Victor Kossakovsky: regie, scenario, productie, camera en montage.
Er zijn 6 films gevonden.

Vivan las antipodas!

2011 | Documentaire

Duitsland​/​​Argentinië​/​​Nederland​/​​Chili 2011. Documentaire van Victor Kossakovsky.

De Russische filmmaker Victor Kossakovsky plantte zijn camera op vier paar antipoden: punten die lijnrecht tegenover elkaar liggen, aan weerszijden van de wereld. Het resultaat is een lyrische documentaire boordevol onvoorstelbare, soms met de computer gemaakte beelden, waarin noord en zuid en oost en west naadloos in elkaar overgaan. De camera is constant in beweging, pant en buitelt; hele scènes worden op zijn kant of ondersteboven getoond. Leve de tegenvoeters!

Svyato

2005 | Documentaire

Rusland 2005. Documentaire van Victor Kossakovsky.

Nieuw parel van de Russische documentairemaker Victor Kossakovsky gaat over zijn tweejarige zoontje Svyatoslav (roepnaam Svyatyo) die zichzelf in de spiegel ontdekt.

Tishe!

2002 | Documentaire

Rusland 2002. Documentaire van Victor Kossakovsky.

De Russische regisseur Victor Kossakovsky filmde een jaar lang uit het raam van zijn appartement in hartje Sint Petersburg. Hij zoomt in op waterplassen, olievlekken, de voordeur van het appartementencomplex aan de andere kant van de straat, en een duif die in zijn vensterbank neerstrijkt. Terugkerend ritueel zijn de werkzaamheden aan de straat. Steeds meer mannen komen aan een gat werken, met steeds groter materieel. Het resultaat is pure slapstick, dat doet denken aan de films van Charlie Chaplin.

I Loved You (Three Romances)

2000 |

Rusland 2000. Victor Kossakovsky.

De Russische regisseur Victor Kossakovsky filmde een jaar lang uit het raam van zijn appartement in hartje Sint Petersburg. Hij zoomt in op waterplassen, olievlekken, de voordeur van het appartementencomplex aan de andere kant van de straat, en een duif die in zijn vensterbank neerstrijkt. Terugkerend ritueel zijn de werkzaamheden aan de straat. Steeds meer mannen komen aan een gat werken, met steeds groter materieel. Het resultaat is pure slapstick, dat doet denken aan de films van Charlie Chaplin.

Sreda

1997 | Documentaire, Drama

Rusland 1997. Documentaire van Victor Kossakovsky.

ëAcht mensen gingen om onduidelijke redenen naar Vladivostok. Drie naar Tsjaad. Eentje naar New York en een ander naar Duitsland. Twee sneuvelden in Afghanistan en twee stierven een natuurlijke dood. Een misdroeg zich in het leger en verdween voor twee jaar in een strafkamp. De anderen (50 mannen en 51 vrouwen) zijn allemaal opgespoord en benaderd voor de documentaire.´ Bovenstaande is een fragment uit de documentaire `Sreda´, van de Russische filmer Viktor Kossakovsky. De documentaire volgt de levens van een groep Russen uit St. Petersburg, die allemaal op precies dezelfde dag geboren zijn als hun stadgenoot Kossakovsky. Op de festivals draaide de film als `Wednesday´ of `Wednesday 19.7.61´, zodat we mogen aannemen dat de filmmaker 36 jaar geleden het licht zag op woensdag de 19de juli. Kossakovsky en de leeftijdgenoten in de film zijn in zekere zin Ruslands lost generation. Geboren en getogen in het communistische St. Petersburg (toen nog Leningrad), in een tijd dat alles misschien minder, maar in ieder geval toch duidelijk en overzichtelijk was. Na de perestrojka en het ineenstorten van het sovjetimperium nam wel de vrijheid toe, maar ook de chaos en de richtingloosheid.

Belovy

1993 | Documentaire, Drama

USSR​/​​Rusland 1993. Documentaire van Victor Kossakovsky.

Anna Feodorovna Belova woont samen met haar broer Mikhaïl in een klein dorpje aan de Neva. Ze is al voor de tweede keer weduwe en houdt zich met het huishouden bezig, terwijl haar broer, een verstokte vrijgezel, vooral nadenkt over de zin van het leven. Af en toe krijgen ze bezoek van hun twee andere broers, Vasilyi en Sergei. Als de drank dan wat rijkelijk vloeit, raken de gemoederen zo verhit, dat de regisseur zelfs een minuut lang het geluid uitschakelt. Een film over doodgewone mensen die niet verwend werden door het leven. Luxe kennen ze niet, maar toch zijn ze op hun manier gelukkig. Soms teder, dan weer keihard, observeert Kossakovski deze doorsnee Russische plattelandsfamilie. Fotografie van Leonid Konovalov en Kossakovski. Bekroond met een hele reeks prijzen op de festivals van onder andere Nyon in 1993, St. Petersburg in 1993 en met de Joris Ivensprijs op het Festival van de documentaire film van Amsterdam in 1994.