Herbert Trantow: muziek.
Er zijn 18 films gevonden.

Das Schlosz

1968 | Drama

Duitsland 1968. Drama van Rudolf Nolte. Met o.a. Maximilian Schell, Cordula Trantow, Helmut Qualtinger en Trudik Daniel.

Een verfilming die niet beantwoordt aan Kafka`s boek over de vervreemding waarin landmeter K. (Schell, die de film tevens produceerde) raakt, als hij toegang zoekt tot het slot waar hij zich moet melden. De film is echter verwarrend omdat de regisseur zich vertilde.

...morgen wirst du um mich weinen

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Alfred Braun. Met o.a. Sabine Bethmann, Sabine Sesselmann, Rudolf Forster, Joachim Hansen en Herbert Tiede.

Arme toneelspeler zonder werk Heinz Horbach (Hansen) wordt aangereden door een auto, waarin Thea Hackrath (Sesselmann) en haar getrouwde vriend Dr. Korss (Tiede) zitten. Het ongeval is niet ernstig en Korss, die in het bedrijf van Thea`s vader, Konsul Hackrath (Forster) werkt, biedt hem aan tegen goed geld een schijnhuwelijk aan te gaan met Thea, die van hem in verwachting is.

Anastasia - Die letzte Zarentochter

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Falk Harnack. Met o.a. Susanne von Almassy, Ivan Desny, Ellen Schwiers, Lilli Palmer en Eva Bubat.

Een rondzwervende vrouw beweert Anastasia te zijn, een van de kinderen van de vermoorde tsarenfamilie, die miljoenen op een bankrekening in Engeland hadden gezet. Niemand wil de aanspraken van de tsarendochter erkennen. Terecht of niet? Anatol Litvak verfilmde in Hollywood hetzelfde jaar Anastasia.

Liebe ohne Illusion

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Erich Engel. Met o.a. Sonja Ziemann, Curd Jürgens, Heidemarie Hatheyer, Ernst Schröder en Leonard Steckel.

Deze film was toen hij uitkwam, een groot kassucces. Vele decennia na dato doet het verhaal belachelijk aan: J[KA3]urgens is een voormalig gevierd toneelspeler, die in WO II zijn arm verloor en nu de `kost` verdient met het ophalen van muntstukken uit speelautomaten; zijn vrouw Hatheyer is dokter in een ziekenhuis, die zo druk en gelukkig met haar carri[KA2]ere is, dat ze niet doorheeft wat een onbenullig baantje haar man heeft en hoe hij zich vernederd voelt. Haar jongere, aantrekkelijke zuster Ziemann, die grafische vormgeving studeert, trekt bij hen in en bekommert zich meer en meer om het huishouden, inclusief de in de schaduw levende J[KA3]urgens. Er ontluikt een romance tussen die twee en Ziemann wordt zwanger. Ze willen allemaal, hoewel ieder voor zich, de verantwoording op zich nemen: scheiden en zorgen voor het kind. Eigenlijk kon zoiets in het geheel niet volgens de toen geldende moraal, dus valt Ziemann schielings van de trap en krijgt een miskraam. Hoewel het verhaal idioot is (inclusief het slappe einde), is het gespeeld volgens de normen die bij een dergelijk vet melodrama horen; bovendien was het thema - overspel en echtscheiding - voor zijn tijdvak gewaagd. Dinah Nelken, Max Colpet en Paul Helwig bewerkten met grote toewijding het toneelstuk Ärztliches Geheimnis van Ladislaus Fodor tot scenario. Georg Bruckbauer stond achter de camera.

Die Försterbuben

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. Erich Auer, Kurt Heintel, Eva Probst, Hermann Erhardt en Annie Rosar.

Dit verhaal naar de roman van Peter Rosegger (1843-1918) over een Oostenrijkse boswachter met twee zoons, waarvan er een priester wil worden en de andere een lokaal vechtersbaasje is, kadert helemaal in de Duitse na-oorlogse heimatfilms met als trendsetters Grün ist die Heide en Der Förster vom Silberwald waarin de bergen blauw, de dalen groen, de huisjes klein en de stukjes aarde herrlich waren. Vakantiestemming te midden van de Duitse (en Oostenrijkse) wederopbouw met de Alpen als decor voor ontspanningsidyllen. Loutering en gelukkige liefde. Van Tirolerseks was er toen nog geen sprake.

Der 20. Juli

1955 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Falk Harnack. Met o.a. Wolfgang Preiss, Annemarie Düringer, Robert Freitag, Fritz Tillmann en Werner Hinz.

Op 20 juli 1944 trachtte een aantal Duitse officieren onder aanvoering van Oberst Graf von Stauffenberg middels een bom Adolf Hitler om te brengen. De Führer raakte slechts licht gewond. Regisseur Falk Harnack, zelf lid geweest van de Duitse verzetsgroep Weisse Rose, reconstrueert in documentaire stijl de aanloop naar die historische gebeurtenis. In juni 1955 ging slechts twee dagen eerder een andere speelfilm in première rond dezelfde geschiedenis: G.W. Pabsts Es geschah am 20. Juli. Terecht draagt Von Stauffenberg in die film - en ook in de televisiefilm Stauffenberg uit 2004 - een ooglapje over het linkeroog, terwijl merkwaardig genoeg in Der 20. Juli zijn rechteroog wordt bedekt.

Auf der Reeperbahn nachts um halb eins

1954 | Drama, Muziek, Komedie

Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Fita Benkhoff, Erwin Strahl en Gustav Knuth.

Na het succes met GROßE FREIHEIT NR. 7 uit 1944 kon Albers in zijn rol van zeeman niet meer stuk. Als je daaraan de populaire Rühmann toevoegde, lokte je in het na-oorlogse Duitsland het publiek in drommen de bioscoop in. Tegenwoordig is de film niet meer dan een grote draak: varens -en vrijgezel Hannes Wedderkamp keert na lange jaren terug. Hij krijgt ruzie met zijn beste vriend kroegbaas Pitter Breuer die hem vertelt dat hij een dochter zou hebben.

Pünktchen und Anton

1953 | Drama, Familiefilm

Oostenrijk​/​​Duitsland 1953. Drama van Thomas Engel en Erich Engel. Met o.a. Paul Klinger, Hertha Feiler, Heidemarie Hatheyer, Sabine Eggerth en Peter Feldt.

De pittige negen-jarige Eggerth krijgt niet de aandacht van haar onverschillige, steenrijke ouders die ze moet hebben. Ze is bevriend met de drie jaar oudere zachtaardige, maar arme Feldt met een ziekelijke moeder, die weduwe is. Om een behandeling van Hatheyer (Feldts moeder) in een herstellingsoord te betalen is geld nodig en Eggerth trekt er stiekem op uit als het donker is om zwavelstokken te verkopen. Dat komt uit en haar ouders zijn onthutst. Naar het gelijknamige kinderboek van Erich Kästner, waarvan het thema over sociale tegenstellingen gaat. In de film komen die niet helemaal uit de verf, maar hij is evenwel nog steeds heel aandoenlijk en onderhoudend. Behoorlijk spel.

Komm zurück

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Alfred Braun. Met o.a. Winnie Markus, Rudolf Prack, Hans Stüwe, Rasma Ducat en Joachim Rake.

Jonge, ambitieuze organist Martin Larsen (Prack) wordt door zijn muziekuitgever Konrad Frisius (St[KA3]uwe) naar collega Vokrodt (Braun) in Parijs gestuurd. Hij raakt bij een diamantensmokkel betrokken, en duikt onder in het vreemdelingenlegioen om aan zijn arrestatie te ontkomen. Zijn verloofde, gymnastieklerares Sabine Viborg (Markus) laat zich ondertussen verleiden door Konrad, omdat men aanneemt dat Martin omgekomen is. Hoewel Sabine vurig van Martin hield, is zij bereid om met Konrad in het huwelijksbootje te stappen. Jaren later komt Martin weer boven water en hij wil Sabine heroveren. Zal het lukken? Een draak van een drama (scenario van Wolf Neumeister) dat bol staat van de plechtstatige, toneelmatige dialogen en met een aftandse moraal een onwaarachtig verhaal geloofwaardig tracht te maken. Bij het uitkomen al een mislukking en bijna een halve eeuw later nog altijd even onverteerbaar. Het camerawerk is van Bruno Stephan.

Tausend rote Rosen blühn

1952 | Muziek, Drama

Duitsland 1952. Muziek van Alfred Braun en Axel Braun. Met o.a. Rudolf Prack, O.W. Fischer, Winnie Markus, Otto Gebühr en Margarete Haagen.

Een vrouw tussen twee mannen. Van de ene heeft zij gehouden, maar hij zit voor zijn werk al drie jaar in Mexico en heeft niets van zich laten horen. Ze weet niet dat haar vader al zijn brieven heeft verbrand. Met de andere is zij op verzoek van haar vader getrouwd, en ze heeft een kind van hem. Als haar jeugdliefde als succesvol ingenieur terugkeert, is zij vastbesloten haar gezin te verlaten. Alleen een ongeluk kan haar daarvan weerhouden... Een film die alle elementen van een publiekstrekker uit de jaren 1950-60 bevat: vaderland, hartepijn, smartlappen en de idolen van het witte doek, Prack en Fischer. Scenario van Werner P. Zibaso. Camerawerk van Bruno Stephan.

Die Spur führt nach Berlin

1952 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1952. Mysterie van Frantisek Cáp. Met o.a. Gordon Howard, Irina Garden, Kurt Meisel, Hans Nielson en Paul Bildt.

In het Berlijn van 1952 worden in de zakken van een dode man valse dollarbiljetten uit 1944 gevonden. Een Amerikaanse advocaat raakt toevallig betrokken bij de zaak, terwijl hij op zoek is naar ene Dornbrink, die een hoop geld zal erven. Er wordt zo overdreven geacteerd, dat het af en toe net lijkt of je naar een zwijgende film zit te kijken.

Sündige Grenze

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. Dieter Borsche, Peter Mosbacher, Inge Egger, Gisela von Collande en Ernst Schröder.

Kinderen smokkelen op het Drielandenpunt bij Vaals allerlei verboden waar. Een ongelooflijk melodrama, zo bar.

Fünf unter Verdacht

1950 | Misdaad

Duitsland 1950. Misdaad van Kurt Hoffmann. Met o.a. Hans Nielsen, Dorothea Wieck, Friedrich Schönfelder, Hans Leibelt en Ina Halley.

Thriller over een vermoorde conciërge die scholieren examenantwoorden en drank verkocht. Ook bekend als STADT IM NEBEL.

Dr. Semmelweis - Retter der M ütter

1950 | Biografie

Oost Duitsland 1950. Biografie van Georg C. Klaren. Met o.a. Karl Paryla, K äthe Braun, Angelika Hauff, Erik Schumann en Herbert H übner.

Over het leven van Ignaz Philipp Semmelweis, de Hongaarse arts die omstreeks 1840 de oorzaken van de gevreesde kraamvrouwenkoorts ontdekte. Pas 25 jaar later krijgt hij erkenning, na jarenlang door de offici ële medische wereld te zijn beschimpt. Een sentimenteel maar redelijk geproduceerd levensverhaal. Ook bekend als SEMMELWEIS - RETTER DER MUTTER.

Das kalte Herz

1950 | Fantasy, Familiefilm

Oost Duitsland 1950. Fantasy van Paul Verhoeven. Met o.a. Lutz Moik, Hanna Rucker, Paul Bildt, Erwin Geschonneck en Lotte Loebinger.

Het sprookje van Wilhelm Hauff over de luie kolenbrander, die zich een stenen hart in ruil voor welvaart en rijkdom laat aanpraten door een boze geest. Als hij tot inzicht komt over zijn hardvochtigheid, weet hij de geest te verlokken en zijn hart terug te krijgen - daarna verandert het winterse bos in een groen voorjaarswoud na zijn eerste bijlslag. Moraal van het verhaal: waardeer de goede dingen des levens. Eng voor de allerkleinsten en primitief gemaakt. Regisseur Verhoeven en Wolff von Gordon schreven het scenario. Camerawerk van Bruno Mondi.

Die seltsamen Abenteuer des Herrn Fridolin B.

1948 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1948. Komedie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Ursula Kriegk, Axel von Ambesser, Ruth Lommel, Joachim Teege en Franz Stein.

Fridolin Biedermann, een keurige provinciaal, wordt in de grote stad door een schurk beroofd van zijn geld, pas en identiteit. Van nu af moet hij strijden met de instanties om zijn identiteit te bewijzen. Staudte's tweede naoorlogse film, die het bekijken waard is, bevat heerlijke uitvallen tegen de Duitse bureaucratie en enkele originele plaatjes. Scenario van de regisseur en camerawerk van Friedl Behn-Grund.

Affäre Blum

1948 |

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1948. Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Hans Christian Blech, Gisela Trowe, Maly Delschaft, Arno Paulsen en Blandine Ebinger.

In de UFA-studio's van de Berlijnse wijk Babelsberg begon de latere DDR-staatsfirma DEFA aan een serie hoogst interessante films, die in die jaren beter waren dan het gros dat uit West- Duitsland kwam. DIE MÖRDER SIND UNTER UNS en AFFÄRE BLUM zijn daar knappe voorbeelden van. Dr. Jakob Blum wordt omstreeks 1925 van moord beschuldigd en wegens het heersende antisemitisme staat zijn schuld bij voorbaat vast. Goed scenario van Robert A. Stemmle, prima acteurs zelfs in de bijfiguren, en soms schitterend camerawerk van Friedl Behn-Grund en Karl Plintzner. Een klassieke DEFA-produktie.

Woyzeck

1947 | Drama

Oost Duitsland 1947. Drama van Georg C. Klaren. Met o.a. Kurt Meisel, Helga Zülch, Max Eckardt, Paul Henckels en Arno Paulsen.

Een zeer vakkundige, treffende verfilming van Georg Büchners toneelstuk over fuselier Woyzeck die moest hangen omdat de autoriteiten dit nu eenmaal wilden, met een indrukwekkende rol van Meisel. Herzog verfilmde in 1979 met Klaus Kinski een geheel eigen versie.