F.W. Murnau: regie, scenario en productie.
Er zijn 14 films gevonden.

Tabu - A Story of the South Seas

1931 | Drama, Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1931. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Reri, Jean, Kong Ah, Jules en Michel Saint-Jean.

Op het paradijselijke eiland Bora-Bora ontluikt een liefde, maar die blijkt onmogelijk: het jonge meisje Reri zal als maagd worden geofferd aan de goden. In samenwerking met documentairemaker Robert Flaherty (Nanook of the North) vertelt Murnau in schitterende beelden een even exotisch als universeel verhaal. Laatste film van de in 1888 in Duitsland geboren Murnau, die met films als Nosferatu en Der Letzte Mann hoogtepunten in de vroege cinema creëerde en in de jaren twintig naar Amerika vertrok. Net voor de première kwam hij in Californië bij een auto-ongeluk om het leven.

Our Daily Bread

1930 | Drama

Verenigde Staten 1930. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. David Torrence, Charles Farrell, Mary Duncan, Ivan Linow en Guinn Williams.

Een door producent William Fox ter wille van de commercie ingekorte versie van Murnaus oorspronkelijke 'Symfonie van ons dagelijks Brood'; de later toegevoegde geluidsband hielp ook al niet veel. Maar Murnaus spel met licht en schaduw is door alles heen zichtbaar gebleven in dit drama over graanboeren en seizoenarbeiders in Oregon. Scenario van Berthold Viertl en Marion Orth naar de roman The Mud Turtle van Elliott Lester. Camerawerk van Ernest Palmer.

The Four Devils

1928 | Drama

Verenigde Staten 1928. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Charles Morton, Janet Gaynor, Barry Norton, Nancy Drexel en Mary Duncan.

Een deels meesterlijke verfilming van Hermann Bang's roman over de vier acrobaten, van wie er één zijn zekerheid verliest door een affaire met een fatale vrouw. De film kreeg in de geluidsbewerking een minder fatale, meer commerciële afloop.

Sunrise

1927 | Drama

Verenigde Staten 1927. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. George O'Brien, Janet Gaynor, Bodil Rosing, Margaret Livingston en J. Farrell MacDonald.

Een buitengewone, zwijgende film die vandaag nog evenveel kracht heeft als meer dan een driekwart eeuw geleden. Het is het eenvoudige verhaal over een boer die zijn vrouw wil vermoorden omwille van zijn verhouding met een stadsjoffer. Een triomf wat regie, camerawerk, decorbouw en spel betreft, alles even opwindend mooi gedaan. De eerste Amerikaanse speelfilm van Murnau. In 2002 restaureerde filmstudio Twentieth Century Fox de negatieven, die ooit de film had geproduceerd. Wie het grote talent van Murnau op zijn waarde wil inschatten, moet deze rolprent gezien hebben. Het scenario is van Carl Mayer naar de roman Die Reise nach Tilsit van Hermann Sudermann toentertijd een staatsburger uit Litouwen. Het camerawerk is van Charles Rosher en Karl Struss.

Faust

1926 | Drama, Historische film, Zwijgende film, Fantasy, Experimenteel

Duitsland 1926. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Yvette Guilpert, Eric Barclay, Hanna Ralph, Werner Fuetterer en Hans Brausewetter.

Een voor die tijd uiterst verzorgde produktie van de UFA. Nog steeds interessant. Het bekende [KL]Faust[KLE]-verhaal van Goethe is meermalen verfilmd. Deze (stomme) versie is een van de beste. Expressionistische film met goede rollen (vooral van Jannings). De regie van Murnau is wat theatraal, maar het blijft een 'must' voor de filmliefhebbers. Het camerawerk is van Carl Hoffmann. De film is in 1995 gerestaureerd door Luciano Berriatua en in 1999 is er nieuwe muziek gecomponeerd door Bern Schultheis, uitgevoerd door het Berlijnse Rundfunk-symfonieorchester gedirigeerd door Frank Strobel.

Herr Tartüff

1925 | Drama, Zwijgende film, Komedie

Duitsland 1925. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Emil Jannings, Werner Krauss, Lil Dagover en André Mattoni.

Derde verfilming van Molières gelijknamige komedie, waarin de huichelachtige Tartüff (Jannings) zich met zijn vrome praatjes een prominente plek in het huishouden van de welgestelde Orgon (Krauss) verschaft. Een relatief bescheiden en conservatieve satire van de hand van meesterfilmer Murnau (Nosferatu), die dankzij de prachtige fotografie van Karl Freund (Metropolis) en het betoverende schaduwspel toch beklijft. Hoofdrolspeler Jannings werd later een grote ster in Hollywood, won er de allereerste Oscar, maar sloot zijn roemruchte carrière af in talloze nazi-propagandafilms.

Die Finanzen des Großherzogs

1924 | Komedie

Duitsland 1924. Komedie van F.W. Murnau. Met o.a. Harry Liedtke, Mady Christians, Alfred Abel, Guido Herzfeld en Hermann Vallentin.

Frank Hellers boek bewerkt door Fritz Langs echtgenote Thea von Harbou verliest bij Murnau de lichtvoetigheid van de satire. In een kuuroord komt groothertog Ramon van een failliet dwergstaatje een Russische prinses tegen. Beiden denken van elkaar dat zij oplichters zijn. Harry Liedtke speelde de groothertog.

Der Letzte Mann

1924 | Drama, Zwijgende film

Duitsland 1924. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Emil Jannings, Georg John, Hans Unterkircher, Maly Delschaft en Emilie Kurz.

De wereld van een oude hotelportier (Jannings) stort ineen wanneer hij zijn uniform - waaraan hij zowel thuis als op zijn werk al zijn prestige ontleende - moet inleveren en naar de toiletten wordt verplaatst. In een oorspronkelijk niet geplande epiloog erft hij dan bij toeval een fortuin en leeft er vervolgens uitbundig naar. Een revolutionaire film door zijn experimenten met een bewegende camera die gebruikt wordt om de subjectieve blik van de hoofdpersoon uit te drukken. Scenario van Carl Mayer. Camerawerk van Karl Freund en Robert Baberske.

Phantom

1922 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1922. Zwijgende film van F.W. Murnau. Met o.a. Grete Berger, Alfred Abel, Anton Edthofer, Lil Dagover en Lya De Putti.

De Duitse expressionistische filmmaker Friedrich Murnau maakte in 1922 de klassieker Nosferatu, in 1924 de verbluffende Der Letzte Mann. Tussen deze twee meesterwerken in ontstond Phantom, de verfilming van het boek van Gerhart Hauptmann. Alfred Abel speelt een man die zich verslingert aan een mooie blonde dame die onbereikbaar voor hem blijkt. Dat tragische gegeven resulteert in ellende, tegenslag en moord. Het verhaal wordt wat traag verteld, maar Murnau betoont zich de alom bewonderde beeldkunstenaar in droomscènes en de verbeelding van waanzin. De film was lange tijd zoek, maar is sinds 2006 in een fraaie, gerestaureerde versie beschikbaar.

Nosferatu (Eine Symphonie des Grauens)

1922 | Horror, Experimenteel, Zwijgende film

Duitsland 1922. Horror van F.W. Murnau. Met o.a. Max Schreck, Gustav von Wangenheim, Greta Schröder, Alexander Granach en John Gottowt.

Nog steeds bezit deze klassieke horrorfilm een lugubere schoonheid en een angstaanjagende precisie in enscenering en cameravoering met Max Schreck als onvergetelijke vampier in een benauwende sfeer met veel buitenopnames en met een echt slot als decor. De weduwe van Bram Stoker, auteur van het boek Dracula, deed in de jaren twintig Murnau een proces aan omdat de procent had verzuimd om de rechten te kopen, waarna alle kopieën van dit expressionistische meesterwerk vernietigd moesten worden. Gelukkig werd een exemplaar in Frankrijk over het hoofd gezien. Dat werd in 2006 gerestaureerd, in 2013 gedigitaliseerd en van een nieuwe soundtrack voorzien.

Marizza, genannt die Schmuggler-Madonna

1922 | Romantiek, Drama, Actiefilm

Duitsland 1922. Romantiek van F.W. Murnau. Met o.a. Tzwetta Tzatschewa, Adele Sandrock, Harry Frank, Hans Heinrich von Twardowski en Leonhard Haskel.

Een vroeg voorbeeld van Murnau`s licht-donker-experimenten in een vroege boerenfilm met een Carmen-achtig verhaal. Frivole Marizza (Tzatchewa) is het zat om de gendarmes af te leiden, zodat haar smokkelvrienden hun gang kunnen gaan. Ze wil wat anders en en vindt een betrekking bij Madame Avricolos (Sandrock), een verarmde edelvrouwe met een groot landgoed. Er zijn twee aantrekkelijke zoons, de dromerige Antonio (Twardowski) en de onstuimige Christo (Frank). Als Madame Avricolos Marizza in het bed van Christo aantreft, zint zij op wraak. Daarop worden de verhoudingen ingewikkeld, vol jaloezie en tenslotte moorddadig. Marizza heeft inmiddels een baby... Het scenario is van Wolfgang Geiger en Hans Janowitz. Het was Murnau's negende werk, dat als verloren gegaan wordt beschouwd. Onze waardering is meer gebaseerd op Murnau's meesterlijke kunnen dan op de werkelijkheid, en het is wat we minstens van hem hadden mogen verwachten. Het camerawerk is van Karl Freund, die indertijd werd geprezen voor zijn hoge prestatie.

Der brennende Acker

1922 | Drama

Duitsland 1922. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Eugen Klöpfer, Vladimir Gaïdarov, Eduard von Witterstein, Lya De Putti en Stella Arbenina.

Lang was dit indrukwekkende expressionistische drama verloren gewaand. Dankzij de inspanningen van de Cineteca uit Milaan, het bondsarchief in Koblenz en het filmmuseum uit M[KA3]unchen slaagde men in 1988 erin uit de bijeengegaarde prints weer een complete versie te restaureren, inclusief de met de hand ingekleurde delen. Regisseur Eric Rohmer leverde expertise bij de totstandkoming van deze werkzaamheden. Ergens in Polen ligt een armzalig boerendorpje dat gedomineerd wordt door het kasteel van graaf von R[KA3]udenberg (von Witterstein). De mare gaat dat een voorvader in de put verdronken is, toen hij een legendarische schat zocht. Op het land leeft boer Rog (Kl[KA3]opfer), die twee zonen heeft. De een zal zijn noodlijdende bedrijfje overnemen, terwijl de ander (Ga[KA3]idarov) door de wijde wereld trok en nu secretaris is van de graaf. Ga[KA3]idarov wordt verliefd op de dochter van de slotheer Gerda (De Putti). Wat begint als een flamboyant avontuur op zoek naar de schat, eindigt als een realistisch sociaal boerendrama en een - voor die tijd modieuze - aanklacht tegen het kapitalisme. Anne-Marie Fijal zorgde in 1994 op verzoek van het ZDF voor begeleidende muziek van de gerestaureerde versie. De interessante decors zijn van Rochus Gliese. Aan het scenario werkten filmcritici Willy Haas en Arthur Rosen samen met de inmiddels al zeer beroemde Thea von Harbou. De camera werd bemand door Karl Freund en Fritz Arno Wagner.

Schloß Vogelöd

1921 | Zwijgende film, Horror, Mysterie

Duitsland 1921. Zwijgende film van F.W. Murnau. Met o.a. Arnold Korff, Lulu Kyser-Korff, Lothar Mehnert, Paul Bildt en Olga Tschechowa.

Op Slot Vogelöd komt een deftig gezelschap bij elkaar voor een jachtweekend, maar de vrolijkheid wordt verstoord door de onverwachte komst van graaf Oetsch, die ervan wordt verdacht zijn broer te hebben vermoord. Erger, de weduwe van het slachtoffer arriveert ook. Dan verdwijnt er iemand. Eerder mysterieus dan griezelig moorddrama waarin Murnau onder andere een aantal fraai vormgegeven dromen verwerkt, werd gebaseerd op de roman van Rudolf Stratz. Een jaar later schreef de expressionistische filmmaker geschiedenis met zijn trefzekerder gemaakte vampierklassieker Nosferatu.

Sehnsucht

1920 | Drama

Duitsland 1920. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Conrad Veidt, Gussy Holl, Margarete Schlegel, Eugen Klöpfer en Paul Graetz.

Een Russische student in Genève gaat terug naar Rusland en wordt er verliefd op een meisje. De student komt in de gevangenis terecht, waarna het gravinnetje sterft. Een vroege, opmerkelijke rol van Veidt.