Ernest Lehman: regie, cast, scenario, productie en schrijver.
Er zijn 17 films gevonden.

West Side Story

1961 | Musical, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1961. Musical van Jerome Robbins en Robert Wise. Met o.a. Natalie Wood, Richard Beymer, George Chakiris, Rita Moreno en Russ Tamblyn.

Prachtig, deze musicalvariatie op Romeo en Julia. Wood, Moreno en ­Chakiris spelen voortreffelijk, en de sha­kespea­reaanse noodlotsdreiging is continu aanwezig, zodat de spanning overeind blijft. De rivaliserende families Montague en Capulet zijn vervangen door de witte straatbende The Jets en de Puerto Ricaanse Sharks. Maria, de zus van de leider van de Sharks (Wood) wordt verliefd op de voormalige Jet Tony (Beymer), maar dat zien de bendeleiders niet zitten. De liedjes van Leonard Bernstein zijn briljant. Tien Oscars - destijds een record - waaronder die voor beste film, regie en de muziek.

Reputations: Alfred Hitchcock

1999 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1999. Documentaire van Tim Kirby. Met o.a. Jay Presson Allen, Dan Auiler, Roy Ward Baker, Peter Bogdanovich en Robert Boyle.

Prachtig, deze musicalvariatie op Romeo en Julia. Wood, Moreno en ­Chakiris spelen voortreffelijk, en de sha­kespea­reaanse noodlotsdreiging is continu aanwezig, zodat de spanning overeind blijft. De rivaliserende families Montague en Capulet zijn vervangen door de witte straatbende The Jets en de Puerto Ricaanse Sharks. Maria, de zus van de leider van de Sharks (Wood) wordt verliefd op de voormalige Jet Tony (Beymer), maar dat zien de bendeleiders niet zitten. De liedjes van Leonard Bernstein zijn briljant. Tien Oscars - destijds een record - waaronder die voor beste film, regie en de muziek.

The French Atlantic Affair

1979 | Thriller

Verenigde Staten 1979. Thriller van Douglas Heyes. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Horst Buchholz, James Coco, Chad Everett en José Ferrer.

Mini-serie in drie delen. Met sterren beladen serie over een grote oceaanstomer waar gemene secteleider Savalas en zijn bende toeslaan en de passagiers en bemanning gijzelen teneinde 70 miljoen dollar in goud te kunnen afpersen. Het thema mag niet nieuw zijn (de luxe-stomer op zee gekidnapped of in gevaar door chantage), maar het plot is het wel (een 'vijfde colonne' onder de passagiers, zodat je niet weet wie vriend of vijand is) en het wordt hier goed uitgewerkt zodat de spanning erin zit en de aandacht wordt vastgehouden. Wordt ook in twee delen uitgezonden. Scenario van de regisseur naar de roman van Ernest Lehman. Het camerawerk is van Ralph Woolsey.

Black Sunday

1977 | Muziek, Thriller, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1977. Muziek van John Frankenheimer. Met o.a. Robert Shaw, Bruce Dern, Marthe Keller, Fritz Weaver en Steven Keats.

Een internationale terroristische bende is van plan de wedstrijd om de football-trofee (de Super Bowl) op te blazen en roept de hulp in van een voormalige krijgsgevangene uit de Vietnamoorlog (Dern), die het luchtschip van waaruit de tv- opnamen voor de wedstrijd gemaakt worden, bestuurt. Een glansrol van Dern.

Family Plot

1976 | Thriller

Verenigde Staten 1976. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Barbara Harris, Bruce Dern, Karen Black, William Devane en Ed Lauter.

Family Plot begint lekker mysterieus. Nep-medium Blanche wordt door een rijke, oude dame ingehuurd om dier ter adoptie afgestane neefje te vinden. De dame heeft gewetenswroeging gekregen en wil het verdwenen familielid opnemen in haar testament. Blanche wordt bijgestaan door haar vriendje en taxichauffeur George die in zijn vrije tijd detective speelt. Ondertussen ontvoert een ander stel met succes rijke mensen, die in ruil voor bijzondere juwelen hun vrijheid terugkrijgen. Als de paden en de verhalen van beide koppels elkaar kruisen, verdwijnt het mysterie en ontstaat een onderhoudende thriller. Hitchcocks laatste film mist echter de huiveringwekkende spanning die zo kenmerkend is voor zijn werk.

Portnoy's Complaint

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van Ernest Lehman. Met o.a. Richard Benjamin, Karen Black, Lee Grant, Jack Somack en Jeannie Berlin.

Karen Black's schitterende rol van 'Monkey' gaat tenonder in deze ongelooflijk slechte filmversie van de roman van Philip Roth over de niet bepaald warme relatie tussen een joodse jongen en zijn moeder. Afgrijselijke regie van Lehman, die veel beter is als scenario-schrijver. Gefilmd in Panavision.

Hello, Dolly!

1969 | Musical, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1969. Musical van Gene Kelly. Met o.a. Barbra Streisand, Walter Matthau, Michael Crawford, E.J. Peaker en Louis Armstrong.

Uiterst luxueuze musical gebaseerd op het toneelstuk The Matchmaker van Thornton Wilder, met een 27-jarige Barbra Streisand in de hoofdrol als koppelaarster Dolly. Ze probeert de rijke weduwnaar Vandergelder (Matthau) aan de vrouw te helpen maar hoopt ondertussen stiekem zelf in zijn gratie te vallen. Een luchtig verhaal dat geforceerd overkomt door gebrek aan chemie tussen het stel (naar verluidt hadden ze een grondige hekel aan elkaar). In de herfst van 2008 constateerde een Britse dvd-keten een enorme stijging in de verkoop van de film, zonder twijfel kwam dat omdat de film prominent figureert in Pixars animatieklapper Wall-E.

Who's Afraid of Virginia Woolf?

1966 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1966. Drama van Mike Nichols. Met o.a. Elizabeth Taylor, Richard Burton, George Segal en Sandy Dennis.

Twee echtparen brengen een avondje bij elkaar door met snijdende gesprekken. Burton en Taylor - toentertijd ook een echtpaar - spelen samen het hart uit het lijf in een treffend toneelstuk van Edward Albee. Taylor en Dennis kregen Oscars, zowel als Haskell Wexler voor zijn aanstekelijke zwart-wit fotografie, Richard Sylbert voor de vormgeving en Irene Sharaff voor de kostuums. Deze film doorbrak indertijd het Hollywood- taboe wat volwassen onderwerpen betreft. Ook al zou hij vandaag niet meer zo hard overkomen, toch is het mogelijk, dat er voor de tv nog wel wat ferme taal uitgesneden wordt. Het scenario is van Ernest Lehman. Nichols' eerste film als regisseur.

The Sound of Music

1965 | Musical, Familiefilm, Biografie

Verenigde Staten 1965. Musical van Robert Wise. Met o.a. Julie Andrews, Christopher Plummer, Eleanor Parker, Peggy Wood en Richard Haydn.

‘De heuvels gonzen met het geluid van muziek, met liedjes die ze al duizend jaar zingen.’ Het gezang van Julie Andrews raakte een snaar bij publiek en critici. Toen, nu, en waarschijnlijk nog tot diep in de toekomst. De zomerse weiden, heuvels en bergen rond Salzburg stonden garant voor een prettig ogend spektakel dat daarom ook prima werkt zonder geluid. En vanwege de evenzo prettige muziek werkt de film ook zonder beeld. Dat is het plus- en minpunt van deze met Oscars beladen productie: de overdaad van de beeld-geluidcombinatie.

The Prize

1963 | Misdaad, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1963. Misdaad van Mark Robson. Met o.a. Paul Newman, Edward G. Robinson, Elke Sommer, Diane Baker en Micheline Presle.

Een Amerikaanse schrijver (Newman) gaat naar Stockholm om de Nobelprijs voor de literatuur in ontvangst gaat nemen. Hij verdient echter al jaren zijn brood met het schrijven van detectiveromans. Zijn speurdersneus vertelt hem dat een andere Nobelprijswinnaar (Robinson) vervangen is door een dubbelganger. Newman is leuk als recalcitrante auteur en Sommer biedt hem aantrekkelijk tegenspel. Naar de roman van Irving Wallace. De vaardige hand van scenario-schrijver Ernest Lehman is echter ook onmiskenbaar aanwezig. Gefilmd in Panavision door William Daniels.

From the Terrace

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Mark Robson. Met o.a. Paul Newman, Joanne Woodward, Myrna Loy, Ina Balin en Leon Ames.

John O'Hara's ironische kroniek over het streven van een jongeman naar financieel en sociaal succes is een kunstmatige film. Woodward is chic en Newman houterig; Loy subliem als dronken moeder. Ernest Lehman bewerkte de roman van John O'Hara tot scenario. Camerawerk van Leo Tover.

North by Northwest

1959 | Thriller, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1959. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis en Martin Landau.

Roger O. Thornhill (Grant) wordt opgejaagd door spionnen die hem aanzien voor geheim agent. Hij ontsnapt op het nippertje aan de dood, maar niemand gelooft hem. En áls hij dan gehoor vindt bij de mooie platinablonde Eve Kendall (Saint) slaat de twijfel toe: is ze wel te vertrouwen? Een van de beste films van de Master of Suspense met een groot aantal klassiek geworden scènes, zoals de moordaanslag per vliegtuig op een verlaten landweg en het duel op het monument van Mount Rushmore. Uitstekend spel, prima scenario, prachtige fotografie.

Sweet Smell of Success

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Alexander Mackendrick. Met o.a. Burt Lancaster, Tony Curtis, Susan Harrison, Martin Milner en Sam Levene.

De zeer gevreesde New Yorkse columnist J.J. Hunsecker (Lancaster) heeft een probleem: een jazz-musicus wil met zijn zuster trouwen. Hij vraagt een van zijn slaafse bewonderaars, PR-agent Sidney Falco (Curtis) om 'al het mogelijke' te doen om hem te ontmoedigen. Tony Curtis, de Johnny Depp van de jaren '50, gokte deze keer nu eens niet op zijn 'good looks', maar vertrouwde op zijn acteertalent. Geholpen door de cynische dialogen (geschreven door Clifford Odets), en uitstekend tegenspel van Lancaster levert Curtis een prestatie af 'die wellicht herinnerd zal worden als de beste uit zijn carrière', aldus filmcritica Pauline Kael.

The King and I

1956 | Musical, Muziek

Verenigde Staten 1956. Musical van Walter Lang. Met o.a. Deborah Kerr, Yul Brynner, Rita Moreno, Martin Benson en Terry Saunders.

Een negentiende eeuwse Britse weduwe wordt gevraagd aan het koninklijk hof van Siam (hedendaags Thailand) de Engelse taal en gebruiken te introduceren. Koning Mongkut (Brynner) is een trotse, koppige man, die uiteindelijk zwicht voor de even koppige, charmante Anna Leonowens (Kerr). Groots opgezette musical van het duo Rodgers & Hammerstein (The Sound of Music) heeft memorabele liedjes als Shall we Dance. Het ongegeneerde exotisme van toen rijmt misschien niet met een modernere kijk op culturele diversiteit, maar mooie momenten heeft de film beslist. Bekroond met vijf Oscars.

Somebody Up There Likes Me

1956 | Biografie, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1956. Biografie van Robert Wise. Met o.a. Paul Newman, Pier Angeli, Everett Sloane, Sal Mineo en Steve McQueen.

Het geromantiseerde verhaal over het leven van van Rocky Graziano, het heetgebakerde straatvechtertje, dat wereldkampioen lichtgewicht boksen werd. De film is strak opgebouwd volgens het klassieke Hollywood-bio-recept van de jaren 1950-60: er wordt een indrukwekkende parallel getrokken tussen zijn vuistgevechten in de buurt en zijn triomfen in de ring. De film gaf de kans aan een hele nieuwe generatie van jonge acteurs: Newman, Mineo, McQueen en Loggia. Vooral Newman was de onmiddellijke ontdekking, ook al was hij in feite slechts een tweede keuze, want oorspronkelijk zou James Dean deze rol gespeeld hebben, ware het niet dat hij kort voor het begin van de opnamen verongelukte. Joseph Ruttenberg won een Oscar voor de sfeervolle zwart-wit fotografie. De titelsong wordt gekweeld door Perry Como, en het scenario is van Ernest Lehmann naar de biografie van Rowland Barber.

Sabrina

1954 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1954. Romantische komedie van Billy Wilder. Met o.a. Audrey Hepburn, Humphrey Bogart, William Holden, Walter Hampden en John Williams.

De verlegen Sabrina (Hepburn), dochter van de chauffeur van de rijke familie Larrabee, is al jaren verliefd op zoon David Larrabee (Holden), playboy van de familie. Een verblijf in Parijs verandert het bedeesde meisje in een echte dame. Dat valt ook David op, die haar voorheen nooit zag staan. Er bloeit iets op tussen Sabrina en David en dat is tegen de zin van de overige Larrabee's, onder wie Davids broer Linus (Bogart). Deze romantische en grappige sprookjesfilm, met een aandoenlijke Hepburn, is een hoogtepunt in Billy Wilders oeuvre. Een klassieker.

Executive Suite

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Robert Wise. Met o.a. William Holden, June Allyson, Barbara Stanwyck, Fredric March en Walter Pidgeon.

Een boeiende film - een van de eersten met een kritisch geluid over de Amerikaanse Big Business - en een topbezetting; het betreft de machtstrijd over de opvolging van de oprichter van een meubelconcern. Stanwyck is de hysterische erfgename, die van zijde wisselt en uiteindelijk kiest voor de oprechtheid van product-ontwikkelingsmanager Holden, een soort anti-held die in de finale als overwinnaar uit de bus komt. Ernest Lehman bewerkte de bestseller van Cameron Hawley. Het uitstekende camerawerk is van George Folsey. De film was de aanleiding voor een tv-serie. Nog altijd actueel.