Marco Mueller: productie.
Er zijn 5 films gevonden.

The Sun

2005 | Biografie, Drama

Rusland​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 2005. Biografie van Aleksandr Sokurov. Met o.a. Issei Ogata, Robert Dawson, Kaori Momoi en Shirô Sano.

Derde deel van Sokurovs reeks portretten van dictators. Na Hitler (Moloch, 1999) en Lenin (Taurus, 2001) is in The Sun de Japanse keizer Hirohito aan de beurt. Hij is de gevangene van het protocol. In zijn afgesloten vertrekken, even duister en somber gefilmd als Hitlers Berghof in Moloch, wordt de keizer als een pop aan- en uitgekleed en hoeft hij nooit zelf een deur te openen of te sluiten. De keizer kan in Sokurovs visie onmogelijk verantwoordelijk worden gehouden voor de misdaden van een heel imperium. Degenen die hem klakkeloos volgden waren even wereldvreemd.

Raye Makhfi

2001 | Komedie, Fantasy

Iran​/​​Canada​/​​Italië​/​​Zwitserland 2001. Komedie van Babak Payami. Met o.a. Nassim Abdi, Cyrus Abdi, Youssef Habashi, Farrokh Shojaii en Gholbahar Janghali.

'Ik zag alleen dat er een doos uit de lucht viel die mijn dag verpestte,' moppert de nukkige soldaat terwijl hij door het stof sjokt. Hij is zojuist uit zijn legerjeep gestapt. De jeep die nu langzaam achter hem rijdt met aan het stuur een vrouwelijke ambtenaar. Zij is per boot naar zijn desolate eilandje in de Perzische Golf gekomen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen. Met een verzegelde stembus, de doos die in de vroege ochtend uit een vliegtuig werd gegooid, trekken de twee over het eiland. Het lot heeft de soldaat en de vrouw samengebracht in een woestenij van verrassingen. Een lome, absurdistische film.

Bicho de Sete Cabeças

2001 |

Italië​/​​Brazilië 2001. Laís Bodanzky. Met o.a. Caco Ciocler, Jairo Matos, Cassia Kiss, Othon Bastos en Rodrigo Santoro.

'Ik zag alleen dat er een doos uit de lucht viel die mijn dag verpestte,' moppert de nukkige soldaat terwijl hij door het stof sjokt. Hij is zojuist uit zijn legerjeep gestapt. De jeep die nu langzaam achter hem rijdt met aan het stuur een vrouwelijke ambtenaar. Zij is per boot naar zijn desolate eilandje in de Perzische Golf gekomen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen. Met een verzegelde stembus, de doos die in de vroege ochtend uit een vliegtuig werd gegooid, trekken de twee over het eiland. Het lot heeft de soldaat en de vrouw samengebracht in een woestenij van verrassingen. Een lome, absurdistische film.

Takhté siah

2000 | Drama

Italië​/​​Iran​/​​Japan 2000. Drama van Samira Makhmalbaf. Met o.a. Said Mohamadi, Behnaz Jafari, Mohamad Karim Rahmati, Rafat Moradi en Mayas Rostami.

De in Cannes met de juryprijs bekroonde Blackboards is de tweede film van de dochter van een van Irans bekendste regisseurs, Mohsen Makhmalbaf. Op 18-jarige leeftijd was zij ook al in Cannes vertegenwoordigd met De Appel. Blackboards speelt zich af in het Koerdische gedeelte van Iran, waar een groepje leraren, met schoolborden op de rug, op zoek is naar werk. Maar in het barre landschap, waar de bewoners kampen met de voortdurende dreiging van militair geweld, is weinig interesse. Een leraar sluit zich aan bij een groep nomaden, een ander bij een aantal jonge smokkelaars. Makhmalbaf maakte een humanistische, ontroerende maar ook geestige bespiegeling over de waarde van kennisoverdracht in een wereld waar mensen nauwelijks bestaansrecht hebben. Inmiddels vormen de Makhmalbafs een heuse filmdynastie: Hana (15), de jongste dochter van pa Makhmalbaf en zijn echtgenote Marzieh Mashkini (The day I became a woman), presenteerde vorige maand in Rotterdam haar film The Joy of Madness.

Afterwords

2000 |

Italië 2000. Carlos Martinez Casas, Gianfranco Rosi en Jean-Sébastien Lallemand.

De in Cannes met de juryprijs bekroonde Blackboards is de tweede film van de dochter van een van Irans bekendste regisseurs, Mohsen Makhmalbaf. Op 18-jarige leeftijd was zij ook al in Cannes vertegenwoordigd met De Appel. Blackboards speelt zich af in het Koerdische gedeelte van Iran, waar een groepje leraren, met schoolborden op de rug, op zoek is naar werk. Maar in het barre landschap, waar de bewoners kampen met de voortdurende dreiging van militair geweld, is weinig interesse. Een leraar sluit zich aan bij een groep nomaden, een ander bij een aantal jonge smokkelaars. Makhmalbaf maakte een humanistische, ontroerende maar ook geestige bespiegeling over de waarde van kennisoverdracht in een wereld waar mensen nauwelijks bestaansrecht hebben. Inmiddels vormen de Makhmalbafs een heuse filmdynastie: Hana (15), de jongste dochter van pa Makhmalbaf en zijn echtgenote Marzieh Mashkini (The day I became a woman), presenteerde vorige maand in Rotterdam haar film The Joy of Madness.