Philippe Lioret (1955): regie, scenario, productie en geluid.
Er zijn 12 films gevonden.

Paris-Brest

2019 | Komedie, Drama

Frankrijk 2019. Komedie van Philippe Lioret. Met o.a. Anthony Bajon, Catherine Arditi, Valérie Karsenti, Gilles Cohen en Kévin Azaïs.

Vijf jaar nadat hij Brest heeft verruild voor Parijs, keert Colin (Bajon) met Kerst terug. Om zijn net geboren neefje te bewonderen. Om zijn ouders te laten weten dat hij bezig is met een weinig flatteuze roman over zijn familieleven. Om jeugdliefde Elise terug te vinden. Het loopt niet zoals hij had gehoopt. Ook zijn geliefde grootmoeder Manou (Arditi) is niet meer wie ze was. Voormalig geluidsman Philippe Lioret, die eerder indruk maakte met boekverfilmingen als Welcome en Je vais bien, ne t’en fais pas, bewerkte voor deze televisiefilm een boek over pijnlijke familierelaties van Tanguy Viel.

White Fang

2018 | Animatie, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Luxemburg​/​​Verenigde Staten 2018. Animatie van Alexandre Espigares. Met o.a. Nick Offerman, Rashida Jones, Paul Giamatti, Eddie Spears en David Boat.

Een jonge wolfshond belandt in de wildernis bij een indianenstam en lijkt een toekomst te hebben als sledehond. Tot hij in handen valt van een schimmige sjacheraar die hem inzet voor illegale hondengevechten. Schilderachtig vormgegeven epos over overleven in een vijandige wereld en de vriendschap tussen mens en dier. Bij vlagen ontroerend, maar als geheel net iets te onevenwichtig: vooral in de tweede helft boet de film aan spanning en energie in. Zoveelste verfilming van de gelijknamige roman van Jack London, maar de eerste in (lange) animatievorm.

Le fils de Jean

2016 | Drama

Frankrijk​/​​Canada 2016. Drama van Philippe Lioret. Met o.a. Pierre Deladonchamps, Gabriel Arcand, Catherine de Léan, Pierre-Yves Cardinal en Patrick Hivon.

De volwassen Parijzenaar Mathieu, buitenechtelijk kind van een Canadese arts, krijgt bericht dat zijn vader Jean, die hij nooit heeft ontmoet, is overleden. Hij reist af naar Québec waar hij een ongenode gast blijkt. De beste vriend van Jean neemt de immer innemend glimlachende Mathieu echter onder z’n hoede zodat hij mee kan op zoektocht naar het vermiste lijk van zijn vader, op voorwaarde dat hij zijn halfbroers niet vertelt wie hij is. Wat vet aangezet doch keurig uitgespeeld familiedrama, gebaseerd op een boek van Jean-Paul Dubois, dat leert dat familie niet altijd is wat het idealiter zou moeten zijn.

Toutes nos envies

2011 |

Frankrijk 2011. Philippe Lioret. Met o.a. Vincent Lindon, Marie Gillain, Amandine Dewasmes, Yannick Renier en Pascale Arbillot.

De volwassen Parijzenaar Mathieu, buitenechtelijk kind van een Canadese arts, krijgt bericht dat zijn vader Jean, die hij nooit heeft ontmoet, is overleden. Hij reist af naar Québec waar hij een ongenode gast blijkt. De beste vriend van Jean neemt de immer innemend glimlachende Mathieu echter onder z’n hoede zodat hij mee kan op zoektocht naar het vermiste lijk van zijn vader, op voorwaarde dat hij zijn halfbroers niet vertelt wie hij is. Wat vet aangezet doch keurig uitgespeeld familiedrama, gebaseerd op een boek van Jean-Paul Dubois, dat leert dat familie niet altijd is wat het idealiter zou moeten zijn.

Welcome

2009 | Drama

Frankrijk 2009. Drama van Philippe Lioret. Met o.a. Vincent Lindon, Firat Ayverdi, Audrey Dana, Thierry Godard en Olivier Rabourdin.

De jonge Koerd Bilal komt na een lange reis aan in Calais, vanwaar hij denkt over te steken naar Engeland. Hij wil naar Londen, waar zijn vriendinnetje woont. Een eerste poging mislukt en is bijna zijn dood. Dan besluit hij het zwemmend te proberen. Hij krijgt hulp van een lokale zwemleraar. Regisseur Lioret bracht, voorafgaand aan de opnames, acht maanden door in een verzamelplaats voor vluchtelingen in Calais en was daar getuige van het onbarmhartige optreden van de Franse overheid. Hij wilde daarom de mensen achter de nieuwsfeiten laten zien.

L'équipier

2004 | Drama, Romantiek

Frankrijk 2004. Drama van Philippe Lioret. Met o.a. Philippe Torreton, Grégori Derangère, Sandrine Bonnaire en Anne Consigny.

Meeslepende raamvertelling waarin Camille (Anne Consigny), voor even teruggekeerd naar haar Bretonse geboorte-eiland Ouessant om het familiehuis te verkopen, een geheim ontdekt. In 1963 vormden haar vader, vuurtorenwachter Yvon Le Guen, moeder en conservenfabrieksarbeidster Mabé en de jonge co-vuurtorenwachter Antoine het middelpunt van een verzwegen geschiedenis. Algerije-veteraan Antoine is als vastelander allesbehalve welkom in het dorp, dat hem zijn toegewezen post op de Jument-vuurtoren misgunt. In stilte vonkt het echter tussen de buitenstaander en Mabé. Geweldige stormscènes, met Torreton op zijn intense best als de stuurse maar integere Yvon.

Mademoiselle

2001 | Romantisch drama

Frankrijk 2001. Romantisch drama van Philippe Lioret. Met o.a. Sandrine Bonnaire, Jacques Gamblin, Isabelle Candelier, Zinedine Soualem en Jacques Boudet.

Pierre (Gamblin) maakt deel uit van een kleinkunstenaarstrio dat op recepties en dergelijke bijeenkomsten wordt ingehuurd om de boel komisch in het honderd te laten lopen. Claire (Bonnaire), een licht verveelde, getrouwde zakenvrouw, is een van zijn slachtoffers tijdens een conferentie. Als ze haar trein mist, krijgt ze een lift van het gezelschap. Ze raakt geïntrigeerd door Pierres improvisatievermogen en beleeft voor ze het weet een kortstondige affaire met hem. Charmante hoofdrolspelers, slimme dialogen en stijlvolle regie maken deze tragikomedie tot een pareltje.

12 Regards sur le racisme: Pas d'histoire

2001 | Korte film

2001. Korte film van Philippe Lioret.

Pierre (Gamblin) maakt deel uit van een kleinkunstenaarstrio dat op recepties en dergelijke bijeenkomsten wordt ingehuurd om de boel komisch in het honderd te laten lopen. Claire (Bonnaire), een licht verveelde, getrouwde zakenvrouw, is een van zijn slachtoffers tijdens een conferentie. Als ze haar trein mist, krijgt ze een lift van het gezelschap. Ze raakt geïntrigeerd door Pierres improvisatievermogen en beleeft voor ze het weet een kortstondige affaire met hem. Charmante hoofdrolspelers, slimme dialogen en stijlvolle regie maken deze tragikomedie tot een pareltje.

Tenue correcte exigée

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Philippe Lioret. Met o.a. Jacques Gamblin, Elsa Zylberstein, Zabou Breitman, Jean Yanne en Daniel Prévost.

De elite komt bijeen voor de jaarlijkse avond van het World Business Forum in het chique hotel Charles VII. Buiten bevindt zich Richard Poulenc (Gamblin), een dakloze zwerver met een hond. Hij heeft geprobeerd het hotel binnen te komen, maar is er uitgesmeten. Hij heeft jarenlang een uitkering genoten. Aangezien hij niet officieel gescheiden is van zijn vrouw Catherine (Zabou), die multi-miljonaire is geworden, dreigt hem gevangenisstraf als hij het geld niet terugstort. Hij wil van Catherine, die binnen is, scheiden, tegen een prijs natuurlijk. De directeur (Yanne) van de Charles VII is druk in de weer met de ontvangst van zijn dure gasten. De lagere klasse is echter ook vertegenwoordigd; de rusteloze conciërge (Prévost), een call-girl (Zylberstein), een nerveuze taxichauffeur met losse knuisten (Soualem), een maître d'hotel die alles observeert, en een Amerikaanse bodyguard. Een verwarrende koldereske vertoning van Jan Klaassen, waarin de betrekkelijkheid van het standsverschil op de korrel wordt genomen. Er wordt verschrikkelijk druk gedaan, maar het is uiteindelijk 'veel drukte om niets', zoals Shakespeare al zei. De film zit vol karikaturen, maar deze zijn allesbehalve leuk. Maker van reclamefilmpjes Lioret schreef zelf het idiote scenario en achter de camera stond Catherine Cabrol.

Tombés du ciel

1993 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Spanje 1993. Komedie van Philippe Lioret. Met o.a. Jean Rochefort, Ticky Holgado, Marisa Paredes, Laura del Sol en Sotigui Kouyaté.

Het transitgedeelte van een vliegveld is zo'n plek waar iedereen vooral zo snel mogelijk weg wil. Zo ook Rochefort, een Canadees die Nieuwjaarsdag in Parijs wil vieren. Als op het vliegveld zijn paspoort gestolen mag hij Parijs niet in en moet hij in de transit zone blijven wachten tot hij de volgende dag terug kan vliegen. Hij wordt opgenomen door een groep lotgenoten, en met hen brengt hij de nacht door. Aardige film met interessante personages en een fikse scheut kritiek op de Franse bureaucratie en vreemdelingenhaat.

A demain

1992 | Drama, Komedie

Frankrijk 1992. Drama van Didier Martiny. Met o.a. François Perrot, Yasmina Reza, François Cluzet en Jeanne Moreau.

Parijs 1963. In een ruim appartement wonen drie huisartsen: het oude echtpaar Bouddha en Tete en hun zoon Gilles. Gilles en zijn vrouw Helène hebben twee kinderen: de 8-jarige Pierre en zijn zusje Isabelle. Met drie dokters in huis is het geen wonder dat er de hele dag patiënten in en uit lopen. Nog meer drukte in huis wordt veroorzaakt door onderlinge haat en nijd en door vreemde hobbies en obsessies. Kleine Pierre denkt veel aan oorlogen. Hij is altijd bang of er wel een dag van morgen zal zijn. 's Avonds in bed probeert hij die angst te bestrijden door steeds maar A demain (Tot morgen) te roepen, vaker dan zijn ouders lief is. Hij heeft een speciale band met zijn grootmoeder, die hem leert dat ook dokters dood kunnen gaan. Deze kennis is een stap naar volwassenheid, maar het maakt er het 'Tot morgen' alleen maar vragender door

Tue l'amour

-1 | Korte film

. Korte film van Philippe Lioret.

Parijs 1963. In een ruim appartement wonen drie huisartsen: het oude echtpaar Bouddha en Tete en hun zoon Gilles. Gilles en zijn vrouw Helène hebben twee kinderen: de 8-jarige Pierre en zijn zusje Isabelle. Met drie dokters in huis is het geen wonder dat er de hele dag patiënten in en uit lopen. Nog meer drukte in huis wordt veroorzaakt door onderlinge haat en nijd en door vreemde hobbies en obsessies. Kleine Pierre denkt veel aan oorlogen. Hij is altijd bang of er wel een dag van morgen zal zijn. 's Avonds in bed probeert hij die angst te bestrijden door steeds maar A demain (Tot morgen) te roepen, vaker dan zijn ouders lief is. Hij heeft een speciale band met zijn grootmoeder, die hem leert dat ook dokters dood kunnen gaan. Deze kennis is een stap naar volwassenheid, maar het maakt er het 'Tot morgen' alleen maar vragender door