Carlos Reygadas: regie, cast, scenario, productie en montage.
Er zijn 6 films gevonden.

Nuestro tiempo

2018 | Drama

Mexico 2018. Drama van Carlos Reygadas. Met o.a. Natalia López, Phil Burgers en Carlos Reygadas.

Stierenfokker Juan en zijn vrouw Esther (gespeeld door Reygadas en López, die ook in werkelijkheid getrouwd zijn) houden er een open relatie op na. Maar als Esther informatie achterhoudt over een minnaar, barst Juan van jaloezie en achterdocht. Dit relatiedrama van de Mexicaanse meester-cineast Reygadas (Post tenebras lux, Stellet licht) is zo nietsontziend intiem dat hij in navelstaarderij dreigt te verzanden. Maar de film zegt ondertussen wel interessante dingen over loyaliteit, openheid, autonomie en het behoud dan wel verlies van regie. Met een bijzondere rol voor ingewanden en stierengebrul.

Post tenebras lux

2012 | Drama

Mexico​/​​Frankrijk​/​​Nederland​/​​Duitsland 2012. Drama van Carlos Reygadas. Met o.a. Adolfo Jiménez Castro, Nathalia Acevedo en Willebaldo Torres.

In het ruige, associatieve en instinctieve Post tenebras lux ('licht na duisternis') ruimt Mexicaanse meester Reygadas plaats in voor zijn diepste gevoelens, herinneringen, dromen, wensen en angsten. Sprookjesachtig mooie beelden van een meisje dat door een majestueus landschap banjert worden afgewisseld door computerbeelden van een vuurrode duivel; existentiële discussies door beelden van een rugbywedstrijd. Op het festival van Cannes werd de film weggehoond, maar Reygadas mocht tot slot wel de prijs voor beste regie mee naar huis nemen.

El Árbol

2009 | Drama

Mexico​/​​Spanje 2009. Drama van Carlos Serrano Azcona. Met o.a. Antonio Martin Beato, David Bermejo, Ana Casado Boch en Maria Brunete.

Een Mexicaanse vader zwerft door een Spaanse stad in afwachting van de uitkomst van een strijd om de voogdij over zijn kinderen. Het niet mogen zien van zijn kinderen tot aan de zitting maakt hem langzaam gek en hij maakt een eenzame tocht met toevallige ontmoetingen, spontane potjes voetbal en andere korte intermezzo's met de geesten uit zijn verleden.

Stellet licht

2007 | Drama

Mexico​/​​Frankrijk​/​​Nederland​/​​Duitsland 2007. Drama van Carlos Reygadas. Met o.a. Cornelio Wall, Miriam Toews, Maria Pankratz en Jacobo Klassen.

Met een zes minuten durend openingsshot van een zonsopgang laat Reygadas er geen gras over groeien: ongeduldige kijkers kunnen meteen afhaken. Wie blijft zitten wordt getrakteerd op een poëtische meditatie over liefde en opoffering, in de stijl van meesters als Dreyer en Tarkovski. Het verhaal over een buitenechtelijke verhouding in een strengprotestantse gemeenschap in Mexico wordt gespeeld door echte mennonieten, wat een intrigerende mengeling van fictie en werkelijkheid oplevert. Traag en ernstig, maar laagdrempeliger dan Reygadas' eerdere werk (oa Japón). Won de juryprijs in Cannes.

Batalla en el cielo

2005 | Drama, Misdaad, Experimenteel

Mexico​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​België 2005. Drama van Carlos Reygadas. Met o.a. Marcos Hernández, Anapola Mushkadiz en Berta Ruiz.

Regisseur Reygadas houdt niet zo van professionele acteurs. In Batalla en el cielo wordt de hoofdrol gespeeld door Marcos Hernández, in het dagelijks leven ambtenaar. Hij speelt Marcos, die in Mexico City werkt als chauffeur en klusjesman voor een rijke generaal. Om op snelle wijze aan meer geld te komen, hebben hij en z'n vrouw een baby ontvoerd, maar de zaak loopt op verschrikkelijke wijze uit de hand. Reygades schetst een rauw en onthutsend beeld van het leven in een keiharde stad en schuwt pijnlijke beelden niet in het minst. De film zet zich als een weerhaak vast.

Japon

2002 | Historische film, Experimenteel, Drama

Nederland​/​​Spanje​/​​Mexico​/​​Duitsland 2002. Historische film van Carlos Reygadas. Met o.a. Alejandro Ferretis, Magdalena Flores, Carlos Reygadas, Martín Serrano en Rolando Hernández.

Een naamloze man (Ferretis, in werkelijkheid net zomin professioneel acteur als de andere leden van de cast) verruilt Mexico Stad voor het grillige platteland van Hidalgo. Dat is de plek waar hij zelfmoord gaat plegen. Op de laatste dag van zijn leven vindt hij onderdak bij een vriendelijke, oudere vrouw. De zelfdodingsplannen worden op de lange baan geschoven en langzaamaan groeit er genegenheid tussen gastvrouw en vreemdeling. In lang aangehouden, rustige beelden creëert Reygadas een meditatieve vertelling over leven en dood, geloof en vergeving, die aan het werk van Andrej Tarkovski doet denken. De dialogen zijn spaarzaam, de verlaten landschappen schitterend.