Frans Bromet: regie, cast, scenario, camera en montage.
Er zijn 47 films gevonden.

Alles van waarde

2011 | Documentaire

Nederland 2011. Documentaire van Frans Bromet.

Documentaire van Frans Bromet over graaiers en grijpers en de managementcultuur.

A Labyrinth of Time

2004 | Documentaire

Nederland 2004. Documentaire van Frank Scheffer. Met o.a. Elliot Carter en Pierre Boulez.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

It Fryslân fan Frans Bromet

1999 |

Nederland 1999. Frans Bromet.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

Gescheiden

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Frans Bromet.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

Indiëstrijders - sergeant H. van Groenendaal

1995 |

1995. Frans Bromet.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

Een Schreeuw om hulp

1994 |

Nederland 1994. Albert ter Heerdt. Met o.a. Gijs Schoneveld, Mirjam Midderham, Rafaela van der Meulen en Kirsten van Dissel.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

De Vermisten

1994 |

1994. Trix Betlem.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

Buren

1994 |

Nederland 1994. Frans Bromet.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

Verhalen Van De Straat

1993 |

1993. Marleen Gorris. Met o.a. Elsje de Wijn, Paul Gieske en Ton Kuyl.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

Poco Mosso

1993 |

1993. Barbara Den Uyl.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

Op de fiets naar Hollywood

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Robbe De Hert en Willem Thijssen. Met o.a. Paul Verhoeven, Guido Pieters, Jan de Bont, George Sluizer en Freek de Jonge.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Uit Het Leven Gegrepen - Eddy: Eindeloze Eeuwigheid

1992 |

1992. Froukje Bos.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Survival

1992 | Thriller, Actiefilm

Nederland 1992. Thriller van Robbe De Hert. Met o.a. Freark Smink, Barbara Pouwels, Chris Tates, Marjolein Beumer en Michel Durant.

Enkele studenten van de Amsterdamse Toneelschool brengen een retraite door in een afgelegen huis in de Belgische Ardennen. Tijdens een overlevingstocht van een achttal studenten komt het tot een ruzie tussen Robert (Tates) en de coach Max (Smink). Robert slaat de man neer en Max verdwijnt in het snelstromende water. Ze besluiten om niets van het gebeurde te vertellen aan diens vrouw Yvonne (Pouwels), die met een gebroken been in het huis is achtergebleven. Het verdwijnen van Max zorgt voor aardig wat spanningen binnen het gezelschap. Terwijl de studenten repeteren voor een optreden voor een examencommissie, sluipt een onbekende rond het huis die de telefoon en de auto saboteert. Gemaakt als eindexamenfilm voor de Amsterdamse Toneelschool werd de film geheel gedraaid op lokatie in de Ardennen. De jonge acteurs leven zich volledig in hun rollen in. De enige die wat uit de toon valt is Out als de travestie Caroline die erg overacteert. De climax is niet helemaal onvoorspelbaar, maar werd sterk in beeld gezet. De Vlaamse De Hert voelde zich duidelijk thuis met de jonge Nederlandse cast. Jean Ummels baseerde zijn scenario op een idee van Maurice Dekkers. Frans Bromet tekende voor de fotografie. Ondertitel: OVERLEVEN IN DE ARDENNEN.

Ivanhood

1992 | Komedie

Nederland 1992. Komedie van Paul Ruven. Met o.a. Christo van Klaveren, Maike Meyer, Odette van der Molen en Maike Meijer.

Vrolijk ridderepos met een serieuze ondertoon. Geheel in stijl gesproken en gespeeld door 'klassiek' opgeleide jonge acteurs. De film werd gedraaid op 16mm. Ruven schreef zelf het script.

Het Eind dat niemand keren kan

1992 |

Nederland 1992. Emile Fallaux.

Vrolijk ridderepos met een serieuze ondertoon. Geheel in stijl gesproken en gespeeld door 'klassiek' opgeleide jonge acteurs. De film werd gedraaid op 16mm. Ruven schreef zelf het script.

Superstau

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Monika Baumgartner, Ottfried Fischer, Ariane Mühlmann, Hildegard Kuhlenberg en Ralf Richter.

Het is vakantietijd. In de file op de autobaan komen een gezin uit het Roergebied, een familie uit Beieren en een uit Oost-Duitsland met elkaar in contact. Hun gedrag is een karikatuur van wat we 'typisch Duitse' eigenschappen noemen. Een leuke komedie met verrukkelijke scènes, alleen een verhaal (scenario van Gerd Weiß) om die scènes aan elkaar te plakken ontbreekt. Het camerawerk is van Frans Bromet.

Stoperas 1 & 2

1991 |

Nederland 1991. Frank Scheffer.

Het is vakantietijd. In de file op de autobaan komen een gezin uit het Roergebied, een familie uit Beieren en een uit Oost-Duitsland met elkaar in contact. Hun gedrag is een karikatuur van wat we 'typisch Duitse' eigenschappen noemen. Een leuke komedie met verrukkelijke scènes, alleen een verhaal (scenario van Gerd Weiß) om die scènes aan elkaar te plakken ontbreekt. Het camerawerk is van Frans Bromet.

Levenslied

1991 |

Nederland 1991. Froukje Bos.

Het is vakantietijd. In de file op de autobaan komen een gezin uit het Roergebied, een familie uit Beieren en een uit Oost-Duitsland met elkaar in contact. Hun gedrag is een karikatuur van wat we 'typisch Duitse' eigenschappen noemen. Een leuke komedie met verrukkelijke scènes, alleen een verhaal (scenario van Gerd Weiß) om die scènes aan elkaar te plakken ontbreekt. Het camerawerk is van Frans Bromet.

In naam der wet

1991 | Documentaire

Nederland 1991. Documentaire van Barbara Den Uyl. Met o.a. Lex van Weeren, Pieter van de Waterbeemd en Martijn Oversteegen.

Het is vakantietijd. In de file op de autobaan komen een gezin uit het Roergebied, een familie uit Beieren en een uit Oost-Duitsland met elkaar in contact. Hun gedrag is een karikatuur van wat we 'typisch Duitse' eigenschappen noemen. Een leuke komedie met verrukkelijke scènes, alleen een verhaal (scenario van Gerd Weiß) om die scènes aan elkaar te plakken ontbreekt. Het camerawerk is van Frans Bromet.

De gulle minnaar

1990 | Komedie

Nederland 1990. Komedie van Mady Saks. Met o.a. Peter Faber, Mariska van Kolck, Sylvia Millecam, Lieneke le Roux en Ella van Drumpt.

Op twee romans van Marjan Berk gebaseerde komedie over een vlotte tekenaar met liefdesproblemen. Hij is verliefd maar wordt nagezeten door vroegere minnaressen. De film, geproduceerd door Rob Houwer en met muziek van Henny Vrienten, verdween destijds na een week uit de bioscoop. De uitgebreide cast bevat bekendheden als Ursul de Geer, Joop Braakhekke en Jan Lenferink.

Max & Laura & Henk & Willie

1989 | Komedie

Nederland 1989. Komedie van Paul Ruven. Met o.a. Jake Kruyer, Marina de Graaf, Wim Verstappen, Pim de la Parra en Jenny Arean.

Relatiekomedie met de la Parra, die een hekel heeft aan permanente liaisons en niet goed weet te kiezen tussen De Graaf, een gewezen masseuse, en de mooie Van der Meulen. Een zogeheten minimale film, gedraaid om aan te tonen dat je met een budget van 55.000 gulden in zes dagen een behoorlijke film kunt maken. Een film zonder pretenties, die via 'terzijdes' je eraan herinnert dat het 'maar' een film is. Verstappen zorgt voor wat terloopse slapstick.

Himmelsheim

1989 | Komedie, Drama

Duitsland 1989. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Elke Sommer, Siegfried Zimmerscheid, Gustl Augustin, Hanns Zischler en Anette Faverey.

De bewoners van het idyllische Himmelsheim krijgen de schrik van hun leven als er vlakbij een nieuwe autosnelweg wordt gebouwd. Met een scherpe, liefdevolle blik bekijkt de film de eigenzinnige inwoners van het dorp, en volgt hun strijd tegen het project. Fotografie van Frans Bromet.

Centipede

1989 |

1989. René Daalder.

De bewoners van het idyllische Himmelsheim krijgen de schrik van hun leven als er vlakbij een nieuwe autosnelweg wordt gebouwd. Met een scherpe, liefdevolle blik bekijkt de film de eigenzinnige inwoners van het dorp, en volgt hun strijd tegen het project. Fotografie van Frans Bromet.

Time is music

1988 |

1988. Frank Scheffer.

De bewoners van het idyllische Himmelsheim krijgen de schrik van hun leven als er vlakbij een nieuwe autosnelweg wordt gebouwd. Met een scherpe, liefdevolle blik bekijkt de film de eigenzinnige inwoners van het dorp, en volgt hun strijd tegen het project. Fotografie van Frans Bromet.

Iris

1987 | Drama, Thriller

Nederland 1987. Drama van Mady Saks. Met o.a. Monique van de Ven, Titus Tiel Groenestege, Roger Van Hool, Tom Jansen en Marja Habraken.

Een vrouwelijke veearts moet veel wantrouwen en tegenstand overwinnen om in een conservatieve plattelandsgemeente geaccepteerd te worden. De grootste tegenstander en grootse tegenspeler is hereboer Kraaijkamp. Een knap geconstrueerde film, met veel thriller-elementen, over de groei naar volwassenheid van een jonge vrouw.

Op Hoop van Zegen

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Kitty Courbois, Rijk de Gooyer, Renée Soutendijk en Huub Stapel.

Een heuse all star cast, met Kitty Courbois als een klassieke Kniertje, en Danny de Munk in de (centrale) rol van haar vijftienjarige zoon Barend. Regisseur Pieters en zijn scenariste Karin Loomans hadden weinig boodschap aan het sociaal-realisme van Heijermans; de scherpe kantjes van het verhaal werden zorgvuldig bijgeslepen. Barend en redersdochter Clementine (Tamar van den Dop) mogen in de film zelfs een romance beginnen. Onvermijdelijk hoogtepunt is de ondergang van de gammele schuit 'Hoop', een scène die werd opgenomen in de Londense Pinewoodstudio's. Het mocht wat kosten, deze (vijfde) verfilming van 'Op Hoop van Zegen'. Beroerd dat de opbrengst tegenviel.

De Wisselwachter

1986 | Drama, Komedie

Nederland 1986. Drama van Jos Stelling. Met o.a. Jim van der Woude, Josse De Pauw, Stéphane Excoffier, Ton van Dort en John Kraaykamp.

Een psychologisch drama van Stelling die al eerder hoge ogen gooide met DE ILLUSIONIST. De hele film speelt zich af in een verlaten spoorwegstation in de heuvels van Schotland, waar een dame per ongeluk is uitgestapt. Het station wordt bevolkt en af en toe bezocht door bizarre personages. Er wordt zeer intens geacteerd en het wisselende licht in de Schotse Hooglanden levert bijzonder mooie plaatjes op, maar het blijft allemaal erg kunstmatig en daardoor niet echt boeiend.

De Ratelrat

1986 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Nederland 1986. Misdaad van Wim Verstappen. Met o.a. Peter Faber, Rijk de Gooyer, Marjan Berk, Henk van Ulsen en Bernard Droog.

Nogal onnozele politie-avonturen naar de gelijknamige roman van Jan-Willem van de Wetering. Rutger Hauer, die aan GRIJPSTRA EN DE GIER nog enige klasse gaf, is vervangen door de alomtegenwoordige Peter Faber. Het geheel geeft een zeer vermoeide indruk en Verstappen drijft duidelijk op routine. Als buitenlanders, waaronder soms zelfs Belgen, het denigrerend hebben over Hollandse films, kunnen ze DE RATELRAT als voorbeeld gebruiken.

Paul Chevrolet en de Ultieme Hallucinatie

1985 | Komedie

Nederland 1985. Komedie van Pim de la Parra. Met o.a. Peter Faber, Jenny Arean, Liz Snoyink, Ellen Vogel en Cas Enkelaar.

Een inventieve, gedeeltelijk geïmproviseerde B-film met Faber als een ontevreden schrijver van detectiveromans, die in een sfeervol gefotografeerd en functioneel benut Amsterdam de ene rare vogel na de andere tegen het lijf loopt. Bewust rommelig en nauwelijks gehinderd door een scenario moet de film het vooral hebben van sterke, geïsoleerde scènes en een aantal opmerkelijke acteurs-prestaties. Met name Faber bewijst nog maar eens zijn grote klasse, hoewel zijn inspanningen voor een groot deel verloren gaan in een eigenzinnig, doelloos geheel waar je als toeschouwer moeilijk vat op krijgt.

Gebroken spiegels

1984 | Thriller, Drama

Nederland 1984. Thriller van Marleen Gorris. Met o.a. Lineke Rijxman, Henriëtte Tol, Edda Barends, Johan Leysen en Marijke Veugelers.

Drama rond een Amsterdams bordeel met diverse krachten, van beginnende huisvrouwen tot geroutineerde oudgedienden. Gelijktijdig speelt een nog bleker relaas over een geketende vrouw en de prostituant die haar martelt. Filmmaker Marleen Gorris stelde niet teleur na haar debuut De stilte rond Christine M., de internationaal vermaarde artfilm waarin drie vrouwen een willekeurige man vermoorden. De vervolgstudie Gebroken spiegels werd een Hollandse thriller voor de argeloze kijker en een feministische pamfletfilm voor de geëngageerde toeschouwer. Een Nederlands hoogtepunt uit de productieve filmjaren tachtig.

Ciske de Rat

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Willeke van Ammelrooy, Herman van Veen, Willem Nijholt en Peter Faber.

Deze absolute kaskraker (meer dan twee miljoen bioscoopbezoekers) betekende de doorbraak van musicalster Danny de Munk, die hier als Amsterdams schoffie de evergreen 'Ik voel me zo verdomd alleen' (geschreven door Karin Loomans en Herman van Veen) meesterlijk ten gehore brengt. Verfilming van het gelijknamige boek van Piet Bakker speelt zich af in de crisisjaren. Het perspectief van de film is gelukkig niet dat van de narrige onderwijzer, maar van Ciske, die na de dood van zijn moeder in een tuchthuis belandt. Het camerawerk is van Frans Bromet. In de gelijknamige musical speelde De Munk later de volwassen Ciske.

An Bloem

1983 | Drama

Nederland 1983. Drama van Peter Oosthoek. Met o.a. Zimmerman, Ben Hulsman, Diane Lensink, Rijk de Gooyer en Marina de Graaf.

Oosthoeks speelfilmdebuut is globaal gebaseerd op Ton Vorstenbosch' toneelstuk Scheiden. Een middelbare vrouw breekt los uit haar verpieterde huwelijk en wordt verliefd op een man die uiteindelijk niet met haar, maar met haar dochter trouwt. Ondanks het prachtige spel van Kitty Courbois in de titelrol struikelt dit drama over de al te krasse ontwikkelingen.

De stilte rond Christine M.

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Marleen Gorris. Met o.a. Edda Barends, Nelly Frijda, Henriëtte Tol, Cox Habbema en Diana Dobbelman.

Wanneer zij op kledingdiefstal wordt betrapt, vermoordt Christine M. (Barends), samen met twee andere vrouwen in de winkel, de boetiekeigenaar. Een rechtszaak volgt waarbij een psychiater (Habbema) moet bepalen of de vrouwen toerekeningsvatbaar zijn. Baanbrekend feministische film, bekroond met een Gouden Kalf voor beste film, laat zien hoe (pover) het gesteld is met de vrouw man-verhoudingen na de roerige jaren zeventig. Intrigerend verhaal met uitstekende actrices. Marleen Gorris, die met deze film sterk debuteerde, zou later voor Antonia (1995) een Oscar krijgen.

De Boezemvriend

1982 | Komedie

Nederland 1982. Komedie van Dimitri Frenkel Frank. Met o.a. André van Duin, Leen Jongewaard, Geert de Jong, Vanessa en Manouk van der Meulen.

André van Duin op de top van zijn roem deed met zijn film De boezemvriend Danny Kaye's The Inspector General na. Kaye had het op zijn beurt van Gogol. In allebei de films zijn alle scherpe kantjes van Gogols satirische toneelstuk afgeschuurd. In de peperdure productie De boezemvriend (drie miljoen net niet terugverdiende guldens) speelt Van Duin kiezentrekker Pasdupain, een kwakzalver die het aanlegt met krijgsheer Napoleon. In de marge schitteren onder andere Ischa Meijer als commissaris, André Hazes als waard, Vanessa als Mercedes, en de onvolprezen Leen Jongewaard in de rol van kolonel.

Twee Vorstinnen en een Vorst

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Otto Jongerius. Met o.a. Kitty Courbois, Eric Clerckx, Jan Decleir, Max Croiset en Joan Remmelts.

Een vervelende verfilming van de boeken [KL]Twee Vorstinnen en een Vorst[KLE] en [KLE]Mijn Tante Coleta[KLE] van H.J. Peskens (pseudoniem van de inmiddels overleden uitgever G.A. van Oorschot). Een oudere man ziet bij het sterven van zijn vroeger strijdbare moeder terug op zijn jeugd en zijn verliefdheid op de jonge tante Coleta. Deze met irriterend commentaar omgeven reeks terugblikken roept echter vragen op die niet beantwoord worden.

Een Tip van de Sluier

1980 | Drama, Documentaire

Nederland 1980. Drama van Frans Bromet. Met o.a. Hiske, Frans Bromet en Anita Bromet.

Een sociaal-documentair dramaatje over cineast Bromet die uit angst voor een echtscheiding er een film over gaat maken, maar niet zijn eigen huwelijk, doch dat van de gescheiden moeder Hiske bij de kop pakt. Interessant vanwege het ongewone van de aanpak, maar té dun om er 100 minuten mee vol te maken. Geen film voor feministes.

Cha cha

1979 | Muziek, Experimenteel

Nederland 1979. Muziek van Herbert Curiël. Met o.a. Herman Brood, Nina Hagen, Lene Lovich, Wild Romance en Meteors.

Curieuze film rond zanger Brood en punk-fenomeen Hagen. Gemaakt volgens de reagerende werkmethode, met ideeën en associaties die tijdens de opnamen ontstonden. Personages trekken te veel aamdacht, vooral Hagen.

Kronkels

1978 |

Nederland 1978. Otto Jongerius.

Curieuze film rond zanger Brood en punk-fenomeen Hagen. Gemaakt volgens de reagerende werkmethode, met ideeën en associaties die tijdens de opnamen ontstonden. Personages trekken te veel aamdacht, vooral Hagen.

De nieuwe wereld

1976 |

Nederland 1976. Bea Reese. Met o.a. Peter Röhmer en Johnny Kraaykamp sr.

Curieuze film rond zanger Brood en punk-fenomeen Hagen. Gemaakt volgens de reagerende werkmethode, met ideeën en associaties die tijdens de opnamen ontstonden. Personages trekken te veel aamdacht, vooral Hagen.

Het Jaar van de Kreeft

1975 | Drama, Romantiek

Nederland 1975. Drama van Herbert Curiël. Met o.a. Rutger Hauer, Willeke van Ammelrooy, Jennifer Willems, Riet Henius en Piet Römer.

Een bijzonder sympathiek debuut van Curiël, die filmtechnisch goed raad wist met Hugo Claus' roman. Van Ammelrooy is een praktische meid die haar onafhankelijkheid niet wenst op te geven in een verhouding met een rijke, eigenzinnige man. De spelers doen het prima, de muziek is goed, maar de dialogen zijn soms belabberd, en daardoor hinderlijk voor het overtuigende spel van Hauer en Van Ammelrooy.

Het drielandenpunt

1974 | Documentaire

Nederland 1974. Documentaire van Frans Bromet.

Een bijzonder sympathiek debuut van Curiël, die filmtechnisch goed raad wist met Hugo Claus' roman. Van Ammelrooy is een praktische meid die haar onafhankelijkheid niet wenst op te geven in een verhouding met een rijke, eigenzinnige man. De spelers doen het prima, de muziek is goed, maar de dialogen zijn soms belabberd, en daardoor hinderlijk voor het overtuigende spel van Hauer en Van Ammelrooy.

Frank en Eva

1973 | Drama

Nederland 1973. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Hugo Metsers, Lex Goudsmit, Sylvia Kristel en Helmert Woudenberg.

Een alleraardigst huwelijksdramaatje met veel sekscènes en leuk spel van Willeke, maar daarmee is het wel bekeken.

VD

1972 | Drama

Nederland 1972. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Kees Brusse, Andrea Domburg, Guus Oster, Ank van der Moer en Hugo Metsers.

Een van Verstappens leukste films, die als het ware schalks vooruitliep op latere tv-series als 'Dallas' en 'Dynasty'. Een familiedrama dus, tegen de achtergrond van de chemische industrie die floreert dank zij met name de groeiende populariteit van 'de pil'. Verstappen leeft zich spottend uit op de oer-Nederlandse burgerlijkheid en vooral de daar welig tierende schijnheiligheid.

Noord 20-29

1971 | Korte film, Documentaire

Nederland 1971. Korte film van Frans Bromet.

Een van Verstappens leukste films, die als het ware schalks vooruitliep op latere tv-series als 'Dallas' en 'Dynasty'. Een familiedrama dus, tegen de achtergrond van de chemische industrie die floreert dank zij met name de groeiende populariteit van 'de pil'. Verstappen leeft zich spottend uit op de oer-Nederlandse burgerlijkheid en vooral de daar welig tierende schijnheiligheid.

Obsessions

1969 | Thriller

Nederland​/​​Duitsland 1969. Thriller van Pim de la Parra. Met o.a. Dieter Geissler, Alexandra Stewart, Tom van Beek, Donald Jones en Marijke Boonstra.

Vakkundige thriller (Martin Scorsese werkte zelfs mee aan het scenario) met helaas zwak acteerwerk. Een student en zijn journalistieke vriendin proberen te achterhalen wat er voor geheimzinnigs op een Amsterdams kamertje gebeurt. Het schokkende slot is een verrassing. Met Duits kapitaal gemaakt.

Total Loss

1967 | Korte film

Nederland 1967. Korte film van Samuel Meyering. Met o.a. Leo de Hartogh en Marjon Brandsma.

Vakkundige thriller (Martin Scorsese werkte zelfs mee aan het scenario) met helaas zwak acteerwerk. Een student en zijn journalistieke vriendin proberen te achterhalen wat er voor geheimzinnigs op een Amsterdams kamertje gebeurt. Het schokkende slot is een verrassing. Met Duits kapitaal gemaakt.

De 1, 2, 3, rhapsodie

1965 |

1965. Kees Meyering, Rem Koolhaas, Frans Bromet, Jan de Bont en René Daalder.

Vakkundige thriller (Martin Scorsese werkte zelfs mee aan het scenario) met helaas zwak acteerwerk. Een student en zijn journalistieke vriendin proberen te achterhalen wat er voor geheimzinnigs op een Amsterdams kamertje gebeurt. Het schokkende slot is een verrassing. Met Duits kapitaal gemaakt.