Dziga Vertov: regie, scenario en montage.
Er zijn 5 films gevonden.

Entoeziasm

1931 | Documentaire

USSR 1931. Documentaire van Dziga Vertov.

Odinnadtsatyy

1928 | Documentaire

USSR 1928. Documentaire van Dziga Vertov.

De man met de camera

1928 | Zwijgende film, Documentaire, Experimenteel

USSR 1928. Zwijgende film van Dziga Vertov.

Vertovs bekendste werk, wederom samengesteld uit materiaal van verschillende camera-correspondenten in heel Rusland. Mayakovski vatte Vertovs conceptie samen in de slogan: 'Kunst is geen spiegel die de historische strijd weerspiegelt, maar een wapen in die strijd'. De nadruk ligt op Odessa, waar alles gefilmd werd wat men tegenkwam. Door de montage werd aan deze beelden betekenis gegeven. Een interessant experiment dat cinefielen zeker niet mogen missen. Dziga Vertov is een pseudoniem van Denis Kaufman. Mikhail Kaufman wordt algemeen vermeld op de credits als cameraman. Op tv wordt meestal de gerestaureerde versie vertoond.

Shestaya chast mira

1926 | Documentaire, Zwijgende film

USSR 1926. Documentaire van Dziga Vertov.

Arbeiders werken aan een glorieuze toekomst, dankzij de superieure productiekracht van de door henzelf bestuurde fabrieken, alles onder de bezielende leiding van Lenin. Dat is ongeveer de boodschap van dit fraaie staaltje Sovjet-propaganda. Na de Russische revolutie stond filmkunst nadrukkelijk in dienst van het communistische ideaal, en Vertov was een van de grote voorgangers. Deze film, samengesteld uit materiaal van 'correspondenten', zit ergens tussen fictie en documentaire in. In het begin van de film wordt gesteld dat het hier gaat om 'gefilmde poëzie'.

Kinoglaz

1924 | Documentaire, Experimenteel

USSR 1924. Documentaire van Dziga Vertov.

Samengesteld uit ontelbare stukken documentairefilm, die met een speciale montagetechniek met elkaar zijn verbonden. Vertov baseerde deze montagetechnieken op montagetheorieën die hij samen met medewerkers ontwikkeld had. Hij verzette zich zeer tegen in scène gezette toneelstukken. Voor hem staat het onderzoekende filmoog op de voorgrond, evenals de analyse in de concentratie van beweging. Boeiend en vermoeiend. Vertov was de tegenhanger van Eisenstein, met wie hij fundamenteel van mening verschilde over het realisme-vraagstuk. Dziga Vertov is een pseudoniem van Denis Kaufman, broer van de cameraman Boris Kaufman.