Frederick Wiseman (1930): regie, scenario, productie en montage.
Er zijn 23 films gevonden.

National Gallery

2014 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2014. Documentaire van Frederick Wiseman.

Twaalf weken mocht documentaireveteraan Frederick Wiseman rondlopen in de Londense National Gallery. In typisch oberverende stijl dwaalt Wiseman door de hallen en gangen en kijkt naar wat zich voor en achter de schermen afspeelt. Het resultaat is een schitterend mozaïek van verhalen over het museum zelf en over de schilderijen die de eeuwen overleven. Maar elk verhaal is betrekkelijk, laat Wiseman zien. Zo kan restauratiewerk dat maanden kost, in een paar minuten weggewassen worden.

La danse - Le ballet de l'Opéra de Paris

2009 |

Frankrijk 2009. Frederick Wiseman.

Portret van het befaamde ballet van de Parijse opera in La danse -- The Paris Opera Ballet.

La dernière lettre

2002 | Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2002. Drama van Frederick Wiseman.

Frederick Wiseman is een van Amerika's meest gelauwerde documentairemakers: de man van de cinéma vérité, de schijnbaar terloopse fly-on-the-wall observaties die films als Hospital en Public Housing opleverden. Met La dernière lettre maakte hij een zijstap naar de geconstrueerde, geregisseerde film. Catherine Samie, actrice van La Comédie Française, reciteert een stuk uit het boek 'Life and fate' van Vasili Grossman: een brief van een Oekraïense moeder aan haar zoon, ten tijde van de Duitse bezetting. Haar verwarde besef dat haar joods-zijn haar plotseling scheidt van buren en collega's levert een ontroerende monoloog op die Wiseman met veel schaduweffecten visualiseert.

Domestic Violence 2

2002 | Documentaire

Verenigde Staten 2002. Documentaire van Frederick Wiseman.

Documentaire over huiselijk geweld. Deze documentaire portretteert vrouwen en kinderen die jarenlang door hun man of vader geestelijk en lichamelijk zijn mishandeld en eindelijk de stap hebben durven zetten naar het gerecht, om precies te zijn in Tampa, Florida. De film is een vervolg op een vergelijkbaar eerder project van Frederick Wiseman, waarin de nadruk lag op het leven en de begeleiding van de slachtoffers in een opvangtehuis. In deze documentaire gaat het vooral over de manier waarop het gerecht omgaat met slachtoffers, daders en feiten.

Domestic Violence

2001 | Documentaire

Verenigde Staten 2001. Documentaire van Frederick Wiseman.

Ouwe rot in het vak Frederick Wiseman doet met Domestic violence zijn reputatie alle eer aan. Een documentaire van 195 minuten die in een directe stijl doordringt tot de kern van het huiselijk geweld, zonder ooit genoegen te nemen met een pessimistisch mensbeeld. Zonder schroom legt Domestic Violence voor een groot deel het traject af dat mensen kunnen doorlopen die door familie, geliefde, man of vrouw mishandeld zijn. Gefilmd zonder franje. De beelden zijn als min of meer directe greep uit de realiteit schokkend genoeg.

Belfast, Maine

1999 | Documentaire

Verenigde Staten 1999. Documentaire van Frederick Wiseman.

Documentaire van Frederick Wiseman over een stadje in Maine, waarbij hij vooral de lower class bewoners en de senior citizens portretteert.

Public Housing

1998 | Documentaire, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1998. Documentaire van Frederick Wiseman.

Portret van een grauwe, sociale woonwijk in Chicago, een zwart getto in de Amerikaanse metropool. De jongeren worden door drugs en armoede in bendes gedreven. De meesten kunnen niet eens hun naam spellen. Evenals hun ouders zijn ze werkloos en hebben weinig vooruitzichten. Een lange, maar alles behalve saaie, sociaal-kritische documentaire van de belangrijkste Amerikaanse documenarist van de twintigste eeuw.

La Comédie-Française, ou l'amour joué

1996 | Documentaire, Experimenteel

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1996. Documentaire van Frederick Wiseman. Met o.a. Claire Vernet, Philippe Torreton, Coraly Zahonero, Michel Robin en Nicolas Silberg.

Nadat documentarist Wiseman zowat alle aspecten van de Amerikaanse samenleving blootgelegd heeft in een dertigtal opmerkelijke documentaires, richt hij nu zijn camera's op de achtenswaardige Comédie-Française, waar hij alles op pellicule vastlegt wat te maken heeft met het dagelijkse leven van een theatergezelschap: repetities, voorstellingen, bestuursvergaderingen, onderlinge ruzies, decorbouw, kaartenverkoop, hiërarchische verhoudingen. Het werd een schitterende hulde aan de eeuwenoude Comédie-Française

High School II

1994 | Documentaire, Drama

Verenigde Staten 1994. Documentaire van Frederick Wiseman.

In 1968 maakte documentarist Wiseman met High School, een deprimerend beeld van het leven op een Amerikaanse middelbare school. Als voorbeeld koos hij de North East High School in Philadelphia. Vijfentwintig jaar later voelde hij behoefte hierop een soort vervolg te maken, maar hij wou niet naar dezelfde school trekken. Dus selecteerde hij de Central Park East Secondary School in Spanish Harlem, New York. Op zijn bekende manier observeert hij, zonder er commentaar aan toe te voegen. In deze school heeft men de gewoonte uitvoerig over elkaars problemen te praten. Alle onderwerpen komen aan bod, gaande van de oorzaak waarom een bepaalde jongen iets heeft aangericht, over hoe een vijftienjarig zwanger meisje het moederschap moet aanpakken, waarom iemand denkt dat hij grappig is, de betekenis van politiek activisme en noem maar op. Er wordt zoveel gepalaverd dat men zich afvraagt wanneer men er aan onderwijs toekomt. Toch toont Wiseman ons weer een aspect van de Amerikaanse samenleving in de jaren 1990, dat ondanks de lange speelduur boeiend blijft tot het einde. Wiseman schreef het scenario, produceerde en monteerde. Zijn vaste cameraman John Davey was ook nu weer van de partij.

Zoo

1993 | Documentaire

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1993. Documentaire van Frederick Wiseman.

Documentaire van specialist Wiseman over een van Amerika`s grootste dierentuinen, in Miami, Florida, waar de biotoop van de dieren zoveel mogelijk is nagebootst. Een ongewone dierenfilm. Zonder gesproken commentaar (zoals gebruikelijk bij Wiseman) geeft hij een haarscherpe analyse van de moderne Amerikaanse maatschappij. Hij toont aan dat het menselijke gezicht en gelaatsuitdrukkingen heel dom kunnen overkomen en dat dieren er veel intelligenter uit kunnen zien. De geboorte van een neushoornbaby behoort tot een der hoogtepunten van de film.

Near Death

1989 | Documentaire

Verenigde Staten 1989. Documentaire van Frederick Wiseman.

Indrukwekkende documentaire met fascinerende beelden over het werk op de afdeling intensive-care van het Beth Israel Hospital in Boston. In zijn bekende, observerende stijl toont Wiseman ons de houding van de patiënten tegenover de dood. Hoe reageert het verplegend personeel, hoe gedragen bezoekende familieleden zich? Hij gaat in op de complexe relatie tussen de zieke, familie, dokters, verplegers en zieleherders van divers pluimage. Centraal staan vier zieken die kunstmatig in leven gehouden worden. Zes weken lang keken Wiseman en zijn fotograaf John Davey constant toe op wat er gebeurde. Het resultaat is een adembenemend document van bijna zes uur dat geen ogenblik verveelt ook al wordt er geen woord commentaar bij de beelden gegeven. Een hoogtepunt uit de reeks films waarin Wiseman de American way of life analyseert en ditmaal gaat hij bijna letterlijk met het scalpel te werk. Laat je niet afschrikken door de lange speelduur, maar onderga deze unieke film.

Central Park

1989 | Documentaire, Drama

Verenigde Staten 1989. Documentaire van Frederick Wiseman.

Gedurende twee zomerse maanden volgde de camera van Frederick Wiseman de gebeurtenissen in de 'Groene Parel' van Manhattan, Central Park. Haast drie uur lang volgen we de mensen die het park bezoeken, er praten, drinken, tennis spelen, een muziekfestival bijwonen, vechten, liefhebben, slapen. In deze omgeving zijn de mensen meestal ontspannen, maar er worden eveneens zaken besproken, legaal of illegaal. Ook de misdaad in Central Park gaat Wiseman niet uit de weg. Ook dit immense stadspark is een stukje van 'the American way of life' en past dus helemaal in het œuvre van de cineast die het zich tot taak heeft gesteld om alle aspecten van de Amerikaanse samenleving op film te brengen. Zoals gewoonlijk voegt hij er zelf geen woord commentaar bij, maar stelt hij zich tevreden met het observeren van alles wat er omgaat tijdens de zomer in dit park. Hij tekende zelf voor scenario en montage, terwijl zijn vaste cameraman John Davey voor de beelden zorgde.

Missile

1987 | Documentaire, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1987. Documentaire van Frederick Wiseman.

Amerika's topdocumentarist Wiseman bracht veertien weken door op de Vandenberg Air Force-basis in Californië, waar hij een aantal rekruten volgt tijdens hun opleiding voor de Strategic Air Command. De film begint met een toespraak van Kolonel Jim Ryan die de nieuwelingen voorbereidt op hun toekomstige taak: de bediening van de intercontintale Minuteman-raketten. Het eerste dat de rekruten moeten doen is een papier tekenen waarin ze verklaren dat ze hun opdracht in overeenstemming kunnen brengen met hun geweten: als de Amerikaanse president oordeelt dat de veiligheid van het land in gevaar is, moeten ze zonder aarzelen een wapen lanceren dat honderdduizenden slachtoffers zal eisen. Zoals steeds kiest Wiseman geen partij. Hij observeert en levert een uiterst boeiende documentaire af, waarvan het patriottisme zodanig afdruipt dat de betrokkenen zelf zich belachelijk maken. Ze discussiëren over de uitwerking van atoomwapens zonder de minste emotie of gevoel, als robotten die er geen eigen mening op nahouden. Zoals steeds schreef Wiseman zelf het scenario en monteerde de film, zonder een woord commentaar. Zijn vaste cameraman John Davey was ook nu weer van de partij.

The Store

1983 | Documentaire

Verenigde Staten 1983. Documentaire van Frederick Wiseman.

Kerstperiode in het Nieman-Marcus grootwarenhuis in Dallas. In zijn bekende cinéma vérité-stijl ontrafelt Wiseman alle aspecten van de handel: selectie, presentatie, marketing, prijsbeleid, advertenties en verkoop. Zoals een verkoopster in de film zegt: bij Nieman-Marcus werken is geen job maar een geloofsbelijdenis. Wiseman voert ons langs het ruim assortiment consumptie-artikelen die hier te vinden zijn, zoals design-kledij, juwelen, parfums en schoenen, maar ook sportbenodigdheden, elektronica, porselein, enz. Hij eindigt zijn film met de luxueuse viering van de 75ste verjaardag van Stanley Marcus, een van de oprichters van het bedrijf dat filealen heeft in alle Amerikaanse staten. Een indringende blik achter de schermen van het management van een superwinkel, zoals steeds gebracht zonder een woord commentaar. Wiseman stond in voor scenario en montage. Fotografie is van John Davey.

Model

1980 | Documentaire

Verenigde Staten 1980. Documentaire van Frederick Wiseman.

Documentaire van Frederick Wiseman geeft een ontnuchterend beeld van de realiteit van het modellenbestaan.

Meat

1976 | Documentaire

Verenigde Staten 1976. Documentaire van Frederick Wiseman.

Na deze film lust je geen vlees meer. Wiseman richt zijn camera op een grote vleesfabriek in Colorado, en laat zien hoe dieren van levende wezens tot maaltijden worden gemaakt. Een sterke documentaire die de kijker beslist niet onberoerd laat en dat was dus de bedoeling.

Welfare

1975 | Documentaire

Verenigde Staten 1975. Documentaire van Frederick Wiseman.

Documentaire van Frederick Wiseman over de sociale dienst in New York City halverwege de jaren '70.

Primate

1974 | Documentaire, Drama

Verenigde Staten 1974. Documentaire van Frederick Wiseman.

De befaamde documentarist Wiseman heeft zijn camera's opgesteld in het Yerkes Regional Primate Research Center, een wetenschappelijk instituut dat de gedragingen bestudeert van mensapen. Zoals steeds observeert hij genadeloos het gebeuren, zonder een woord commentaar, pro noch contra. Hij toont wetenschappers die over dieren praten alsof het gevoelloze voorwerpen zijn, die zonder verpinken de dieren onderwerpen aan allerlei onmogelijke en pijnlijke onderzoekingen. De apen worden electronisch gestimuleerd zodat hun seksuele activiteiten getest kunnen worden. Vivisecties worden koelbloedig uitgevoerd. Nog nooit zag je apen zo ongelukkig en lusteloos rondhuppelen als in deze onthutsende, schokkende documentaire. Wiseman gaat net zo te werk als de wetenschappers: met zijn vlijmscherpe stiletto snijdt hij tot op het bot en wat de toeschouwer te zien krijgt is alles behalve mooi of poëtisch. Als de geleerden te horen krijgen dat Washington van plan is om de geldkraan voor hun instituut dicht te draaien, ga je haast juichen. De beelden die Wiseman toont zijn niet geschikt voor gevoelige mensen, maar dierenrechtenorganisaties krijgen volop materiaal om ten strijde te trekken tegen experimenten met dieren. Een film die lang blijft nazinderen. Wiseman produceerde, regisseerde en monteerde. Ditmaal stond William Brayne achter de camera.

Essene

1972 | Documentaire

Verenigde Staten 1972. Documentaire van Frederick Wiseman.

Het leven in een Benedictijns klooster volgens de Amerikaanse documentairemaker Wiseman. Een film over leven en werken in een gesloten gemeenschap, over spiritualiteit, maar ook over humor.

Basic Training

1971 | Documentaire

Verenigde Staten 1971. Documentaire van Frederick Wiseman.

Documentaire van Frederick Wiseman over de training van nieuwe recruten, gedraaid in 1970 toen er al verzet was tegen de Amerikaanse bemoeienis in Vietnam. Aanvankelijk soms grappig, later vooral boos en treurig.

Hospital

1969 | Documentaire

Verenigde Staten 1969. Documentaire van Frederick Wiseman.

Documentaire van Frederick Wiseman over een ziekenhuis in New York City. Het is geen vrolijk beeld: het ziekenhuis is een bureaucratische operatiefabriek waar de, vaak arme en ongeschoolde, patiënten zijn overgeleverd aan de soms onbarmhartige staf.

High School

1968 | Documentaire

Verenigde Staten 1968. Documentaire van Frederick Wiseman.

Documentaire van Frederick Wiseman over een grote middelbare school in Philadelphia. Het is een autoritair, liefdeloos regime op de school. Wiseman registreert alles.

Titicut Follies

1967 | Documentaire

Verenigde Staten 1967. Documentaire van Frederick Wiseman.

In zijn karakteristieke observerende cinéma- vérité-stijl geeft Wiseman een indruk van de inrichting voor criminele psychiatrische patiënten in Bridgewater, Massachusetts, een plaats die de Indianen Titicut noemen. De film start in zuivere revue-stijl met de opvoering van de jaarlijkse 'Titicut Follies', een show gegeven door bewakers en gevangenen van de instelling. Daarna volgt een van de gruwelijkste impressies die ooit op het witte doek zijn gebracht. Wiseman toont zonder commentaar de behandeling van de gevangenen door bewakers en psychiaters. Hij laat gevangenen spreken over politiek, godsdienst, het nucleaire gevaar, en toont martelmethodes waarover we in onze ergste nachtmerries niet durven dromen. Het is een genadeloze afdaling in de hel. Deze debuutfilm van documentarist Wiseman schoot om begrijpelijke redenen in het verkeerde keelgat van de overheid van Massachusetts en werd na enkele voorstellingen op festivals in 1967-68 in beslag genomen. Verdere vertoning ervan werd verboden. Pas in 1992 werd hij weer vrijgegeven, op voorwaarde dat Wiseman in de aftitelrol vermeldde dat de toestand ondertussen is verbeterd. Hij deed dit inderdaad, op uiterst ludieke wijze. John Marshall hanteerde de camera. Absoluut af te raden voor gevoelige zielen.