Samson Fainsilber: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Charles et Lucie

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Nelly Kaplan. Met o.a. Daniel Ceccaldi, Ginette Garcin, Nelly Kaplan, Georges Claisse en Henri Tisot.

De verhouding van een echtpaar van middelbare leeftijd is door jaren van armoede in de versukkeling geraakt, maar op een gegeven moment lijkt een erfenis aan de Côte d'Azur eindelijk geluk te brengen. Ze hebben echter geen rekening gehouden met successierechten en het honorarium van de notaris. Een bittere komedie laat de partners als slachtoffers van oplichting hun saamhorigheid hervinden en krijgt precies de juiste toon van de hoofdrolspelers. Oorspronkelijkheid van opzet en aanpak worden ietwat ondermijnd door bijrollen met de bekende komische standaardtypetjes van de doorsnee Franse filmkomedie. Scenario van Jean Chapot.

Les moyens du bord

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Bernard Toublanc-Michel. Met o.a. Gabriel Cattand, Catriona MacColl, Olivier Destrez, Diane Stoloian en Denise Grey.

We zijn eind jaren 1930 tijdens de zomervakantie. Historicus Guillaume Le Cormier (Cattand) verblijft met zijn gezin in een groot herenhuis ergens aan de kust van Bretagne. Hij hoopt dat zijn negentienjarige zoon Ronan (Destrez) zal trouwen met Martine (Stoloian), de dochter van de adellijke buurman. Ronan droomt van een heropstanding van het keizerrijk Europa en heeft zich aangesloten bij een rechts-nationalistische organisatie. Guillaume heeft het hier moeilijk mee en vermits hij zijn zoon van zijn ongelijk wil overtuigen drijft hij een wig tussen hen in. Ondertussen maakt hij kennis met Grace (MacColl), de Amerikaanse gaste van Martine's ouders. Tussen hen beiden groeit een idylle. Bijzonder traag melodrama over de leegheid van het bestaan van de aristocratie aan de vooravond van WOII. Er wordt verschrikkelijk veel gepraat en weinig gehandeld. De langdradigheid wordt op de duur haast ondragelijk, met tijd die opgevuld wordt door toeristische standjes als een bezoek aan het huis van Victor Hugo of het eindeloos zeilen op zeeën en meren. Michel Mohrt baseerde het scenario op zijn eigen roman. Voor de fotografie tekende Jean Orjollet. Oorspronkelijk uitgezonden in twee delen.

Les Clandestins

1945 | Oorlogsfilm, Drama, Historische film

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van André Chottin. Met o.a. Suzy Carrier, Georges Rollin, Constant Rémy, Samson Fainsilber en Guillaume de Sax.

Een journalist van het verzet en de dochter van een 'verrader' beleven, net als Romeo en Julia, hun verboden liefde onder het hakenkruis en dat alles in een geladen Gestapo-atmosfeer vol martelingen, gevangenissen, angst en bloed. De talentloze regisseur heeft het allemaal een beetje te veel aangedikt en daardoor heeft deze sombere film iets belachelijks gekregen, wat waarschijnlijk niet de bedoeling geweest zal zijn. Het is trouwens een bewerking van een verhaal van Lucien Barnier. Ook bekend als DANGER DE MORT.

Dorothée cherche l'amour

1945 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1945. Komedie van Edmond T. Gréville. Met o.a. Suzy Carrier, Claude Dauphin, Henri Guisol, Jules Berry en Samson Fainsilber.

Voordat hij het Paradijs mag betreden wordt een overleden miljardair naar de aarde teruggestuurd om iemand gelukkig te maken. Hij kiest daarvoor de mooie, jonge Dorothée, want haar aanstaande huwelijk is het onderwerp van een soort koehandel. De film is niet bepaald vlekkeloos, maar Gréville maakte wel naam met deze scherpe satire op dergelijke praktijken.

Retour à l'aube

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Pierre Dux, Jacques Dumesnil, Pierre Mingand en Samson Fainsilber.

De jonge vrouw van een Hongaarse stationschef droomt van het stadsleven dat de reizigers die langs het station reizen, ongetwijfeld zullen leiden. Als ze een erfenis moet innen in Boedapest, heeft ze met dat geld de kans om die dromen waar te maken, maar ze werkt zich onwetend in steeds meer moeilijkheden. De combinatie van dromerige charme en nuchtere ironie bij de jonge Darrieux tilt dit simpel verhaaltje boven zichzelf uit, door de liefdevolle regie van haar toenmalige echtgenoot Decoin die de film ook meer vaart gaf dan het vooroorlogs gemiddelde.

Le Bossu

1934 | Drama, Komedie

Frankrijk 1934. Drama van René Sti en Alexandre Kamienka. Met o.a. Robert Vidalin, Josseline Gael, Samson Fainsilber, Raymond Galle en Jacques Varennes.

Derde in de reeks van zes verfilmingen van 1913 tot 1959 tot op heden (waarvan vijf in het Frans) van de beroemde roman van Paul Féval die alle zeer succesvol zijn geweest. Deze is de minst goede. Alledaags verfilmd verraadt hij een onbeholpen interpretatie.

La fin du monde

1930 | Sciencefiction

Frankrijk 1930. Sciencefiction van Abel Gance. Met o.a. Colette Darfeuil, Sylvie Grenade, Wanda Vangen, Jeanne Brindeau en Abel Gance.

Jean Novalic (Abel Gance) heeft zichzelf uitgeroepen tot een soort profeet die de aarde van de verdoemenis wil redden. Zijn broer Martial (Francen) is astronoom, een nuchtere man die zich aan de feiten houdt. Martial ziet dat een komeet op de aarde afkoerst en berekent dat hij binnen tien dagen tegen onze planeet zal opbotsen en verwacht dat de aarde uiteen zal spatten. Regisseur Gance schetst een beeld van het gedrag van de mensen als zij weten dat zij nog maar tien dagen te leven hebben. Het is een cynisch beeld, dat wellicht het best ge[KA3]illustreerd wordt door de effectenbeurzen, die tot op het laatste moment openblijven en mensen die op het allerlaatste ogenblik een fortuin bijeen hopen te vergaren. In de finale scheert de komeet langs de aarde en raakt hem slechts lichtjes. De decors zijn naar huidige maatstaven superna[KA3]ief, terwijl het verhaal vaart mist. Indertijd werd er een versie met geluid maar zonder dialogen gemonteerd van Gance en Andr[KA1]e Lang door Eug[KA2]ene Deslaw en was er een ingedubde Spaanse-, Duitse- en Engelse versie. Het scenario is van Camille Flammarion en het camerawerk was in handen van Jules Kr[KA3]uger, Nicolas Roudakoff, Forster en Roger Hubert. In de V.S. circuleerde vanaf 1934 een versie, waarvan het oorspronkelijke verhaal was teruggesneden tot 55 minuten, voorafgegaan door 48 minuten proloog omdat men er `politiek` anders dacht. De meeste versies die men tegenwoordig nog tegenkomt (in Frankrijk) zijn tien miuten korter dan de oorspronkelijke film.