Mariela Besuievsky

Producer

Mariela Besuievsky is producer.
Er zijn 6 films gevonden.

El Coronel no tiene quien le escriba

1999 | Drama

Spanje/Frankrijk/Mexico 1999. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Fernando Luján, Marisa Paredes, Salma Hayek, Rafael Inclán en Ernesto Yáñez.

Iedere week trekt de kolonel (Luj[KA1]an) zijn beste pak aan, zet zijn lichte hoed op, stropt zijn das en begeeft zich naar de waterkant, waar de rivierboot zal aanmeren. Al 27 jaar wacht hij op de postwissel met een klein tractement wegens drie[KA3]enhalf jaar actieve dienst in Mexico, waar hij in het wit van de ogen van de vijand gekeken heeft. Het hele dorp weet al jaren dat die uitkering nooit komt, maar de kolonel geeft niet op - het is zijn raison d`[KA4]etre. Zijn vrouw Lola (Paredes) lijdt aan astma, ze is ziekelijk en ze zijn beiden vel over been door ondervoeding. Hun zoon Agustin is overleden en heeft zijn ouders een haan nagelaten, die het grote geld zou kunnen winnen in een gevecht, maar dat komt ook niet. Agustin die in een circus was, stierf na een tweegevecht om het hoertje Julia (Hayek). Bij stukjes en beetjes wordt het verleden van het stel, de grote armoede, waarin zij leven, en hun wederzijdse liefde ontrafeld. Zij kunnen bijvoorbeeld de hypotheek van het schamele huis niet betalen, de advocaat (Y[KA1]a[KA6]nes) is meer ge[KA3]intereseerd in zijn declaraties dan in het verlenen van bijstand, dokter Pardo (Bichir) is te weinig nuchter een heeft te veel belangstelling voor jonge jongetjes om Lola met de juiste zorg te omringen en de pater [KA1]Angel (Incl[KA1]an) is een grote hypocriet. Desondanks proberen zij hun droevige lot aan de rand van de afgrond met waardigheid te dragen. De film is traag, maar mooi en Luj[KA1]an, die in geen twintig jaar meer voor de camera gestaan had, vertolkt zijn personage op een indrukwekkende manier. De Spaanse veterane Paredes laat zien dat zij haar vak beheerst en Hayek`s aanwezigheid is helaas nogal kort, maar zij speelt vol overgave. Het scenario van Paz Alicia Garc[KA1]iadiego naar het korte verhaal van Nobelprijswinnaar (Honderd jaar eenzaamheid) Gabriel García Marquez is zonder franje, terwijl regisseur Ripstein het vooral laat afhangen van de wisselwerkingen die de diverse personages op elkaar hebben. Het camerawerk van Guillermo Granillo is sfeervol en bevat mooie beelden in grandioze scènes. Ongeschikt voor de liefhebbers van snelle actie. Tot stand gekomen met gelden van Spaanse, Franse omroepen, de ministeries van cultuur, de filmmusea en filmfondsen uit die landen alsmede locale overheden uit Mexico en Columbia.

Vigo: Passion for life

1998 | Biografie

Japan/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1998. Biografie van Julien Temple. Met o.a. Romane Bohringer, James Frain, Jim Carter, Diana Quick en William Scott-Masson.

Deze film gaat over Jean Vigo, de zoon van een anarchistische journalist. Jean Vigo is bekend geworden door twee films: ZÉRO DE CONDUITE uit 1932 en L'ATALANTE uit 1934. Hij leed aan tuberculose en overleed op 29-jarige leeftijd in 1934. Hij lag overhoop met de censuur en zijn studio Gaumont, die zijn surrealistische stijl niet begrepen en zijn werk misvormden met ongerechtvaardigde coupures. Naar hem is een Franse filmprijs genoemd en zo is Vigo niet alleen gebleven door zijn meesterwerken, maar komt hij ieder jaar terug. Temple is de maker van videoclips en hij heeft deze gekunstelde, triviale biopic, die wat spaarzame stukken film van Vigo bevat, uit bewondering gemaakt. Het resultaat is niet eens interessant voor cinefielen. Een uitzondering moet gemaakt worden voor het inzicht dat de kijker krijgt over het voltooien van L'ATALANTE dat Vigo op zijn ziekbed deed - dit laatste stuk is tamelijk ontroerend. De niet van talent verstoken Bohringer speelt Lydu Lozinska, de uit Polen afkomstige vrouw van Vigo. De rol van Vigo wordt vertolkt door Frain. De film begint met het stel dat in een sanatorium ligt. Het scenario is van Peter Ettedgui, Anne Devlin en regisseur Temple, vrij bewerkt naar de roman Jean Vigo van Paulo Emilio Salles Gomes. Het camerawerk is van John Mathieson. Deze film kan niet in de schaduw staan van zijn onderwerp.

Don Juan

1998 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Spanje/Duitsland 1998. Romantiek van Jacques Weber. Met o.a. Jacques Weber, Michel Boujenah, Emmanuelle Béart, Penélope Cruz en Ariadna Gil.

De onverschrokken rokkenjager-edelman Don Juan (Weber) trekt met zijn trouwe bediende Sganarelle (Boujenah) begin 1600 door Spanje. Zonder enige wroeging doodt hij zijn vijanden en verleidt de vrouwen, waarop hij zijn oog laat vallen, zonder zich achteraf te bekommeren om hun gevoelens. Hij heeft Elvire (B[KA1]eart) van het klooster naar de sponde gelokt en daarna heeft hij haar vergeten. Elvire voelt zich gekrenkt en hitst haar broers op om de achtervolging van Don Juan inzetten en haar eer te wreken. Intussen belooft Don Juan afzonderlijk aan twee dorpsschonen, Mathurine (Cruz) en Charlotte (Gil), met hen te trouwen. Hun hoofd is zodanig op hol gebracht dat ze om hem gaan vechten. Nadat Don Juan met beiden de liefde bedreven heeft, vertrekt hij weer met de noorderzon. Dit kan natuurlijk niet eeuwig voortduren. Als Don Juan opnieuw Elvire ontmoet, heeft zij hem al afgeschreven, maar hij is en blijft onverbeterlijk en begrijpt het pas als het te laat is. Het scenario is van debuterend regisseur en hoofdrol Weber naar het blijspel uit 1665 Don Juan van Molieère, die in werkelijkheid Jean-Baptiste Poquelin heette. Het is een zeer vrije bewerking geworden, waarin Weber zijn rol op maat heeft gemaakt. De film is oppervlakkig en biedt niets nieuws, maar het camerawerk van Jose Luis Alcaine is verschrikkelijk mooi en de dames zijn stuk voor stuk heel aantrekkelijk, hetgeen niet van Weber opgemerkt kan worden. Boujenah geeft misschien wel de beste rol weg. Kostuums van Sylvie de Segonzac. Dolby Digital.

Territorio Comanche

1997 | Actiefilm, Oorlogsfilm, Drama

Argentinië/Spanje/Duitsland/Frankrijk 1997. Actiefilm van Gerardo Herrero. Met o.a. Imanol Arias, Cecilia Dopazo, Mirta Zecevic, Gastón Pauls en Natasa Lusetic.

De Spaanse journaliste Laura gaat in Sarajevo op zoek naar spectaculaire oorlogsbeelden voor een reality-show op tv. Als het allemaal tegenvalt, begint de naïeve Laura te twijfelen aan haar kunnen, maar ze geeft niet zomaar op en probeert haar angsten te overwinnen. Daarbij oogst ze gaandeweg steeds meer bewondering, ook van de ervaren verslaggever Mikel. (JvB/VPRO Gids)

Malena es un nombre de tango

1996 | Drama

Frankrijk/Spanje/Duitsland 1996. Drama van Gerardo Herrero. Met o.a. Ariadna Gil, Marta Belaustegui, Carlos López, Jesus Ryman en Luis Fernando Alvés.

Verfilming van de internationaal gelauwerde roman uit 1994 van Almudena Grandes. De rebelse Malena weet al op jonge leeftijd dat zij nooit zal lijken op haar in alle opzichten 'perfecte', conformistische zuster. Later ontdekt zij dat een oude vloek die ook andere familieleden heeft getroffen, iets te maken heeft met haar onaangepastheid. Vurig pleidooi voor individuele vrijheid en levensmoed met een mooie titelrol van Gil. (RdL/VPRO Gids)

Bajo la piel

1996 | Thriller, Fantasy, Horror

Spanje/Peru/Duitsland 1996. Thriller van Francisco J. Lombardi en Francisco Lombardi. Met o.a. Ana Risueño, Jose Luiz Ruiz Barahona, Gianfranco Brero, Jorge Velasquez en Diego Bertie.

Verlegen, jonge Percy Corso (Barahona) wordt commissaris van Palle, een klein stadje in het Noorden van Peru. De plaats is in rep en roer door een reeks rituele moorden volgens de traditie der Moche-Indianen. De Moche behoorden tot de gewelddadigste stam uit het pre-Inca tijdperk. Jonge mannen zijn onthoofd en hun ogen zijn uit de kassen gerukt. Percy komt in contact met de Spaanse pathologe Marina (Risue[KA6]no) en de conservator van het instituut voor Moche-cultuur, professor Pinto (Brero). Met hun hulp komt hij op het spoor van de moordenaar. Percy's gevoelens voor Marina veroorzaken onderhuidse spanningen bij hem waarover hij geen macht heeft. Zo ontdekt hij de duistere kant die in ieder mens schuilt en net zo oud is al de mensheid zelf. Een vreemde, mystieke thriller met een uiterst broeierige sfeer. Het originele verhaal boeit tot op het einde, maar zit niet steeds even logisch in elkaar. Het scenario van Augusto Cabada vermengt op interessante wijze de mythen van de legendarische Moche- Indianen. Het camerawerk is van Teo Delgado. Waarschijnlijk niet ieders kopje thee. Dolby Stereo S.R. Digital.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Mariela Besuievsky op televisie komt.

Reageer