José Salcedo (1949): montage.
Er zijn 24 films gevonden.

Julieta

2016 | Drama

Spanje 2016. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Emma Suárez, Adriana Ugarte, Daniel Grao, Inma Cuesta en Darío Grandinetti.

De twintigste speelfilm uit Almodóvars oeuvre is een ingetogen (en daardoor ook wat afstandelijk) melodrama over een vrouw met een gebroken hart: Julieta. Ze staat op het punt een nieuw leven te starten in een andere stad als een echo uit het verleden haar nieuwe hoop geeft het lang verloren contact met haar dochter te herstellen. Die vertrok op 18-jarige leeftijd als gevolg van een dramatische gebeurtenis waarover nooit werd gepraat. Hulde voor actrice Emma Suárez, die aan elke groef van haar gezicht laat aflezen hoezeer het leven Julieta heeft getekend.

Los amantes pasajeros

2013 | Komedie

Spanje 2013. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Lola Dueñas, Cecilia Roth, Carlos Areces, Penélope Cruz en Antonio de la Torre.

Klucht van de Spaanse meester van de dubbele bodems, punky decors en campy personages. Over crew en passagiers van een intercontinentale vlucht, die het op een zuipen en slikken zetten als ze vernemen dat er problemen zijn met het landingsgestel. Achter de vederlichte komedie gaat een maatschappijkritiek schuil, waarbij 'het volk' verdoofd in de economy class ligt te slapen terwijl de boel in de 'zakenklasse' naar de ratsmodee gaat. De lol zit hem niet zozeer in de soapachtige verwikkelingen, als wel in wat de personages vertegenwoordigen.

The Skin I Live In

2011 | Drama, Thriller

Spanje 2011. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Antonio Banderas, Elena Anaya, Marisa Paredes, Blanca Suárez en Bárbara Lennie.

In zijn landhuis nabij Toledo houdt de verknipte plastisch chirurg Robert Ledgard (Banderas) de jonge Vera (Anaya) gevangen als proefkonijn voor illegale huidtransplantaties. Arthouseregisseur Almodóvar verslikt zich in dramaturgisch rammelende, contraproductief koel opgenomen poging tot een gelaagde thriller. Referenties naar Les yeux sans visage, het Hitchcock-oeuvre en Buñuels Tristana (openingsshot van Toledo) leiden eerder af dan dat ze iets toevoegen. Indrukwekkende pijnrol van Anaya als slachtoffer kan deze pretentieuze onderneming met bombastsoundtrack en misogyne trekjes niet redden.

Los abrazos rotos

2009 | Drama, Thriller, Romantiek

Spanje 2009. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Lluís Homar, Penélope Cruz, Blanca Portillo, José Luis Gómez en Tamar Novas.

Wanneer de blinde regisseur Harry Caine alias Mateo Blanco (Homar) hoort over de dood van een hem welbekende miljonair, werpt hem dat terug in een tragisch, donker verleden. Wat is er gebeurd met Harry's/Mateo's grote liefde Lena (Cruz)? Met zijn fijne neus voor flamboyante visuelen, melodrama en acteursregie zeilt Almodóvar door een film noir-pastiche met passend slingerachtige intrige in flashbackstructuur. Soeverein zwerft de camera van Rodrigo Prieto door suggestief uitgelichte decors. Behalve Alberto Iglesias-composities horen we op de soundtrack van deze 'Gebroken omarmingen' ook 'Vitamin C' van Krautrockers Can.

Sólo quiero caminar

2008 | Misdaad

Spanje​/​​Mexico 2008. Misdaad van Agustín Díaz Yanes. Met o.a. Diego Luna, Victoria Abril, Pilar López de Ayala, Ariadna Gil en Elena Anaya.

Spaanse roofovervalfilm van hoog niveau rond vier nonchalant hippe vrouwen die op ingenieuze wijze een door wraak ingegeven spoor van inbraken trekken, gewapend met snijbranders, zelfgemaakte wapens, zeepsop, een strijkijzer, mokers en een rekenmachinehorloge. Regisseur en scenarioschrijver Yanes koos voor de beproefde ultragewelddadige opzet van de onafhankelijk gedraaide Amerikaanse jaren negentig misdaadfilms en excelleerde met de juiste dosis spanning en stijl. Ultiem pluspunt zijn de getalenteerde actrices die ieder voor zich zowel de engel als de wraakengel spelen. Duistere locaties in Spanje en Mexico leveren de extra kers op de taart.

Volver

2006 | Komedie, Drama

Spanje 2006. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Penélope Cruz, Carmen Maura, Lola Dueñas, Blanca Portillo en Yohana Cobo.

Penélope Cruz wordt, tot haar chagrijn, vaak gecast omdat ze zo mooi is. Maar soms ook vanwege haar acteertalent. In Volver, bijvoorbeeld, een van de vele films die ze maakte met Pedro Almodóvar. De moeder van Raimunda (Cruz) is al een tijdje dood, maar ze schijnt nog rond te spoken bij een oude tante. Dan volgen een sterfgeval, een aanranding, doodslag en verdere spookverschijningen. En Raimunda maar proberen om alles glad te strijken. Grappige, mooie, bruisende film over sterke vrouwen, afwezige mannen en de dood. Cruz kreeg een Oscarnominatie voor haar rol, Almodóvar won in Cannes de prijs voor beste scenario.

Reinas

2005 | Komedie

Spanje 2005. Komedie van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Verónica Forqué, Carmen Maura, Marisa Paredes, Mercedes Sampietro en Betiana Blum.

Vrolijke Spaanse klucht over vijf dartele moeders op leeftijd die zich op verschillende wijze druk maken om het aanstaande huwelijk van hun zoons, drie mannelijke paren die in het huwelijksbootje stappen tijdens een 40-koppig massahuwelijk in een protserig hotel. De titelkoninginnen zijn duidelijk de moeders, niet de zwijmelende zonen. Met een knipoog naar het werk van Spanje's kitschkoning en vrouwenkenner Pedro Almodóvar (Kika, Todo sobre mi madre) presenteert regisseur en scenarist Pereira de 'muzen van Almodóvar' als onder andere hopeloos theatraal (Paredes) en praktiserend nymfomaan (Forqué). De zomer van 2005 was daadwerkelijk het startschot voor het Spaanse homohuwelijk. Geestig werk.

La vida que te espera

2004 | Drama, Romantiek

Spanje 2004. Drama van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Marta Etura, Luis Tosar, Juan Diego en Clara Lago.

De norse, zwijgzame bewoners van een afgelegen Spaans dorp worden al generaties lang op de proef gesteld door fysieke arbeid en zwaar weer. Nu worden ze ook nog eens bedreigd door regeltjes vanuit 'Brussel'. Boer Gildo krijgt ruzie met zijn buurman over een koe, de buurman laat het leven. De komst van de zoon van het slachtoffer verandert de bruuske toon van de film: deze stadsman wordt verliefd op Gildo's dochter. De moord vormt een schaduw, maar toch lijkt regisseur Aragón hun liefdesverhaal voorzichtig optimistisch als menselijke vooruitgang te beschouwen.

La mala educación

2004 | Drama

Spanje 2004. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Gael García Bernal, Fele Martínez, Javier Cámara, Daniel Giménez Cacho en Lluís Homar.

Pedro Almodóvar, de plaaggeest van conservatief Spanje, maakte met zijn La mala educación ('de slechte opleiding') een film over zijn jaren op een katholieke kostschool, waar de paters niet van hun jonge pupillen konden afblijven. Een aanklacht met schrijnende beelden is het niet geworden. Voor alles is het een typische Almodóvar-film, de perfecte opvolger van Hable con ella, Almodóvars meesterwerk die hem uit de hoek van kitsch en gratuite provocaties haalde. Ook in La mala educación - gefundeerd op de giftige mix van ontluikende seksualiteit, lust en onderdrukte verlangens - laat Almodóvar verschillende tijden en verhaallijnen als vanzelfsprekend in elkaar overvloeien. Tezamen vormen de scènes een moderne film noir, gedraaid in zuurstokkleuren.

Hable con ella

2002 | Drama, Romantiek

Spanje 2002. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Javier Cámara, Darío Grandinetti, Leonor Watling, Rosario Flores en Geraldine Chaplin.

'Vrouwenregisseur' Almodóvar (All About My Mother) schetst in koele tinten een tragikomisch portret van vier eenzame mensen wier levenspaden elkaar kruisen. Ziekenbroeder Benigno (Cámara) wijdt zijn leven devoot aan balletstudente Alicia (Watling), die al jaren in coma ligt. Reisboekenschrijver Marco (Grandinetti) wordt verliefd op een stierenvechtster (Flores) die eveneens in coma in hetzelfde ziekenhuis terecht komt. ‘Hable con ella’ (praat met haar) adviseert Benigno aan Marco. Het levert een ingetogen verhaal op. En het zijn niet de twee krachteloze mannen, maar in al hun stille passiviteit juist de twee vegeterende vrouwen die de meeste indruk maken.

Sin noticias de Dios

2001 | Komedie

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Mexico 2001. Komedie van Agustín Díaz Yanes. Met o.a. Victoria Abril, Penélope Cruz, Fanny Ardant, Demián Bichir en Gael García Bernal.

Hemelse Spaanse komedie met gevierde actrice Victoria Abril als een engel die naar de aarde wordt gestuurd (door diva Fanny Ardant) om de ziel van een bokser te oogsten zodat de strijd tussen hemel en hel ((Frankrijk en Amerika?) kan worden beslecht. Ondertussen wordt helleveeg Carmen (Penélope Cruz), een serveerster in de hel, door haar baas (Gael García Bernal) bevolen om dezelfde ziel te kapen. Sin noticias de Dios is een intelligente, goddelijke komedie die het bestaan, voor en na de dood, afschildert als een wedstrijd waarin goed en kwaad continu met elkaar overhoop liggen. Internationaal bekend als Don't Tempt Me.

Todo sobre mi madre

1999 | Drama, Komedie

Spanje​/​​Frankrijk 1999. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Cecilia Roth, Marisa Paredes, Penélope Cruz, Candela Peña en Antonia San Juan.

Spanjes meest succesvolle regisseur sinds Buñuel komt in rustiger, melancholischer vaarwater terecht met dit bitterzoete drama over verlies, levensspijt, verlangen en vriendschap. Een synopsis zou het kijkplezier temperen. Almodóvars creaties komen het best al kijkende tot hun recht en het volstaat te zeggen dat 'Alles over mijn moeder' waarschijnlijk de meest vindingrijke ode aan vrouwelijkheid is die ooit het witte doek bereikte. Levensechte personages, essentiële dialogen, bonte fotografie, plus liefdevolle hommages aan Tennessee Williams' A Streetcar Named Desire, Bette Davis en de theaterwereld. Oa bekroond met een Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Carne trémula

1997 | Komedie, Romantiek, Drama, Experimenteel

Spanje​/​​Frankrijk 1997. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Javier Bardem, Francesca Neri, Liberto Rabal, Ángela Molina en José Sancho.

Curieuze Almodóvar-film over Víctor, die wordt geboren in een bus als zoon van een prostituee. Het eigenlijke verhaal begint na een tijdsprong van 20 jaar. Verliefde Víctor krijgt ruzie met de wilde Elena. In de verwarring die hierop volgt treft een kogel agent David die hierdoor verlamd raakt. Víctor krijgt de schuld en belandt in de gevangenis. De verlamde David wordt Paralympics-ster en trouwt met Elena. Weer vier jaar later komt de heetgebakerde Víctor vrij. Almodóvars grillige melodrama onderzoekt hoe de levens van verschillende mensen bepaald wordt door één enkel revolverschot. Zo ontstond een intense film over dood, toeval, lot en schuld.

La flor de mi secreto

1995 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Spanje 1995. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Marisa Paredes, Juan Echanove, Imanol Arias, Carmen Elias en Rossy de Palma.

Leo (Paredes) schrijft kasteelromans onder het pseudoniem Amanda Gris. Ze is getrouwd met Paco (Arias) die bij de NATO zit. Op het moment dat ze geen inspiratie meer heeft voor de pulp die ze contractueel moet schrijven, laat Paco haar in de steek. Ze belandt in een diepe depressie, waar haar beste vriendin en bewonderaarster Betty (Elias) haar uit wil helpen. Ze moet gaan schrijven voor het cultureel supplement van de statige Spaanse krant [KL]El Pais[KLE] en Betty introduceert haar bij de redacteur Angel (Echanove). Leo grijpt echter meer naar de fles dan dat ze haar pen in de inkt doopt en het resultaat is dat ze in plaats van een damesroman een gothic novel produceert, dat haar uitgever niet wil publiceren; het manuscript belandt in de prullenbak, waaruit het wordt opgevist en voor een fortuin verkocht voor een film. Ondanks al haar tegenslag werkt Leo zich toch uit haar weinig benijdenswaardige positie. Een onderhoudende film, waardig aan vorige successen van Almodóvar, die zijn eigen scenario schreef en zijn sterren optimaal laat spelen, inclusief de kleurrijke entourage van Leo in de bijrollen. Het camerawerk is van Alfonso Beato, Dolby-geluid.

Kika

1993 | Komedie, Drama

Spanje​/​​Frankrijk 1993. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Verónica Forqué, Alex Casanovas, Peter Coyote, Victoria Abril en Rossy de Palma.

Almodóvar laat zich in zijn films prettig weinig gelegen liggen aan het keurslijf van de politieke correctheid. Daarbij overschrijdt hij volgens velen wel de grenzen van de goede smaak en fatsoen. In Kika zit een inmiddels beruchte verkrachtingsscène, waarbij Kika, het slachtoffer, vraagt of de verkrachter alsjeblieft op wil schieten, want ze heeft die dag nog meer te doen. Het verhaal gaat over de moeizame relatie tussen het titelpersonage, haar schoonvader, haar vriend, diens vriendin en de criminele broer van de huishoudster. Kika is een typische vroege Almodóvar-film, met veel vreemde personages, rappe dialogen en een maf verhaal.

Tacones lejanos

1991 | Drama, Komedie

Spanje​/​​Frankrijk 1991. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Victoria Abril, Marisa Paredes, Miguel Bosé, Pedro Díez del Corral en Féodor Atkine.

Campy melodrama begint mooi absurd als een druk gesticulerende Alberto zijn stiefdochtertje Rebecca voor 1000 kokosnoten aan marktkooplui probeert te slijten. Een kleine twintig jaar later (Almodóvar gebruikt een van zijn vele montagegrapjes om de tijdsspanne soepel te overbruggen) is Rebecca een prettig gestoorde tv-journaliste. Klaar voor een confrontatie met moederlief, een gevierde popzangeres die na een jarenlang verblijf in Mexico naar Madrid terugkeert. Op de luchthaven herkent mama (een eigentijdse kruising tussen Bette Davis en Randy Crawford) haar dochter niet. Het voorval is exemplarisch voor de gemankeerde moeder-dochterrelatie, het 'orgelende grondthema' (aldus Almodóvar) van een bizarre film.

¡Átame!

1990 | Drama, Komedie, Romantiek, Thriller

Spanje 1990. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Antonio Banderas, Victoria Abril, Loles León, Julieta Serrano en María Barranco.

Wanneer Ricky (Banderas) wordt ontslagen uit een psychiatrisch ziekenhuis, hervat hij zijn obsessie voor pornosterretje Marina (Abril). Hij neemt haar in gijzeling en eist haar liefde, waar zij nog min of meer gehoor aan geeft ook - het kan zomaar verkeren in het bonte universum van Almodóvar (Hable con ella, La mala educación). De eigenaardige mix van seks en geweld neigt geregeld naar wansmaak, maar de Spaanse cineast relativeert met zwarte humor (een glurende grijsaard, betrapt terwijl hij naar het bijna ontblote achterwerk van Marina kijkt brengt te berde dat hij 'niet staart maar aanbidt') en over the top melodrama.

Mujeres al borde de un ataque de nervios

1988 | Drama

Spanje 1988. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Carmen Maura, Antonio Banderas, Julieta Serrano, María Barranco en Rossy de Palma.

De Spaanse cineast Almodóvar (Volver, Hable con ella) werd bekend met fantastische drama's over kleurrijke zelfkant-types, van drugsverslaafde nonnen tot giftige reality-tv presentatrices. 'Vrouwen op de rand van een zenuwinzinking' is ook zo'n film. Madrileense penthousebewoner Pepa (Maura) is ten einde raad als haar minnaar Iván per antwoordapparaat afscheid neemt. Vriendin Candela verergert de stress als ze bij Pepa onderduikt vanwege contact met een sjiitische terrorist. De komst van Iváns psychisch zieke ex-vrouw Lucía (Serrano) maakt de waanzin compleet. Iváns zoon Carlos (een opmerkelijke rol van twintiger Banderas) probeert ondertussen de onvermijdelijke schade te beperken. Intelligente hilariteit.

La ley del deseo

1987 | Drama, Komedie, Romantiek

Spanje 1987. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Eusebio Poncela, Antonio Banderas, Carmen Maura, Miguel Molina en Manuela Velasco.

Vroege film uit het oeuvre van de Spaanse Pedro Almodóvar, die later met ingetogener werk als Hable con ella meer internationaal succes zou hebben. Zijn eerste films vielen op door hun uitbundig kleurgebruik, curieuze personages en veel seksuele onzekerheid en ambiguïteit. Zo ook dit melodrama over de homoseksuele filmmaker Pablo (Eusebio Poncela) die een hevige liefde onbeantwoord ziet, en zijn transseksuele zus Tina (Carmen Maura) die acteerambities koestert. Het loopt allemaal nogal uit de hand, zoals 'la ley del deseo' (de wet van de begeerte) voorschrijft. De mooie rol van Almodovars 'muze' Carmen Maura leverde haar grote populariteit op in homokringen. Geestig, maf en ontroerend.

Matador

1986 | Komedie, Misdaad, Experimenteel

Spanje 1986. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Assumpta Serna, Nacho Martínez, Antonio Banderas, Eusebio Poncela en Julieta Serrano.

Rondom een instituut waar stierenvechters worden opgeleid, worden misdaden gepleegd. Een onuitstaanbare mengelmoes van filmische onmacht en overladen pretenties: de meest waardeloze en smadelijke film uit de hedendaagse Spaanse cinema.

¿Qué he hecho yo para merecer esto?!!

1985 | Komedie

Spanje 1985. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Chus Lampreave, Verónica Forqué, Carmen Maura, Luis Hostalot en Gonzalo Suárez.

Een echtpaar raakt verwikkeld in duistere zaken door een buitenlandse zangeres. De veelbesproken Almodóvar laat in deze film zijn homoseksuele geaardheid weer de vrije teugel. Camerawerk van Angel Luis Fernandez. Ook bekend als WHAT HAVE I DONE TO DESERVE THIS?

Entre tinieblas

1983 | Komedie, Drama, Experimenteel, Thriller

Spanje 1983. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Cristina Sanchez Pascual, Julieta Serrano, Lina Canalejas, Carmen Maura en Manolo Zarzo.

Hopeloze situaties in een vrolijk klooster. De derde film van de nu beroemde Almodóvar; even vervelend als onevenwichtig. Scenario van de regisseur, camerawerk van Angel Luis Fernández.

Laberinto de pasiones

1982 | Komedie, Muziek

Spanje 1982. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Cecilia Roth, Imanol Arias, Helga Lié, Marta Fernández Muro en Fernando Vivanco.

In Madrid leren een nymfomane zangeres en de zoon van een omvergeworpen keizer uit het Verre Oosten elkaar kennen. Een musical met de opzet om de 'new wave'-sfeer in het toenmalige Madrid te registreren. De film wordt echter onuitstaanbaar door het gebrek aan cinematografische kwaliteit en door de pretenties om aanstotelijk te zijn. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Angel Luis Fernández.

Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón

1980 | Komedie, Experimenteel

Spanje 1980. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Carmen Maura, Félix Rotaeta, Kitti Manver, Alaska en Cecilia Roth.

Drie vrouwen uit verschillende sociale klassen en van zeer uiteenlopende leeftijd in het hedendaagse Madrid. Een soort verfilmd stripverhaal met popmuziek, waarin de leegheid wordt omgezet in een vrolijk motief. Het is het debuut van regisseur P. Almodóvar, dat even bekritiseerd als discutabel is.