Tsai Ming-liang: regie, scenario, productie en camera.
Er zijn 14 films gevonden.

Rizi

2020 | Drama

Taiwan 2020. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Kang-sheng Lee en Anong Houngheuangsy.

In lang aangehouden shots kijkt filmmaker Ming-liang mee in het dagelijks leven van een man in Tapei. Hij staart uit het raam, maakt eten klaar, rommelt in zijn appartement en krijgt een erotische massage. Grootsteedse eenzaamheid en vervreemding sijpelen als thema’s door de beelden heen van een verstild drama rond acteur Lee Kang-sheng, vaste hoofdrolspeler sinds de regisseur met doorbraakfilms als Rebels of the Neon God (1992) en Vive l’Amour (1994) internationaal van zich liet horen. De film heeft geen ondertitels, maar er wordt ook vrijwel niet gesproken.

Stray Dogs

2013 | Drama

Taiwan​/​​Frankrijk 2013. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kang-sheng, Lee Yi Cheng, Chen Shiang-chyi en Lee Yi Chieh.

Alleenstaande vader van twee (gespeeld door Tsai-muze Lee Kang-sheng) probeert wanhopig overeind te blijven in de stadsjungle van Taipei. Terwijl hij een paar centen verdient als levende reclamezuil, zwerven zijn kinderen door de supermarkt, waar ze zich tegoed doen aan de aangeboden proefmaaltijden. Door Tsai, de Taiwanese grootmeester van de slow cinema, aangekondigd als zijn laatste film. Het zou een waardig slotakkoord zijn, want niet alleen is elk shot prachtig, Tsai overtreft zichzelf in lange, zwijgzame takes. Die desondanks (of juist daarom) blijven boeien.

Visage

2009 | Drama

Frankrijk​/​​Taiwan​/​​België​/​​Nederland 2009. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kang-sheng, Jean-Pierre Léaud, Laetitia Casta, Fanny Ardant en Lu Yi-Ching.

Meester-cineast Tsai stelt teleur met dit op uitnodiging van het Parijse Louvre gemaakte drama. Museumfilm of niet, ergens tussen de verdwaalde edelherten, talloze acteurscameo's, musicalnummers en onopzettelijke zelfparodieën gaat het Bijbelse verhaal van Herodes en Salomé schuil - met Tsais vaste hoofdrolspeler Lee Kang-sheng als de Taiwanese regisseur die het in Frankrijk verfilmen wil. Het ziet er allemaal prachtig uit, en sommige scènes zouden als video-installatie in een museum inderdaad niet misstaan. Maar als speelfilm is Visage zware kost.

Chacun son cinema

2007 | Komedie, Drama

Frankrijk 2007. Komedie van Theodoros Angelopoulos, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion en Youssef Chahine.

Verzamelkunstwerk van 33 regisseurs uit alle werelddelen over de magie van een bioscoopervaring.

I Don't Want To Sleep Alone

2006 | Drama

Taiwan​/​​Frankrijk​/​​Oostenrijk 2006. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi en Norman Atun.

In een zuivere, puur cinematografische stijl verbindt Tsai Ming-liang in zijn film I Don't Want to Sleep Alone de levens van een dakloze man, een stel gastarbeiders en een man in coma. Rondom deze personen ontspinnen zich verbanden en relaties, die grotendeels op de achtergrond blijven. Zo onstaat een schimmige wereld vol mensen zonder verleden en toekomst. Maar ook te midden van deze misère steekt de liefde de kop op. Een onvervalste, fraaie Tsai-film, vol wonderschone liedjes, onvervulde verlangens en zompige locaties.

The Wayward Cloud

2005 | Drama, Musical, Romantiek

Taiwan​/​​Frankrijk 2005. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi en Yang Kuei-mei.

Tsai Ming-liangs vaste acteur Lee Kang-sheng - de horlogeverkoper uit What Time Is It There - speelt een porno-acteur. In een wereld waarin een gebrek is aan water verkoopt hij zijn lichaam voor geld. Dan wordt hij verliefd op een meisje, en moet hij de grens zien te bepalen tussen seks en liefde. The Wayward Cloud heeft afgezien van ogenschijnlijk vrolijke muzikale nummers en continu speels gebruik van watermeloenen een deprimerende toon. Troost is ver te zoeken. In de pornografische climax die Tsai aan de film geeft, komt alle frustratie uiteindelijk tot uiting. Even pijnlijke als indrukwekkende film werd bekroond met een Zilveren Beer.

Good Bye, Dragon Inn

2003 | Drama, Komedie

Thailand 2003. Drama van Tsai Ming-liang.

Tsai Ming-liangs vaste acteur Lee Kang-sheng - de horlogeverkoper uit What Time Is It There - speelt een porno-acteur. In een wereld waarin een gebrek is aan water verkoopt hij zijn lichaam voor geld. Dan wordt hij verliefd op een meisje, en moet hij de grens zien te bepalen tussen seks en liefde. The Wayward Cloud heeft afgezien van ogenschijnlijk vrolijke muzikale nummers en continu speels gebruik van watermeloenen een deprimerende toon. Troost is ver te zoeken. In de pornografische climax die Tsai aan de film geeft, komt alle frustratie uiteindelijk tot uiting. Even pijnlijke als indrukwekkende film werd bekroond met een Zilveren Beer.

Bu jian

2003 | Drama

Taiwan 2003. Drama van Lee Kang-sheng. Met o.a. Miao Tien, Chang Chea en Lu Yi-Ching.

Nadat ze even naar het toilet is gegaan kan een grootmoeder in de Taiwanese hoofdstad haar kleinkind niet vinden. Ze raakt steeds meer in paniek, vraagt zelfs de geest van haar overleden man om raad, maar kan het driejarige jongetje niet vinden. Tegelijk ontdekt een aan games verslaafde puber dat zijn dementerende opa verdwenen is. De deprimerende omgeving neemt gaandeweg een steeds surreëlere vorm aan. Dit debuut van de door Tsai Ming-liang opgeleide regisseur Lee won op het Rotterdamse filmfestival van 2004 onder andere een Tiger award.

What Time is it There?

2001 | Komedie, Drama

Taiwan​/​​Frankrijk 2001. Komedie van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lu Yi-Ching, Cecilia Yip, Chen Chao-jung, Tsai Guei en Arthur Nauzyciel.

Eenzame horlogeverkoper verlangt zo naar Parijs dat hij alle klokken in Taipei op de Parijse tijd zet. Melancholieke film over eenzaamheid, gebrekkige communicatie en grote stads-ellende.

The Hole

1998 | Drama, Experimenteel

Taiwan 1998. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Kuei-Mei Yang, Tien Miao, Hsiang-Chu Lin, Lin Kun-huei en Lu Li-chin.

Eenzame horlogeverkoper verlangt zo naar Parijs dat hij alle klokken in Taipei op de Parijse tijd zet. Melancholieke film over eenzaamheid, gebrekkige communicatie en grote stads-ellende.

He Liu

1997 | Experimenteel

Taiwan 1997. Experimenteel van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kan-sheng, Miao Tien, Lu Hsiao-ling, Chen Chao-jung en Chen Shiang-chyi.

Drie personages in een appartement in Taipei, de hoofdstad van Taiwan. Je krijgt de indruk dat het vreemden voor elkaar zijn, het gaat om vader (Tien), moeder (Hsiao-ling) en hun zoon Lee Xiao-kang (Kan-sheng). Moeder bedient de lift, terwijl vader met pensioen is en een sauna bezoekt, waarvan het merendeel der klanten homo is. De zoon verdoet zijn tijd door doelloos rond te rijden op zijn brommer. Het zouden wel zombies kunnen zijn. Even lijkt het erop dat de omstandigheden hen weer tot leven wekken, maar dat is slechts schijn. Ming-Liang geeft een zeer pessimistisch beeld van het leven in de grote stad. Zijn universum is te gekunsteld en het staat stijf van de symboliek, net zoals de personages die geen enkel contact met elkaar hebben. De film is supertraag en op bepaalde momenten voor een westerse kijker niet te harden, omdat het zo verschrikkelijk saai is. Bovendien is het niet eenvoudig om je in te leven in deze wereldvreemde lieden. Ming-Liang, Yang Pi-ying en Tsai Yi-chun schreven het scenario. Voor de fotografie is Liao Peng-jung verantwoordelijk. Dolby Stereo.

Wo xin ren shih de peng yo

1995 | Documentaire, Experimenteel

Taiwan 1995. Documentaire van Tsai Ming-liang.

Drie personages in een appartement in Taipei, de hoofdstad van Taiwan. Je krijgt de indruk dat het vreemden voor elkaar zijn, het gaat om vader (Tien), moeder (Hsiao-ling) en hun zoon Lee Xiao-kang (Kan-sheng). Moeder bedient de lift, terwijl vader met pensioen is en een sauna bezoekt, waarvan het merendeel der klanten homo is. De zoon verdoet zijn tijd door doelloos rond te rijden op zijn brommer. Het zouden wel zombies kunnen zijn. Even lijkt het erop dat de omstandigheden hen weer tot leven wekken, maar dat is slechts schijn. Ming-Liang geeft een zeer pessimistisch beeld van het leven in de grote stad. Zijn universum is te gekunsteld en het staat stijf van de symboliek, net zoals de personages die geen enkel contact met elkaar hebben. De film is supertraag en op bepaalde momenten voor een westerse kijker niet te harden, omdat het zo verschrikkelijk saai is. Bovendien is het niet eenvoudig om je in te leven in deze wereldvreemde lieden. Ming-Liang, Yang Pi-ying en Tsai Yi-chun schreven het scenario. Voor de fotografie is Liao Peng-jung verantwoordelijk. Dolby Stereo.

Vive l'amour

1994 | Drama, Komedie, Romantiek, Experimenteel

Taiwan​/​​China​/​​Thailand 1994. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Yang Kuei-mei, Chen Chao-jung, Kim Ho-jung, Lee Kang-sheng en Yang Kuei-mei.

Deze film is meer een beeldenreeks dan een drama; meer dan de helft is zonder dialoog. Hsiao-Kang (Lee Kang-Sheng) speelt een jonge verkoper van nissen voor de urnen met het as van de overledenen. Hij is enigszins gestoord, dringt een leegstaand appartement binnen dat toebehoort aan de eeuwig telefonerende, hardwerkende makelaarster May Lin (Yang Kuei-mei), een vrouw van middelbare leeftijd.

Ch'ing shaonien na cha

1993 | Drama, Familiefilm, Experimenteel

Taiwan​/​​Hongkong SAR van China 1993. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kang-sheng, Chen Chao-jun, Jen Chang-bin, Wang Yü-wen en Miao Tien.

Zwaar gepushed door zijn ouders studeert Hsiao Kang (Lee Kang- sheng) met een zekere tegenzin aan de universiteit. Zijn vader is taxichauffeur; ooit was zijn taxi door een criminele macho-biker zwaar beschadigd. Hsiao Kang is niet gelukkig en door een toeval maakt hij kennis met de ruige motorrijder, die Ah-tzu (Chen Chao- jun) heet.