bedachtzame verfilming van Max Frisch' klassieker 'Homo Faber'. Shepard is uitstekend als de rationele, pragmatische ingenieur Walter Faber, die als vijftigjarige tijdens zijn reizen door Europa wordt geconfronteerd met herinneringen aan zijn verloren liefde Hannah (Sukowa). Hij raakt uit evenwicht wanneer hij de jonge Sabeth (Delpy) ontmoet en met haar naar Griekenland reist. Schlöndorff (Die Blechtrommel, Un amour de Swann) kan niet voorkomen dat de openbaring waar hij naartoe werkt geen grote verrassing is. Maar tegen die tijd heeft de kijker al volop zitten genieten van intrigerende personages.

Europa

1991 | Drama, Experimenteel, Thriller

Denemarken​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zweden​/​​Zwitserland 1991. Drama van Lars von Trier. Met o.a. Barbara Sukowa, Ernst-Hugo Järegård, Jorgen Reenberg, Udo Kier en Eddie Constantine.

Geen krampachtige glimlach, maar een opgeheven middelvinger. Dat was de reactie van Lars von Trier in Cannes in 1991 toen niet zijn Europa, maar Barton Fink van de gebroeders Coen de Palme d’Or kreeg toegewezen. En terecht, want hoewel Von Trier wel werd gelauwerd met Beste Regisseur, torende zijn visuele meesterstuk Europa met kop en schouders boven alles uit. Woorden schieten tekort voor deze non-lineaire psychologische en historische tienkamp waarin naoorlogs Duitsland anno eind 1945 wordt uitgebeend door de ogen van een naïeve Amerikaans-Duitse nachttreinconducteur.

Die Rückkehr

1990 | Romantiek, Drama

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1990. Romantiek van Margarethe von Trotta, Valentina Lainati en Jean paul Biczycki. Met o.a. Barbara Sukowa, Stefania Sandrelli, Sami Frey, Jan Biczycki en Valentina Lainati.

Een vrouwelijke arts keert van Afrika terug naar Parijs en ontdekt opnieuw de oorzaken van een onopgeloste crisis, die begon toen haar man verliefd werd op haar beste vriendin en die tot gevolg had dat zij naar Afrika vertrok. Ze komt terug om haar vriendin te helpen, die aan kanker lijdt, en geleidelijk verdwijnt de vijandigheid tussen de twee vrouwen. Ondanks het goede acteerwerk is de film over deze driehoeksverhouding traag en banaal. Het scenario is van Von Trotta en de fotografie werd verzorgd door Tonino Delli Colli. Ook bekend als: THE RETURN en L'AFRICAINE.

The Sicilian

1987 | Biografie, Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1987. Biografie van Michael Cimino. Met o.a. Terence Stamp, Barbara Sukowa, Giulia Boschi, Joss Ackland en John Turturro.

Na het commercieel mislukken van HEAVEN'S GATE, betekende THE SICILIAN helemaal de doodsteek van Cimino in Hollywood. In een verwarde stijl brengt hij de geschiedenis van Salvatore Giuliano, die zich in het fascistische Italië onder Mussolini opwerpt tot volksheld. Hij wil de afscheiding van Sicilië van Italië rond 1949 te bewerkstelligen. Hij daagt de maffia, de landadel en de kerk uit, wijst de communisten af en doodt verraders. De mafiosi keren zich tegen hem. Zelfs zijn beschermer, Don Masine kan hem niet redden. De film lijdt vooral onder de lachwekkende vertolking van Lambert, die de hele boodschap van Cimino teniet doet. In Amerika werd de film vertoond in een opnieuw gemonteerde versie van 115m, maar in praktisch heel Europa was de integrale versie te zien, die wel beter is, maar die evenmin kan overtuigen. Gore Vidal droeg bij aan het scenario dat op naam staat van Steve Shagan, naar de roman van Mario Puzo. Het camerawerk is van Alex Thompson.

Die Verliebten

1987 | Drama

Duitsland​/​​Joegoslavië 1987. Drama van Jeanine Meerapfel. Met o.a. Barbara Sukowa en Horst-Günther Marx.

Een Westduitse tv-journaliste van Joegoslavische afkomst is in haar vaderland voor een reportage en brengt een bezoek aan haar familie. Ze ontmoet een jonge Duitser die op zoek is naar het oorlogsverleden van zijn vader. De twee worden verliefd, maar het geluk is van korte duur. Een uiterst trage, vol met symboliek geladen, maar bovenal zeer vervelende film.

Rosa Luxemburg

1986 | Biografie, Historische film, Drama

Duitsland​/​​Tsjechoslowakije 1986. Biografie van Margarethe von Trotta. Met o.a. Barbara Sukowa, Otto Sander, Doris Schade en Adelheid Arndt.

Regisseur Margarethe von Trotta (Die Bleierne Zeit, Hannah Ahrendt), toont in deze biopic het leven van de Pools-Duitse marxistische filosoof Rosa Luxemburg, vanaf het begin van haar politiek activisme tot ze in 1919 werd vermoord door een rechts-extremistische knokploeg. Von Trotta baseerde haar script grotendeels op werk van Luxemburg zelf, dus de ideeën van de politica over de revolutionaire aard van de klassenstrijd, die ze in de aanloop naar WO I deelde met mensen als Karl Liebknecht, komen ruimschoots aan bod. De uitstekende Sukowa kreeg in Cannes de prijs voor beste actrice voor haar fraaie titelrol.

Space

1985 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1985. Sciencefiction van Joseph Sargent en Lee Philips. Met o.a. James Garner, Susan Anspach, Beau Ridges, Blair Brown en Bruce Dern.

Mini-serie in vijf delen. Van de roman van James Michener is niet zo veel overgebleven. Het is meer een liefdesdrama dan een weergave van de Amerikaanse ruimtevaartgeschiedenis, haar ontstaan, haar opkomst en haar triomf. De serie start rond 1945: we worden geconfronteerd met de achtergronden van de belangrijkste hoofdrolspelers waarmee de soap-opera compleet is. Het ruimtevaartkarakter komt pas in de derde aflevering. Maar de serie is wel imponerend. Knap gemaakt, technisch gezien.

Equateur

1983 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1983. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Francis Huster, Barbara Sukowa, Reinhard Kolldehoff, Jean Bouise en Julien Guiomar.

Een jongeman hoopt in de jaren dertig fortuin te maken in Frans Equitoriaal Afrika. Hij wordt daar verliefd op een doortrapte avonturierster en moordenares die hem vervolgens zonder illusies naar Europa doet terugkeren. Door de briljante fotografie van de locaties in Gabon wordt de verlammende hitte, die symptomatisch moet zijn voor het gevoelsleven van de personages, voelbaar. Het aan Simenon ontleende scenario mist dramatische spankracht, waardoor ook het goede spel en de verregaande liefdesscènes aan kracht inboeten. Gainsbourgs visuele talent blijft onmiskenbaar.

Un Dimanche de flics

1982 | Drama, Misdaad, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk 1982. Drama van Michel Vianey. Met o.a. Victor Lanoux, Jean Rochefort, Barbara Sukowa, Maurice Biraud en Armin Müller-Stahl.

Politie-agenten in burger onderscheppen een handel in heroïne en willen vervolgens de buit voor zichzelf houden. Represaillemaatregelen van de onderwereld leiden tot de dood van een collega, waarna één van beiden het geld wil aangeven. Hun onderlinge vriendschap wordt verder doorkruist als de een van een 'peno-pauze slippertje' van zijn collega gebruik maakt om diens vrouw te veroveren. De Amerikaanse roman Off duty werd verfilmd met 'Franse' sfeer en psychologie, maar blijft te zeer aan de voorspelbare oppervlakte steken. Dit betekent talentverspilling voor iedereen, inclusief de Nederlandse cameraman Robbie Müller.

Marianne And Juliane

1982 |

1982. Margarethe von Trotta. Met o.a. Doris Schade, Jutta Lampe, Barbara Sukowa en Rüdiger Vogler.

Politie-agenten in burger onderscheppen een handel in heroïne en willen vervolgens de buit voor zichzelf houden. Represaillemaatregelen van de onderwereld leiden tot de dood van een collega, waarna één van beiden het geld wil aangeven. Hun onderlinge vriendschap wordt verder doorkruist als de een van een 'peno-pauze slippertje' van zijn collega gebruik maakt om diens vrouw te veroveren. De Amerikaanse roman Off duty werd verfilmd met 'Franse' sfeer en psychologie, maar blijft te zeer aan de voorspelbare oppervlakte steken. Dit betekent talentverspilling voor iedereen, inclusief de Nederlandse cameraman Robbie Müller.

Lola

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Barbara Sukowa, Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl, Matthias Fuchs en Karin Baal.

Een jaar voor zijn vroegtijdige dood in 1982 maakte de Duitse cineast Rainer Werner Fassbinder dit fascinerende tijdsdocument. Over Lola (Barbara Sukowa), een zangeres annex prostituee, werkzaam in een Duitse nachtclub ten tijde van de wederopbouw na WO II. Ontevreden over haar levenssituatie probeert ze een manier te vinden om te ontsnappen uit het nachtclubmilieu. Die vindt ze in de persoon van Von Bohm (Armin Mueller-Stahl, bekend van Shine en Eastern Promises), een belangrijke ambtenaar die valt voor de charme van Lola maar geen idee heeft van haar slinkse bedoelingen hem te gebruiken voor eigen bestwil. Bij vlagen een wat rommelige en afstandelijke vertelling, maar trefzeker in dialoog en als reflectie op de roerige naoorlogse jaren waarin de consumenteneconomie opbloeide.

Die bleierne Zeit

1981 | Drama, Biografie, Historische film

Duitsland 1981. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Jutta Lampe, Barbara Sukowa, Rüdiger Vogler, Doris Schade en Vérénice Rudolph.

Twee zussen uit een domineesgezin kiezen hun eigen 'politieke weg'. Juliane (Lampe) opteert voor een burgermansbestaan, Marianne (Sukowa) wordt terroriste. Juliane verwijt haar zus dat ze voor de gemakkelijkste weg kiest. Als ze zich zorgen maakt over de Derde Wereld kan ze beter ontwikkelingswerk gaan doen in plaats van geweld te gebruiken. Marianne: 'Wacht maar af, over tien, misschien twintig jaar, dan pas kunnen we beoordelen wie er van ons gelijk heeft gehad.' Von Trotta baseerde Die bleierne Zeit op het levensverhaal van RAF-lid Gudrun Ensslin en haar zuster Christiane.

Deadly Game

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Karoly Makk. Met o.a. Helmut Berger, Mel Ferrer, Barbara Sukowa, Karin Baal en Josef Kroner.

Een moordenares keert terug naar de plaats van haar misdaad, een oud jachtslot. Opnieuw vinden er noodlottige gebeurtenissen plaats. Een melodrama, dat zich afspeelt temidden van mooie landschappen, maar dat ondanks de sterbezetting het niveau van de Heimatfilm nauweljks overstijgt.

Berlin Alexanderplatz - Wissen ist Macht und Morgenstund hat Gold im Mund (11)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Gottfried John en Barbara Sukowa.

Franz (Lamprecht) voelt zich nutteloos. Hij wil geld verdienen. Hij zoekt opnieuw de Pums op. Ze vertrouwen hem niet meer helemaal maar nemen hem toch in dienst. Hij verdient weer wat geld en voelt zich beter. Omdat mannen niet van elkaar mogen houden, ontkennen ze ook dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen. Om te demonstreren hoe gelukkig verliefde mensen kunnen zijn, verstopt Franz Reinhold (John) achter zijn bed. Uitgerekend dan bekent Mieze (Sukowa) dat zij verliefd is op iemand anders. Zij is echter niet van plan Franz te verlaten, want hij is 'van haar'. Franz is dol van de pijn en vermoordt zijn grote liefde bijna. In het boek richtte auteur Döblin zich af en toe rechtstreeks tot de lezer. Fassbinder citeert ook nu en dan, met zijn eigen stem, uit het boek, compleet met leestekens: de filmmaker wordt als lezer onderdeel van de vele standpunten die hij als regisseur inneemt. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Van den Ewigkeiten zwischen den Vielen und den Wenigen (9)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Hanna Schygulla, Barbara Sukowa en Gottfried John.

Eva (Schygulla) tracht Franz (Lamprecht) te kalmeren. Ze verzekert hem dat Mieze (Sukowa) oprecht is in haar liefde voor hem. Franz gaat bij haar langs. Hij is ontroerd wanneer hij haar bij het hek ziet liggen zonnen. Nooit was hij zo verliefd. Hij voelt zich nu sterk genoeg om Reinhold (John), die hem wilde vermoorden, op te zoeken. Franz raakt ook verzeild in de politiek. Het nationaal socialisme wint met de dag aan populariteit, en omdat hij toch niets beters te doen heeft, bezoekt hij een politieke bijeenkomst. Hij vindt het vreemd ergens tegelijk voor en tegen te zijn... Ook uit deze aflevering, met op de achtergrond de akelige onzekerheid, blijkt dat deze reeks mag worden beschouwd als hét tv-hoogtepunt van de jaren 1970-80. De geschiedenis heeft ons op een genadeloze manier duidelijk gemaakt tot welke moorddadige waanzin menselijke ellende kan leiden. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Einsamkeit rei[KL29]t auch in Mauern Risse des Irrsins (10)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa en Hanna Schygulla.

Mieze (Sukowa) is vastbesloten. Ze wil haar liefde voor Franz (Lamprecht) bezegelen met een kind van hem. Omdat zij zelf geen kinderen meer kan krijgen, zal Eva (Schygulla) het kind dragen. Voor Mieze maakt het niet uit wie de moeder is, zolang het maar een kind van Franz is. Mieze is verder bijzonder onafhankelijk geworden. Zo wil zij drie dagen op reis met een andere man. Met het geld dat dit oplevert, kan zij Franz helpen. Franz kan het niet aan: het zou betekenen dat hij Mieze drie dagen moet missen. Bovendien heeft hij er genoeg van dat iedereen het beste met hem voorheeft en zijn leven voor hem wil uitstippelen, en dat ze ondertussen uit pure vriendelijkheid nooit eens iets van hem vragen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Sonne w[KA3]armt die Haut, die sich manchmal verbrennt (8)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Roger Fritz.

Franz (Lamprecht) doet zijn best om zijn eed (eerlijk te blijven) te vergeten. Hij slaagt erin en voelt zich meteen een stuk beter. Zijn vroegere vriendin Eva (Schygulla) en haar souteneur Herbert (Fritz) bezorgen hem het meisje Mieze (Sukowa), en het is alsof de zon gaat schijnen. Mieze is het meisje dat hij steeds bij zich zou willen hebben. Hij wordt tot over zijn oren verliefd en voelt zich sterker dan ooit. Toevallig krijgt hij echter een brief onder ogen die bestemd is voor Mieze. Het blijkt een liefdesbrief te zijn. Iemand anders is even verliefd op Mieze als hij, en Franz wordt overvallen door de angst Mieze te verliezen. Een fascinerende rol voor Sukowa, een van de succesvolste en getalenteerdste Duitse actrices van haar generatie, die met deze serie doorbrak. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Schlange in der Seele der Schlange (12)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa en Gottfried John.

Mieze (Sukowa) vergeeft Franz (Lamprecht). Ze blijft bij hem, ondanks zijn waanzinnige poging haar te vermoorden. Ondertussen staat het noodlot klaar om Franz de genadeslag te geven. Reinhold (John), die al een tijdje achter Mieze aan zit, heeft een listig plan bedacht om haar te ontmoeten. Als Mieze zich in een stil bos waagt, slaagt Reinhold er bijna in de naïeve Mieze te verkrachten. Uiteindelijk vermoordt hij haar. Subversief melodrama à la Fassbinder op zijn best. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz

1980 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Gottfried John.

Na een gevangenisstraf van vier jaar - hij heeft zijn vriendin met een slagroomklopper doodgeslagen - probeert de goedmoedige, laffe en bij vlagen rebelse Franz Biberkopf (Günter Lamprecht) op het rechte pad te blijven in het Berlijn van de jaren twintig. Zijn enige toeverlaat is zijn ex-vriendin Eva (Hanna Schygulla), die nu werkt als chique prostituee. Ruim vijftien uur durende televisieserie geldt als magnum opus van Rainer Werner Fassbinder.